steeds terugkerende dromen WIE HELPT?

Gestart door silvana, mei 05, 2010, 15:58:11 PM

silvana

:) Hallo,

Droom 1:

Al enkele jaren droom ik dat wanneer ik op een strand ben of in de buurt van de zee, de zee onstuimig gaat worden en de golven richting land hoger worden. Het strand of het kustgedeelte wordt op het moment dat ik probeer weg te komen opeens steil, zodat wegkomen erg moeilijk wordt gemaakt. Uiteindelijk ben ik nog nooit in mijn droom door de zee opgeslokt. Ook ben ik niet echt heel angstig, maar ben mij er van bewust dat ik echt weg moet voor het geval er wel iets zou gebeuren.

De volgende droom droom ik ook al jaren:

Wanneer ik droom in een stad te zijn moet ik altijd even naar een bepaald winkeltje in 2e-hands spulletjes. Het maakt niet uit waar de droom over gaat, altijd komt er een moment dat ik zeg of denk: Oh ik moet even dat ene winkeltje zoeken. Als ik daar eenmaal ben en ik vind wat moois, dan ben ik of mijn portemonnaie vergeten of het is net niet mijn maat.

Ik heb wel mijn eigen idee over de betekenis van deze 2 dromen, maar ik ben zo benieuwd wat anderen denken, misschien kunnen jullie mij helpen eventueel een andere richting uit te denken.

Alvast bedankt!!!! :)

Leeuwin

Hoi Silvana,

Droom 1: word je op een gegeven moment zo overweldigd door emoties dat je door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer ziet? Die golven duiden ook op kosmische bescherming. Of noem het bescherming van hogerhand. Die steile afgrond: ben je bang om in jezelf te verdwalen?

Droom 2: een stad zegt hoe jij je tegenover groepen mensen verhoudt. Dat vaste winkeltje wat jij ziet, daar is iets wat jij nodig hebt om in een voor jou passende groep mensen te zijn. Die vergeten portemonnee zegt mij dat je weer opnieuw je plekje onder de mensen moet zien te vinden.

Tot zover hier mijn poging.

Liefs van leeuwin

clairee

Citaat van: silvana op mei 05, 2010, 15:58:11 PM
:) Hallo,

Droom 1:

Al enkele jaren droom ik dat wanneer ik op een strand ben of in de buurt van de zee, de zee onstuimig gaat worden en de golven richting land hoger worden. Het strand of het kustgedeelte wordt op het moment dat ik probeer weg te komen opeens steil, zodat wegkomen erg moeilijk wordt gemaakt. Uiteindelijk ben ik nog nooit in mijn droom door de zee opgeslokt. Ook ben ik niet echt heel angstig, maar ben mij er van bewust dat ik echt weg moet voor het geval er wel iets zou gebeuren.

De volgende droom droom ik ook al jaren:

Wanneer ik droom in een stad te zijn moet ik altijd even naar een bepaald winkeltje in 2e-hands spulletjes. Het maakt niet uit waar de droom over gaat, altijd komt er een moment dat ik zeg of denk: Oh ik moet even dat ene winkeltje zoeken. Als ik daar eenmaal ben en ik vind wat moois, dan ben ik of mijn portemonnaie vergeten of het is net niet mijn maat.

Ik heb wel mijn eigen idee over de betekenis van deze 2 dromen, maar ik ben zo benieuwd wat anderen denken, misschien kunnen jullie mij helpen eventueel een andere richting uit te denken.

Alvast bedankt!!!! :)

Hai Sylvana,

Ik heb sterk het gevoel dat je iets niet wil inzien.
Daar staat voor mij, droom 1 duidelijk voor.
Je bent er bewust van maar toch ga je niet weg.

Droom 2:

Je wil iets wel doen maar je zet niet door of je bent net te laat.
Alsof je het bijna bewust doet met alle respect he.

Deze dromen zijn voor mij, heel erg duidelijk dat het je alert wil houden.
Maar alsof je in praktijk er bijna niks mee doet.

Hoop dat je er wat aan hebt en het is met alle liefde goedheid bedoelt.

Veel liefs claire

silvana

;D

Bedankt voor jullie antwoorden Leeuwin en Claire!

Ik kan er zeker mee verder.

