Astrologie filosofisch bekeken

Gestart door morticia, november 26, 2009, 14:48:32 PM

morticia

Deze morgen zat ik op de tram te bedenken hoe al die verschillende mensen met verschillende karaktertrekken en die verschillende ervaringen deze plek delen met elkaar.
Hoe destijds astrologie is ontstaan.  
Ik veronderstel vanuit de gedachte 'practisch gebruik', de mens gebruikt wat hij ziet.  
De rondtrekkende mens voor de oriëntatie, de landbouwer voor zijn groenten en fruit.
Hoe men er destijds de link heeft gelegd met de sterren en onderverdelingen (astrologie) is gaan maken om de veelzijdigheid van de mens beter te begrijpen.

Zo boven zo beneden

Bron Wikipedia:
Astrologie of sterrenwichelarij is een verzamelnaam voor ideeën over het verband tussen het lot van mensen en gebeurtenissen op aarde en de stand van de hemellichamen. De naam "astrologie" is afgeleid van het Griekse ασÏ,,ρολογια, "astrologia", een samenstelling van άσÏ,,ρον (astron, ster of sterrenbeeld) en λογοÏ, (logos, dit betekent onder meer theorie). Het gaat vooral om de samenhang tussen de bewegingen van de zon, maan en planeten, die in de Oudheid ook als "sterren" werden aangeduid.

De uitleg van het woord 'astrologie' vind ik interessant. Hemellichamen (=ster) Logica.  Logisch nadenken over hemellichamen.  De samenhang tussen de bewegingen logisch beredeneren.


yllit

Citaat van: morticia op november 26, 2009, 14:48:32 PM
Deze morgen zat ik op de tram te bedenken hoe al die verschillende mensen met verschillende karaktertrekken en die verschillende ervaringen deze plek delen met elkaar.
Hoe destijds astrologie is ontstaan. 
Ik veronderstel vanuit de gedachte 'practisch gebruik', de mens gebruikt wat hij ziet. 
De rondtrekkende mens voor de oriëntatie, de landbouwer voor zijn groenten en fruit.
Hoe men er destijds de link heeft gelegd met de sterren en onderverdelingen (astrologie) is gaan maken om de veelzijdigheid van de mens beter te begrijpen.

Zo boven zo beneden

Hallo Morticia,
Naar wat ik gelezen heb is dat astrologie ontstaan is in Irak.Mensen keken naar de hemel,zagen de sterren en de verschuivingen en gingen dat bestuderen.Het verhaal dat jesus bezocht werd door 3 wijzen,schijnt te te wijzen op het het feit dat deze wijzen,in feite astrologen aan de sterrenhemel hebben gezien dat er een byzonder iemand geboren zou worden.Naderhand heeft de astrologie zich uitgebreid naar de arabische wereld.In noord-afrika is er nog veel over te vinden.Wat dat over ons zegt,weet iki niet.Wij stammen toch heel vaak niet van die cultuur af.Maar ik weet wel dat het werkt.Het is een kosmisch patroon.Zo boven,zo beneden.Maar er zijn veel patronen,welke kiezen wij.Wie zijn wij en waar komen we vandaan.Allemaal moeilijke vragen en vind daar maar eens een antwoord op.Zelfs Albert Einstein met zijn enorme kennis,gaf op het laatst van zijn leven toe,dat hij het plan van God niet in een wikundige formule kon vatten.Ik denk dat er heel veel is wat wij niet kunnen bevatten.Misschien is de tijd ook nog niet rijp hiervoor.Er is een ding wat ik wel voel,de kracht van het heelal en de kosmos is enorm.Het is maar de vraag of wij er mee om kunnen gaan.


Groetjes Yllit

morticia

#2
Yllit,

ik denk dat astrologie overal is ontstaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrologie

dit haalde ik uit wikipedia:
Astrologie heeft zich in verschillende regio's op de wereld ontwikkeld en tot verschillende stelsels van ideeën geleid, maar het gemeenschappelijke kenmerk was de gedachte dat er een voorspellende invloed uitgaat van de stand van de hemellichamen op het lot van mensen.

Ik geloof daar wel in.  Het is al eerder bewezen dat mensen, al hebben ze geen enkel contact en wonen ze aan de andere kant van de wereld, op eenzelfde ontwikkelingsniveau zitten.

Yllit, ik denk wel dat de mens verstandig genoeg is om met de kracht van de kosmos om te gaan, de mens is er immers van afkomstig.



yllit

Citaat van: morticia op november 26, 2009, 17:20:28 PM
Yllit,

ik denk dat astrologie overal is ontstaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrologie

dit haalde ik uit wikipedia:
Astrologie heeft zich in verschillende regio's op de wereld ontwikkeld en tot verschillende stelsels van ideeën geleid, maar het gemeenschappelijke kenmerk was de gedachte dat er een voorspellende invloed uitgaat van de stand van de hemellichamen op het lot van mensen.

Ik geloof daar wel in.  Het is al eerder bewezen dat mensen, al hebben ze geen enkel contact en wonen ze aan de andere kant van de wereld, op eenzelfde ontwikkelingsniveau zitten.

Yllit, ik denk wel dat de mens verstandig genoeg is om met de kracht van de kosmos om te gaan, de mens is er immers van afkomstig.





Je hebt gelijk.Heb je wel eens gehoord van het synchroniciteitsprincipe?
Maar van de andere kant vraag ik me af dat er zeker verschillen zijn in mensengroepen.Het synchroniciteitsprincipe heeft volgens mij te maken met mensen die op dezelfde golflente zitten,en dat zijn volgens mij niet alle volkereren.

