legging van mijn jeugd

Gestart door Leeuwin, september 10, 2009, 23:42:53 PM

Leeuwin

Hier een bijzondere legging over iets bijzonders uit mijn jeugd. Ik ben benieuwd wat jullie hieruit halen. Het heeft te maken met normen en waarden die ik vanuit mijn jeugd heb meegekregen en wat voor een impact dat heeft gehad. Ik vind het fijn om met jullie hierover van gedachte te wisselen.

Begin: Schildknaap van Staven
Tegenwerking: Pentakels 7
Medewerking: Aas van Zwaarden
Strijd: De Zon
Uitdaging: Kelken 10
Verandering: Koningin van Staven
Geluk: De Ster
Geheim: Gerechtigheid
Onzekerheden: De Toren
Triomf: Zwaarden 6

Deze legging heb ik uit een boek van Aimée Zwitser gehaald. Zij gebruikt Zigeuner Waarzegkaarten. Ik heb ervaren dat deze legging ook zeer goed werkt bij tarotleggingen! Voor mezelf maar ook bij anderen haal ik bij deze legging veel uit de kaarten.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Laure

Hi Leeuwin en de rest,

Ik ga dan als eerste mijn interpretatie geven, in de hoop dat het je gaat helpen.

Begin - Staven page: Deze page staat aan het begin van zijn ontdekkingstocht. De ontdekking van zichzelf, zelfreflectie, zelfkennis, zelfontwikkeling, zelfexpressie: persoonlijke groei (hij kijkt een beetje omhoog op de kaart, naar zijn staf die groter is dan hem). Onderweg komt de ontdekkingsreiziger zo nu en dan blokkades tegen. Deze blokkades staan hem in de weg bij zijn zoektocht naar zichzelf. Wanneer hij de blokkades heeft herkend, moet hij ze vervolgens overwinnen. Pas dan vindt hij zijn plaats in de wereld, en krijgt hij zelf-vertrouwen.
De page heeft daarbij nood aan ruimte om zichzelf te mogen zijn; een probleem kan ontstaan wanneer hij zich onderdrukt voelt door de omgeving. Hoe kan je groeien als er druk op je wordt uitgeoefend? Enkel als zijn geest vrij is (de lucht op de kaart helderblauw), zijn de omstandigheden voor dergelijke reis optimaal en is alles wat de page doet spontaan.
Want wat is de motivatie van de page? De page wil zichzelf vinden en/of bewijzen met deze tocht. Sommige mensen willen zich bewijzen voor zichzelf, dat is een goede uitgangspositie. Andere mensen willen zich bewijzen t.o.v. de buitenwereld, dan is deze tocht moeilijker. Vermoedelijk heeft deze page lange tijd niets dúrven ondernemen (uit angst voor de dominerende buitenwereld) en is dan op zekere leeftijd allerlei nieuwe zaken gaan ondernemen om zich los te rukken van deze dominerende buitenwereld, puur ter viering van zijn eigen vrijheid, niet omdat die nieuwe ondernemingen in de lijn van zichzelf liggen! De spontaneïteit is dan ver af.
Ik vind wel dat de page er met zijn mooie kledij en hoed uitziet dat hij alles meeheeft om het te maken in de wereld, hij ziet er uit alsof hij op zijn tocht onder de mensen gaat komen en steeds een goed verhaal weet op te dissen, waarmee hij een graag geziene gast is (of is dat nu echt mijn inbeelding ‘gone wild’). Hij heeft ook al een pluim op zijn hoed door eerdere verwezenlijkingen.

Tegenwerking - Pentakels 7: Er is een pauze in je ontwikkeling. Je ervaart een blokkade bij je zelfontplooiing die je dwingt om even stil te staan. Er is iets dat het ontplooien van jouw talenten in de weg staat. De man op Pentakels 7 piekert daar echt over, het is vast iets psychologisch. Hij denkt aan vroeger en de fouten die toen gemaakt zijn. Het maakt hem een beetje angstig om verder te gaan. Het zou niet goed zijn als de page op zijn tocht opeens begint te twijfelen aan zichzelf… In het licht van de vorige kaart zou het ook kunnen dat de page opeens begint in te zien dat hij alles doet om zich te bewijzen t.o.v. de buitenwereld, i.p.v. het te doen voor zichzelf.
Hopelijk denkt de page ook aan hetgeen hij al heeft verwezenlijkt, hij zou echt fier moeten zijn daarover. Het feit dat hij al iets heeft gepresteerd laat hem toe nu even uit te rusten en te denken hoe het verder moet. Hopelijk kan hij wat geduld opbrengen. Dan zal hij, tastend naar een uitweg uit deze hersenspinsels, er wel uit komen. Ik zie het als een soort van knoop (het onordelijke hoopje munten op de kaart), die, eens ze is ontwikkeld, weer duidelijk zichtbaar de draad van jouw leven is die ze altijd was. Als hij alles op een rijtje heeft, liggen alle munten op een mooie stapel (zoals in Pentakels 8 ), en kan hij de draad weer oppikken waar hij ze heeft laten liggen.

