De techniek van de ontbrekende kaart

Gestart door Mikal, augustus 31, 2009, 10:38:05 AM

Mikal

De techniek van de ontbrekende kaart.
Ik typ het hele verhaal maar even over, dan raak ik ook niet verwikkeld in één of andere vage uitleg en is het wel zo duidelijk. Ik heb dit uit het boek: Tarot praktisch toepassen van Jolanda Bolt.

"De techniek van de ontbrekende kaart kan je helpen om erachter te komen welke energieën nog ontbreken of wellicht juist je ontwikkeling kunnen blokkeren. In een lezing zul je soms ontdekken dat er in de opvolging van een aantal kaarten een kaart lijkt te ontbreken. Dat valt het beste uit te leggen met een voorbeeld.
Stel dat je de volgende kaarten hebt getrokken in een lezing:
1. Huidige situaite - Gerechtigheid (11)
2. Afnemende invloeden - 9 van Staven
3. Verborgen invloeden - Schildknaap van Staven
4. Opkomende invloeden - Koning van Bekers
5. Mogelijke toekomst - Rad van Fortuin (10)
In deze legging kun je twee ontbrekende kaarten ontdekken. De normale volgorde van de kaarten is 8-9-10-Schildknaap - Ridder enz. Zowel de 9 van Staven als de Schildknaap van Staven zitten in deze lezing en je zou dus kunnen concluderen dat de energie van de 10 van Staven ontbreekt in deze lezing. Dat geldt ook voor de kaarten uit de Grote Arcana in deze lezing. Je hebt Gerechtigheid (11) en Het Rad van Fortuin (10). Daarom mag je ook concluderen dat De Kluizenaar (9) in deze lezing ontbreekt.
Het lijkt vrij duidelijik dat als je een kaart in een serie mist, je die dan als ontbrekende kaart mag categoriseren. Maar waarom kies je hier voor De Kluizenaar (9) en niet voor de Gehangene (12)? Om de juiste ontbrekende kaart te kunnen vinden moet je kijken naar de volgorde waarin de kaarten in de lezing naar voren komen. In het voorbeeld zie je eerst Gerechtigheid (11) en pas daarna Het Rad van Fortuin (10). Een logische volgorde is dan dat er naar beneden toe wordt geteld in plaats van omhoog.
Soms komt het ook voor dat je ontbrekende kaart tot het einde van de serie zou horen. Een voorbeeld daarvan is als Het Oordeel (20) en de Wereld (21) in deze volgorde in je lezing voorkomen. Onthoud dat de Grote Arcana als een wiel is, waarbij de cyclus na de Wereld opnieuw begint bij de Dwaas (0). Als je een Koningin trekt met daaropvolgend een Koning, is er logischerwijs geen vervolgkaart en kan er geen ontbrekende kaart worden bepaald.

Staven 10 is een kaart van overbelasting en te veel op de schouders hebben. Het ontbreken van deze energie geeft aan dat de overbelasting vanaf nu niet meer of juist minder aanwezig zal zijn. Het gevoel van stress begint af te nemen.
Het ontbreken van de Kluizenaar (9) kan erop duiden dat de betrokkene behoefte heeft om het gebeurde te overdenken, maar wellicht niet goed weet waar te beginnen met zijn gedachten. Door zichzelf gewoon de tijd te geven om het gebeurde te verwerken er rust te nemen, zal ook het innerlijk proces van overdenking en het ervaren van gevoelens kunnen starten. Het is mogelijk dat de vrager niet in de gaten heeft hoe belangrijk een dergelijke periode kan zijn en hij kan zelfs geneigd zijn om over het gebeurde heen te stappen en door te gaan met zijn leven alsof er niets gebeurd is. Toch zou hij er wellicht beter aan doen om zijn ziel de tijd te gunnen om het gebeurde te integreren."

Leeuwin

Hoi Mikal,

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga hem nog eens een paar keer herlezen en dan zal ik eerst zelf moeten oefenen alvorens ik me hier op dit forum er aan waag. Als ik iets doe dan doe ik het goed. Ik zal misschien nog weleens dingen aan je vragen.

Groetjes en liefs van Leeuwin

Mikal

Hoi Leeuwin,
Vragen mag altijd. Hier op het forum is toch een goede leer en uitprobeer omgeving. Dat is tenminste wel waar ik het voor gebruik... Maar, ieder zijn eigen manier.
Liefs

Laure

Dankje Mikal, leuke nieuwe invalshoek voor m'n leggingen! Heb even de Zoek-functie gebruikt om meerdere voorbeelden in die aard op het forum te vinden en er zijn er al redelijk wat.
8)