Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Staven 6

Gestart door Ricca, september 15, 2009, 17:57:15 PM

Ricca



Nog nooit heeft een pessimist de geheimen van de sterrenhemel ontsluierd, nooit ging er een pessimist scheep naar een land dat niet op de kaart stond of heeft een pessimist een nieuwe hemel voor de menselijke ziel ontsloten.
- Helen Keller

Het getal 6 van harmonie, loyaliteit en samenwerking vormt met het element vuur een zeer positieve combinatie. Staven 6 staat dan ook voor succes en overwinning. Ã"f - en vaker nog - voor datgene wat aan het succes ten grondslag ligt: optimisme en (zelf)vertrouwen. Dit is ook de betekenis van de twee lauwerkransen op de kaart. De ruiter draagt op zijn hoofd de zegekrans van de overwinning. De tweede krans, aan de staaf, staat voor optimisme en hoopvolle verwachtingenen, het is de crown of hope of expectation crowned with its own desire (Waite). Moed en vurig vertrouwen spreken ook uit het heldergele hemd van de ruiter. Het geel is de kleur van het innerlijke vuur en in combinatie met het groene dek van het paard ook de kleur van de hogere wil: de wens om goed te doen en anderen te helpen en te dienen.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St06_RW.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St06_UW.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St06_HO.jpg

Het paard, symbool van zonne-energie en levenskracht (stavenkracht), is de kracht die de ruiter draagt en die hem eenvoudig gehoorzaamt. Het lang afhangende groene dek van het paard heeft de kleur van mededogen en begrip met het hart, van edelmoedigheid, van (innerlijke) vrede, van liefde en groei en creativiteit, én van vertrouwen - kinderlijk vertrouwen zelfs: het paard is wit, net als het paard van het Zonnekind.

Waite zegt dat de kaart zo is ontworpen dat hij meerdere betekenissen kan hebben en ik zie er een heleboel. Allereerst kun je de kaart opvatten als een viering van de overwinning. De zege-vierende ruiter heeft een missie of uitdaging volbracht, een doel bereikt, en wordt bij zijn terugkeer enthousiast toegejuichd. Er is een oplossing tot stand gebracht die de mensen (nieuwe) hoop geeft. Mogelijk heeft hij vrede gebracht, want op de New Visionkaart heeft een omstander een witte duif (symbool van vrede) uit een kooitje vrijgelaten.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St6_NV.jpg

Merk op dat de ruiter in tegenstelling tot de Ridders in de tarot géén harnas draagt: de vrede is er niet gekomen door strijd, maar door moed en vertrouwen... en dialoog. Hij is wezen praten (getal 6 van communicatie). En met succes. Misschien is er een verzoening tussen familieleden tot stand gebracht (à la Het Familiediner, en dan is de naam van de ruiter Bert ;D).

Het kan ook zijn dat de ruiter op het punt van vertrek staat en dat de mensen hem uitzwaaien en aanmoedigen, hem hun vertrouwen meegeven. De symboliek van de kaart geeft al aan dat zijn missie zal slagen. Het lijkt misschien wat voorbarig dat hij de zegekrans reeds bij vertrek op zijn hoofd heeft, maar deze is nu een symbool van vertrouwen in de goede afloop. Als het doel van de reis wederom het stichten van vrede is, krijgt de tweede krans nog een extra betekenis: deze zal worden aangeboden aan degene(n) naar wie hij op weg is. Oorlog kent alleen verliezers. Vrede alleen winnaars. Er is voor beide partijen een zegekrans. Twee kransen: een win-win-situatie. :) Ik heb het dan wel over de echte en onvoorwaardelijke, wederzijdse verzoening die hoort bij het getal 6 van de Geliefden (en niet over een bestand of schikking of compromis waarbij onvrede blijft bestaan).  

De missie van de ruiter kan overigens ook een ander doel hebben, élk positief doel. Een heel praktisch doel of een hoger doel. Misschien begint hij aan een ontdekkingsreis, een reis naar het onbekende, misschien volgt hij een roeping. Het kan ook een innerlijke reis zijn. Het bijna onmogelijke tóch doen, met vertrouwen. De reis waar een pessimist nooit aan zou beginnen...

Als derde mogelijkheid laat de afbeelding op de kaart de interpretatie toe dat de ruiter en de mensen op de achtergrond samen op weg zijn, en dan komt de leidende rol van de ruiter (de rode mantel) meer voor het voetlicht. Zelfverzekerd gaat hij de anderen voor en zijn positieve houding werkt aanstekelijk op hen. Met zijn charisma weet hij hen te inspireren en enthousiast te maken voor de reis. Het beeld van samen op weg spreekt ook uit Staven 6 in de Druïdentarot.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St06_Dr.jpg

Vanuit het perspectief van de metgezellen (medewerkers, volgelingen, reisgenoten) kan de kaart er ook op wijzen dat je niet alles op eigen kracht hoeft te kunnen of te doen, dat je om hulp of leiding kunt vragen als je iets niet weet of als iets te zwaar wordt, dat je de weg kunt vragen als je verdwaald bent. Heb vertrouwen in de dingen die je doet, in de mensen met wie je onderweg bent, ga ervan uit dat je er uiteindelijk niet alleen voor staat en dat je, als het erop aan komt, op de hulp en de steun van de anderen kunt rekenen.