@ Leeuwin Mijn emoties zijn somsverwarrend voor mij. Op het moment dat er minder prettige dingen gebeuren, kan ik er goed mee omgaan en praat erover en/of huil het eruit indien nodig. Maarrrr...Soms tijden later lijk ik wel weer ingehaald te worden en word overmand door emoties van verdriet of boosheid. Dan lijkt het net alsof ik het dus nog niet heb verwerkt, maar ook zijn er vaak geen duidelijk aanwijsbare redenen voor dit plots opkomende verdriet.
Soms vraag ik mij af of ik wel verdrietig ben door mijn eigen emoties en of ik niet stemmingen van anderen om mij heen oppik. Ik droom vaak ook over anderen en hun verdriet en dan blijkt later dat zij inderdaad worstelen met problemen. Ik droomde bijv. over mijn buren en ik kenden hen op dat moment nog niet.
Dus: Het zou heel goed kunnen dat ik inderdaad zoals jij aangeeft overweldigd wordt door emoties (van mijzelf of anderen). En ik hoop dat het duidt op de kosmische bescherming die jij noemt. ;)
Vewrder dat verdwalen in mijzelf, dat kan heel goed kloppen. Ik ben mij altijd erg bewust van mijn doen en laten en denken.

Wat de 2e droom betreft: Inderdaad, ik worstel al een poosje met het vinden van een rustig plekje onder de mensen. Ik ben al een tijdje bezig met het herwaarderen van mijn vriendschappen en relaties. Dat plekje heb ik nog niet geheel gevonden (behalve met mijn man en kinderen)

@ Claire

Droom 1:
Hmm, jij hebt mij nog meer stof tot nadenken gegeven!  :) Ik zal eerdaags tijd voor mijzelf nemen en eens bij mijzelf te rade gaan WAT ik niet wil inzien. Ik denk stiekem het antwoord al te weten! Dank je wel!

Droom 2: Dat klopt. Ik zit met een soort drempelvrees (is dat een correct woord?) . Valse bescheidenheid ook wel of onzeker zijn uit gemakzucht. De koe bij de hoorns vatten, dat zegt jouw antwoord mij. Ook hier ben ik weer een stuk mee geholpen! Dank je wel!
In de praktijk denk ik veel na over deze dromen, maar inderdaad DE stap heb ik nog niet gezet om er mee te doen wat ik ermee zou moeten doen. Deze 2e droom heb ik zéker al een jaar of 5 als het niet meer is.

Marjolein

Hallo Sylvana,

Droom 1: water en golven zijn emoties. Het strand en de aarde is je mogelijkheid om te aarden. Je ziet dat de golven en het water heel hoog worden, dus je weet blijkbaar onbewust dat je emoties heel hoog kunnen gaan. Je kan er niet voor weg als dat gebeurt. Je gevoel is niet bang, maar wel dat je iets moet doen mocht het uit de hand lopen. Het lijkt me dus dat je wel aanvoelt dat je hoge emoties kunt hebben, maar in staat bent hulp te zoeken als je het zelf niet meer aankan, bijv. maatschappelijk werk. Het feit dat de droom steeds weer terug komt is een teken van jezelf om misschien toch eens echt met deze emoties aan de gang te gaan. Je bent in staat om je eigen voorzorgsmaatregelen te nemen!

Droom 2:
er is een drang om iets te gaan doen, maar het ontbreekt je aan de praktische mogelijkheden. Ga eens na voor jezelf wat je werkelijk wilt in het leven en ga dan vervolgens de zaken zo regelen dat je dat ook kan doen. Ken je het boekje van Geert Kimpen - Stap voor stap van wens naar werkelijkheid? Is een aanrader in dit soort omstandigheden.

silvana

Dag Marjolein,

Dank voor je antwoord. 
Jouw uitleg van mijn dromen komt exact overeen met de uitleg die ik er zelf voor had. :)

