Weer even terug in mijn ouderlijk huis:

Gestart door Opti-Mystique, maart 14, 2010, 14:45:42 PM

Opti-Mystique

In het laatste staartje van de nacht een droom gehad die me voor even terugbracht in mijn ouderlijk huis. Mijn moeder en haar vriend hebben ruzie omdat hij wéér vreemd is gegaan. Mijn broer en ik wonen allebei weer thuis, maar met de volwassenheid en (financiële) onafhankelijkheid die we vandaag de dag hebben. In tegenstelling tot mijn moeder, die nog steeds (financieel) afhankelijk van haar vriend is... Ik voel de nare sfeer van toen weer op me drukken, maar ik voel me er toch niet meer compleet van afhankelijk.

Ik stel in het algemeen voor om voor mijn moeder een ander huis te zoeken, waarbij ik me richt tot mijn broer en mijn moeder, haar vriend daarbij negerend. Ik zeg: "Als we allemaal wat extra geld van ons salaris bij leggen, dan moet het lukken om voor Mam een ander huis te bekostigen." Waarop mijn broer reageert met: "Ik denk er niet over!" Ik vind dit vreemd, want hij verdient toch genoeg?

Ik loop door het huis en zie mijn moeders vriend met z'n onaangename houding onderuit liggen op een bed in de keuken, dat zich op de 1e (middelste) verdieping van het huis bevindt (ik denk dat dit voor het bewuste niveau staat).
Dan loop ik de trap op naar de bovenste verdieping (het bovenbewuste niveau) en vind mijn moeder daar in tranen. Ik troost haar en zij stort haar hart uit. Ik zeg nog tegen haar: "X is in de keuken, demp je stem wat zodat hij je niet hoort!"
Ik zeg tegen mijn moeder: "In Godsnaam: luister naar je gevoel! Als je ergens anders wilt gaan wonen, dan zorgen wij ervoor dat dit ook mogelijk wordt!"

Ik vind dat het huis vies is en besluit te gaan stofzuigen. Ik begin met de gladde oppervlakken, maar al gauw moet ik ook de vloerbedekking meenemen, omdat het hele huis vergeven is van de kattenharen. En dan zie ik ook de kattenbakken die omgeven zijn met kattenbakkorrels... Het is een bende!
Ik bedenk me dat het etenstijd is, maar dat mijn moeder geen enkele aanstalten maakt om te beginnen met koken. Ik heb trek, maar trek de conclusie dat ze geen zin zal hebben om te gaan koken, of in deze situatie zondermeer voor het gezin te zorgen.

Terwijl ik stofzuig verschijnt m'n moeder met een mop, om de stukken die ik al gestofzuigd heb te dweilen. Ze komt me helpen met opruimen, waarbij ik haar waarschuw dat ze niet nog niet moet dweilen als ik daar nog niet gestofzuigd heb.
Ik heb flinke trek, maar ik durf niet te beginnen over het feit dat het etenstijd is en dat ik eigenlijk verwacht dat m'n moeder de aangewezen persoon is om te gaan koken. Opruimen lijkt me nu ook belangrijker dan eten.

Ik word met een vervelend gevoel wakker.

Opti-Mystique

Nadenkend over de droom denk ik dat het vreemdgaan van mijn moeders vriend staat voor (zelf) niet trouw zijn aan mijn gevoel. Mijn moeder vertegenwoordigt mijn gevoelsleven en haar vriend voor mijn verstand/mijn verstandelijke wil. Daarom bevindt haar vriend zich op het bewuste niveau en mijn moeder zich op het bovenbewuste niveau.

De trek/eetlust staat volgens mij voor verlangen naar, in dit geval een verlangen naar een relatie. Dit heeft momenteel een lagere prioriteit dan de shit in mijn eigen huis opruimen. Een zowel verstandelijke als gevoelsmatige keuze/situatie die ik herken in mijn leven.
Ik stel voor om het gevoel, mijn moeder, naar elders te verhuizen. Mijn broer gaat hier verstandelijk (ik denk er niet over!") niet in mee, maar ik dring er bij mijn moeder (mijn gevoel) toch op aan naar haar gevoel wat dit betreft te luisteren. Ik snap alleen de verdieping niet, hoe het gevoel een dieper gevoel zou kunnen hebben.

Huan

Voor OptiMy:

de droom lijkt aan te geven dat je de neiging hebt veel verantwoordelijkheid te nemen voor anderen, zelfs hun rotzooi op te ruimen, terwijl je voor jezelf nauwelijks "voeding" durft te vragen.
Het zou een patroon kunnen zijn dat ten vroegste ontstaan is mbt je moeder, dat jij voor haar zorgde, zorgt, ipv andersom.
Mijns inziens zijn de anderen c.q. je moeder, zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van hun eigen huis, zowel letterlijk als symbolisch.                         
Jij, het kleine kind in jou, hongert naar voeding c.q. jouw aandacht en zorg.....

Lieve groet van Huan