Dromen van M_iriam over zon en manen

Gestart door Ricca, december 11, 2009, 14:11:05 PM

Ricca

Lieve Miriam,

Waarom heb je je droom verwijderd?? Gelukkig had ik hem opgeslagen. Er worden veel dromen gepost op dit forum en soms moet je echt wel geduld hebben.

Dromen waarin zon, maan, planeten of sterren centraal staan, zijn vaak uitingen van een verhoogde bewustzijnstoestand en daarom staan ze je nog zo helder voor de geest. Die helderheid hoeft je op zich helemaal niet te beangstigen. Neem nou die eerste droom, gedroomd op 5-jarige leeftijd:

CiteerIk stond buiten, een paar meter van de poort van onze tuin. Het was een zonnige dag maar er was vrijwel niemand buiten. Ik had het gevoel alleen te zijn op de wereld terwijl ik in het westen hoog in de lucht een planeet zag in felle kleuren met een soort halo eromheen. Ik herinner me dat ik zowel gefascineerd als doodsbang was.

Een duidelijk voorbeeld van zo'n waarneming met veranderd bewustzijn. Je staat een paar meter van de poort, die symbolisch gezien de doorgang van het bekende naar het onbekende is. Het is een zonnige dag (dat is altijd positief) en er is een vreemde sfeer, alsof je alleen op de wereld bent. Dan valt je oog op die felgekleurde planeet. De felle kleuren zijn ook een teken van veranderde waarneming. Met een verhoogd bewustzijn merk je iets bijzonders op. Je ziet a.h.w. een ongekende mogelijkheid. Misschien voelde je aan dat er iets stond te gebeuren, dat je kinderwereld, waarin alles zijn vaste plek had, zou gaan veranderen (dat heet opgroeien :)). Dromen staan bol van de symboliek en naar buiten kijken is ook naar binnen kijken. Dus je kijkt ook bij jezelf naar binnen (en daarom lijkt het alsof je alleen op de wereld bent). Het fascineert je, maar maakt je ook bang.

Over de maan en zon een andere keer... als je dat nog wilt?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

M_iriam

Hallo lieve Ricca,

Ik heb je bericht gehad vandaa ,vroeg in de avond, maar kon niet op Catharinaweb komen.
Ik dacht dat het weer het internet was,maar na het uit te testen bleek dit niet zo te zijn.
Ik heb dit wel vaker gehad,mischien wordt er dan wat veranderd of is de server te druk,ik weet het niet?

Hoe dan ook, ben ik blij dat je het opgeslagen hebt.
Ik heb hem verwijderd omdat ik dacht : als niemand er naar kijkt,of wat feedback geeft, dan betekent het dat niemand er beheofte aan heeft en dan kan ik het beter weghalen.
Anders zit het zo in de weg.

Over de zonnen en manen ben ik meer dan alleen normaal benieuwd,omdat dit toch het enige is dat mij mijn hele leven vrijwel al achtervolgt s'nachts.
En wie weet kom ik meer over mijzelf te weten.

Als jij de topic nog hebt, mischien zou je het dan opnieuw kunnen posten>
Mischien dat er iemand in de toekomst op zoek gaat naar het dit onderwerp en die heeft er dan wat aan samen met jou visie.

:)

Liefs, Miriam

Ricca

O.K. dan zet ik eerst jouw hele verhaal terug. Je hoort nog van me.

Liefs,
Ricca

Ik droom al jaren verschillende soorten dromen waarin de Maan, de Zon of sterren centraal staan.

De meest vroege die ik mij nog kan herinneren is van een leeftijd van niet ouder dan 5 jaar. Wat mij heel erg beangstigt is dat ik deze droom/nachtmerrie heel helder voor de geest kan brengen. Alsof het gisteren was:

Ik stond buiten, een paar meter van de poort van onze tuin. Het was een zonnige dag maar er was vrijwel niemand buiten. Ik had het gevoel alleen te zijn op de wereld terwijl ik in het westen hoog in de lucht een planeet zag in felle kleuren met een soort halo eromheen. Ik herinner me dat ik zowel gefascineerd als doodsbang was.

Daarna heb ik altijd om de zoveel tijd terugkerende dromen waarin vooral de Maan -of Manen- centraal staan. In het echte dagelijkse leven raak ik gefascineerd door de planeten en sterren. Maar als ik droom en de meest gekke dingen in de lucht aanschouw voel ik angst. Hele primitieve angst.

