Slootduiken / dierenasiel:

Gestart door Opti-Mystique, augustus 25, 2009, 16:13:19 PM

Opti-Mystique

Vorige week heb ik een aura-reading laten doen. Eén van de dingen die ik daaruit bevestigd kreeg, is dat ik mijn dromen inzet als middel om antwoord te krijgen op mijn vragen. Sinds ik de opleiding tot regressietherapeut volg, ga ik frequenter en symbolischer dromen, maar ineens ga ik ze zelf ook beter tot heel goed begrijpen. Zeker als het om dromen gaat, die mij iets zeggen over de vorderingen binnen mijn eigen groeiproces.

En ik realiseer me, dat de aanzet tot droominterpretatie op dit forum gegeven is, waarvoor hartelijk dank aan een ieder!
Het is té leuk eigenlijk, om er niet af en toe eentje met jullie te delen... voorzien van eigen interpretatie ;)

de droom van vannacht:
Ik krijg van mijn zus een duikersuitrusting uitgereikt en zij nodigt mij uit om van Zoetermeer naar Veenendaal, waar zij woont, te zwemmen... Ik zal dus door sloten en meren moeten. Ik denk bij mezelf: "Vorig jaar in Egypte heb ik mij voorgenomen om niet meer te gaan duiken!" Toch doe ik de duikbril op en voel de benauwdheid en paniek al in mijn lichaam opkomen, als ik niet ook door mijn neus kan ademen. Desondanks trek ik de volledige uitrusting aan en stap het water in...

Naast mij stopt een vrachtwagen en de vrachtwagenchauffeur roept al wijzend uit het bijrijdersraam: "Hey! De sloot is daar!" Als ik mijn hoofd uit het water til, zie ik dat ik in een diepe plas lig, maar nog steeds op straat. De sloot waarin ik onder moet dompelen ligt aan mijn linkerhand. Ik laat mij in de sloot zakken en zie tijden alleen maar de donkerte van het water. Af en toe kom ik boven en zie ik dat ik langzaam maar zeker vorder op mijn weg. Ik voel mij redelijk op mijn gemak onder water, al blijf ik steeds tegen mezelf zeggen: "kleine stukjes tegelijk, dan komt het goed!"

Na verloop van tijd wordt het water steeds helderder; alsof de zon boven schijnt. Ik kom boven water en bevind mij in een waterzuiveringsinstallatie. Ik heb moeite om op de kant te komen, want er staat een sterke stroming, maar ik word door een omstander uit het water getrokken. Op de rand van de installatie lopen katten en honden, die mij enthousiast begroeten. Ik ga op in de dieren en heb niet in de gaten dat om de waterzuiveringsinstallatie allemaal mensen staan, die vandaag deze honden en katten een nieuw tehuis komen bieden... Ik ben op een kijkdag van het dierenasiel beland.

Wanneer ik in de gaten heb dat ik in de spotlight sta, niet alleen omdat ik uit de waterzuiveringsinstallatie kom opduiken; maar ook omdat deze mensen zien hoe lief ik voor deze katten en honden ben, roep ik uit: "Wat mooi eigenlijk, wat jullie hier doen!" De vrouw die mij uit het water heeft getrokken zegt: "maar weet je dat dan niet?!" Ik zeg: "Dat weet ik wel, maar... [en mijn excuus is het enige dat ik niet onthouden heb] :P


Zoals ik het interpreteer:
Water staat in deze droom voor mijn eigen emoties. Mijn zus, de anima, het gevoel of de intuïtie, nodigt mij uit om naar mijn emoties uit het verleden te kijken... Ik heb in mijn jeugd zelf ook in Veenendaal gewoond. De vakantie van vorig jaar staat simpelweg symbool voor verleden tijd, het verleden, míjn verleden... De oudheid die men in Egypte aantreft, benadrukt nog eens dat het hier gaat om 'ancient history'... En emoties die hiermee verbonden zijn boezemen mij soms nog angst in, soms zelf paniek.

Dat het om ballast gaat, symboliseert de vracht die door de vrachtwagen vervoerd wordt. De mannelijke chauffeur staat voor mij voor het ego, dat pertinent aan dingen vasthoudt als boosheid en rancune.

