relatielegpatroon

Gestart door Marilu, september 18, 2010, 07:56:41 AM

Marilu

RELATIE.

Graag wil ik dit legpatroon voorleggen aan Ricca.
Ik heb het gemaakt naar aanleiding van de relatie met mijn vriend (nu al ruim zeven jaar). Ik ben 65 jaar en gescheiden. Mijn vriend is ook gescheiden en is 14 jaar jonger dan ik. De laatste tijd begin ik me steeds vaker af te vragen of het niet beter is een definitieve streep onder de relatie te trekken.

Situatie relatie: Bekers Koning.
Veel emoties die over het algemeen beheersbaar zijn, maar ons ook laten ronddobberen. We willen van een kant volwassen met de relatie omgaan, van de andere kant lukt dat niet altijd omdat de relatie kennelijk een vast fundament mist.
Eigen inzicht: Pentakels Koning.
Realiteitszin, nuchterheid, begrijpen dat de fysieke kant van de relatie erg belangrijk is.
Inzicht van mijn vriend: De Keizerin.
Hij ervaart mij vooral als een oervrouwelijke, erotische en levenslustige vrouw.
Eigen emoties: Zwaarden Vier.
Ik heb er soms moeite mee om mijn emoties te tonen en houd me dan dood om niet te laten merken wat er in me omgaat. Kennelijk heb ik het idee dat ik er niet mag zijn en dat mijn emoties niet echt meetellen.
Emoties van mijn vriend: Bekers Ridder.
Hij komt daar soms heel duidelijk mee voor de dag, maar andere keren maakt hij een pas op de plaats en weet ik niet wat er in hem omgaat.
Eigen gedrag: Zwaarden Acht.
Het klassieke vrouwelijke slachtoffergedrag, me gekneveld voelen, terwijl ik de mogelijkheid heb weg te lopen en om hulp te vragen of in ieder geval verbaal te uiten wat er in me omgaat.
Gedrag van mijn vriend: Zwaarden Vijf.
Hij heeft me er onder gekregen en vindt dat wel een prestatie van zichzelf (vergenoegde grijns op zijn gezicht). Als ik sta te huilen gaat hij er niet op in, als ik wegloop (wat ik niet doe, zie Zwaarden Acht) laat hij me gaan, waarschijnlijk in de wetenschap dat ik toch wel weer terug zal komen. Ik zie in deze kaart weinig emotionele betrokkenheid van zijn kant.

Ondanks het feit dat ik nuchter naar de relatie kan kijken (Eigen inzicht) laat ik me kennelijk toch onderschoffelen (Eigen gedrag en Gedrag van mijn vriend). Voor mijn eigen emoties is weinig plaats. Er is maar één Grote Arcana â€" kaart in dit legpatroon: de Keizerin. Die zou ik als spil kunnen zien van het hele legpatroon: het gaat in deze relatie vooral om mijn vrouwelijke uitstraling, mijn erotische passie en mijn levenslust. Maar zowel Zwaarden Acht als Zwaarden Vier geven veel onzekerheid en schroom aan om mijn hele persoonlijkheid in te brengen. Zwaarden Vijf geeft me het idee dat mijn vriend in feite niet van me houdt, Bekers Ridder dat hij wel emoties ten opzichte van mij heeft, maar er niet altijd uiting aan kan geven of zelf niet helemaal begrijpt hoe ze zijn. Bekers Koning geeft zoals al gezegd aan dat we ronddobberen en geen echt fundament hebben, de relatie mist ‘grond’.   
Veel liefs, Marilu

Ricca

Lieve Marilu,

De situatie van de relatie wordt uitgebeeld door Bekers Koning: jullie dobberen inderdaad op golven van gevoelens en diepe emoties, maar de koning zit stevig aan het 'roer' en het ziet er niet naar uit dat zijn troon in de golven zal verdwijnen. Met drie problematische zwaardenkaarten is de communicatie niet optimaal, maar als jullie nog steeds liefde voor elkaar voelen (en de essentie van de Bekers is liefde), zijn er altijd manieren om een nieuw begin te maken. Je lijkt misschien op een dood punt aangekomen (Zwaarden 4), maar dat hoeft nog geen reden te zijn om er een streep onder te zetten. Tenzij alle geschenken al zijn weggegeven, alle lessen al geleerd, maar ik heb de indruk dat de lessen zich nu pas aandienen. Mensen komen bij elkaar om zich verder te ontwikkelen en een relatie is ook een manier om het zelf te onderzoeken... Dus 'zijn' kaarten zeggen ook iets over jou.

