Diepe dagdroom/halfwakker...

Gestart door FlyhighDivedeep, februari 05, 2010, 12:11:07 PM

FlyhighDivedeep

Ok, ik weet niet of die telt... ik leek ook half te slapen ofzo... nuja ik schrijf het toch even neer... de meeste dingen lijken wel voordehandliggend...maar misschien pikken jullie er nog dingen uit die ik zelf over het hoofd heb gezien... komt ie;

~---~

Diepe dagdroom/halfwakker…

Oud/klassiek uitziende kamer… donkere mooie eikenhouten tafel van zo’n 1 m bij 2 m.
Verder zijn in de kamer aanwezig; een hoge kast met wat boeken van hetzelfde hout als de tafel. Met daarnaast een groene plant met lange grote bladeren van een meter hoog…
De tafel staat voor een aantal hoge ramen(als in zo’n oud grachtenpand… lange hoge ramen in vakjes opgedeeld door van die houten latjes…), ramen zijn ongeveer zo groot als een deur (zeg maar 1 bij 2 m.). Er valt warm zonlicht naar binnen…

Goed nu komt de tafel dichter in beeld met daarop een vogelkooitje en daarin (en dit zat er zowel zielig als komisch uit) zit een adelaar gepropt… hij puilt zowat uit het kooitje… het beest ziet er wel goed uit(verschillende bruintinten kwa veren, sommige heel licht andere wat donkerder… tis niet zo’n Amerikaanse zeearend versie… meer een keizerarend) maar heeft de kop naar beneden en zit helemaal vastgeklemd in dat kooitje dus… veertjes steken er hier en daar uit…

Ok, kooitje met adelaar komt dichter in beeld… en nu wordt opeens nog iets zichtbaar… er zit nog een vogeltje in… zit naast de adelaar maar hoort erbij… heel klein in vergelijking met de adelaar… tis een wat verfromfraaid zwart vogeltje, soort kraaitje, maar dan heel klein en ziet er halfontploft uit… lijkt in de rui… *1.

Ok die lijkt het kootje open te kunnen maken en doet dat ook (het deurtje zit vast met ijzerdraad, en deze wordt heel kundig ontrafelt door dat kleine beestje…)…

-------

*2
Ok kooi verdwijnt/lost op… kleine vogeltje is ook weg… maar de adelaar is er nog, deze zit nu op de tafel en wilt opstijgen/wegvliegen…
Dan verschijnt er opeens een kat (wtf alweer een kat ;S ), bruinig met een licht strepenpatroon, het kopje vertoont wat Lynxachtige trekken… hij(het is een kater) is niet supergroot of oud, maar ziet er niet geheel uit als een gemiddelde tamme huiskat er straalt vitaliteit en (wilde)speelsheid van af…

Ok de lynx-kat valt de adelaar aan… en dan gebeurt er iets apparts… ze smelten samen… opeens een soort gevleugelde kat… en het kopje blijft wat veranderen van een kattensnoet naar een snavel en weer trug…

------

Ok dat was het… maar nee de kamer blijft gewoon in beeld… het is dezelfde kamer… met dezelfde inrichting(tenminste…er zijn nu geen dieren en geen kooitjes…)…alleen is de lichtinval nu anders… voor een stukje lijkt het donkerder…

Aandacht wordt getrokken door de ramen, middelste raam geeft lichte zonnestralen(niet zoals eerst….) en het regent er licht, het raam links daarvan, daar is het wat donkerder/grauwer met flinke regen… het raam daar weer links van is het bewolkt(maar niet donker…gewoon een grijs/wit wolkenpak)… het raam daar weer links van is het ook bewolkt en heel donker tegelijkertijd…

Het raam rechts van het middelste raam heeft een lichte waterige zon met wat slierten van dunne wolken, maar het is daar net opgeklaard… en het raam daar weer rechts van, geeft een mooie lichte avondgloed(nog steeds licht maar met van die oranje/paarse/roze gloed over de sliertbewolking…)… het raam daarnaast een superbliksem recht door het midden… met daaromheen diepe rood/paarse kleuren en aan de randen oranje… het raam daarnaast is het nacht  met grijswite wolken(die zie je niet heel goed…) en een vertakte wit/blauw/geelachtige bliksem…

Ok dat zijn de ramen… maar in de kamer en op de tafel is er ook iets aan de hand… er is vrij weinig licht in de kamer, het lijkt meer op een soort kaarslicht die zich over de tafel verspreid… op de tafel liggen twee boeken op elkaar(dikke oude boeken… met laten we zeggen zo’n 600 a 800 bladzijden…), daarnaast staat een beeldje van metaal… beeldje is een centaur 5 a 10 cm groot ofzo… *3  gloed van de kaarsen(er zijn trouwens geen kaarsen te zien… er is alleen zo’n gloed…) zwelt aan… en zorgt ervoor dat het beeldje allerlei schaduwen werpt…
Het beeldje lijkt te smelten… en op die plekken komt de centaur tot leven… hij begint ook rond te rennen over de tafel en ondertussen verandert steeds meer van het metaal in levend materiaal… tot al het metaal weg is… de centaur rent nu niet echt meer maar loopt nu “trots” rond… kleuren; bovenlijf gewone huidskleur en verder lichtbruin… behalve op zijn rug en gedeelte van zijn achterwerkt/achterste benen… daar heeft hij een strepen patroon als van een tijger… op de rug zijn het zwarte strepen op oranje… wat uitwaaiert in donkerbruine strepen op wat lichterbruin…

-------

Hierna is er opeens een ochtendzonnetje in de kamer… en begint hij heel snel te groeien tot het plafond… en ondertussen wordt het buiten steeds zonniger… (de ramen geven allemaal hetzelfde beeld nu…)…

En dat was het…

*ow, wacht ff...er missen 3 details(khad het eerst ff in word getyped...en daarna hier geplakt...maargoed die details had ik er daarna pas bij gedaan...)
1-er is heel ff een tussenbeeld waarin het kleine zwarte vogeltje een grote raaf is even groot is als de adelaar... en ze zitten elkaar ff in de haren...daarna zitten ze samen in dat kooitje, maar dat past al helemaal niet... en dan verandert het meteen weer in; grote adelaar+klein ontploft verfromfraaid zwart beestje in de kooi.

2-hier komt er ff een lichte schaduw in de kamer en is er een lentebuitje achter het raam, zon is even minder warm... verandert daarna weer trug naar het warme middag/avond zonlicht

3-centaurbeeldje in metalen vorm staat in steigerende houding, en tijdens dat rondjes rennen steigert hij ook af en toe...

Ricca

Halfwakkere, diepe dagdromen tellen ook. ;D Alle innerlijke beelden hebben een betekenis.

Waarschijnlijk ken je ze wel, maar hier zijn alvast de links naar de medicijnkaarten Adelaar, Kraai, Raaf en Lynx.

Adelaar
Kraai
Raaf
Lynx

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

FlyhighDivedeep

hey Ricca (*FhDd...gooit een papieren vliegtuigje naar je...met een bloemetje ( een margrietje  :) ;)  :-* )

Die kaarten kende ik nml. niet...  ik weet wel ongeveer wat ik zelf aan een adelaar een kraai en een raaf koppel, maar hier staat nog veel meer bij, helemaal top  ;D 8) . Lynx kende ik nog niet echt btw...

bedankt voor de linken,

~FlyhighDivedeep

Ricca

Lieve Flyhigh,

Margrietje in dank ontvangen. :-*

Je hebt de 'drooom' geen titel meegegeven... Het begin van elke duiding zou eigenlijk het bedenken van een duide-lijke titel moeten zijn. Wat dacht je van deze (hij viel me in en laat me nu niet meer los): De Kamer van de Negen Inzichten. Vanwege die negen grote ramen (als ik ze goed geteld heb). Voor ramen geldt vaak: naar buiten kijken is naar binnen kijken. Uitzicht is inzicht (want de buitenwereld is altijd een spiegel voor de binnenwereld). Bovendien staat een bliksem óók voor inzicht. De bliksem die achter het ene raam recht naar beneden gaat, is een direct inzicht, een bevrijdend inzicht en dit zal wel met de bevrijding van de adelaar te maken hebben. De vertakte bliksem achter een ander raam is een indirect inzicht, mogelijk i.v.m. de centaur.