Desondanks ga ik de confrontatie aan. Ik heb al een grote stap gezet op dit gebied, zo symboliseert de mandiepe plas op de weg (mijn levenspad). Maar de daadwerkelijke stap om helemaal in mijn gevoel te komen, moet ik nog zetten... daarvoor moet ik nóg meer naar links, nóg meer naar de gevoelskant, naar het intuïtieve.
De donkerte van het water symboliseert de veelal onbekende gevoelens, bewuste herinneringen die tot het onbewuste zijn gaan behoren... Ik moet er alleen door, maar voel mij niet alleen. Het is 1 missie voor mijn eigen ziel. En eigenlijk kom ik geen hele schokkende dingen tegen op deze reis door mijn emotionele herinneringen. Van tijd tot tijd oriënteer ik mij en zie ik dat ik nog steeds op de goede weg ben. En ik mag deze het beste vervolgen in niet al te grote stappen tegelijk.

Uiteindelijk zullen mijn emoties weer zuiver worden, gelauterd zoals de waterzuiveringsinstallatie symboliseert, en de zon zal me vrolijk opwachten. In tijden van heftige emotie, sterke stroming, hoef ik het niet alleen te doen; er zullen mensen om me heen staan die me zullen helpen. Ik hoef alleen die helpende hand te accepteren.
Zo zal ik momenten van warmte en compassie gaan bieden aan andere hulpbehoevenden, de honden en katten, die (tijdelijk) ontheemd zijn. Maar die zich op hun beurt ook verzekerd weten van belangstellenden om zich heen, die hen een warmte en veiligheid willen bieden.

Ik zal een thuiskomen gaan ervaren, binnen warmte, liefde, compassie en medeleven, zoals ik dat tot dusver niet heb kunnen toelaten. En een persoon kunnen zijn, die ik tot op heden nog niet heb kunnen én (waarschijnlijk vanuit het oogpunt van beoogde groei) niet heb wíllen zijn...
Uit mijn oog, maar nooit uit mijn hart!

Voor mij kan de boodschap niet anders zijn, dan dat ik op de goede weg ben... Dat geeft deze burger alvast weer frisse moed! !
8)

Lfs van Dolf

Ricca

Wat een mooie droom, Dolf! :) En een even mooie en zuivere interpretatie. Dank je voor het delen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pink


Opti-Mystique

#3
Vannacht heb ik opnieuw gedroomd over het dierenasiel, en ik heb de behoefte deze even op het forum te posten omdat ik het niet kan plaatsen. Want het valt me op dat ik steeds vaker over katten ga droom, maar (nog) niet goed weet welke betekenis deze dieren daarin hebben.

Ik kom aan bij het hek van een dierenasiel en ik zie tot mijn ontzetting daar de 2 katten zitten, die ik ooit met mijn ex uit het asiel gehaald heb. Ik roep ze en ze komen naar mij toe, maar ik kan ze niet door het hek heen krijgen. Ik moet voor mijn gevoel meteen naar binnen om ze eruit te halen en ik ervaar een gejaagd, onrustig gevoel in mijn lijf, omdat ik bang ben dat iemand ze voor mijn neus zal uitzoeken en meenemen.

Omdat ik de katten als van mij beschouw, besluit ik ze stiekem mee te zullen nemen. Ik word uiteraard betrapt en als de vrouw van het dierenasiel vraagt wat ik aan het doen ben, barst ik in tranen uit en vertel ik haar dat mijn ex deze katten naar het asiel heeft gebracht, maar dat ze ooit ook van mij waren en hoeveel ze voor mij betekenen… De vrouw begrijpt me nog voordat ik uitgesproken ben, en ze geeft me de katten mee zonder dat ik voor de kosten hoef te betalen.

Met 2 mandjes onder de arm vertrek ik en ik bevind mij dan op een schoolfeest of een personeelsfeest misschien. Het mandje van de kater is gewoon dicht, maar in de zijkant van het mandje van de poes zit een rond gat en met een vrolijk 'prrr' springt de poes uit haar mandje en stuift door de menigte de gang op. "Die is natuurlijk pleitte!", denk ik bij mezelf maar als ik haar roep blijft ze staan, en kan ik haar oppakken.

Dan besluit ik naar huis te gaan, ik woon weer thuis bij mijn moeder, en de katten mee naar huis te nemen. De katten in het asiel hebben laten zitten was geen optie, maar ik weet zeker dat mijn moeder liever gehad heeft dat ik eerst met haar zou overleggen omdat ze óók katten heeft, alvorens met 2 katten onder mijn arm thuis te komen...