Medewerking - Aas van Zwaarden: Je hebt je scherpe geest mee. Als er verschillende intelligenties bestaan, dan heb jij net die specifieke intelligentie, die nodig is bij het opstarten van nieuwe zaken. De creatie van iets nieuws. Het gaat erom de energie van dit zwaard te steken in datgene wat de page écht wil, zelf wil.

Strijd â€" De Zon: De strijd is de spontaneïteit waar ik het over had bij de page; die moet je terugvinden. Als je die vindt dan zal dat zwaard op Zwaarden Aas het jouwe zijn. Ik denk nu aan het zwaard van Excalibur dat voorbestemd was voor Koning Arthur, en ook aan het zwaard waarmee Alexander De Grote de Gordiaanse knoop (Pent.7?) doorhakte en wereldleider werd. Enfin, het gaat er hier niet om dat jij wereldleider wilt worden want dat zit absoluut niet in dat kindje op de Zon-kaart. Nee dat kindje wil gewoon zichzelf zijn! Als dat kindje later een zwaard opneemt zal dat zwaard het verlengde zijn van zijn hart en precies doen wat het kindje zelf verlangt. De zonnebloempjes draaien met de zon mee en trekken zich niets aan van andere factoren die de beweging zouden kunnen onderdrukken. Zo wil het kindje zijn eigen intuïtie volgen, zijn eigen onderbewustzijn, in zijn blootje op een paard rijden ook al is dat maatschappelijk not done. Vrijheid, blijheid. Het gaat om rechtstreeks contact met jouw Zon, geen communicatie met je Zelf via processen als schaamte en ego, geen communicatie met de wereld via een strak keurslijf van normen en waarden, geen communicatie met God via de regels van de Kerk, maar recht naar het hart, one on one, spontaan. Het gevoel van eenheid met de wereld is wat je wil, maar ook: het gevoel van eenheid binnen jezelf. De strijd voor het overwinnen van de gespletenheid binnen jezelf en voor het winnen van vertrouwen in jezelf. Maar het blijft wel een kindje op de Zon-kaart en kindjes moeten hun zelfvertrouwen krijgen van volwassenen, door aanmoediging en appreciatie van de omgeving.

Uitdaging â€" Kelken 10: De uitdaging is het vinden van je plaatsje in de wereld, de zoektocht naar dat domein waarin jij jezelf helemaal kan zijn en ontplooien, de expressie van jezelf. Wat zal JOU gelukkig maken of anders gezegd: wat is jouw passie, want daar zal je je geluk vinden. Nogmaals is het woord “spontaan” hier niet weg te denken. Het feit dat hier meerdere personen op deze kaart staan afgebeeld duidt aan dat het belangrijk is dat jij door de omgeving geapprecieerd wordt. Succes in het leven is natuurlijk enkel mogelijk als je van nut bent voor anderen, en dat zie je zeker in. Daarnaast is een goede relatie met jezelf essentieel om je gelukkig te voelen. Relaties met anderen en met jezelf zodanig harmoniseren is de weg naar jouw geluk. Jouw plekje in de wereld vinden, dat aangenaam is voor jezelf, en van waaruit je van nut kan zijn voor anderen = jouw uitdaging.

Verandering â€" Koningin van Staven: Zie ik daar nu geen zonnebloem op die kaart? Het kindje van de Zon-kaart wordt groot! Eindelijk kom je tot de ontdekking van je ware zelf. Je hobbelpaardje wordt steeds meer een stevige troon, want je merkt dat je van dienst kan zijn voor anderen. Hier vind jij je passie, het vuur van de Staven: als spiritueel raadgeefster, als spiritueel verpleegster. Zoals ik al eens zei bij de analyse van je KK: jij was daar de Ster die schepte uit de poel van goddelijke liefde die continu wordt aangevuld op de Bokalen Aas kaart. Zo is het ook met Koningin van Staven, zij geeft dat Goddelijk inzicht door.