De intrigerende kamer is een ruimte in je geest. Een ruimte met veel licht (hoge ramen). Je bent er a.h.w. in een zonverlichte werkelijkheid waarin je je sterk van de verschillende delen van jezelf, je innerlijke krachten en hun interacties gewaar bent. De tafel is de plek waar je dit onderzoekt en 'aan het licht' brengt. De hoge kast met wat boeken zou een symbool van wijsheid kunnen zijn óf, als ik het héél ver zoek, maar dat mag in een droom met krachtdieren, een symbool voor de Akasha-kroniek. De groene plant... jouw beschermengel in vermomming. :)

Planten behoren tot het engelenrijk. Groene planten zijn ook symbolen die horen bij het hartchakra (liefde - begrip - mededogen) en symbolen van groei. Bovendien zorgen ze voor zuurstof: lucht - adem - vrijheid. Hoe bewuster je aan jezelf werkt, hoe sneller je groeit. Maar het kan ook te snel gaan... De plant (engel) zinspeelt misschien op het belang om óók en vooral je hart, je liefde, je gewone zelf te leren kennen, als je bezig bent je bewustzijn te onderzoeken. Anders loop je de kans je gevoel kwijt te raken op de zoektocht naar je innerlijke krachten. Want als je je deze krachten eigen maakt, maar je ziet de liefde over het hoofd, wat heb je dan bereikt?

Een klein rekensommetje: na twee bliksems liggen er nog zeven inzichten in het verschiet. :) Misschien in een vervolgdroom... In ieder geval krijgt mijn droomuitleg nog een vervolg.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

FlyhighDivedeep

Citaat van: Ricca op februari 25, 2010, 15:15:30 PM
Lieve Flyhigh,

Margrietje in dank ontvangen. :-*

Planten behoren tot het engelenrijk. Groene planten zijn ook symbolen die horen bij het hartchakra (liefde - begrip - mededogen) en symbolen van groei. Bovendien zorgen ze voor zuurstof: lucht - adem - vrijheid. Hoe bewuster je aan jezelf werkt, hoe sneller je groeit. Maar het kan ook te snel gaan... De plant (engel) zinspeelt misschien op het belang om óók en vooral je hart, je liefde, je gewone zelf te leren kennen, als je bezig bent je bewustzijn te onderzoeken. Anders loop je de kans je gevoel kwijt te raken op de zoektocht naar je innerlijke krachten. Want als je je deze krachten eigen maakt, maar je ziet de liefde over het hoofd, wat heb je dan bereikt?

Liefs,
Ricca

Hehe, nou dat je in korte tijd snel vanjezelf en over jezelf hebt geleerd(en daarmee ook tegelijkertijd over anderen btw)... maar idd, hart/liefde/gewone zelf staat zeker even hoog op het podiumpje... wilt er zelfs uitknallen... ;) (alleen niet echt mogelijk nog... fysiek helemaal in de prak en financieel ist wel heel erg behelpen... zodra 1 van deze 2 weer ok is kan deze hier weer gaan vliegen en ademen ;) ... (nuja, ik kan nu wel redelijk dansen in de regen ;) ))

:-*  (~> op je neus  ;D )

~FhDd

(* owja en bedankt voor de gedetailieerde uitleg... ik kan het altijd wel in grote lijnen en globaal plaatsen, maaruh jouw symbolieke kennis is ff wat treedjes hoger ;))