Een kat en het kattemandje komt een beetje overeen met de droom Oud&Nieuw en Ricca interpreteerde toen het volgende:
Citaat van: Ricca op december 15, 2008, 19:34:13 PM
...Als je Ø•Mystique in tweeën zou delen, ben jij in droom 1 het deel Ø en is de kat het deel Mystique (je ziel). Je gaat op een mooie symbolische dag spontaan op weg met de kat zonder kattenmandje. Een beetje met je ziel onder de arm dus, maar wel optimistisch (Ø). Pas als je erbij gaat denken, maak je je zorgen over de kat...

...Er kan in je leven echt niets gebeuren dat op welke manier dan ook bedreigend is voor je ziel (met of zonder mandje)...

Oh ja: en het valt mij op dat ik in dromen ook vaker niet bereid ben om (relatief lage) kosten te betalen. Moet ik dat letterlijk nemen; de prijs niet willen betalen... ben ik een krent, een échte Hollander óf ben ik niet bereid om ergens in te investeren??

Wie helpt mij met de verdere interpretatie van meer katten en meer mandjes?

Lfs, Dolf

pe51

Hallo Dolf,

Ik zal je mijn idee over de droom van de 2 katten in het dierenasiel geven. Eerst even mijn idee over een paar symbolen uit deze droom:

Katten: Dieren staan in dromen in het algemeen voor delen van (je eigen) gevoelsleven, voor (je eigen) karaktereigenschappen. Dat deel van je gevoel waar het om gaat is dan 'als een kat', of bijv 'als een hond'. Bij een hond speelt het idee 'vriendschap' een grote rol, bij een kat speelt voelen een grote rol.
Laten we de kat eens met bijv een zeehondje vergelijken: Een zeehondje voelt ook, maar anders dan een kat. Een zeehondje heeft een heel diep gevoel in zich, maar ergens ook het blije en vrolijke van een hond. En een kat is wat meer ontwikkeld dan een zeehondje.
Een kat heeft voor mijn gevoel een mengeling van bewustzijn en introvert gevoel in zich.

Huisdieren: Een gewone kat staat dus voor (introvert) gevoel en bewustzijn. Maar een kat die je eigen huisdier is, daar heb je een veel diepere band mee.

Dan is het in dromen ook zo, dat wat buiten jezelf is, een projectie kan zijn van iets in jezelf. Daarom kan een kat dus een deel van jezelf zijn, wat in je droomomgeving geprojecteerd is. Meestal is het dat wel, is mijn persoonlijke ervaring.

---

Gebouwen in dromen zijn vaak een symbool voor het niet-fysieke gedeelte van het gebouw: voor de sfeer die bij het gebouw hoort. Een dierenasiel staat zo voor de sfeer van een dierenasiel, een gebouw waar een feestje wordt gegeven voor de sfeer van dat feestje, je moeders huis voor de sfeer van je moeders huis. Je moeders huis in de tijd dat het huis er zo uitzag als in de droom, dan. Het gaat dus óf over de sfeer van vroeger, als je er woonde zoals vroeger - óf over de sfeer nu, als je er in je droom woonde zoals jij en je moeder nu zijn.

Vrouwen kunnen in dromen ook staan voor gevoelsleven. Maar dan gevoelsleven wat is als menselijk gevoelsleven. Mannen staan dan, vergeleken met vrouwen, eerder voor bewustzijn - dat waarmee je inzicht hebt en begrijpt. Natuurlijk begrijp ik ook, dat meer geëmancipeerde vrouwen van tegenwoordig niet alleen hun gevoelsleven maar ook hun denken en hun gedachteleven hebben ontwikkeld. Maar bij droomsymbolen gaat het er eerder om, dat gevoel het  basisbewustzijn van een vrouw is en inzicht (denken) het basisbewustzijn van een man. Bij minder ontwikkelde volkeren kun je duidelijk zien dat vrouwen beginnen met hun gevoel te ontwikkelen en mannen beginnen met hun denken. Dat gaat daar volgens mij zo omdat het hun basisbewustzijn is. Gelukkig hebben wij ons hier vaak al wat verder ontwikkeld en zijn vrouwen hier soms verder in denken dan mannen en kunnen vrouwen soms nog wat leren van mannen die hun gevoel ontwikkeld hebben. Maar met deze gedachtes is te begrijpen waarom in de symbooltaal vrouwen (en het esoterische 'vrouwelijk') voor gevoelsleven staat (dat is: het diepere bewustzijn). En waarom mannen (en het esoterische 'mannelijk') voor denken, begrijpen en inzicht staat (dat is: het hogere bewustzijn).

---

In deze droom gaat het volgens mij om 2 delen van je eigen gevoelsleven, een mannelijk deel (uitgebeeld door de kater) en een vrouwelijk deel (de kat). Het gaat om gevoelsleven wat je samen met je ex verzorgd hebt.
Dit gevoelsleven was destijds 'ontheemd', thuisloos als katten in een dierenasiel. Samen met je ex heb je het een plaats gegeven bij jullie zelf, je hebt het samen verzorgd. Maar nu is het weer naar de plaats voor thuisloos gevoelsleven in jezelf (het asiel) teruggebracht door je ex.

Dat de katten naar je luisteren en komen als je ze roept (zelfs later bij die drukke party blijft je kat staan) betekent wel iets. Dit gevoel ziet jou als iemand waar het 'thuis' is. Het gevoel hoort echt bij jou - vindt het zelf.

Je droom laat je zien dat je dan nogal haastig bent met dit gevoel, dat je het als 'het jouwe' beschouwt - als een bezit dus. Gevoel kan bij je horen, maar het is natuurlijk de vraag of dat hetzelfde moet zijn als dat je het 'bezit'. Je 'neemt' het dan terug, bang om het kwijt te raken. De droom laat je ook zien, wat je ware emotie is wanneer je betrapt wordt: tranen om hoeveel het gevoel voor je betekent. De vrouw van het dierenasiel staat voor het gevoelsleven wat zorgt voor dit ontheemde mannelijke en vrouwelijke gevoel, zoals de vrouw in een dierenasiel doet. Wanneer duidelijk wordt dat het om gevoel gaat wat echt bij jou hoort, krijg je het zo mee. Zonder een tegenprestatie voor het tijdelijk verzorgen te hoeven geven.

Dan kom je in een sfeer terecht als van een schoolfeestje of personeelsfeestje. Een vrij drukke sfeer dus voor de 2 katten. Omdat katten introverte dieren zijn, die van rust houden. Het vrouwelijke gevoel (de poes) gaat dan weg van je, maar wacht wanneer je het roept. Zodat je het weer tot je kan nemen. Dan heb je zelf denk ik door dat zo'n sfeer niets is voor dit gevoel en besluit je naar een andere sfeer te gaan.

Naar die van je moeder thuis, en het gevoel daar onder te brengen. In de sfeer (in jezelf dus) die hoort bij toen je bij je moeder thuis woonde.
Je beseft dat je eerst had moeten overleggen voor je het daar onderbracht. Omdat er daar ook ander soortgelijk gevoel is, en er geen problemen moeten komen.

Wat in de droom in het fysieke gebeurt, is hier een symbool voor wat er in jezelf gebeurt, in je geest. Het is in je geest dat dit gevoel van de ene sfeer naar de andere gaat (de katten van jullie naar het asiel); en het is in je geest dat je zelf van de ene sfeer naar de andere gaat (van het asiel naar het feestje naar je moeders huis).

---

Het gaat denk ik om gevoel van jezelf, wat in de loop der tijd ontheemd is geraakt. Waar je in je bewustzijn destijds niet mee om hebt kunnen gaan. Om introvert gevoelsleven, het wordt met gevoelsleven en bewustzijn van katten vergeleken. Het is gevoel waar je veel om geeft omdat het met je huisdieren ten tijde van het samenwonen met je ex vergeleken wordt. En hoeveel je erom geeft wordt ook duidelijk door je reactie bij de vrouw, de tranen.

Dromen gaan vaak over iets waar je vóór de droom mee bezig geweest bent. Meestal is dat de dag vóór de droom of de 3 laatste dagen vóór de droom. Bijv een gebeurtenis waar je de laatste dag of laatste 3 dagen mee bezig geweest bent. Of een probleem wat zich aangediend heeft.
Maar het kan ook over iets gaan waar je al langere tijd mee bezig bent. Bijvoorbeeld een schokkende gebeurtenis waar je een klein trauma bij hebt opgelopen, wat niet één twee drie te verwerken is.
Daarom is het vaak een goed idee om een beetje bij te houden waar je de afgelopen tijd mee bezig geweest bent in jezelf. Je kunt een mini-dagboekje maken of een paar pagina's in je droomschrift wijden aan de gebeurtenissen, je eigen aktiviteiten en aan problemen die op een dag gespeeld hebben. Het helpt je om bewuster te zijn van wat in je omgaat en om gemakkelijker terug te vinden waar dromen over kunnen gaan.
Maar ook als je het niet opschrijft is het handig om even te kijken waar je de dagen vóór de droom mee bezig geweest bent. Misschien ontdek je dan een emotie of een gevoel of probleem in de tijd vóór de droom, waarin je de 2 ontheemde katten kunt herkennen. Het moet dan een stukje gevoel zijn van de tijd dat je met je ex samenwoonde. Omdat het geen katten van vroeger thuis bij je moeder waren. En omdat het je ex was, die ze naar het asiel bracht.

Wanneer je op deze manier aan het preciezere onderwerp van de droom kunt komen, zal de hele droom duidelijker worden, kun je meer elementen en symbolen van de droom herkennen. Of krijg je door de gebruikte symbolen in de droom meer inzicht in ander hoe & wat.

De betekenis van je katten en van een asiel is in beide dromen volgens mij dezelfde. In de droom van de eerste post in deze topic gaat het volgens mij ook om ontheemd gevoel. Ik leg deze droom iets anders uit dan jij. Als je wilt kan ik die ook opschrijven, een dezer dagen.

Peter.

* droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken *

Opti-Mystique

#5
Hallo Peter,

Dank je wel voor de tijd en energie die je aan je antwoord besteed hebt!

Ik kan me alvast herkennen in de symboliek die je uitlegt alsook in de interpretatie van mijn gehele droom.
Graag reageer ik daarop en ik wil er nog wat verduidelijkingen bij geven. Dan kun jij het nog beter plaatsen en het helpt mij weer om e.e.a. al schrijvende op een rij te krijgen:

Citaat van: pe51
…Meestal is dat de dag vóór de droom of de 3 laatste dagen vóór de droom. Bijv een gebeurtenis waar je de laatste dag of laatste 3 dagen mee bezig geweest bent. Of een probleem wat zich aangediend heeft.
Maar het kan ook over iets gaan waar je al langere tijd mee bezig bent. Bijvoorbeeld een schokkende gebeurtenis waar je een klein trauma bij hebt opgelopen, wat niet één twee drie te verwerken is…

In dit geval beiden. Vorige week heb ik een punt achter mijn relatie gezet. We hebben elkaar in een turbulente tijd, met name in mijn eigen proces, leren kennen en ik kreeg het gevoel mij achter deze persoon te kunnen verschuilen. Ik heb er heel bewust voor gekozen om die mogelijkheid niet aan te grijpen, maar nu vol in mijn (oude) verdriet te duiken en het door te werken… Natuurlijk is daar ook de teleurstelling en het verdriet over het mislukken.

Het aangaan van een relatie is tot nu toe mijn uitdaging gebleken, vooral als het aankomt op het me ervoor openstellen.
Als ik terug kijk, dan is mijn relatie met de ex die in mijn droom de katten naar het asiel bracht de meest waardevolle gebleken. Ook omdat we samen een kind hebben gekregen en ik bij deze relatiebreuk mijn eigen visies, doelstellingen en overtuigingen m.b.t. waar ik mijn geluksbeleving uit dacht te zullen halen, het meest drastisch heb moeten bijstellen…

Voor het slapen gaan ben ik bezig geweest met de interpretatie van een kaartlegging op dit onderwerp. Ik herken er een hoop in; zowel in de kaarten als in de droom die volgde...


Citaat van: pe51
…De droom laat je ook zien, wat je ware emotie is wanneer je betrapt wordt: tranen om hoeveel het gevoel voor je betekent. De vrouw van het dierenasiel staat voor het gevoelsleven wat zorgt voor dit ontheemde mannelijke en vrouwelijke gevoel, zoals de vrouw in een dierenasiel doet…

Het me niet kunnen openstellen voor liefde voor mezelf of van een ander doet me verdriet en ik voel me daarin inderdaad ontheemd.
En ik denk dat er eerst nog verwerking van oud verdriet te doen is en gedrag dat niet langer functioneel is los te laten, alvorens relaties bij mij een eerlijke kans zullen kunnen krijgen.


Citaat van: pe51
….Je moeders huis in de tijd dat het huis er zo uitzag als in de droom, dan. Het gaat dus óf over de sfeer van vroeger, als je er woonde zoals vroeger…

Het ging over vroeger; over het huis waarin we woonden in de periode die voor mijn gevoel de oorzaak in mijn vorming is, van het nu niet kunnen toelaten van mijn gevoel.
Het opvallende is dat ik de ex-vriend van mijn moeder hier als de oorzaak van zie, maar het mijn moeder is die een rol in mijn droom speelt. Ik denk ook dat ik gevoelsmatig mijn moeder haar aandeel in de situatie van toen verwijt.

Citaat van: pe51
…Je beseft dat je eerst had moeten overleggen voor je het daar onderbracht. Omdat er daar ook ander soortgelijk gevoel is, en er geen problemen moeten komen…

Ik heb mijn moeder geconfronteerd met mijn gevoel over haar aandeel, door haar een brief te schrijven. Ik wacht nog steeds op antwoord, en vooral op haar erkenning van mijn gevoel.


Daarnaast leg ik een verband naar een tweede oorzaak in de eerste droom over het asiel, als het gaat op tijd en plaats, in Veenendaal zijn mijn ouders gescheiden en vanaf daar heb ik mijn vader moeten missen in de belangrijkste periode van mijn leven; namelijk de gehele periode van opgroeien tot volwassene. Ook dit is verdriet dat ik voor mijn gevoel nooit helemaal verwerkt heb.


Citaat van: pe51
…Dan kom je in een sfeer terecht als van een schoolfeestje of personeelsfeestje. Een vrij drukke sfeer dus voor de 2 katten. Omdat katten introverte dieren zijn, die van rust houden. Het vrouwelijke gevoel (de poes) gaat dan weg van je, maar wacht wanneer je het roept. Zodat je het weer tot je kan nemen. Dan heb je zelf denk ik door dat zo'n sfeer niets is voor dit gevoel en besluit je naar een andere sfeer te gaan…

Ik herinner mij het gevoel niet op mijn plaats te zijn op het feestje of daar nu niet deel aan te willen nemen. Ik denk dat het feestje staat voor lol maken en me sociaal openstellen: van het leven genieten in zekere zin.
Het naar huis brengen van de katten voelde in mijn droom als een hogere prioriteit, en zo zie ik het verwerken van mijn oude verdriet in het dagelijks leven ook…
Ik kreeg niet de indruk dat het een signaal was om ondertussen ook van het leven te blijven genieten, maar meer dat ik zelf een keuze heb waar ik mijn prioriteiten leg. Ook omdat ik zowel in de droom als in het dagelijks leven niet zoveel waarde hecht aan massale bijeenkomsten met oppervlakkige contacten (collega’s en/of mede-studenten).


Bij het opschrijven van mijn droom vergat ik te vertellen, dat ik de poes los op mijn linkerarm van het feestje mee naar huis nam, en dat zij gewoon bij mij bleef zitten.

Je tip over het bijhouden van een mini-dagboekje is welkom. Over het algemeen ben ik me erg bewust wat er in mij leeft en van de dromen die ik heb en het verband tussen die 2, maar wanneer het op papier staat kun je het net even beter van een afstandje bekijken en overzien…


Citaat van: pe51
…In de droom van de eerste post in deze topic gaat het volgens mij ook om ontheemd gevoel. Ik leg deze droom iets anders uit dan jij. Als je wilt kan ik die ook opschrijven, een dezer dagen…

Wanneer je daar gelegenheid voor hebt, dan hou ik mij aanbevolen Peter.
In elk geval nogmaals dank voor wat je me nu al aangereikt hebt!

hartelijke groeten,
Dolf

Opti-Mystique

#6
Citaat van: Ø•Mystique op september 22, 2009, 13:20:49 PM
...Het ging over vroeger; over het huis waarin we woonden in de periode die voor mijn gevoel de oorzaak in mijn vorming is, van het nu niet kunnen toelaten van mijn gevoel...

Hoewel ik er nu op 10 minuten lopen vandaan woon, kom ik eigenlijk nooit meer in de buurt waar ik toen gewoond heb.

Tijdens de afwas vanavond krijg ik opeens zin om even een wandeling in het avondzonnetje te gaan maken. Het voorgenomen rondje om het park waar ik vroeger altijd de hond uitliet, breidde ik in gedachten al gauw uit met ook een rondje om de basisschool waar ik op gezeten heb... en uiteindelijk stak ik via het park en m'n oude school de weg over, naar m'n oude huis aan de overkant. Ik herkende bomen, stoepen, en tuinen... maar er is tevens zoveel veranderd in 15 jaar tijd.

Ik ben erg gevoelig voor sfeer en indrukken en al gauw kwamen vele indrukken en herinneringen van toen op me af. Ik voelde me zelfs weer even de Dolf van toen, toen ik door m'n oude buurtje liep... Via het park weer terug gelopen en toen ik de weg over stak naar mijn huidige huis, stapte ik weer mijn leven en het gevoel van de Dolf van nu binnen...
Met 1 uitzondering: dat ik gevoelsmatig niet begrijp (of verstandelijk niet voel) hoe de Dolf van toen de Dolf van nu heeft kunnen worden... Ik ben daar echt iets essentieels kwijtgeraakt!