Ik interpreteer in een relatielegging alle kaarten trouwens sowieso naar de vraagsteller, want de kaarten kunnen alleen iets zeggen over de vraagsteller zelf en over de relatie als geheel, maar niet over een partner die er niet bij is en geen deel heeft aan de legging.

Nu ga ik beginnen aan de jij- en hij-kaarten, de spiegeltjes die jij hem voorhoudt en de spiegeltjes waar je zelf in kijkt, en daarvoor vraag ik nog even wat geduld van je.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Marilu

Alvast heel hartelijk dank, Ricca! Toen ik de legging zag dacht ik dat hij duidelijk aangaf dat de relatie beter kon stoppen, maar je hebt met je antwoord het besef in me boven gehaald dat de liefde die mijn vriend en ik voor elkaar voelen nog lang niet weg is, hij heeft me dat trouwens duidelijk bevestigd toen ik hem vanmorgen aan de telefoon had (wij wonen niet samen).
Het is heel moeilijk om objectief te blijven als het een vraag betreft die zo diep gaat en zo ingrijpt in je emoties.  Dat mijn geliefde en ik nog het nodige met elkaar uit te werken hebben is me duidelijk, ik wacht met blijdschap en natuurlijk met geduld op je verdere uitwerking.
Dat de kaarten in de eerste plaats mijzelf een spiegel voorhouden besef ik, maar in die spiegel wil ik graag kijken. Mijn motto is dat je zelfs op je sterfbed nog veel kunt leren. En wat is de Tarot een prachtig instrument om te kunnen leren!
Veel liefs van Marilu.

Ricca

Ja, we zijn nooit te oud om te leren. :) Nu het vervolg, maar eerst nog even dit: ik heb de zeven kaarten even gehusseld en opnieuw in het patroon gelegd. Daarbij kwamen Pentakels Koning, Bekers Ridder en Zwaarden 5 omgekeerd te liggen. Het verandert niets aan de legging, maar is voor mij een hulpmiddel bij de interpretatie.

1. Het mentale niveau (bewuste gedachten, inzicht, begrijpen).

Jouw kaart, Pentakels Koning is een toonbeeld van tevredenheid en ontspannen genieten van het leven en van wat je hebt opgebouwd (de relatie). Voor jezelf begrijp je heel goed dat tevredenheid en het genieten van elkaar heel belangrijk zijn. Maar de koning ligt omgekeerd: je bent tot het besef gekomen dat je (soms) helemaal niet tevreden bent en dan twijfelt aan de relatie en zelfs aan de liefde van je vriend... Dat kan natuurlijk verwarrend en beangstigend zijn en daarom is het belangrijk om niet te vergeten dat juist de liefde die onvrede naar boven heeft gebracht. Liefde brengt alles naar boven wat niet aan haar gelijk is... Als je veel liefde ontvangt, komt alle 'troep' die géén liefde is (zoals kwaadheid, onvrede, verdriet, angst, pijn, verwarring e.d.) uit je tevoorschijn en dat is juist goed en nodig. Liefde heelt altijd. Je geliefde heelt jou door alle negatieve emoties uit jou naar boven te duwen, zodat je ze kunt loslaten. Je kunt ze pas loslaten als je ze echt hebt gevóeld. Vergeet ondertussen niet dat jij belangrijk voor hem bent en dat hij het nodig heeft om te weten dat hij dat ook voor jou is.

