het spel van de dwaas legging

Gestart door donna, september 09, 2009, 09:55:49 AM

donna

Hoi hoi allemaal,

wie heeft hier ervaring met het spel van de dwaas legging en ervaring met het interpreteren ervan? Ik heb hem nog nooit gedaan maar gister heb ik deze legging toch gedaan maar weet eigenlijk niet zo goed hoe te interpreteren!  ??? Van de uitleg op de site heb ik wat begrepen en ook dat de kaarten worden geduid opvolgend. De opvolgende kaart is een onderbouwing of opvolging van de voorgaande kaart?

Zou ik de kaarten hier mogen plaatsen? en dat iemand er naar kijkt?

groetjes,

Donna  :)

Leeuwin

Hoi Donna,

Ik heb wel ervaring met het spel van De Dwaas. Als je wilt kan ik je helpen. Er was iets met mijn computer zodoende was ik alleen maar hier bereikbaar. Ben je niet vergeten.

donna

Hoi hoi Leeuwin,

Ik ben jou ook niet vergeten, heb naar je verjaardagslegging gekeken, ben wel vergeten om daar even te reageren, zal ik later ook even doen  ;) alvast en alsnog mn felicitaties.

Aangezien je dus ervaring hebt  :D zou jij mij kunnen uitleggen hoe men te werk gaat (voor interpretatie) voor het spel van de dwaas? Klopt dat het inderdaad een opvolging is van de voorgaande kaart? in andere leggingen zie je vaak dat men kriss krass kan gaan om de kaarten te duiden.

Zoals ik al zei heb ik het nooit gedaan. Heb ervoor gekozen omdat ik wil begrijpen hoe ver en hoe ik sta in de situatie waar ik in ben. Dit omdat ik een kleine tegenwerking kreeg en het even niet meer weet. Mijn vraagstelling was of ik die persoon uberhaupt nog wel ga vinden, het park kon namelijk geen gegevens vinden, dus sta ik stil nu...

Dit zijn de 12 kaarten die ik heb getrokken en de dwaas staat bij mij op plek nr. 5

1. zwaarden 2
2. koning staven
3. staven 6
4. kracht
5. de dwaas
6. pentakels 10
7. de zegewagen
8. zwaarden 7
9. de dood
10. zwaarden 3   ( 1. pentakels  6 - 2 de ster - 3. zwaarden 6)
11. koningin staven
12. de duivel
13. aas van pentakels

Toen ik begon met de tarot is mij geleerd als men de zwaarden 3 trekt kan men 3 "hulp" kaarten trekken (voor iedere zwaard 1) om de kaart met begrip te kunnen begrijpen en/of interpreteren ....

Wat mij opvalt is dat in deze ontwikkeling veel staven en zwaarden zijn.

Ben erg benieuwd hoe jij dit doet, zo kan ik het zien en ervan leren

groetjes,

Donna  :)

Leeuwin

Hoi Donna,

Alleen van die hulpkaarten bij Zwaarden 3 heb ik nog nooit gehoord. Als ik voor mezelf een Zwaarden 3 trek dan doe ik gewoon een extra legging. De legging heet: wat moet er gedaan worden?  Het is eigenlijk de zeven kaartenellips. Hij staat in TAROT, spiegel van de ziel van Gerd Ziegler. Het is een handleiding van Aleister Crowley.
Nu een uitleg van het spel met de dwaas. De kaarten die vóór De Dwaas liggen zijn de ontwikkelingen die je achter de rug hebt. De kaarten die na De Dwaas komen zijn ontwikkelingen die je nog voor de boeg hebt.