Bloesem

Hi FlyhighDivedeep,

Weet je waar deze halfdroom/halfwaak toestand me aan doet denken?
Aan je innerlijk 'laboratorium'.
Ricca zei ook al zoiets:
CiteerDe intrigerende kamer is een ruimte in je geest. Een ruimte met veel licht (hoge ramen). Je bent er a.h.w. in een zonverlichte werkelijkheid waarin je je sterk van de verschillende delen van jezelf, je innerlijke krachten en hun interacties gewaar bent. De tafel is de plek waar je dit onderzoekt en 'aan het licht' brengt. De hoge kast met wat boeken zou een symbool van wijsheid kunnen zijn
Als je 'bewust' naar je laboratorium gaat, kun je daar antwoorden vinden op je vragen. Je hebt er 'onbewust' al veel wijsheden staan. Zoals de krachtdieren, de boeken, de planten. Je kunt deze ruimte verder inrichten (als je dat wilt natuurlijk) en er ook personen plaatsen.
Als je dan bewust naar dit niveau afdaalt, dan kun je je vraag daar stellen en je kunt dan een antwoord krijgen.
Zelf heb ik dit in het verleden ook gedaan en het werkt. Mijn eigen laboratorium is inmiddels een beetje verstoft, maar door jouw verhaal herinner ik het weer.... (en ik krijg het dus druk de komende tijd..  ;D)
Dus, dank je en ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt.
En succes met je fysieke en fin toestand.

groetjes Bloesem

Ricca

Lieve Flyhigh,

Een adelaar heerst in het element lucht, het element van de geest, en dit exemplaar is ook nog eens een keizerarend (keizer = heerser). Hij symboliseert de bewuste geest, het elan van grootse gedachten en ook, zeker na samensmelting met een lynx/kat, de hartstocht van de geest (alle katachtigen behoren tot het element vuur). In de adelaar die hoog vliegt en diep kan duiken, fly high + dive deep :), herken ik ook wat je in het topic Bewustzijn omschreef als: de dingen heel overkoepelend bekijken en heel diep en intens ervaren.

Hij zit echter helemaal klem in dat vogelkooitje. Dit kan een aanwijzing zijn dat je de vermogens van je bewuste geest op een of andere manier inperkt. Of dat je die vermogens gebruikt om jezelf in te perken. De kooi kan een raamwerk zijn waarin je jezelf probeert te vangen, een astrologisch raamwerk misschien (is de kooi toevallig rond en zijn er rondom 12 openingen tussen de tralies?) en dan laat de droom je zien dat dat raamwerk eigenlijk knelt... Door jezelf van (astrologische of andere) labels en etiketten te voorzien, sluit je de werkelijkheid van je grotere zelf buiten en zet je jezelf a.h.w. in een kooi. De totale natuur van je persoonlijkheid (en daar gaat het over als er krachtdieren verschijnen) kan niet in zijn totaliteit binnen een beperkte context beschouwd worden. En de raaf schijnt dat te weten...

De raaf met zijn blauwachtige glans hoort bij het onbewuste en de diepe innerlijke wijsheid. Je herkent hem slechts één moment, maar dat is voldoende om hem zijn werk te laten doen en het kooitje van binnenuit te openen. Adelaar is weer vrij en raaf verdwijnt.

Voordat de adelaar op kan vliegen, verschijnt de lynx/kat die met hem samensmelt tot een soort gevleugelde kat, een hybride die wel wat wegheeft van een griffioen (= adelaar+leeuw), maar volgens mij een stuk speelser. De lynx/kat voegt het element vuur toe aan de adelaar, vitaliteit en wilde speelsheid, inderdaad, maar ook het geheimnisvolle dat alle katten eigen is. Hij kan de geest vreemde sprongen laten maken, maar ook sluipbewegingen en horizontale sprintjes. Hij vergroot de souplesse van de geest. Dan ben je zoiets als FlyhighKruipdoorSluipdoorDivedeep. ::) :P

En dit is z'n verre neef ;D...
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268036670-730.jpg

Nu nog de centaur. Weet je btw nog de kleur van de twee oude boeken op de tafel? En heb je enig idee van welk metaal het beeldje was (of de kleur van het metaal)?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

FlyhighDivedeep

Hey Ricca,

oeh, mooie uitleg :)