Ik kan ze allemaal opsommen maar dan zit ik hier over een week nog. Ik heb ze vanaf mijn 9e op papier bij gehouden. Ik wil wel zeggen dat de laatste 5 jaar het voornamelijk Maandromen waren. Dromen waarin ik eerst 1 maan zie en dan 2, 3, 4 en soms (heel zelden) een hele lucht vol Manen. Altijd voel ik paniek en heb ik het gevoel dat de maan mij wil hebben. Of manen. Als ik wakker wordt, en dat is altijd zo geweest, ben ik erg emotioneel. Zeg maar gerust: ik huil. Meerendeels ook omdat ik het niet begrijp en het toch steeds terugkeert.

Inmiddels heb ik het geaccepteerd, het hoort wel echt bij mij. Om een indicatie te geven van hoe en wat; een paar voorbeelden van dromen:

Voorbeeld 1 : ik zit op de fiets snachts en zie 2 manen. In het westen en een in het oosten. Ik vraag me af welke ik volgen moet(?).

Voorbeeld 2: Ik zit thuis in de woonkamer als ik naar buiten ga en zie dat de Maan zo dichtbij is (het komt op de wereld af) dat ik letterlijk het gevoel heb dat mijn hart het begeeft van schrik. Het was zo dichtbij dat ik de kraters kon zien, en het huis tegenover dat van mij was niet meer. Zo dichtbij. Toen ik om me heen keek zag ik er meer. Deze was het meest eng. Inmiddels 3 jaar geleden.

Voorbeeld 3: Ik kijk naar de lucht en de maan is vol. Ik zie dat de maan zwanger is van een kind. Ik zie een embryo. Een kind opgekruld in de maan alsof de maan een baarmoeder is.

Voorbeeld 4: Afgelopen nacht, Ik sta weer buiten vlak voor mijn huis als ik zie dat de maan vol is. Als ik de andere kant op kijk zie ik er nog 1 en raak in de war. Ik zie er weer 1 en weer 1 en raak zodanig in de war dat ik de tel kwijtraak. Ik heb het vreemde gevoel dat er met me gespeeld wordt. Ik roep mijn moeder en zeg haar: kijk, dit is wat ik altijd droom! ik had het gevoel wakker te zijn, het was heel echt.

Voorbeeld 5: de zon komt op de wereld af. Ik voel het. Niemand weet het, alleen ik. Op een gegeven moment (terwijl ik buiten sta) hebben mensen het door en de paniek groeit. Ik zoek samen met mijn broer een plek om te schuilen. De meeste mensen verbranden, mijn broer en ik niet. Ik was doodsbang.

Voorbeeld 6: de zon komt op de aarde af (weer) en het is zo dichtbij dat het mijn gezicht weerspiegelt. Ik zie mijn gezicht als een spiegelbeeld in de zon weerspiegeld. Heel groot, ik herinner me dat ik mijn gezicht half omdraai en dat ik dat beeld zag in de zon.

Voorbeeld 7: ik kijk naar de sterrenhemel, er is iets paars dat boven het wolkendek probeert hier te komen. Het drukt en drukt, het maakt een geluid maar ik kan niet plaatsen. Het is ultriaviolet paars en het drukt tegen de sterren. De sterren geven mee. Ik weet gewoon niet hoe ik deze moet uitleggen. Vergelijk het met onder een deken liggen en je benen naar boven trappen tot je de vorm van de benen ziet. Zoiets.

Ik kan nog even doorgaan maar ik denk dat dit wel duidelijk is. Al deze dromen zijn van een periode in mijn leven van de afgelopen 10 jaar. Ik denk dat Ricca vast wel weet hoe en wat.

Ik fietste deze week buiten toen ik zag dat de maan vol was. Ze was groter dan normaal en dat boezemde angst in. Gek, hoe gefascineerd ik ben, al mn hele leven maar ook heel bang.

Zijn er mensen die dit ook hebben?
Ik dacht altijd dat ik raar was. Ik ben er mee uitgelachen eens en zo kwaad geworden. Toen besloten het niet meer te delen. Tot nu. Ik zag net op fora op internet dat er anderen zijn zoals ik. Daar werd ik emotioneel van. Een zei dat hij het al 20 jaar had. Ongelofelijk. Altijd gedacht dat ik een freak was.

Miriam
From Ricca with Love

M_iriam

Dank je Ricca,, heel fijn dat je het nog hebt,echt waar.''Ik wacht af en ben echt heel benieuwd.