De kaarten die vóór De Dwaas liggen geven aan dat je vol goede moed naar die persoon bent gaan zoeken. De kaarten erna zeggen mij dat je van liefde vervuld bent van die persoon maar geeft ook het dipje aan van de zoektocht. Je hebt een idee dat je op een dood spoor zit (De Dood). Je piekert nu van wat te doen? (Zwaarden 3). Om verder te gaan zou je hulp moeten zoeken, ik kijk nu even naar die drie kaarten die je hebt getrokken. Maar wat voor een hulp is nu de vraag. Ik moet daar even over nadenken, ik heb daar even geen pasklaar antwoord op. Ko
Koningin van Staven zou kunnen duiden op de persoon die jou hierbij gaat helpen. In ieder geval zul je met hulp weer nieuwe moed/ideeén krijgen. Tijdens die zoektocht zul je nog wel met tegenslagen te maken krijgen (De Duivel) maar hier ligt ook de boodschap dat je je daardoor niet moet laten ontmoedigen. Met geduld en volharding zul je het geluk vinden.
Ik moet er nog bij zeggen dat ik het ook niet helemaal kan uitsluiten dat het geluk heel misschien wel met uiteindelijk een ander persoon verband houdt.

Veel staven en zwaarden geven actie en strijd aan. Actie is in dit geval je zoektocht en de strijd is het doel om die persoon te vinden die je zo fanatiek voor ogen houdt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Ik hoor van je!!

Liefs  van leeuwin :-*

donna

Hoi hoi leeuwin,

Bedankt voor je uitleg. Als ik eerlijk mag zijn ben ik alleen wat verward  :-\ omdat ik snap niet hoe je de interpretatie hebt gedaan.
Dat komt natuurlijk ook wel omdat ik niet weet hoe men de interpretatie moet doen. Op basis van de uitleg op de CW site, begrijp ik dat je de kaarten neerlegt en je de kaart interpreteert naar aanleiding van de voorgaande kaart. Dat moet ik zien als zeg maar een hulpkaart? of is het meer van van reactie komt actie, van actie komt vervolg?

Dus de 1e is kaart is is zwaarden 2 en hierdoor krijgt de koning staven zijn inhoud met zijn eigen basisbetekenis en de koning staven geeft zo weer inhoud aan kaart nr 3 staven 6 enzovoorts en enzovoorts. Ik weet niet of ik mezelf goed uitleg? Of dit te strak is gezien in de zin dat het zeg maar stap voor stap zegt of inzicht geeft hoe de situatie verloopt. Ik bedoel niet dat morgen is dit en die dag daarna dat ..... Ik dacht dat dit het doel van de legging was.

Alles bij alles, als je de kaarten zo los van mekaar zou interpreteren vind ik het inderdaad niet zo vreemd klinken wat je zegt. Want inderdaad is er veel actie en strijd gaande, wat ook met pijnlijke gevoelens gepaard kan g aan, staven en zwaarden. Daarbij geeft de dood idd aan in de toekomst aan dat er een afsluiting gaat komen van iets, het zij gevoelens, een situatie of het loslaten van iets wat men niet kan "bereiken". Maar of dit inderdaad betekent dat met deze persoon dit verhaal afrondt of dat deze persoon zeg maar een "afleidingsmanoeuvre" zal zijn om voor mij in te zien dat er een andere les in zit die ik moet leren of dat er idd een andere persoon in mijn leven komt. Alles bij alles vind ik de les toch eigenlijk wel belangrijker, hoe pijnlijk of gevoelig dat ook kan zijn.

Alles met alles wil ik jou niet alles in handen leggen en het zelf ook kunnen begrijpen en interpreteren, anders zou ik de legging voor bijna  niks hebben gedaan, en dat is nooit mijn doel als ik een legging leg, maar het is een uitdaging om dit te begrijpen.

Ik zou graag willen begrijpen hoe jij dit dus geinterpreteerd hebt, waardoor ik weer leer en hoe ik dat dus kan doen en jou (en de medelezers) mijn interpretatie kan geven, waardoor jij misschien wel tot een nieuw inzicht komt. Men leert zo van mekaar

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes,
Donna  :)

Leeuwin

Hoi Donna,

Ik denk  dat ik ongeveer wel weet wat je bedoelt. Kaarten interpreteer je in onderlinge samenhang, dat klopt en dat heb ik ook gedaan. Ik ga wat meer op mijn uitleg in.