Kooitje was inderdaad rond... en labels en etiketten vindt ik heel erg irritant (kvind het nooit passend of ruim genoeg...  soms zijn ze tof, omdat het heel vleiend kan zijn of versterkend voor jezelf...maarbij denk ik dan of soms zeg ik dan vaak... "ook"...of dat ben ik "onder andere"... "is zomaar een stukje van mij") , kzat dus in die tijd v/d de droom ( zo'n 2 maanden gelden) mezelf van al die inkapselende labeltjes te reinigen, ik had er voor mezelf al bijna geen meer...maar door de tijd heen wel flinke stempels(ja sommige hadden wel wat, anderen kon ik echt niet uitstaan) gekregen van allerlei personen... (en wat ik dan zelf krijg is, dat je er of naar gaat leven of dat je je er extreem tegen af gaat zetten... eigenlijk tegen spoken dus...).

~---~
Labels zijn voor mij vaak dingen om grapjes mee, of over te maken...maar als ze serieus bedoeld zijn vind ik het meestal maar een karig/bekrompen gebeuren(punt is wel , dat je bepaalde dingen nodig hebt om een zelfbeeld te vormen...en dan kunnen er wel weer etiketten ontstaan...). Ik benader mensen altijd op de persoon en hoe hij of zij op mij overkomt en tegen mij doet... de rest, standaardplaatjes etc neem ik er wel in mee maar zomaar een beetje op de achtergrond...
~---~

Dus die zijn allemaal zo goed als verwijderd... en toen wilde ik idd bijna een nieuwe set gaan aannemen door de astrologische zoektocht... ok, daardoor heb ik dus vanalles overmezelf opnieuw of heel anders geplaatst, eigenlijk mezelf helemaal opgedeelt in verschillende stukjes...maar deze keer ging ik wel alles met mijn eigen gedachten/gevoel etc invullen... en nadat ik ze dus allemaal stuk voor stuk had geplaatst, begreep ik vrij snel dat ze natuurlijk allemaal samengesmolten moeten/moesten worden in 1 persoontje.
(ik doe dat trouwens wel vaker... bv. ff een bepaalde zin die ik gehoord heb helemaal uitleven of anders uitdenken...er echt op gaan leunen of aan gaan hangen... maar dat is altijd maar tijdelijk... uiteindelijk zijn al die labels te beperkend en als je er in blijft hangen zelfs knellend...maar soms ist wel even nodig, anders heb je echt totaal nergens meer houvast aan in dat geval wel eentje nemen die voor dat moment handig is of die je sterkt...  (*ik zeg trouwens af en toe "je" daar bedoel mezelf natuurlijk ook vooral mee ;) ))

(* whehe, khad zelfs een schetsje gemaakt voor een tekening/schilderij...als ik daar tijd en zin in heb, voor in de toekomst; Ik, met vleugels, allemaal draden om de vleugels heen, draden aan mun armen en benen, die mij allemaal vastgekluisterd houden en naar beneden trekken... ik heb een zwaard(met een subtiele vlammende gloed)  vast en snij de meeste door... een paar anderen vouw ik op en laat ik in mezelf verdwijnen/opnemen... zodat er geen draden meer zijn die mij tegen houden of beperken "Burn Down the Labels"  of   "Cut off my Labels" zoiets als titel).

-----------------~

Centaur en Boeken;

- Klein beeldeje zo'n 10 cm...stijgerend, kleur, best donker metaal, centaur had ook niks vast ofzo, blote vuisten
zoiets;
http://www.waregem.be/files/waregem/yvanvh/kunst%20paard.jpg  (vooral dat v/d beenpartij... die wat goude oranje gloed ook ...maar pas toen die begon te smelten...)

Boeken;

ze liggen niet precies netjes op elkaar, het zijn van die echte oude boeken(ingebonden met harde haft etc), met zo'n koordje/lint als bladwijzer ertussen... de onderste is bruin en de bovenste is diep/donkerrood;
zoiets kwa vorm;
http://bibliotheekreligiestudies.files.wordpress.com/2008/06/oldbooks1.jpeg
https://www.lapuliabookofshadows.com/merchantmanager/images/uploads/old_bos.gif

FlyhighDivedeep

Citaat van: Ricca op maart 08, 2010, 15:09:59 PM
Lieve Flyhigh,

Een adelaar heerst in het element lucht, het element van de geest, en dit exemplaar is ook nog eens een keizerarend (keizer = heerser). Hij symboliseert de bewuste geest, het elan van grootse gedachten en ook, zeker na samensmelting met een lynx/kat, de hartstocht van de geest (alle katachtigen behoren tot het element vuur). In de adelaar die hoog vliegt en diep kan duiken, fly high + dive deep :), herken ik ook wat je in het topic Bewustzijn omschreef als: de dingen heel overkoepelend bekijken en heel diep en intens ervaren.