Liefs mIriam

Ricca

Lieve Miriam,

Sommige droomsymbolen kunnen inderdaad jarenlang terugkeren. Bij jou is dat blijkbaar de maan (en in mindere mate de andere hemellichamen). Als je zo vaak over de maan droomt, kan het niet anders dan dat je heel gevoelig en intuïtief bent. Een moonchild. :) Het is wel jammer dat je steeds zo bang bent van die dromen; die angst maakt het voor jou moeilijk de boodschap ervan te begrijpen. Toch is de maan in wezen een positief symbool dat jou de gelegenheid biedt heel diep in jezelf te kijken. Daartoe moet je de dromen wel in verband brengen met de gebeurtenissen en gevoelens in je waakleven ten tijde van de droom. In iedere maandroom is er weer iets anders aan de hand met de maan en juist dat, het verschil tussen de dromen, kan je helpen om ze aan je waakleven te linken. Als je alle maandromen op één hoop veegt, zul je de betekenis niet vinden.

Ik weet natuurlijk niet wat er in je waakleven speelde op het moment van de diverse dromen en daarom kan ik over de voorbeelddromen die je geeft slechts in het algemeen iets zeggen - in de hoop dat je daar toch iets aan hebt. Een vertaling in woorden is overigens vaak, en zeker bij de maan, een afzwakking van de werkelijke betekenis van de droom, want de maan wil het liefst zonder woorden begrepen worden. Je kunt de beelden ook bevatten, zonder er woorden voor te vinden, puur als beelden, maar we zitten hier nu eenmaal op een forum waar we het met woorden moeten doen...

Ik raad je aan om ook te lezen wat ik elders over de Maan in de Tarottuin van Niki de Saint Phalle heb geschreven: klik hier...
Mediteren over Niki's Maan kan je helpen je angst voor deze dromen te verlichten. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je zelf het kind bent dat op een van de foto's onbevreesd bij de Maan staat.

Je noemt de dromen nachtmerries waarin je een heel primitieve angst ervaart en waaruit je altijd heel emotioneel (huilend) ontwaakt. Ik denk dat ze iedere keer de reactie zijn op nieuwe of veranderde situaties in je waakleven, waar je vanuit een diep gevoelde onzekerheid onbewust heel emotioneel op reageerde. Voor jou lijkt het misschien alsof de dromen die angst opwekten, en ook de emoties bij het ontwaken, maar het is precies andersom. Die angst en emoties wáren er al, onbewust, en de droom heeft ervoor gezorgd dat je ze echt gevóeld hebt. Dat heeft een helend effect, want emoties moeten stromen, erváren worden, en niet ingehouden worden. Nachtmerries zijn ook een uitlaatklep voor innerlijke spanningen.

Je zegt dat je het gevoel hebt dat de maan jou wil hebben. Of jou wil manen. De maan wil je zeker iets duidelijk maken, niet om je te waarschuwen, maar om je te helpen en je de weg te wijzen... op haar eigen manier. Dat zal misschien iets duidelijker worden als ik je voorbeelddromen bespreek, de volgende keer...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

M_iriam

Hallo lieve Ricca,

Wat fijn na al die jaren eens van gedachten te kunnen wisselen met iemand aangaande dit onderwerp.
Dit is -op een serieuze manier- toch voor het eerst.
En het voelt alsof ik de binnenkant naar buiten heb gebracht.
Alsof ik een geheim heb gedeeld met anderen.
Enerzijds heel prettig en anderzijds word ik er een beetje onzeker van.

Om dit toe te lichten :
Het komt omdat ik vooral de laatste 4 jaar een soort paranoia ervaar.
Ik ben geobsedeerd door het doel zoveel mogelijk informatie over mezelf voor mezelf te houden.
Ik leid al jaren een dubbel leven, en word hier in dromen vaak mee geconfronteerd.

Je vraagt je af in welk soort waakleven ik verkeerde op het moment van de dromen.
Ik neem aan dat waakleven de wakkere toestand verklaart?
Hoewel ik altijd meer het gevoel gehad heb in mijn dromen wakker te zijn.
De zogenaamde werkelijkheid wordt gecontroleerd door mijn berekenend zijn,wantrouwen en wraakgevoelens.
In mijn dromen ervaar ik het leven zoals ik dat eigenlijk zou willen.
Zonder masker, zonder te doen alsof.
Maar dat kan niet.
Ik denk dat ik zonder mijn dromen gek zou zijn geworden.
Daarom slaap ik het liefst zo veel en lang mogelijk.
Dat heeft niets met lui zijn te maken maar ik laat mensen dat denken uit een soort zelfbescherming.
Want anders zou ik mijn prive gedachten aangaande het onderwerp moeten delen en dat is beangstigend.
Het draait allemaal om controlle en macht.
Ik ben mijn hele leven overheerst en wil niet dat anderen er ook maar aan denken mij het zelfde aan te doen.
Vrijheid betekent veel voor me, en niet zozeer in fysieke context maar op geestelijk,spiritueel en mentaal niveau.
Kunnen denken,zeggen en uiteindelijk zijn wie je wilt zijn dat is mij alles waard.
Ik raak emotioneel van streek als ik zie dat iemand of meerderen onderdrukt,of overheerst worden.
Ik besloot wat met 'deze woede' te doen ,er een uitlaatklep voor te vinden en doe nu vrijwilligerswerk voor Amnesty.
Ik voel een soort rust nu.

Ik dwaal een beetje af, maar als je inzicht wilt hebben zou je de meest essentiele dingen moeten weten.

Ricca, ik heb mijn Maan in Ram.
Kan een vuurteken ook gevoelig en intuitief zijn?
Ik ben verder wel erg geemancipeerd, op alle gebieden en niet alleen voor mezelf.
Ik wens iedereen vrijheid toe.

Lieve Ricca, ik zal met geduld -echt waar- wachten op de rest.
Heel speciaal dat je er naar kijken wilt en heb wat gehad aan je woorden.
Ze zetten me aan het denken en de rest volgt dan vanzelf.

Liefs, Miriam

Ricca

Citaat van: MiriamIk neem aan dat waakleven de wakkere toestand verklaart? Hoewel ik altijd meer het gevoel gehad heb in mijn dromen wakker te zijn.

Lieve Miriam,

Het waakleven verklaart en beïnvloedt de droom. En de droom verklaart en beïnvloedt het waakleven. Er is een wisselwerking tussen waakleven en droom. En in beide kun je een wisselend gevoel van 'wakker zijn' of bewust zijn ervaren.

De combinatie van fascinatie en angst, die je in je dromen steeds weer ervaart, is kenmerkend voor de maan als symbool van de verbeelding en doet me ook denken aan kinderspelletjes (en dat bedoel ik helemaal niet negatief hoor). De dromen en fantasieën van kinderen voorkomen dat ze te veel ingeperkt worden door de wereld van hun ouders. In hun spelletjes doen kinderen 'alsof'. Daarmee oefenen ze hun bewustzijn op een speelse en tevens nuttige manier. Terwijl ze een zekere uiterlijke werkelijkheid voor zichzelf accepteren, behouden ze zich het recht voor om met andere werelden te experimenteren. Op zich vond jij (en vind je het nog steeds) plezierig om in je droomwereld te zijn, zelfs als de gebeurtenissen die je daar meemaakt, angst oproepen. Diep van binnen kun je je maandromen herkennen als behorend tot dezelfde categorie als griezelige kinderspelletjes. Kinderen maken zichzelf vaak met opzet bang om dezelfde reden als waarom volwassenen naar griezelfilms kijken. Lichaam en geest zoeken dramatische spanning. Die spanning maakt allerlei stoffen (hormonen) vrij die het lichaam bij wijze van spreken doorspoelen en dit dient de ontspanning van lichaam en geest.

Nu eerst twee voorbeelddromen.

Voorbeeld 1

CiteerIk zit op de fiets snachts en zie 2 manen. Een in het westen en een in het oosten. Ik vraag me af welke ik volgen moet...

Er is iets tot herkenning gekomen, misschien tot erkenning gekomen. Iets dubbels in jezelf. Hoewel de maan veel betekenissen heeft, denk ik dat zij in deze droom vooral voor jouzelf staat en voor jouw emoties i.v.m. het verleden, met je thuis en met je moeder (de maan is vrouwelijk). Vaak kan de maan ook direct betrekking hebben op de moeder of op de relatie met de moeder. Dat de maan verband heeft met je moeder, baseer ik ook op droomvoorbeeld 4:

CiteerIk roep mijn moeder en zeg haar: kijk, dit is wat ik altijd droom!

Er zijn twee manen en dat kan betekenen dat je heen en weer geslingerd wordt in je gevoel voor je moeder. Enerzijds houd je van haar, anderzijds houd je haar misschien mede verantwoordelijk voor wat er in je leven gebeurd is. De ene maan staat in het oosten, de andere in het westen. Aan de ene kant is er de mogelijkheid om je intuïtie te volgen en je voor haar te openen (het oosten is de intuïtieve kant), aan de andere kant zegt je logische verstand (westen) dat je jezelf moet beschermen. Dat is de verwarrende keuze waar je je in deze droom voor gesteld ziet.

Voorbeeld 3

CiteerIk kijk naar de lucht en de maan is vol. Ik zie dat de maan zwanger is van een kind. Ik zie een embryo. Een kind opgekruld in de maan alsof de maan een baarmoeder is.

De volle maan staat voor sereniteit en stille bespiegeling en ook voor de volheid van liefdevolle zelfaanvaarding en heelmakende liefde... In deze droom heb je een punt van acceptatie bereikt. Acceptatie maakt altijd een opening naar een nieuw begin. Het embryo staat voor een nieuw begin.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

M_iriam

Hallo lieve Ricca,

Ik moet dit even laten zakken, dan kom ik hier zeker op terug.
Ben nu een beetje emotioneel.

Liefs, en erg ,erg bedankt...

Miriam

Ricca

Lieve Miriam,

Ik dacht bij het lieve paard in je andere droom ook aan een eenhoorn (symbool van onschuld en zuiverheid en onvoorwaardelijke liefde). Misschien had je in die droom toch even moeten voelen of hij niet stiekem een heel klein horentje op zijn voorhoofd had. :) Een eenhoorn kan in dromen ook een gids of helper zijn. Omdat een paard bij de zon hoort, zou het me niet verbazen als dat speciale paard (of eenhoorn) in al je zonnedromen op de achtergrond aanwezig is.

Voorbeelden 5 en 6

CiteerDe zon komt op de wereld af. Ik voel het. Niemand weet het, alleen ik. Op een gegeven moment (terwijl ik buiten sta) hebben mensen het door en de paniek groeit. Ik zoek samen met mijn broer een plek om te schuilen. De meeste mensen verbranden, mijn broer en ik niet. Ik was doodsbang.

en

CiteerDe zon komt op de aarde af (weer) en het is zo dichtbij dat het mijn gezicht weerspiegelt. Ik zie mijn gezicht als een spiegelbeeld in de zon weerspiegeld. Heel groot, ik herinner me dat ik mijn gezicht half omdraai en dat ik dat beeld zag in de zon.

Je droomt dat de zon op de wereld afkomt, maar dat kan even goed betekenen dat jij, al is het maar in gedachten, in de richting van de zon beweegt - misschien wel op de rug van het paard (dat als eenhoorn natuurlijk ook kan vliegen). Stel je eens voor dat jij in de droom in al jouw eenhoorn-onschuld en vanuit een diep verlangen om de dingen in je leven in een nieuw licht te zien, naar de zon wilt vliegen en dat de eenhoorn jou ongemerkt een lift geeft. De zon staat voor een heel nieuw bewustzijn en de eenhoorn wil jou daarbij graag helpen.

Het is voor een deel fantasie, maar dat is geoorloofd als je de betekenis van een droom wilt achterhalen. :) Eenhoorns zijn ook dol op fantasie. En de dromen die je opgeschreven hebt zijn natuurlijk slechts flarden van veel grotere dromen.

Als je de zon nadert, voel je zijn hitte, vurig, fel en verschroeiend. Je raakt in paniek en zoekt samen met je broer (broeder/bondgenoot/eenhoorn) een plek om te schuilen. De meeste andere mensen verbranden... Dit beeld laat jou zien waartoe bijvoorbeeld woede en wraakgevoelens (negatieve uitingen van vuur) in staat zijn. Maar als dankzij de liefde van de eenhoorn jouw angst afneemt, merk je dat de zon eigenlijk een enorme bron van licht en kracht en liefde is. Een levengevend stralend wezen. Net zoals jij eigenlijk ook bent...

"Kijk in de zon", zegt de eenhoorn, "en herken je eigen lichtbron, je zonnekracht, de levenskracht in jezelf. Jij bent deel van de zon en de zon van jou". Dan zie je je eigen gezicht in de zon en begin je iets te begrijpen van de gift die je in dit leven hebt meegekregen en ook van jouw angst daarvoor. De angst om lief te hebben in een schijnbaar verzengende wereld.

Op dat moment had je misschien de gouden horen van het paard kunnen zien of zijn gouden hoefjes of het zachte licht dat zijn lichaam uitstraalt. Want dat kun je alleen maar zien als je met je hart kunt kijken. Zijn liefde werkt aanstekelijk en je zegt dat je hem het mooiste en liefste paard van de wereld vindt. "Ja, zo zijn wij", zegt de eenhoorn, "en de mensen zijn ook zo, maar de meesten weten het niet meer. Jij weet het nu".

De eenhoorn is er altijd voor jou en als je weer eens over de maan droomt, zie je hem misschien wel ergens in het maanlicht staan slapen. De maan zelf is verbonden met het element water en bij de maan kan de spierwitte dolfijn een soortgelijke rol spelen als de eenhoorn bij de zon...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

From Ricca with Love