De kaarten vóór De Dwaas.
Zwaarden 2. Je had achteraf bezien wat meer contact met die persoon willen hebben maar dat is niet gebeurd. Al wilde je hart het wel. Bij deze kaart reageren mensen nog weleens anders dan ze eigenlijk zouden willen c.q van plan waren. Soms zegt het verstand even iets anders dan het hart en waarom dat dan gebeurt is niet altijd even duidelijk.
In combinatie met Staven 6 (leiderschap, initiatief nemen) evenals Koning van Staven en Kracht (Kracht staat onder meer voor een goed contact hebben met jezelf, ben je van jezelf een hele evenwichtige Zwaarden 2 en je gaat toch voor die persoon waar jij contact mee wilt. Je wilt hem vinden.
Zo duidelijk?

De kaarten ná De Dwaas.
Pentakels 10. Je bent naar die omgeving gegaan waar je dacht dat je hem makkelijk kon laten opsporen. Dit deed je met een hoop zelfvertrouwen (De Zegewagen). Deze kaart houdt in dat je klaar bent voor iets nieuws in je leven en daar helemaal voor te gaan. Je ging dus naar dat vakantieadres in de hoop dat ze daar zijn adresgegevens nog hadden. Die hadden ze helaas niet meer en dat ondermijnt je zelfvertrouwen. Je hebt het gevoel dat hij je ontglipt (Zwaarden 7). In combinatie met De Dood heb je het gevoel dat je zoektocht naar hem ten einde loopt terwijl je dat eigenlijk nog niet wilt.
Je zoekt naar nog meer manieren om hem te vinden (Koningin van Staven staat voor aspiraties) maar het kan ook zijn dat je een vrouw gaat ontmoeten die jou met je zoektocht wil helpen. De Duivel staat voor dieptepunten in een mensenleven en menselijke zwakte. In combinatie met Koningin van Staven kan het goed zijn dat je weer met tegenslagen in je zoektocht te maken krijgt en het gevaar is dan dat je de moed laat zakken. En dat moet je nou juist niet doen. Ik heb natuurlijk makkelijk praten maar ik weet zeker dat geluk voor jou is weggelegd. Kijk maar naar de laatste kaart: Aas van Pentakels. Dat is de gelukskaart maar of dat met de persoon is waar jij naar zoekt of een ander durf ik niet te zeggen.

Staven 6: het beginnende initiatief en daarin volhardend.
Koningin van Staven: met vriendelijkheid en begrip doelen nastreven. Je voelt je heel fit en energiek.
Koning van Staven: leiderschap met het vermogen om met anderen samen te werken c.q. hulp te vragen.
Kracht: krachtige volharding met de hoop de situatie zelf te kunnen beheersen.

Op een beknopte manier heb ik de verschillen tussen de vuurkaarten aangegeven. Er is  natuurlijk nog wel veel meer over deze kaarten te zeggen dan alleen maar dit. Toch wil ik het in  eerste instantie even hierbij houden want als ik hele lange verhalen hierover maak raak je misschien de draad van je legging kwijt. Bovendien heeft Ricca van veel tarotkaarten een hele mooie beschrijving gegeven hier op het forum. Je kunt eens bij Tarot-Arcana kijken als jij dat wilt.
Ik hoop dat deze zeer beknopte omschrijvingen toch helpen om duidelijkheid te krijgen over je legging.  Ik hoop dat je de onderliggende samenhang wat meer begrijpt. Ik vind het leuk dat je aan mij kenbaar maakt dat je duidelijkheid wilt. En ik vind het ook fijn om het je uit te leggen. Bij onduidelijkheden vraag je weer om uitleg okay?

Groetjes en liefs van Leeuwin