Voordat de adelaar op kan vliegen, verschijnt de lynx/kat die met hem samensmelt tot een soort gevleugelde kat, een hybride die wel wat wegheeft van een griffioen (= adelaar+leeuw), maar volgens mij een stuk speelser. De lynx/kat voegt het element vuur toe aan de adelaar, vitaliteit en wilde speelsheid, inderdaad, maar ook het geheimnisvolle dat alle katten eigen is. Hij kan de geest vreemde sprongen laten maken, maar ook sluipbewegingen en horizontale sprintjes. Hij vergroot de souplesse van de geest. Dan ben je zoiets als FlyhighKruipdoorSluipdoorDivedeep. ::) :P

Liefs,
Ricca

Whehe, tof ;) khad namelijk nog een ander schetsje gemaakt voor een tekening/schilderij...
(ik wil de beweging en de acties als een soort vloeiende lijn in het schilderij/de tekening gaan weergeven...dus dat wordt hier en daar wat testen en wat skills bijschaven ;) )

ik sta als persoon op een bergpeik/plateautje... eerst nadenkend...dan dromirig(met wolken een soort luchtkastelen creerend), vlinders eromheen... vervolgens aanwakkerende wind(waperende haren etc...big smile...) ... ik neem een aanloopje.. spring v/d de berg... verander vervolgens in een adelaar (hehe, die tussenvormpjes/transformatie wil ik als een soort lichte schets/waas gaan tekeningen)... deze komt vervolgens recht naar de kijker toegevlogen... buigt dan af... verandert weer even in een jongeman(ik dus..)... en verandert vervolgens in een kat(khad eerst een tijger..maargoed flinke linx...slanke tijger is ok ;) )... die snel naar beneden sluipt en scherp afbuigt(daarbij wat vonkenregen als spoor achterlatend...) verander weer in een jongeman... die vervolgens de oceaan/zee in duikt... verander dan in een soort zeeslang, of iets met kieuwen o.i.d. manta, koraal, vissenscholen erbij... et voila.

Ricca

Lieve Flyhigh,

Ik zie ze helemaal voor me, je schetsen. :) De afbeelding van het gekwelde, vurig zwarte paard vind ik ook huiveringwekkend mooi. De oranje gloed (kleur van het 2e chakra) is m.i. de lust die hem letterlijk verteert (vlees weg, ribben zichtbaar). Maar dit terzijde. Een paard is geen centaur.

Een centaur, half man/half paard, staat voor mannelijke vuur-energie - en natuurlijk niet alleen voor seksuele energie, ook voor levenslust en levenskracht, voor levensdrift en gedrevenheid. Hij kan ook een symbool zijn van jeugdig elan, vrijheidszin en vooruitstrevendheid. Heeft hij ook nog eens tijgerstrepen (een tijger in de tank) dan heb je vuur-energie in het kwadraat. Bij centaurs denk ik ook al snel aan Staven Ridder, de Vuur-ridder op het steigerende paard (onstuimig temperament). In de Tarot of the Cat People zit Staven Ridder op een soort tijger met lynx-oren. ;)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/16/1268735388-370.jpg

De centaurs uit de oudheid hadden geen beste reputatie, ze waren wild en onbeschaafd, brute monsters zelfs, omdat ze hun lagere instincten niet onder controle hadden. In de Griekse kunst werden ze vaak bereden door Dionysos, een verwijzing naar hun amoureuze gedrag en overmatig drankgebruik. In de centaurs kwam het idee tot uitdrukking dat er in de mens iets heel primitiefs of 'dierlijks' leeft. Het gaat mij te ver om dit ook werkelijk dierlijk te noemen, want alles aan een mens is heel erg menselijk, ook zijn meest primitieve instincten. Bovendien hebben wij een vrije wil (het menselijke deel van de centaur), maar daar wringt soms de schoen (hoef)... want met die vrije wil kunnen wij er ook voor kiezen te gelóven dat er impulsen zijn die onbeheersbaar zijn en waar we geen vat op hebben... En dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat we nauwelijks merken dat op een bepaald moment het okselzweet van geur verandert, dat het ons ontgaat hoe de centaur zijn hoeven schraapt voordat hij naar ons toekomt en in ons veilige huis alles kort en klein schopt... m.a.w. ons overrompelt en bekwaam de vernieling in helpt. :-\

Hybriden van twee díéren hebben het volgens mij heel wat gemakkelijker. Bij een centaur weet het paard-gedeelte zich eigenlijk geen raad met de vrije wil van het menselijke deel. De vrijwillige keuze voor zelfbeheersing staat voor het paard (en voor elk dier) gelijk aan een schaamteloze ontkenning van zijn instincten. Dit betekent dat er in de centaur vaak een innerlijk conflict aan de gang is, dat ook ge-paard kan gaan met angst. Uiteindelijk gaat het bij de centaur om harmonieuze vereniging van de twee delen. Zo'n vereniging ís mogelijk, want er waren ook vriendelijke en zelfs wijze centaurs (Cheiron). De twee boeken op de tafel laten zien dat in beide delen wijsheid besloten ligt. Bruin is de kleur van de aarde, van rustige zekerheid, van een rustige levenswandel en de wijsheid van het (vrouwelijke) element aarde. Diepdonkerrood is de kleur van hartstocht, bloed, levenskracht. De combinatie van bruin en rood verwijst ook naar het 1e chakra en het verband met gezondheid en bijvoorbeeld financiën.

Eerst is de centaur in je droom een klein metalen beeldje, schijnbaar levenloos, misschien ff geparkeerd (jouw woorden elders bij het vosje), maar ik zie er ook een beeld van ijzeren zelfbeheersing in. Of het idee dat zelfbeheersing nodig zou zijn... In de op dat moment vrij donkere kamer en in de flakkerende gloed op de tafel, werpt het beeldje allerlei schaduwen die voor angsten of zorgen kunnen staan. Bijvoorbeeld de niet geheel denkbeeldige zorg dat de centaur, als hij tot leven komt, al zijn energie zou kunnen verkwisten (hij heeft immers blote handen, de pijl & boog van de doelgerichtheid ontbreekt).

Er kan ook een diepere angst meespelen. Mannen die ervoor kiezen diep contact te maken met hun vrouwelijke energie (zoals jij in je vorige droom en ook in de diepdonkerblauw-droom), hebben het oude macho-beeld afgewezen (nóg een betekenis van het centaurbeeldje), maar hebben soms nog geen ander concept waarmee ze zich kunnen identificeren. Ze zijn vaak bang voor de mannelijke vuur-energie omdat ze het gevoel hebben dat die op de oude, onnadenkende en brute centaurmanier, die ze als mannelijk beschouwen, los zou kunnen barsten. Op die manier verliezen ze ook de pósitieve, krachtige, mannelijke eigenschappen... Ik weet niet of je hier iets in herkent, maar mocht dat zo zijn, dan zie je aan het beeldje dat die angst onterecht is. Het komt nl. niet ruw of explosief tot leven, het smelt en dat is juist een verzáchting...

De centauer begint bij de eerste tekenen van leven meteen rond te rennen, enthousiast steigerend. Daarbij heeft de voorkant, de menselijke helft, even geen voet aan de grond en voelt zich misschien letterlijk vervoerd of opgetild of voortgestuwd of meegesleept... Maar als het metaal helemaal gesmolten is en de centaur helemaal tot leven gekomen is, rent hij niet meer. Hij loopt nu trots rond, fier en zelfverzekerd. Dit laat zien dat je het evenwicht begint te vinden tussen vuur en aarde. Gesteund door de op grote plannen gericht lucht-energie van de zojuist bevrijde en ook van vuur voorziene adelaar, kan de centaur zich nu doelen stellen en beschikken over de energie en het zelfvertrouwen om die doelen te bereiken. The sky is the limit. Dit besef/inzicht dringt ineens - tegelijk met de zon - tot je door en de centaur rijst op in al zijn glorie. Je groeit letterlijk boven jezelf uit.