Zijn kaart, de Keizerin, is een spiegel voor jou. Als je op iemand verliefd wordt, word je ook altijd een beetje verliefd op jezelf (je ziet jezelf door de ogen van de ander). Door hem ben je jezelf als zeer vrouwelijk, sensueel, hartstochtelijk, levenslustig enz. gaan ervaren. Pas op dat je dit heerlijke gevoel niet door je vingers laat glippen door de misverstanden die er op andere gebieden zijn gerezen (de zwaardenkaarten). Als je er oprecht van overtuigd bent dat je aantrekkelijk en beminnenswaardig bent (en dat ben je, anders zou de Keizerin niet zijn verschenen), vind je het prettig om open en eerlijk te zijn over je gevoelens in plaats van ervoor terug te schrikken (Zwaarden 4) en dan kan de relatie zich alleen maar steeds meer verdiepen, het genieten alleen maar toenemen... De Keizerin is een van de geschenken die ik eerder noemde.

De volgende keer het emotionele niveau...

Liefs,
Ricca 
From Ricca with Love

Marilu

En weer bedankt, Ricca! Het is treffend hoe dit Tarotpatroon de vinger legt op wat er aan de hand is, maar ook hoe jij dat onder woorden weet te brengen. Mijn schaamte om alle kwaadheid, onvrede,verwarring, angst en verdriet verhindert me kennelijk te begrijpen dat al die zaken juist door liefde aan het licht moeten worden gebracht om op die manier te....ja, wat? Ik weet er niet direct een passend woord voor.
Mijn geliefde is ook heel blij met deze uitleg. Hij begrijpt daardoor veel beter hoe het allemaal in elkaar steekt.

Dus het emotionele niveau wordt de volgende stap. Ik krijg al de bibbers, want voor een Waterman met Zon, Maan en Mercurius in dat teken, allen in huis 3, en naar buiten geleid via een Ascendant Schorpioen, zijn emoties niet bepaald gemakkelijk terrein. Ja, wel om er prachtige verbale verhandelingen over te houden waar ik zelf soms tranen van in mijn ogen krijg (Wat Heb Ik Dat Weer Mooi Gezegd!), maar ze te doorleven, tot op het bot, is een andere zaak...

Veel liefs van Marilu.

Ricca

Lieve Marilu,

De bibbers? Dat hoeft toch niet hoor. Het gaat om jullie geluk! Het emotionele niveau is ook niet strikt gescheiden van het mentale niveau. Zwaarden 4 kwam hierboven al twee keer voorbij... Emoties komen niet zomaar uit de lucht vallen, ze zijn de lichamelijke vertaling van achterliggende gedachten. Slechts als je je niet bewust bent van die achterliggende gedachten of je ervoor afsluit (de blinddoek op Zwaarden 8 ), kan het lijken alsof de emoties je overvallen (Zwaarden 5) -  maar daarmee zit ik al op het niveau van het gedrag (dat natuurlijk ook niet los staat van de andere niveaus). Nu eerst terug naar de emoties.

2. Het emotionele niveau

Als je onzeker bent en twijfelt of anderen wel van je kunnen houden, dan lijkt eerlijkheid over je gevoelens niet te verenigen met veiligheid. Op jouw kaart, Zwaarden 4, heb je je achter een muur teruggetrokken om niet te laten merken wat er in je omgaat. Het is volgens mij niet zozeer dat je vindt dat jouw emoties niet meetellen, maar meer dat je bang bent dat er narigheid van komt, dat je je vriend en jezelf er pijn mee zou kunnen doen en dat wil je niet. Maar in feite doe je elkaar meer pijn als je nalaat te communiceren, wat er ook aan de hand is. Als je jezelf ervan zou kunnen overtuigen dat het veilig is om de waarheid te vertellen over wat je voelt, niet op een ruwe of beschuldigende manier, maar liefdevol en rustig, dan zou je je daar veel beter bij voelen en je vriend zou waarschijnlijk nog méér van je gaan houden...

Nu is de omgekeerde Bekers Ridder óók geen held in het uiten van gevoelens en emoties. Zeker niet als hij zich onder druk gezet voelt om erover te praten. Daar kan hij heel ontstemd over raken en op zijn beurt een muur optrekken en in die zin is hij toch weer een spiegel voor jou. Omdat hij geneigd is jou te ontzien, komt hij niet zo gauw tot het uitspreken van zijn ongenoegens, maar onbewust kan hij wel situaties creëren waarin jij kwaad wordt - mede om voor zichzelf de spanning te verlichten.

Jullie zitten a.h.w. ieder aan één kant van de muur op Zwaarden 4. Gelukkig is er wel een opening :) (het mooie raam in de muur). De voorstelling in het raam, bestaande uit lijntjes en kleuren (emoties), laat zien dat je de lijntjes tussen kwaadheid en liefde ook op een mooie manier met elkaar kunt verbinden.

Zwaarden 4 is een plek van bezinning en je zou deze ruimte ook kunnen gebruiken om helderheid te brengen in je oude relaties, met name de relatie met je ouders (de Keizerin en Pentakels Koning nu in een andere rol :)). Want alles wat met onze ouders niet is opgelost, komt terug in onze latere relaties. Over het algemeen zijn de dingen die ons storen in onze partners de dingen die we onze ouders nog niet vergeven hebben. Ik acht het waarschijnlijk dat je geliefde probeert jou te helen door, zonder het te weten, het gedrag van je ouders voor jou uit te beelden. En misschien laat jij hem het gedrag van zíjn ouders zien... Als je niet weet dat dit is wat er gebeurt, beginnen jullie misschien elkáár te beschuldigen, terwijl je de hele tijd in feite kwaad bent op je moeder of vader. Zo jammer van de energie die je beter zou kunnen gebruiken om elkaar te vergeven (en daarmee indirect ook je ouders = twee vliegen in één klap).

Liefde is het mooiste wat er is en je kunt natuurlijk niet uit de afzondering van Zwaarden 4 te voorschijn komen en even zeggen: "Ik hou toch wel van je" en vervolgens op de oude weg voortgaan (voortmodderen door het slijk op Zwaarden 8 ). Je kunt niet over liefde praten en haar vervolgens negeren. Daarover de volgende keer meer bij het niveau van het gedrag.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Marilu

Vooral die laatste zin is er een die ik ingelijst aan de muur zou moeten hangen: “je kunt niet over liefde praten en haar vervolgens negeren”. Dat laatste lijkt veiliger, het lijkt alsof je dan zelf de regie behoudt over je gevoelens, maar het is zoiets als het dichtmetselen van een bron die zou moeten blijven stromen. Zonde van die bron, zonde om dat stromen te beperken.

De kwestie van patronen rond beider ouders: ja dat is een verhaal op zich. Werk aan de winkel, nog steeds! Ik denk dat je hier nooit klaar mee bent. Iedere keer dient zich een diepere laag aan, voor mij, maar ook voor hem. We zullen daar samen nog veel over van gedachten wisselen en gevoelens bij uitdiepen. In boeken en films gaat dat volgens een van te voren bedacht scenario, in het werkelijke leven word je er in gegooid en is het zaak goed bij de gevoelens zelf te blijven. Soms gaat dat het niveau van woorden voorbij, dan kun je alleen maar elkaar vasthouden, naar elkaars ademhaling luisteren, elkaars geur indrinken en je verbazen over dat ontzagwekkende gevoel: liefde. In dit stadium van mijn leven, rond de 60, ben ik pas voor het eerst gaan ervaren wat het is om werkelijk ten diepste te houden van een man. Onze lichamen hebben hun eigen wijsheid, zij weten dikwijls meer dan we ooit met woorden kunnen uiten.
Het blijft een dans van de levensenergie, een dans waarvan we de passen soms helemaal zelf moeten uitvinden, maar waarin het belangrijk is elkaar vast te houden, dicht bij elkaar te blijven, elkaar niet te schoppen of op de tenen te trappen, maar het aandurven ons allebei over te geven aan het ritme en de melodie van de dans (en dat is voor ons, als collega â€" musici, vertrouwd terrein).

Weer heel erg bedankt, Ricca!
Veel liefs van Marilu.