Holistische geneeswijzen

Gestart door Leeuwin, augustus 31, 2009, 23:53:04 PM

Leeuwin

Ik heb veel belangstelling voor holistische geneeswijzen en ik wil dat graag met anderen delen. Holisme  betekent: een persoon in zijn geheel zien. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk/emotioneel.
Wie wil dit met mij delen?

lilith

Ik vind het jammer dat de reguliere geneesdienst juist niet zoveel doen aan holistische mensbeeld, maar meer aan symptoombestrijding.
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Leeuwin

Ze doen bijna niet anders. Ze pakken vaak de oorzaak van het probleem niet aan. Helaas zit daar ook een financieel belang bij van hun kant. De wijzen komen uit het oosten zeggen  ze weleens. Nou, dat geldt voor artsen zeker!
Op chirurgisch vlak vind ik ze wel heel goed. Maar nu moeten te veel mensen levenslang medicijnen slikken terwijl de oorzaak niet wordt aangepakt.

morticia

Citaat van: Leeuwin op augustus 31, 2009, 23:53:04 PM
... een persoon in zijn geheel zien. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk

Ik vraag me af hoe het komt dat dit zo is.  Waarom bekijken we het lichaam in delen en niet als 1 geheel?
Of waarom bekijkt iedereen het probleem in zijn eigen achtertuin en niet op wereldschaal met allemaal dezelfde achtertuintjes?
Waarom is de kijk van de mens zo bekrompen? 
Want daar begint het volgens mij.  De geneeskunde op dit moment is ook enkel een weerspiegeling van wat er leeft op dit moment...
Het is makkelijk om hierover te klagen, er iets aan veranderen lijkt op het eerste zicht niet mogelijk.  Omdat we allemaal denken dat we er niks kunnen aan veranderen omdat we als mens, als individu te nietig zijn om er iets aan te kunnen veranderen...

Waar ligt de oorzaak van dit probleem?

lilith

De oorzaak???? Misschien omdat ze de wetenschap te hoog inschalen?
Alles moet toch wetenschappelijk bewezen  of aangetoond worden?

Maar het gekke is, dat ze wel in een god geloven die nog nooit niemand heeft gezien ???
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Pink

#5
Hallo allemaal,

Zowel westerse- als oosterse geneeswijzen hebben elk hun eigen specifieke sterke punten en vullen elkaar mooi aan.

CiteerDe wijzen komen uit het oosten zeggen  ze weleens. Nou, dat geldt voor artsen zeker!

Vorig jaar ben ik in China geweest en bij een tour door Beijing werden we massaal een Chinees ziekenhuis ingeleid. Ik heb verbaasd gestaan over de "slechte" gezondheid van mijn reisgenoten want bijna iedereen ging met een enorme dosis kruiden voor van alles en nog wat de deur. Wat me nog meer verbaasde is dat bijna iedereen bereid was hier gemiddeld zo'n â,¬ 450,00 voor neer te tellen. Terwijl ze zich stuk voor stuk allemaal kiplekker voelden. Hetgeen zeker voor Pinken geldt die dan ook zonder de kruiden de deur uit ging  ;D. Ik trapte er niet in.

CiteerWaar ligt de oorzaak van dit probleem?

Je geeft het antwoord zelf al:

CiteerOmdat we allemaal denken dat we er niks kunnen aan veranderen omdat we als mens, als individu te nietig zijn om er iets aan te kunnen veranderen.

Zodra we besluiten dat dit niet zo, verandert de wereld in een split second.

Pink

Leeuwin

@Pink,
Natuurlijk heb je altijd kaf tussen het koren. Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb echter met deze tak van genezing hele goede ervaring.

Pink

Hallo Leeuwin,

Ik ook. Heb ook de basisiopleiding Chinese geneeswijzen gevolgd. Mijn punt is alleen dat het één niet beter is dan het ander. Elke geneeswijze heeft haar sterke punten.

Pink

lilith

Citaat van: Pink op september 18, 2009, 06:34:28 AM
Elke geneeswijze heeft haar sterke punten.

Pink

Het lijkt alleen wel of de reguliere geneeswijze alleen haar eigen sterke punten wil zien.
Het mooiste zou zijn als de homeopatie en de reguliere geneeswijzen elkaar kunnen ondersteunen en samenwerken.
Gelukkig komt er schot in de zaak, maar het gaat zooooo langzaaaaaaaam.
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Leeuwin

@Pink,
Met veel meer onderlinge samenwerking op dit punt kunnen we in de geneeskunde ontzettend veel bereiken!

Groetjes van Leeuwin.

klaproos1945

Kan iemand mij vertellen wat de holistische geneeswijzen inhoud?
en hoe deze in zijn werk gaat.

Veel liefs
klaproos1945

Leeuwin

Holistische geneeswijze betekent dat je niet puur medisch theoretisch/technisch kijkt naar het fysieke probleem maar vooral het individu als uitgangspunt neemt. Hoe is zijn/haar fysieke/psychische constitutie en dat koppel je aan het medische probleem. Ook heeft ieder medicijn een geestelijk component.
Iemands voedingspatroon speelt hierin ook een belangrijke rol.
Stel, iemand heeft darmklachten. Die persoon eet keurig volgens de schijf van vier. Als je de darmklachten nader onderzoekt kan het zijn dat die persoon toch minder volkorenbrood moet nemen, zodat de klachten verminderen of verdwijnen. Dit is even een voorbeeld.

Groetjes en liefs van Leeuwin

morticia

#12
Leeuwin,

ik dacht aan hoe de mens met zijn lichaam omgaat dat dat te maken had met 'holistische geneeswijze'.  Bijvoorbeeld, als iemand zijn problemen niet oplost maar ze in 'een rugzak' met zich meesleurt dat die persoon rugklachten krijgt.

Leeuwin

@Morticia,
Ook dat is er een onderdeel van.

lilith

Wat voor mijn gevoel ook echt bij het holistische mensbeeld hoort is het mentale gedeelte.

Als je star bent in je denken, dus kader denken, in het slachtofferschap zwelgen, kan die starheid zich in je lijf vastzetten.
Door bv stijfheid in nek, schouders, gewrichten.
Om het lichaam zichzelf te kunnen genezen, moet dus eerst het starre denken belicht worden, waarna het denkproces zich kan verruimen en ook het lichaam weer soepeler wordt.

Denk daarbij eens aan al die oude volksuitdrukkingen.
Iets op je hart hebben
iets op je lever hebben
je gal uitspugen
teveel hooi op zijn schouders nemen
geen poot om op te staan hebben
mijn maag draaide om
het ligt als een blok beton/steen in mijn maag

wie weet nog meer van deze uitdrukkingen
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen