Wie kan mij aub uitleg over deze kaartlegging?

Gestart door Emotioneeltje, september 23, 2009, 20:44:49 PM

Emotioneeltje

Vanmorgen heb ik een einde gemaakt (of althans, op dat moment was ik ervan overtuigd) aan een relatie die ik met een bepaald persoon heb/had.

We kennen elkaar al enkele jaren. Hij gaat nog steeds gebukt onder zijn verleden, dwz hij kan en wil zijn ex niet vergeten. Ondanks ik dit wist heb ik me gestort in een relatie met hem.

Maar gaandeweg bleek dat ik er emotioneel veel meer bij betrokken was dan hij. We hebben vaker erover gesproken en als excuus kwam altijd dat hij haar niet kan vergeten en dat haar plaats niet ingenomen kan worden.

Maar ik had zoiets van: het komt wel goed, als ik er maar altijd voor hem ben en hem toon hoeveel ik om hem geef.

Maar het werkt niet, en dat gevoel begint me op te breken. Ik heb het gevoel dat ik steeds mijn moeite moet doen, zonder resultaat. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en gezegd dat ik er een einde aan wil maken.

Maar ik kan me niet verenigen in mijn besluit. Ik twijfel steeds of ik er goed aan heb gedaan. Ik mis hem ontzettend en heb steeds de neiging om hetgeen ik gedaan heb terug te draaien. Maar dan kom ik weer in de eerdere emotionele chaos te zitten.

Ik heb toen op deze site een online legging gedaan over hoe de emotionele en fysieke verhouding tussen hem en mij eruit gaat zien na vandaag.

De getrokken kaart was de Matigheid.

Wat wilt dat precies zeggen? Is er wel hoop op een toekomst samen?

Ik zou het ontzettend op prijs stellen als iemand mij van dienst kon zijn, want ik zit mezelf totaal gek te maken.

Emotioneeltje  :'(

Leeuwin

Hoi Emotioneeltje.

Omdat je maar één kaart hebt getrokken kan ik slechts een indicatie geven van hoe jouw fysieke en emotionele relatie eruit gaat zien.
Hoewel jullie in essentie voor deze relatie willen gaan is jouw vriend een persoon voor wie harmonie en evenwichtigheid heel belangrijk zijn. Dat zijn op zich natuurlijk goede eigenschappen. De zwakte van jouw vriend hierin is dat hij moeite heeft met keuzes maken/knopen doorhakken. Het liefst wil hij het met zijn ex op een liefdevolle, vriendelijke, natuurlijke manier over laten gaan en dit kost hem echter zeer veel moeite. Het uitmaken van relaties moet je soms, al is het maar in milde vorm, radicaal doen om van iemand los te komen. Schijnbaar is hij toch nog niet helemaal los van haar anders zou zijn keus niet zo moeilijk zijn.
Toch zal híj zijn keus moeten maken en daarin kun je hem niet dwingen en dat moet je zelfs niet willen. Anders komt het niet vanuit zijn hart.

Naar aanleiding van een kaart kan ik niet zeggen of jullie een toekomst met elkaar hebben/welke keus hij gaat maken. Ook niet hoe jullie emotionele en fysieke verhouding eruit gaat zien. Dan moet ik of jij een uitgebreidere legging doen. Wil je dat ik die legging voor je ga doen of leg je de kaarten voor jezelf?

Groetjes en liefs van Leeuwin

Emotioneeltje

Harstikke bedankt Leeuwin, dat je op mijn bericht gereageerd hebt. Het betekent echt veel voor me.
Ik ga letterlijk door een hel, en dit soort lieve reacties brengen toch wel een lichtpuntje in de duisternis.

En wat betreft de keus die hij moet maken, daar heb je volledig gelijk in, zo denk ik er zelf ook over. Ik kan en wil hem daartoe niet dwingen.

Wat de toekomst betreft zit ik vol vragen en twijfels. Heb ik er wel goed aan gedaan?

Aangezien ik geen uitgebreide legging kan doen voor mezelf, zou ik het heel fijn vinden als jij dat voor me kon doen. Zo heb ik dan een beeld of wij een toekomst hebben samen en welke keus hij gaat maken. En hoe onze emotionele/fysieke verhouding eruit gaat zien.

Ben heel benieuwd naar het antwoord.

Liefs,

Emotioneeltje

Leeuwin

Ik ga voor jou een legging doen.

Emotioneeltje

Nogmaals bedankt. Ik kijk ernaar uit.

Liefs,

Emotioneeltje

Leeuwin

Hoi Emotioneeltje,

Hierbij het Keltisch kruis. Ik lees wel wat je er van vindt.
!. Situatie: Zwaarden 6
2. Obstakel: Koning van Staven.
3. Bekroning: De Ster
4. Basis: Staven 3
5. Verleden: Het Rad van Fortuin
6. Toekomstige ontwikkeling: Ridder van Kelken
7. De Duivel
8, Zwaarden 4
9. Kelken 3
10. Aas van Zwaarden.

Als ik de achtergrond van jullie relatie eens goed bekijk dan  zie ik zo dat dit voor jou een heel getouwtjetrek is (geweest). Je bent heel bang dat hij uiteindelijk bij haar zal blijven. Misschien vind je dit voor jezelf een afgang als hij dat doet. Van nature ben je een sterk en onafhankelijk persoon die het goed voor elkaar heeft allemaal en een gezond portie zelfvertrouwen heeft. Dat is en gaat goeddeels weg door deze situatie. Zorg er allereerst! voor dat je deze goede basiseigenschappen weer terug krijgt. Dan kun je in alle helderheid een beslissing nemen. Jij hebt in deze situatie namelijk ook nog wat te zeggen en niet alleen hij.
Als ik zo naar jullie situatie kijk (Zwaarden 6/Koning van Staven) lijkt niet alleen zijn besluiteloosheid en onvermogen om knopen door te hakken de reden dat de afstand tussen jullie groot is. Jouw vriend is van nature trouw. Hij zal zeker bij jou, niet snel vreemd gaan. Toch is het een ijdel heertje die graag in de picture staat bij vrouwen.  Het kan zijn dat hij het op een dieper niveau nog interessant vindt dat er nu twee vrouwen zijn die hem leuk vinden.  Nogmaals, dit KAN een aspect zijn maar dit gaat voor jouw vriend misschien niet op.
Toch zal hij een keus moeten maken wil hij voor jou volledig kunnen gaan. Dat lukt niet door hem te dwingen, wat je eerder ook al schreef. Dan pas komt jullie geestelijke en fysieke ontwikkeling op gang. Het fysieke niveau kan ook  betekenen dat je het fysieke gedeelte dan pas verder kunt uitdiepen.

Als ik het zo zie zal hij de eerste  tijd nog geen beslissing nemen. Daar neemt hij nog niet de verantwoordelijkheid voor. Jij hoeft je echter niet van hem afhankelijk te blijven.
Mijn advies is om voorlopig niets te doen. Herwin je zelfstandigheid, dynamiek en zelfvertrouwen. Naar mijn idee zal hij op een gegeven moment weer naar je toe komen. Hap niet te vlug te gretig toe maar voel hem goed aan de tand. Kiest hij echt voor jou en hoe ziet hij jullie toekomst? Vraag daar uitgebreid naar.

Dan kun je tot een ultieme keuze komen (Aas van Zwaarden). Staven 3 is jouw basiskaart. Daaruit maak ik op dat je nogal wat vrienden en kennissen hebt. Schroom er niet voor om eens een keertje met iemand uit te gaan als jou dat wordt gevraagd. Je weet nooit hoe zoiets zich ontwikkeld. Het kan een verademing zijn als je iemand tegen komt die wel zijn keuzes maakt.

Ik laat het hier even bij want ik krijg nu niks meer door.
Ik hoor wel wat je van de interpretatie vindt, ik sta voor alle commentaar open.

Opti-Mystique

Hi Emotioneeltje,

De legging van Leeuwin en haar interpretatie ziende bij jouw vraagstuk, wil ik ook graag mijn indrukken eraan toevoegen:

De Duivel, die op de plek ligt die jouw persoon en houding ten aanzien van de kwestie voorstelt, geeft aan dat je je min of meer geketend voelt. Als je goed kijkt zie je echter, dat de kettingen losjes om de nek van de personen op deze kaart liggen. Dat wil zeggen dat je jezelf deze ketens hebt omgelegd en ook zelf weer kunt kiezen om jezelf hiervan te bevrijden.

Zwaarden 4 is de kaart die op de positie van je vriend ligt, en dit is een kaart die passiviteit aangeeft. Hij is op dit moment naar binnen gekeerd en heeft een dikke muur om zich heen opgetrokken. Er is bij hem onverwerkt verdriet, gesymboliseerd door de 3 zwaarden aan de muur, deze kaart volgt ook op Zwaarden III: de kaart voor hartzeer.

Bekers III op de positie hoop & vrees laat zien dat jij bang bent voor de situatie om je vriend met (een) andere vrouw(en) te delen. Deze kaart staat in voorkomende gevallen voor een fysiek en/of emotioneel vreemdgaan.

Deze kaart wordt versterkt door Het Rad van Fortuin; het is een kaart die staat voor karma: dingen die onderdeel zijn van je levensplan en daarom aan de orde zullen (blijven) komen. Je kunt nu het gevoel hebben dat dit je overkomt en je hier zelf niets in te zeggen hebt. Deze kaart (een 10) staat echter ook voor een nieuw begin en voor een volgende (nieuwe?) draai aan je leven geven.
En voor dat er voor jou uit deze situatie iets belangrijks te leren valt. De 4 figuren in de hoeken van deze kaart lezen namelijk in het boek des levens; er kan wel degelijk een karmische reden zijn waarom jullie elkaar tegenkomen en het nu zo moeizaam gaat. Wellicht hebben jullie op zielsniveau afgesproken om elkaar iets te leren in het leven. Het is verleidelijk om in Ridder van Bekers de prins op het witte paard te zien, maar dat hij je een emotioneel waardevol geschenk brengt is zeker... Soms duurt het alleen even voordat we de waarde ervan kunnen (h)erkennen!

Dit laatste gevoel wordt versterkt door de Ster, die de basis van deze legging volgt. Ze staat voor de wegwijzer op je levenspad: waar wil je heen in het leven? Maar ook voor een moment om even bij te tanken; deze situatie kost je veel energie. Deze kaart staat ook voor het oogsten van eerdere inspanningen; oogsten uit je (eerdere) leermomenten. Het feit dat deze naast de Duivel ligt, geeft mij de indruk dat het wellicht niet de eerste keer is dat je je emotioneel in een vergelijkbare situatie bevindt. En mogelijk is er iets dat je daardoor had kunnen/moeten weten en kunt toepassen in deze situatie.
Want ook Staven 3 staat voor groei van het ik-bewustzijn en jezelf (her)ontdekken. Groei gaat vaak gepaard met twijfel en dualiteit, daarom zijn de staven op deze kaart gegroepeerd in 1+2. 2 staat voor dualiteit en dus vaak voor twijfels. Maar het gaat om jou in deze!

De uitkomst van deze legging is dat er een knoop door te hakken is (Aas van Zwaarden) en deze situatie gebruikt om te groeien, tot nieuwe inzichten en dichter bij jezelf te komen. Wat vindt je belangrijk, wat zijn je normen, waarden, wat vindt je jezelf waard (wat verdien je werkelijk?), hoe wil je dat men met je omgaat, etc? (dit is waar De Ster betrekking op heeft).
Ook Aas van Zwaarden staat voor een nieuw begin, in combinatie met Rad van Fortuin, voor de knoop doorhakken om de deur te openen naar een nieuwe fase in je leven... Je kunt je hiermee ook resoluut bevrijden van de beperkingen die je ervaart bij De Duivel.

In de kern ligt de Koning van Staven. Voor mij staat deze kaart voor je vriend. Zwaarden VI beeldt eerder uit hoe jij je bij de relatie voelt. Er zijn zorgen, niet afgesloten verledens waar ook jij last van hebt, en je hebt het gevoel dat je tegen wil en dank verder van hem vandaan drijft.
Overigens staat Zwaarden 6 ook voor een bewuste keuze maken! Staven Koning is een vurige, energieke en creatieve man; in dat opzicht kan ik me voorstellen dat hij heel aantrekkelijk voor je is. Mogelijk is dit jouw ultieme test om voor jezelf te kiezen en voor de dingen die jij belangrijk vindt, en kan dat inhouden dat je besluit om hem te laten gaan/zelf van hem weg te gaan.

De belangrijkste kaarten uit je legging zijn de kaarten uit de Grote Arcana: de Ster, het Rad van Fortuin en de Duivel. Nogmaals samengevat staan die voor karmische aspecten (wat wil je leren in dit leven?), kennelijk hebben die betrekking op het vinden van je eigen richting en innerlijke belangen (de Ster) en voor de manier waarop je jezelf op dit moment belemmert (de Duivel)...

Tot zover.

Lieve groet, Dolf

Emotioneeltje

Hoi Leeuwin,
Ik ben heel blij dat ik zo snel van je heb mogen horen. Ik had altijd al interesse in de tarot, en nu zelfs nog meer.

Jouw interpretatie klopt heel goed, alleen zijn er enkele zaken die toch nog vragen opwerpen.
Het is inderdaad zo dat het voor mij een heel getouwtjetrek is geweest. Zoals ik al eerder zei had ik het gevoel dat ik me constant moest bewijzen. Misschien zou hij zijn ex op zo’n manier dan makkelijk kunnen vergeten? Maar zo werkte het helaas niet.
En de angst dat hij uiteindelijk toch weer bij haar teruggaat (hoewel zij op dit moment  in een relatie zit met een ander) is werkelijk groot. Dat zou mij heel diep kwetsen en zou ik inderdaad als een afgang ervaren.

Ik heb hem vaker aangegeven dat zijn ex, mijns inziens, met zijn gevoelens speelt. Zij zit in een relatie met iemand  anders, wilt niet bij hem (mijn vriend) terug, maar blijft toch contact met hem  onderhouden.  Maar hij wilt dat niet inzien.
Deze situatie heeft er inderdaad voor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen een flinke deuk heeft gekregen en ik niet meer zo sterk in mijn schoenen sta. Jouw advies om dat terug te winnen zal ik zeker ter harte nemen, hoewel ik eerlijk gezegd op dit moment niet weet hoe een aanvang te maken.

Over het feit waarom hij geen besluit kan nemen, denk ik zelf, dat hij diep in zijn hart, ergens nog een sprankje hoop koestert m.b.t.  zijn ex. Door zich niet te binden aan een ander houdt hij zichzelf op die manier open. Maar dat neemt niet weg dat hij inderdaad veel aandacht geniet van vrouwen en personen in het algemeen. Alleen zijn hun bedoelingen niet altijd zuiver, maar dat is een ander verhaal.
Hij zal inderdaad een keus moeten maken. Je schreef dat hij de eerste tijd geen besluit zal nemen.
Maar welk tijdsbestek moet ik daaraan koppelen? Een maand ,2 maanden, een half jaar?
Ik wil niet afhankelijk van hem zijn, maar het problem is dat ik me zonder hem zo alleen voel. Ik kan ook geen plezier opbrengen om zelf dingen te gaan ondernemen.

Je geeft aan dat ik voorlopig  niets moet doen;  wilt dat zeggen dat ik het contact dan helemaal moet verbreken? Als hij contact zoekt (wat vroeg of laat gaat gebeuren), hoe moet ik dat dan aanpakken? Want uit ervaring weet ik dat ik daar heel zwak tegenover sta.  En je hebt een goeie opmerking gemaakt, dat ik niet te gretig moet toehappen, want als ik mezelf goed ken zou ik inderdaad wel de neiging daartoe hebben.
Ik wil mezelf geen valse hoop geven, dus ik vraag me af waarop  jouw idee gebaseerd is, dat hij op een gegeven moment weer naar me gaat toekomen. Ben benieuwd naar jouw mening.

Lieve Leeuwin, je hebt geen idee hoe goed dit aanvoelt, om met iemand te communiceren die je helemaal niet kent en toch in staat te zijn je gevoelens te delen. Temeer omdat ik in wezen een gesloten persoon ben en mijn problemen niet gemakkelijk bespreek met anderen. 
Ik hoop dat ik je niet met te veel vragen heb gebombadeerd.

Hoop gauw weer van je te horen

Liefs,

Emotioneeltje

Emotioneeltje

Lieve Dolf,
Hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om je in mijn situatie te verdiepen. En ik moet toegeven, jouw interpretaties tezamen met die van Leeuwin brengen toch wel een behoorlijk inzicht in de situatie.
Jouw interpretaties kloppen ook haast allemaal, alleen zijn er nog enkele vraagjes.

Misschien off the topic, maar mbt zwaarden 4, is het  verwerken van zijn verdriet iets dat hij in zijn eentje moet doen? Of kan dat van buiten af gestimuleerd worden.
Ik heb heel wat stof tot nadenken, maar tegelijkertijd ook een leidraad om alles (weer) in het juiste perspectief te kunnen zien. Vooral jouw beschrijving van een karmische reden boeit me. Wilt dat zeggen dat bepaalde dingen voorbestemd zijn/waren?

En het is inderdaad niet de eerste keer dat ik me emotioneel in een vergelijkbare situatie bevind, toch wel raar dat je mij niet kent en dit toch mbv de kaarten zo goed weet te brengen.
Ik moet me nu helaas even wijden aan andere verplichtingen, anders zou het een langer stuk worden.

Hoop gauw weer van je te horen.

Liefs,

Leeuwin

@Emotioneeltje,

NIet het contact verbreken maar niets meer van je laten horen en al helemaal geen initiatief nemen om jullie relatie weer op te pakken. Hij moet voelen wat het is als hij jou moet missen. Hou de deur dus voor hem open als hij weer naar je toe komt.
Ik kan me voorstellen dat je je zwak voelt omdat je diepe gevoelens voor hem koestert. Probeer jullie gesprek in eerste instantie te beperken tot de feiten. Wat zijn jouw eisen en verlangens in een relatie met hem en wat zijn de zijne in een relatie met jou? Probeer dit zo goed mogelijk te analyseren. Als je meteen te gretig toehapt en je wordt weer gekwetst dan schiet je daar niks mee op. Ik heb makkelijk praten, ik weet het.
Ik denk dat hij binnen nu en vier maanden contact met je opneemt. Dat baseer ik op de toekomstkaart Ridder van Kelken. Die kaart duidt duidelijk op verliefdheid. En hij ligt ook nog op de plaats van de toekomstige ontwikkeling. Als je deze kaart combineert met antwoordkaart Zwaarden Aas (besluitvorming) betekent dat je voor honderd procent voor elkaar kiest. Zwaarden Aas doet het of doet het niet, geen tussenweg. Aan jou zal het niet liggen begrijp ik. Jouw vriend zal moeten beslissen of hij voor de Aas van Zwaarden gaat.
Dat hij verdriet zou hebben zoals Dolf schrijft is rot voor hem. Het is echter zijn verantwoordelijkheid om dat verdriet een plek in zijn leven te geven. Daar mag jij niet de dupe van worden.

Ik lees het zeker als je nog vragen hebt.

Opti-Mystique

Citaat van: Emotioneeltje
...Misschien off the topic, maar mbt zwaarden 4, is het  verwerken van zijn verdriet iets dat hij in zijn eentje moet doen? Of kan dat van buiten af gestimuleerd worden...

Dat kan van buitenaf gestimuleerd worden. De voorwaarde daarvoor is alleen, dat jouw vriend jou ook toelaat. En (aanstalt maken tot) keuzes maken is nu net wat jouw vriend, op basis van Zwaarden IV, niet lijkt te doen. Deze kaart staat voor passiviteit, voor blijven hangen. Hij kiest er voor om zijn ex nog niet los te laten, of er is aanleiding waarom hij dat niet durft. Zolang hij niet werkelijk ervoor kiest om jou toe te laten en zich op jou richt, dan is het voor jou haast onmogelijk om er voor hem te kunnen zijn.

Citaat van: Emotioneeltje
...Wilt dat zeggen dat bepaalde dingen voorbestemd zijn/waren?...

Zoals eerder gezegd denk ik dat deze situatie niet zozeer om hem draait, maar alles zegt over jouw groeiproces en de uitdaging waarvoor je staat; om je eigen grenzen te bepalen en te leren te blijven bij wat werkelijk belangrijk is voor jou.
Je krijgt situaties op je pad die je helpen om bewust te worden (en te blijven, want je wordt van tijd tot tijd opnieuw getoetst) van je eigen gedrag, en die je de mogelijkheid bieden om verder te groeien in worden wie je wílt zijn...

Ik wens je sterkte, licht en wijsheid!

Liefs, Dolf

snowdrop

Citaat van: Emotioneeltje op september 23, 2009, 20:44:49 PM
Hij gaat nog steeds gebukt onder zijn verleden, dwz hij kan en wil zijn ex niet vergeten. Ondanks ik dit wist heb ik me gestort in een relatie met hem.
Maar gaandeweg bleek dat ik er emotioneel veel meer bij betrokken was dan hij. We hebben vaker erover gesproken en als excuus kwam altijd dat hij haar niet kan vergeten en dat haar plaats niet ingenomen kan worden.
Maar ik had zoiets van: het komt wel goed, als ik er maar altijd voor hem ben en hem toon hoeveel ik om hem geef.
Maar het werkt niet, en dat gevoel begint me op te breken. Ik heb het gevoel dat ik steeds mijn moeite moet doen, zonder resultaat.

Lieve Emotioneeltje,

Er zijn inmiddels mensen voor je aan het werk met kaartleggen, mensen met veel inzicht die goed zijn in het interpreteren van de kaarten. Ik heb het een beetje gevolgd en ik denk dat je er veel aan zult hebben.
Maar ik wil nog even reageren op die allereerste mail, want wat je daarin zegt heeft me getroffen.

Jij doet zo verschrikkelijk je best om het allemaal goed te maken voor hem, te zijn wat hij nodig heeft, dat je jezelf helemaal dreigt kwijt te raken. Je wilt de persoon worden van hij zal houden. Maar hoe weet je wie dat is? Hoe weet je wat hij nodig heeft? En waar blijf jij dan? Wie ben jij zelf, wat heb jij nodig, wat is goed voor jou?

Het is geen wonder dat deze manier van leven - steeds alles afmeten aan hem, alles laten draaien om hem - je begint op te breken. Het werkt niet, je wordt er doodongelukkig van. (Je schrijft ook dat je jezelf gek zit te maken.)

Ik weet hoe moeilijk het is, maar je zou echt moeten proberen er niet zo met al je emoties, met je hele ziel en zaligheid in te gaan. Probeer je een beetje los te maken uit die hele emotionele draaikolk door een stapje terug te doen en meer bij jezelf te komen. Naar jezelf te kijken: hé, wat ben ik aan het doen? wat voel ik erbij? wil ik dit eigenlijk wel? Verschuif je focus. Haal diep adem, kijk om je heen. En ga dingen doen waarvan je weet dat ze je echt voldoening geven, zodat je waardering en liefde voor jezelf kunt hebben. (Zo te zien was Gematigdheid eigenlijk een hele goeie kaart ;))

Als deze man voor jou kiest, laat het dan ook echt voor JOU zijn, niet voor een of ander ideaalbeeld waarvan jij hoopt dat het goed genoeg is om hem zijn ex te laten vergeten.

Liefs en sterkte van Snowdrop  :-*

Emotioneeltje

Lieve Leeuwin,

Hoe meer ik met jullie communiceer, hoe meer inzicht ik begin te krijgen in de situatie.
Maar dat neemt niet weg dat het gevoelsmatig moeilijk blijft.
Ik zal sowieso proberen om trouw te zijn aan mezelf en te kiezen voor wat ik werkelijk wil.

Het is inmiddels al bijna 3 dagen, en we hebben elkaar niet gesproken.
Maar voor mij lijkt het een eeuwigheid.

De kaart, Ridder van Kelken, heeft dat dus uitsluitend betrekking op hem?

Liefs,

Emotioneeltje

Leeuwin

Hoi Emotioneeltje,

Jij bent al verder dan de Ridder van Kelken want jij durft je wel open te stellen voor hem. Ridder van Kelken is vaak nogal gesloten en durft zich vaak om persoonlijke reden(en) niet te geven. Dus deze kaart heeft voornamelijk betrekking op hem.
Bovendien weet jij al dat je hem wilt, jij hebt je keus al gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat die drie dagen een eeuwigheid duren. Als je weer contact met hem opneemt word je waarschijnlijk weer teleurgesteld omdat hij zich momenteel niet kan geven aan jou. En nog een emotionele deuk oplopen lijkt mij niet verstandig.
Hou je taai!! Geloof in jezelf.

Emotioneeltje

Lieve Dolf,

Bedankt voor de opheldering.
Voor mij is er heel wat werk aan de winkel......

Liefs,

Emotioneeltje