Het is goed om een doel te hebben om naar toe te reizen,
maar uiteindelijk is de reis zelf het hogere doel

Het idee van een hoger doel (en van vrede) komt terug in de Ananda-kaart, waar hoog boven een vredig landschap de zespuntige ster van harmonie straalt - als lichtend voorbeeld. Het hogere doel is een energiestroom waar je je bij aansluit als je iets creëert dat ten dienste staat van de mensheid of van je eigen spirituele groei. Zonder het hogere doel ben je een zwerver die ronddoolt, verschillende paden neemt, omwegen met veel, mogelijk verkeerde bochten en verloren tijd. Als je in anderen de wens tot groei wilt stimuleren, moet je zelf groeien en een voorbeeld zijn. Grote leraren zoals Boeddha en Jezus kwamen naar de aarde om een voorbeeld te zijn van wat wij allemaal kunnen worden: vreedzame, liefdevolle, mededogende en wijze wezens.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St06_And.jpg

Tot slot is er nog de mogelijkheid dat Staven 6 voor belangrijk nieuws staat ('zoals de koerier van de koning dat brengt' - Waite), een belangrijk bericht, góed nieuws. En in dit verband kan de duif op de NV-kaart natuurlijk ook een postduif zijn.
From Ricca with Love

Ricca

Staven 6 omgekeerd

  • Het stavenvuur is getemperd. Een dip of deuk in het (zelf)vertrouwen. Je kunt veel redenen hebben om het vertrouwen in het universum of in jezelf te stoppen, maar er zijn ook redenen om door te gaan. Waarschijnlijk word je door het universum getest om te zien hoe sterk je in je visie gelooft.

  • Onzekerheid, twijfel en de neiging bij de pakken neer te zitten. Je hebt dringend behoefte aan de hulp of steun van anderen, vrienden, collega's, reisgenoten. Misschien beklaag je je erover dat die hulp of steun uitblijft en dat anderen je zomaar laten stikken. Als je echter zelf niet helemaal in je medemensen gelooft of in hun vermogen of bereidheid jou te helpen, stoot je hen met je wantrouwen af. Wie niet geholpen wil worden of gelooft dat hij niet geholpen kán worden, hoeft van een ander weinig te verwachten.

  • Geveinsd optimisme, de schijn van succes ophouden. Mogelijk denk je dat anderen hetzelfde doen en dit drukt een negatief stempel op al je contacten met anderen.

  • Als je negatief, angstig en onzeker bent, zul je vaak juist die situaties en ervaringen aantrekken die je probeert te vermijden. Je trekt die ervaringen aan om je diepste angsten te helen. Hoe meer je in staat bent om je je hogere goed voor te stellen en het te accepteren, des te meer begint zich dat in je leven te manifesteren en des te meer vertrouwen zul je voelen. Verwacht het beste! Optimisme kan worden aangeleerd. :)
From Ricca with Love

Laure

Ik ben blij dat je de Staven 6 kaart vandaag hebt besproken, Ricca, en heb n.a.v. jouw post nog eens teruggegrepen naar een aantal KK's die ik in het verleden heb gelegd - Staven 6 zat er altijd wel ergens tussen en de gangbare interpretaties ("overwinning"?) dekten nooit de lading. Ik had nog niet gedacht aan die vredes-boodschap, en ook het feit dat dit niet steeds een aankomst maar ook een vertrek kan afbeelden zijn zaken die een nieuw licht op mijn oude leggingen werpen.

Citaat van: Ricca op september 15, 2009, 17:57:15 PM
Het kan ook zijn dat de ruiter op het punt van vertrek staat en dat de mensen hem uitzwaaien en aanmoedigen, hem hun vertrouwen meegeven.
Als ik in dat verband nog een persoonlijke noot (ervaring) mag toevoegen: de ruiter draagt dus een verantwoordelijkheid.
Met die verantwoordelijkheid heb ik het nu eens makkelijk
- had Staven 6 (recht) op positie 7 (Zelf) in een KK over de Liefde waarbij ik die jongen had gekwetst en mijn verantwoordelijk opnam om zijn gebroken hart te genezen, vrede te sluiten;
en dan weer moeilijk
- had Staven 6 (omgekeerd) op positie 7 (Zelf) in een KK over Carrière waarbij ik niet goed omkon met de verantwoordelijkheid (en ook o.m. de loyaliteit die je vernoemt) die ik moest dragen.

Ik vind het leuk hoe je steeds aangeeft hoe je de slechte kaarteigenschappen kan ombuigen, ik heb er veel aan!!!

Groetjes
Doosje

Ricca

Hi Doosje, jouw laatste KK bracht me op het idee om iets over Staven 6 te schrijven. :)

Verantwoordelijkheid is ook zeker een thema dat bij Staven 6 past. Persoonlijke verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheid jegens de anderen (niet zozeer voor de anderen, die immers volwassen zijn ook hun eigen verantwoordelijkheid hebben).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love