Geluk â€" De Ster: Dat deze kaart al de persoonskaart van je KK was duidt m.i. dat je op “je plaats” zit. Deze positie zal je het geluk van Bokalen 10 brengen.

Geheim â€" Gerechtigheid: (Stiekemerd, zo vragen naar een geheim aan de kaarten! Vind deze wel een hele moeilijke hoor…Geheim…maar van wat? Ik probeer…) Je kan enkel vooruitgang boeken als je kritisch alles afweegt, je gedrag, het verloop van je leven, je geloof, je normen en waarden. Enkel zo kan je uit de cirkelbeweging waarin je altijd zat ontsnappen, dan pas kan je verder in het leven. Bij het ontstaan van nieuwe ideeën moet je ze eerst zorgvuldig en eerlijk tegen het licht houden: is dit een puur idee, afkomstig van mezelf en door niemand anders beïnvloed? Kijk dan in je hart: wil ik dit? Vervolgens weeg je het idee af tegen je nieuwe, eigengemaakte set van normen en waarden, ben ik trouw aan mezelf? Het gaat hier dus om jouw be-oordeling, i.t.t. de ver-oordeling van je omgeving. Ik denk aan mindfulness als hulpmiddel voor jou (ik kan verkeerd zijn, heb er geen ervaring mee), zodat het waarom van jouw acties altijd duidelijk is en je kan controleren of jij het wel bent die deze actie onderneemt, als vrije geest, vrije wil, als vrije Staven page.

Onzekerheden â€" De Toren: Leuk dat je hier de Toren hebt, die nou net staat voor het omvervallen van oude zekerheden. Je wil bouwen aan de toekomst, investeren in de toekomst. Je bouwt echter al heel je leven aan dat bouwwerk en van de oude stenen zie je nu dat ze van slechte kwaliteit waren (slechte gedachten, normen, waarden die niet bij jouw pasten). ’t Is een beetje zoals die man op Pentakels 7, die stilstaat bij dat bouwwerk en de kwaliteit ervan overdenkt. De voortdurende gedachte aan die slechte stenen verhinderen je te bouwen aan de toekomst, je kan immers niet op die slechte fundering bouwen. Maar ja, je zit nu al zo hoog in die toren, hoog en droog, moet je dan alles afbreken en helemaal opnieuw een eigen set van waarden opbouwen???

Triomf â€" Zwaarden 6: Triomf zal je ervaren wanneer je de oude vertrouwde oever eindelijk kan verlaten. Dan kan je echt nieuwe oevers, nieuwe werelden verkennen als een echte, onafhankelijke ontdekkingsreiziger. Ik herinner me dat Ricca in haar post over deze kaart wees op de streep (de roeispaan) die dwars door de kaart loopt. Een duidelijke breuk dus met jouw verleden, maar een die geleidelijk gaat (’t is niet bepaald een speedboat op de kaart hé). Bovendien neem je de oude zwaarden mee in je boot, echt vergeten kan je de periode nooit, maar je kan ze wel afsluiten.

Hèhè… ziezo
Hopelijk heb je er iets aan, ik heb me alleszins goed kunnen uitleven ;-)
doosje

Leeuwin

Het mezelf kunnen/mogen zijn is het centrale thema dat vanaf mijn jeugd speelt en ben ik inderdaad aan het afsluiten. Meer detail hoor je later!!!!

Liefs van Leeuwin ;)

Laure

In jouw verjaardags-KK lag toch het Oordeel in de nabije toekomst.
Ik kwam die kaart net tegen op catharinaweb en ik citeer de betekenis:

Het Oordeel "symboliseert de verlossing en bevrijding van datgene wat ons eerder gevangen hield. Daardoor heeft deze kaart een bijzonder gunstige betekenis en staat voor de beslissende stap naar zelfverwerkelijking (...)
Op het niveau van gebeurtenissen wijst deze kaart op een succesvol afsluiten van bepaalde zaken."

!!!

Leeuwin

Doosje,

Reken erop dat ik moed hou! En ik geef nadere uitleg als deze topic hier al enige tijd staat. :D ;)

Leeuwin

Doosje,

Je interpreteert weer erg raak! ;)

Laure

ho dank je leeuwin, fijn om te horen hoor!!

hoop dat je je goed voelt en geniet van het pad dat je bewandelt naar je doel, elke dag een beetje sterker en zekerder van je stuk

x doowsje

Leeuwin

Doe ik doosje! Waar heb je al die tijd gezeten joh? ???