Ik heb even getwijfeld of de reusachtige centaur toch weer een schrikbeeld zou kunnen zijn, maar dat is volgens mij niet het geval omdat het ondertussen buiten steeds zonniger wordt. Bij de grote centaur denk ik ook aan het kolossale sterrenbeeld Centaurus dat grenst aan het veel kleinere Libra (in dromen zijn we niet gebonden aan de dierenriem en ook andere sterrenbeelden hebben een betekenis :)). Centaurus is een vredelievende en wijze centaur. Hij heeft lucht/Libra nodig om plannen te maken, maar is zelf ook een reusachtige steun in de rug voor Libra. En zo is er, na alle rondjes op de tafel (aarde), ook in de lucht een cirkeltje rond.

Dit was het zo ongeveer... Ben je er nog? :P

Liefs,
Ricca  
From Ricca with Love

FlyhighDivedeep

Citaat van: Ricca op maart 21, 2010, 13:34:57 PM

Dit was het zo ongeveer... Ben je er nog? :P

Liefs,
Ricca  

*Flyhigh besluipt je en staat opeens achter je... "Booh!...jawel ik ben er nog" ;)  (hehe, kwas verstoppertje aan het spelen...  8) ;) ).

Ik dacht eerst van...waar blijft die uitleg nu toch...(maargoed dat is natuurlijk meer de leeftijd :P ...uhooh, straks wordt Ricca nog boos :-X ;) ) maar deze uitleg is helemaal goed :) ...  heel mooi zelfs.

En idd het vuur was er al in de plannen maar leek er totaal niet meer te zijn in mijn persoonlijkheid naar buiten toe in iederreval... zat nogal diep in de emotie ondergedompeld, zelfs gaan gedragen als een bang onzeker klein "meisje"/"wezentje", wat dan weer ruw rechtgetrokken werd door flink te verharden af en toe... of gewoon een straf masker op te zetten... of een onderdanige glimlach etc etc... wat allemaal weer werd versterkt door een totaal gebroken lichaampje... op ten duur houd dan alleen trots, of totale berusting je nog op de been...

Nuja, om het niet te treurig te maken, ondertussen is het ego weer wat gezonder geworden  (nu is het wel zo dat wisselvalligheid 1 van mijn dingetjes is... alleen is het nu bij mezelf geaccepteerd...zodat het grappig genoeg een veel minder heftige impact op mezelf heeft... en anders zelfs van de voordelen(ja die zijn er zeker ook ;) ) daarvan gebruik kan worden gemaakt).

En idd dat laatste beeld(grote centaur) had je ook goed, geen schrikbeeld... voelde juist heel goed/vol en blij 8) :)

Thx Ricca,

Groeten en  :-* (deze keer op je kleine teen...hoop wel dat je die gewassen hebt :-X ),
~FhDd~

*Ow, trouwens die dierenmedicijnkaarten, waar zijn die te koop, kon ze niet vinden in hun onlineshop... (zijn die ook verstoppertje aant spelen... ---> spelletje spelen met FhDd...hmmm, is dat wel zo slim, spelletjes zijn mijn terein  8) ;)  ...die kaartjes zullen het berouwen als ik ze eenmaal te pakken heb  >:( ;D )

Ricca

CiteerFlyhigh besluipt je en staat opeens achter je... Booh!...

:o :o :o  ;)  ;D

Citeerkleine teen...hoop wel dat je die gewassen hebt :-X

Dit zal ik voor deze keer door de tenen vingers zien... 8) :P

De medicijnkaarten (boek +kaarten) van Jamie Sams kun je bijvoorbeeld hier bestellen:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/medicijnkaarten/1001004002603323/index.html

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love