Lieve Marjolein,
Van veel legpatronen bestaan verschillende varianten en daarom is het beter om, als je hier hulp bij een legging vraagt, ALTIJD de betekenis van de posities te vermelden. Ik raad je aan om je eerst wat meer in het legpatroon te verdiepen, want...
1 = wat ik zie en wat anderen zien
2= blinde vlek
3= wat ik niet zie, wat anderen zien
4= mijn geheimen, wat anderen niet zien, wat ik zie
... wat jij hier beschrijft, kan niet kloppen. Jouw definitie van positie 3 (wat je zelf niet ziet, maar anderen wel) is nou precies de definitie van een blinde vlek. Maar op positie 2 heb je al een blinde vlek liggen...
Een betere omschrijving van de vier posities is deze (de nummers doen er niet zoveel toe):
1. Bewust (wat jij en anderen duidelijk zien)
2. Onbewust (wat jij en anderen niet zien)
3. Schaduw of geheim (wat je zelf wel ziet, maar liever verborgen houdt voor anderen)
4. Blinde vlek (wat je zelf niet ziet, maar wat anderen wél zien)
Mocht je nog een nieuwe legging willen doen, stel dan een duidelijke vraag en interpreteer de kaarten in het licht van de vraag én van de positie. Dus:
1. Ten aanzien van de vraag ben jij je ervan bewust dat jij...
2. Wat je nog niet beseft, maar misschien wel aanvoelt, is dat jij...
3. Wat je wel beseft, maar probeert te verbergen, is dat jij...
4. Wat je zelf niet ziet, maar wat anderen wel duidelijk zien, is dat jij...
Verwacht trouwens geen wonderen van een blinde-vlek-legging. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand bij de blinde-vlekkaart een
aha-erlebnis had. Er is altijd grote verwarring bij deze kaart en dat is eigenlijk inherent aan de blinde vlek. De blinde vlek is iets wat je zelf echt hélemaal niet ziet van jezelf. Dus ook een kaart zal niet snel een lampje doen branden...
Het is een mooie intentie om je ogen te willen openen, maar sluit ook de mogelijkheid niet uit dat er op het betreffende gebied helemaal geen blinde vlek is. Een kaart als de Zon kan dat aangeven.
Liefs,
Ricca