Het rondje heeft iets bij me losgemaakt, want ik ben nu verdrietig... Ik denk dat ik dat rondje nog maar eens vaker moet maken; misschien helpt het me om deze 2 delen van mijzelf weer met elkaar te verbinden.

:)

Ricca

#7
Lieve Dolf,

Een klein (katten)brokje. ;) Misschien volgen er meer.

Je beleeft een emotionele hereniging met twee kwijtgeraakte stukjes zelf waar je in wezen heel veel van houdt: de twee katten van toen. Je vindt ze terug in het dierenasiel en de ontzetting die je voelt als je ze daar ziet, is hartverscheurend en roept ook de vraag op hoe ze daar terecht hebben kunnen komen. Je gaat er zonder meer van uit dat je ex ze daar gebracht heeft, legt de verantwoordelijkheid bij háár, maar voor stukjes zelf zijn we toch eigenlijk zélf verantwoordelijk? Of misschien zijn de katten wel zélf gaan zwerven... op zoek naar jou... en zijn ze op die manier in de opvang beland... bij die lieve vrouw/beschermengel...

De katten nemen jou niets kwalijk (= katteneigenschap) en komen meteen naar jou toe. Je hoeft jezelf dus niets kwalijk te nemen. :) De vrouw van het asiel begrijpt jou zonder woorden (= katteneigenschap en engelenkwaliteit) en geeft je de katten mee zonder dat je iets hoeft te betalen (je hoeft je niet(s) schuldig te voelen :)). Heel onbaatzuchtig dus (= katteneigenschap en engelenkwaliteit).

Je bent heel blij - en dus kom je op een feestje terecht. Maar vanwege verwijt (naar ex) en resten schuldgevoel of schaamte (je wilde de katten eerst stiekem meenemen uit het asiel) kom je nog niet echt in feeststemming...

Tot zover.

Liefs,
Ricca  
From Ricca with Love

Opti-Mystique

#8
Citaat van: Ricca
...Een klein (katten)brokje... ;)

Mjam! *mauww* :P

Citaat van: Ricca
...Je gaat er zonder meer van uit dat je ex ze daar gebracht heeft, legt de verantwoordelijkheid bij háár, maar voor stukjes zelf zijn we toch eigenlijk zélf verantwoordelijk?...

Ja, daar ben ik te allen tijde zelf voor verantwoordelijk!

Citaat van: Ricca
...Of misschien zijn de katten wel zélf gaan zwerven... op zoek naar jou...

Wat mooi om het zó te bekijken, Ricca! :D

Citaat van: Ricca
...De katten nemen jou niets kwalijk (= katteneigenschap)...

Niet?
Weet je hoeveel dagen katten met je rug naar je toe kunnen blijven zitten, als je terugkomt van een vakantie... zonder hen?!  ;D

Citaat van: Ricca
...Maar vanwege verwijt (naar ex) en resten schuldgevoel of schaamte (je wilde de katten eerst stiekem meenemen uit het asiel) kom je nog niet echt in feeststemming...

Ja, ik kan me voorstellen dat schuldgevoel en/of schaamte eerder aan de orde zal zijn, ten aanzien van deze ex. En misschien ook naar m'n zoontje (de kater een diens onvoorwaardelijkheid) zou symbool voor hem kunnen staan...


Dank je wel Ricca, voor deze waardevolle beschouwing!

Liefs van Dolf

Ricca

Citaat van: Ø•Mystique op september 24, 2009, 19:49:36 PMWeet je hoeveel dagen katten met je rug naar je toe kunnen blijven zitten, als je terugkomt van een vakantie... zonder hen?!  ;D

I know. :) Ze doen precies wat wij willen dat ze doen. ;D Dat zien ze als hun taak. Op hun niveau weten ze dat jij je na de vakantie een beetje schuldig voelt en daarom doen ze koeltjes. Het is een soort dienstbaarheid: ze stellen jou in de staat medelijden te voelen met die 'arme stakkers die achterbleven' (lees: 'rakkers die ook een leuke tijd hadden'). Baasje blij dat hij iets goed kan maken. Kat geniet van zijn bijdrage aan het geluk van baasje. Life is beautiful. :)

Mèw,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Citaat van: Ø•Mystique op september 22, 2009, 19:07:31 PM
...Met 1 uitzondering: dat ik gevoelsmatig niet begrijp (of verstandelijk niet voel) hoe de Dolf van toen de Dolf van nu heeft kunnen worden... Ik ben daar echt iets essentieels kwijtgeraakt!...