Groetjes Yllit

morticia

Citaat van: yllit op november 26, 2009, 21:02:47 PM
Heb je wel eens gehoord van het synchroniciteitsprincipe?
Maar van de andere kant vraag ik me af dat er zeker verschillen zijn in mensengroepen.Het synchroniciteitsprincipe heeft volgens mij te maken met mensen die op dezelfde golflente zitten,en dat zijn volgens mij niet alle volkereren.

Yllit,
het 'synchroniciteitsprincipe' ken ik niet.
Het idee dat we allemaal deze aardbol delen maakt het ergens logisch dat we allemaal in dezelfde sfeer zitten.
Dus ik denk dat er ook geen verschil is tussen de verschillende volkeren.

zodiacgirl

Er zijn in de geschiedenis best wat voorbeelden te noemen van gelijktijdige ontwikkelingen die zich voordoen op verschillende plekken in de wereld, die geen contact met elkaar hadden. Dat geldt voor bepaalde uitvindingen, maar ook voor gedachtegoed. Wie het heeft gezegd weet ik niet meer, maar er was een historicus die het had over 'ideas in the air'.

Ik denk dat dit ook opgaat voor astrologie. Op verschillende plekken op aarde gingen mensen verbanden leggen tussen gebeurtenissen en dingen die ze waarnamen aan de hemel. Hoe het systeem dat daaruit voortkomt, eruit gaat zien, is volgens mij dan wel weer cultureel bepaald.
Overigens: dat de basis voor de Westerse astrologie uit de Arabishe cultuur stamt, is helemaal niet zo vreemd. Er zijn toch ook veel overeenkomsten tussen de Arabische en Joods-Christelijke beschaving.

yllit

Citaat van: morticia op december 01, 2009, 14:58:13 PM
Citaat van: yllit op november 26, 2009, 21:02:47 PM
Heb je wel eens gehoord van het synchroniciteitsprincipe?
Maar van de andere kant vraag ik me af dat er zeker verschillen zijn in mensengroepen.Het synchroniciteitsprincipe heeft volgens mij te maken met mensen die op dezelfde golflente zitten,en dat zijn volgens mij niet alle volkereren.

Yllit,
het 'synchroniciteitsprincipe' ken ik niet.
Het idee dat we allemaal deze aardbol delen maakt het ergens logisch dat we allemaal in dezelfde sfeer zitten.
Dus ik denk dat er ook geen verschil is tussen de verschillende volkeren.


Hallo Morticia,
Ik heb altijd belangstelling gehad in religie.Eigenlijk zoek ik naar de waarheid en dat gaat wel eens fout met opgelegde religie.Ik vraag me af waar je in een horoscoop kunt zien of iemand aan godsdienstwaanzin lijdt.Ik denk niet dat het met neptunis te maken heeft,Maar eerder met saturnus of pluto
Misschien weet jij hierop een antwoord.
Alvast bedankt!

Groetjes Tilly

zodiacgirl

De waarheid is een prachtig streven, maar je wéét natuurlijk nooit of je 'm hebt. Het idee achter geloven, zit 'm natuurlijk ook in dat woord: je gelóóft dat dat de waarheid is, vanuit vertrouwen en overtuiging. Juist als je de zekerheid van de waarheid wilt hebben, kun je klem komen met het principe van geloof.

Het willen hebben van die zekerheid vind ik trouwens iets plutonisch  :).

Huan

Voor mij is een horoscoop een symbolisch levensplan; het laat zien wat wij verkozen hebben te leren tijdens onze huidige incarnatie.
Astrologie is geen doel op zich.
Het kan wel een middel, een instrument zijn om tot zelfkennis te komen.   
Zonder inzicht in onze eigen horoscoop en dus in onszelf, is het onmogelijk die van anderen naar waarheid te duiden.....     

Lieve groet van Huan
 

zodiacgirl


Huan

Hartelijk dank zodiacgirl !
Ik overweeg nog een toekomstig bericht tav de SchoonHeid van astrologie.....

Huan

Ricca

Citaat van: HuanIk overweeg nog een toekomstig bericht tav de SchoonHeid van astrologie.....

Maak er maar een nieuw topic van.
Als het over Schoonheid gaat, hang ik aan je lippen. :D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

klaproos1945



                                                                         
                                                                         Amaterrasu

                                                           de godinnen kaarten spreken ook van schoonheid
                                                                         Omi kami is de Shinto-zonnegodin van Japan
                                                            na dat haar broer haar had beledigd trok zij zich terug in een grot
                                                            en weigerde om naar buiten te komen
                                                           Uzume de sjamaan-godin was verdrietig om het verdwijnen van de zon
                                                           
                                                                                      schoonheid

                                                                laat me het geheim van de spiegel met je delen
                                                                laat me het geheim van de zonnegodin vertellen
                                                                een geheim zo krachtig dat het de duisternis zal verjagen
     
                                                                een geheim zo prachtig dat het je hart vervult met warmte
                                                                een geheim zo verlichtend dat het licht werpt op je zelf
                                                                een geheim zo eenvoudig dat je alleen ma je ogen

                                                               hoeft op te slaan
                                                               het geheim ligt

                                                               in het licht van de zon
                                                               in de ogen van de spiegel
                                                               dit is schoonheid

                                                           

Huan

Voor Ricca:

ik ben nog in de overwegingsfase.
Voorts zou het enige tijd kunnen vergen om de doorleefde schoonheid in woorden te vatten......

Lieve groet van Huan

Astrid

Hoi,

Kijk ook eens op http://geschiedenis-astrologie.astroboot.com. Daar staat nog heel wat leuks te lezen over dit onderwerp.

:o