Inderdaad, misschien wordt het eens tijd dat pantser af te doen en mijn trots aan de kant te zetten en eens met iemand te gaan praten. Ik was al op zoek naar een fijne gestallt-therapeut of een andere alternatieve therapeut. Maatschappelijk werk associeer ik met zwaardere gevallen en zoek het dan liever bij een alternatief therapeut. Het is gelukkig nog niet zo dramatisch met mij gesteld dat ik het niet meer zie zitten en mijn dagelijkse bezigheden niet meer kan uitvoeren.
Ik ben altijd iemand die zelf mijn problemen oplost en niet gauw bij een ander aan de bel trekt. gelukkig kan ik met mijn man erg goed praten, maar uiteindelijk is het toch ook wel eens goed met een onbekende te spreken. Momenteel ben ik in verwachting van mijn tweede, dus je begrijpt misschien dat hier inmiddels de zwangerschapshormonen ook hun invloed hebben. ;D

Wat mijn 2e droom betreft: Dat is precies zolas ik het ervaar! Ik weet wat ik wil gaan doen, maar door de huidige omstandigheden is het niet mogelijk. Ik moet me erbij neerleggen dat ik dit nú niet kan bereiken, maar wel alvast een begin kan maken. Dit realiseer ik mij sinds kort.

Heel leuk dat jij eigenlijk precies opschrijft wat ik zelf al dacht. :) Nogmaals mijn dank!

Marjolein

Hallo Silvana,

ik ben redelijk thuis in het hulpverleningscircuit en zou je eigenlijk aanraden om juist bij maatschappelijk werk te beginnen en van daaraf verder te zoeken. MW is echt helemaal niet hoog, het is eigenlijk de eerste instap juist. En dat terwijl je bij een alternatief therapeut niet precies weet wat de instap is. (Zou ik eigenlijk niet moeten zeggen omdat ik het zelf doe!). Maar hoe dan ook, altijd opletten of het doet wat je zoekt, en anders DOORgaan naar iemand anders.

silvana

Beste Marjolein,

Lief dat je je zo betrokken voelt bij wat de mensen hier schrijven. Toch raad ik je aan dit forum als een forum te blijven zien en niet als doorverwijsfunctie. Het lijkt mij dat hier ook mensen voor wat luchtiger contact komen en misschien zelfs voor 'het leuk', zoals ikzelf.
Hoe vriendelijk en oprecht je intenties ook zijn, op mij kwam het een beetje vreemd over. Wanneer jou nu specifiek wordt gevraagd om hulp, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

In mijn geval kwam ik hier om mijn 2 dromen voor te leggen en wilde ik enkel afwachten of een ander er eventueel iets anders zou kunnen uithalen dan ikzelf al deed. Ik dacht dat dit forum daarvoor was bedoelt. Dat ik mijzelf iets meer blootgaf door antwoord te geven op de mensen die reageerden en zo te laten zien dat in hun uitleg een kern van waarheid zou kunnen zitten, betekende voor mij niet dat ik een kreet om geestelijke bijstand plaatste. Misschien heb ik het anders doen overkomen en is het voor mij verstandiger in het vervolg wat oppervlakkiger te blijven.

Marjolein, nogmaals bedankt voor je vriendelijke antwoord en ik hoop dat je begrijpt dat hetgeen ik je duidelijk wil maken ook uit liefde is bedoeld.

Leeuwin

Hoi Silvana,

Ik heb nogmaals alle berichten van dit topic doorgelezen.
Ik ben en blijf mens dus ik kan me vergissen, dus zeg het mij alsjeblieft als dat zo is.
Ik meen namelijk te lezen dat juist jij over die therapeut begint. Je schrijft namelijk uit jezelf dat je op zoek bent naar fijne gestallt-=therapeut of een andere alternatieve therapeut in je bericht van 1105 heden. Volgens mij begin jij hier ook zelf je mening te geven over maatschappelijk werkers.

Waarom komt de aanrader van Marjolein dan zo rauw op je dak? Ik heb hier niets anders dan goede intenties en mijn vraag is ook uit liefde bedoeld. Daarom wil ik je ook graag begrijpen.

Liefs van Leeuwin

Xuma

Hallo Silvana,

je kunt je nauwelijks meer blootgeven dan via je dromen.
Je koos er dus so wie so voor jezelf bloot te geven.

Interessanter voor jezelf zou kunnen zijn je af te vragen w a a r o m jij zo reageert op goedbedoelde reacties  op je eigen vragen.
En w a a r o m je afhaakt wanneer iemand jou op deze wijze blijkt te raken....

XX van Xuma
Just a closer walk with Thee...........