Een oefening die ik heb gedaan dit weekend, tijdens een tweedaagse van de regressieopleiding, heeft me een inzicht op dit gebied opgeleverd: rond mijn 13e heb ik de achternaam van mijn moeder aangenomen, omdat mijn vader uit beeld was verdwenen en het dragen van zijn achternaam gevoelsmatig geen waarde voor me had: ik ervaarde het eerder als een belasting.
In de oefening werd me duidelijk dat op het moment dat ik afstand heb genomen van mijn vaders naam, dat ik daarmee tevens afstand heb genomen van een deel van mijn identiteit... van een persoonlijkheidsdeel die ik tot dan toe ben geweest.

What's in a name maybe, maar mij is duidelijk geworden dat zelfs een achternaam wezenlijk verband houdt met je identiteit.

Pink gaf in een ander topic aan waarom zij niets voelt voor een opsomming van activiteiten om te beschrijven wie ze werkelijk is. Die activiteiten beschrijven echter wél wat voor hem of haar belangrijk is; namelijk de wijze waarop iemand vorm geeft aan zijn of haar identiteit... Identiteit benadrukt het individu ten opzichte van een ander, misschien is individuele identiteit wel hetgeen dat mensen willen laten zien wanneer ze zich voorstellen in een topic... :)

Dolf

Leeuwin

(Een deel van) je identiteit prijs geven is iets anders dan uit arrogantie laten zien wat je hebt bereikt. Die twee dingen worden nog weleens door elkaar gehaald. Jammer.

Pink

#12
Citaat van: Ø•Mystique op oktober 11, 2009, 21:51:13 PM
What's in a name maybe, maar mij is duidelijk geworden dat zelfs een achternaam wezenlijk verband houdt met je identiteit.

Pink gaf in een ander topic aan waarom zij niets voelt voor een opsomming van activiteiten om te beschrijven wie ze werkelijk is. Die activiteiten beschrijven echter wél wat voor hem of haar belangrijk is; namelijk de wijze waarop iemand vorm geeft aan zijn of haar identiteit... Identiteit benadrukt het individu ten opzichte van een ander, misschien is individuele identiteit wel hetgeen dat mensen willen laten zien wanneer ze zich voorstellen in een topic... :)

Dolf

Citaat van: Leeuwin op oktober 11, 2009, 22:23:13 PM
(Een deel van) je identiteit prijs geven is iets anders dan uit arrogantie laten zien wat je hebt bereikt. Die twee dingen worden nog weleens door elkaar gehaald. Jammer.

Hallo Dolf en Leeuwin,

Het gaat mij er neit om dat mensen zich niet mogen voorstellen. Voor mij persoonlijk voegt het alleen niets meer toe omdat ik niet het gevoel dat ik daarmee mijn essentie laat zien. Juist omdat ik niet meer de behoefte voel om me te onderscheiden ten opzichte van de ander. Ik wil me liever verbinden met de ander. En dan maakt identitieit niet meer uit en ben ik hoe-dan-ook zichtbaar. Met alles wat mij, mij maakt.

Pink






Opti-Mystique

#13
Citaat van: Pink op oktober 12, 2009, 09:00:38 AM
...Ik wil me liever verbinden met de ander...

Dat is voor mij een volgende stap. Ik zit nog in het stadium van het proces dat ik mij eerst moet verbinden met (delen van) mezelf.
Dat jij verder in dat proces bent dan ik (en dan anderen), verwoord je exact met: "Voor mij persoonlijk voegt het alleen niets meer toe."

;)

Dolf

Pink

Citaat van: Ø•Mystique op oktober 12, 2009, 09:26:45 AM
Dat is voor mij een volgende stap. Ik zit nog in het stadium van het proces dat ik mij eerst moet verbinden met (delen van) mezelf.
Dat jij verder in dat proces bent dan ik (en dan anderen), verwoord je exact met: "Voor mij persoonlijk voegt het alleen niets meer toe."

Hallo Dolf,

Uiteraard kan ik altijd alleen uit eigen naam spreken. En of ik "verder" ben dan anderen waag ik te betwijfelen. Ik denk dat een proces geen opeenvolgende stappen kent en dus ook geen "verder".
Het kan zo maar zijn dat er straks ergens een trigger is waardoor ik voor een specifiek punt weer delen van mijzelf met elkaar moet verbinden.  Of opnieuw delen moet matchen  waarvan ik dacht dat ze verbonden waren.

Voor mij is het leven geen rechte lijn maar een cirkel. Daarom ken ik ook geen begin- en geen eindpunt.

Pink