Terug in mijn ouderlijk huis

Gestart door danseres, oktober 12, 2010, 11:12:55 AM

danseres

Ik weet niet meer de hele droom maar ik was thuis bij mijn ouders en dan heb ik het niet over het huis waar ze nu wonen, maar de flat waar ik ben opgevoed. ik was geloof ik ziek en ik liep wat in mijn badjas rond en wilde naar t toilet maar die was tot de rand gevuld met water. Verstopt dus. Ik wist niet wat ik moest doen. toen werd er door de Indische buren aangebeld die wij hadden daar, keek door het kijkgaatje en daar stond de héle familie en een Indische geblondeerde vrouw, stond er in een prachtige sari, helemaal in goud brokaat. haar kende ik niet. omdat de buurjongen door het kijkgaatje keek, heb ik het met mijn vinger afgedekt gehouden en ben naar de badkamer gevlucht. Daar wilde ik de deur op slot doen maar toen werd aan de andere kant aan de deur getrokken en ik was bang (nu ik het zo neertiep, doet het me denken aan mijn jeugd dat mijn vader mij en mijn zus sloeg en wij altijd naar de badkamer vluchtten en de deur op slot deden, maar soms te laat waren en mn vader aan de andere kant van de deur trok :-\). maar goed, ik bedacht me dat mijn vader de mogelijkheid eraf had gehaald om de deur op slot te doen vanwege mijn moeder, omdat ze (vanwege haar Alzheimer) vast niet meer zou weten hoe de deur te openen. maar het bleek mijn zus te zijn. Ik zei tegen haar dat het toilet verstopt was.
Verder was de wasbak naar voren gehaald, ook schijnbaar voor het gemak voor mijn moeder maar ik kon er nauwelijks nog langs, richting de douche. toen ben ik onder de douche gaan staan geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker.

Niet veel maar heb in het verleden vaak over toiletten gedroomd, nooit over een verstopt toilet en ben benieuwd wat het is. Ik dacht zelf dat het misschien zou betekenen, dat ik overloop van emoties en er niets meer bij kan doen?
en dat ik door het kijkgaatje kijk naar een gelukkige familie, schoonheid (die mooie Indische vrouw in dr goudkleurige sari) maar het afdek, wil het niet zien? ik sluit me er voor af maar het lukt niet en dan komt dr troost in de vorm van mijn zus?

Julia

Lieve Danseres,

Je hebt jezelf als kind vaak in bescherming moeten nemen door de veiligheid van de badkamer op te zoeken. Dat moet heel beangstigend voor je zijn geweest. En voor je zus. Ik kan me zó voorstellen dat die emoties je hoog zitten en dat je die graag kwijt wilt. Maar hoe, er is geen gelegenheid er voor. Het toilet is verstopt. Het is een verstopping van innerlijke spanningen en conflicten.

Op het moment dat je niet meer weet wat te doen, wordt er aangebeld. De gelukkige Indische familie is de tegenhanger van je eigen ongelukkige familie, en staat m.i. symbool voor jouw eigen verlangen: een gelukkig gezin. De geblondeerde (verwijzing naar de Westerse jij) vrouw in haar prachtige brokate sari staat symbool voor jouzelf. De mooie, traditionele, prachtige, spirituele, pure jij die je zelf niet herkent! Anyway, het roept echter even veel angst op als het ongelukkige gezin wat je “gewend” bent... (to good to be true?), waardoor je direct in een overlevingsstrategie stapt: je vlucht.

Uit angst wil je de deur op slot doen, wat inhoudt dat je deze emoties opsluit (“onderdrukt”). En om niet overspoeld te raken door je angst,en controle te houden over jezelf, bedenk je redenen, buiten jezelf om, voor het niet kunnen sluiten van de deur. En even later, redenen voor het niet makkelijk bij de douche kunnen komen: namelijk voor het gemak van je moeder. Hierdoor ontken je en vermijd je als het ware je eigen gevoelens, je eigen emoties (om ze niet te voelen).
Er wordt aan de deur getrokken en je bent doodsbang. Het blijkt niet je vader te zijn, maar je zus! Je zus en jij waren in bittere tijden elkaars bondgenoten en troost. Maar het feit dat zij juist de deur opentrekt (i.p.v. je vader) geeft weer dat jij niet meer hoeft te vluchten voor die angst. Misschien kun je de deur zien als een deur van nieuw begrip en nieuw bewustzijn, want je bent niet meer dat meisje van toen. Maar een volwassen vrouw, die niet meer hoeft te vluchten voor haar vader, en dus veilig is. Toch blijf je in de badkamer, je neemt (geloof je) een douche. Ook lekker...., ik hoop dat je op die manier je gevoelens hebt kunnen laten (weg)stromen...

Lieve groet, Julia

danseres

Wow Julia wat een prachtige verklaring! en zo plausibel zoals ik het nu lees! Ik denk dat je het helemaal bij het juiste eind hebt.

Bedankt dus!

xxx