10 kaart legging - too much

Gestart door amateuro, augustus 21, 2009, 15:44:42 PM

amateuro

Ben niet alleen nieuw op dit forum maar toch ook wel met tarot lezingen.
tot nu altijd een kaart of bij belangrijke vraag de driekaartlegging (blinde vlek eenvoudig ook wel)
nu, n.a.v. een dilemma over een vriendschap (loslaten of toch investeren) een 10 kaart legging gedaan. En dit overweldigt me. Kaart voor kaart zegt het me wel wat maar het geheel.... Het lijkt of alle omstandigheden (op dit moment gewond en immobiel) in mijn leven "beantwoord"worden. kan dit kloppen?

1 situatie - de wereld / bevrijding uit gebondenheid; beëindiging van karma. De naakte vrouw danst de dans der bevrijding. Door het oog van Horus heeft ze het wezen van haar begrenzingen waargenomen. Met dit inzicht maakt ze zich los uit het net van verstrikkingen. Alle vermommingen, alle maskers zijn overbodig en nutteloos geworden. Nu zien we onszelf en de wereld zoals het werkelijk is. KLINKT ALS LOSLATEN
2 dit kruist mij   rad van fortuin / Verandering van fortuin. Dit betekent over het algemeen veel geluk omdat de vaststelling dat je raad moet vragen zorg of ontevredenheid inhoudt. ZORG ZOWEL ALS ONTEVREDENHEID. WAAR ZIT HEM HET GELUK DAN IN
3 dit wordt ingezien -   de dood / het universum is verandering; elke verandering is het gevolg van een daad van liefde; alle daden van liefde bevatten pure vreugde. Sterf dagelijks. De dood is het toppunt van de kromme van de slang leven; bekijk alle tegenstellingen als noodzakelijke complementen, en wees verheugd.
Oude relaties dienen uiteen te vallen. Laat je vallen. DUIDELIJK

4 hierop berust het -    ridder van kelken / kelken ridder- je hunkert naar intensieve uitwisseling met gelijkgezinden en geestverwanten. DAAROM DIT FORUM WELLICHT
5 verleden -    9 van pentagrammen / hoe meer ik geef, des te meer ik krijg. De hoogste opgave die het leven ons stelt is de verwerkelijking van onszelf. Dat gebeurt door ons in te zetten voor de speciale taak die ieder van ons wordt opgedragen. Terugwijken uit angst of luiheid betekent zelfverloochening. Gewin is het gevolg van liefdevol en bereidwillig geven. dIT KLINKT TOCH NIET ALS LOSLATEN
6 toekomst -   3 van staven / De eigen kracht wordt waargenomen en er wordt vrij spel aan gegeven; nooit wordt ze aan anderen ondergeschikt gemaakt. Niettegenstaande de externe dynamiek blijft het centrum onaangetast en helder. Reflectie op dit punt van innerlijke rust beschermt ons tegen de belasting van onnodige problemen en zorgt ervoor dat er een nieuw gevoel van zelfvertrouwen ontstaat. Het innerlijk weten is sterk genoeg om alle mogelijke opkomende gevoelens van angst en twijfel onder de duim te houden. HEB GEEN ONNODIGE PROBLEMEN NODIG.BEN GEWOND+ FOTO VAN CT SCAN WEGGEBORGEN. VISUALISEER GLAD HERSTELD BOT
7 persoonskaart -   10 van kelken / Alles bevind zich in de juiste plaats in volmaakt harmonieuze orde. Het verlangen naar een laatste gast is vervuld â€" en laat nu een leegte achter
8 omgevingskaart -   3 van pentagrammen / Deze kaart wijst op het ten volle inzetten van onze krachten. Lichaam ziel en geest.  Rotsvast ja tegen het werk dat we begonnen zijn. MEER DIEPTE VERWERVEN IN TAROT?
9 hoop/angst - buitenaf of binnenin beroeren. Bewaar in alle opzichten het stilzwijgen. Verlichting van binnenuit, verborgen impuls van binnenuit; praktische plannen daaraan ontlenen Terugtrekken uit deelname aan hedendaagse gebeurtenissen. Alle onafgemaakte zaken moeten afgehandeld worden voordat de beschikbare krachten voor het nieuwe gebruikt kunnen worden. De kluizenaar begint slechts dan aan een relatie wanneer deze een vereniging met diepere niveaus mogelijk maakt. Is dat niet mogelijk dan geeft de kluizenaar er de voorkeur aan alleen te blijven. DOOR VERWONDING LETTERLIJK TERUGTREKKEN, MAAR OOK AANGENAAM DAT ALLEEN ZIJN. IK MIS IN DE VRIENDSCHAP VERENIGING MET DIEPERE NIVEAU´S. IS DIT NIET IN TEGENSPRAAK MET LIEFDEVOL EN BEREIDWILLIG GEVEN ?
10 uitkomst -    4 van zwaarden / wapenstilstand. De sterke man is bewapend zodat hij de vrede in huis kan bewaren. Ten eerste, bewogen door de beperkingen van gedachte en rede, ten tweede, overwegingen over de mogelijkheden tot vooruitgang van de eigen ik. Wat net nog uitzichtloos leek, bergt nu alle voorwaarden voor een gelukkige, voorspoedige oplossing in zich.  Maar; wapenstilstand betekent nog geen vrede; er kan sprake zijn van kalmte aan de oppervlakte. Pas op voor onderhuidse verstoringen.
HERSTEL VAN HET LIJF VERGT NU BEHEERSING GEDULD EN GOEDE ZORGEN. HET VOELT ALSOF IK HET NIET KAN OPBRENGEN OM WAAKZAAM TE MOETEN ZIJN VOOR ONDERHUIDSE VERSTORINGEN IN EEN WAPENSTILSTAND. MIJN NEIGING IS OM OMWILLE VAN DE VRIENDSCHAP TOENADERING TE ZOEKEN EN DE DIALOOG TE ZOEKEN MAAR HET STILZWIJGEN VAN DE KLUIZENAAR KLINKT NA....

amateuro

Ik heb geprobeerd voor mezelf duidelijkheid te krijgen maar er blijven vragen staan.
ik heb ze in hoofdletters toegevoegd aan de tekst.
Is er misschien iemand die feed back kan geven?

Laure

hoi amateuro

Het duurt wellicht even voor iemand tijd heeft om z'n mening te geven, zo'n 10 kaarten legging is echt wel 'quite much' hé.
Maar je moet altijd de betekenis van de posities (1 t.e.m. 10) overmaken op het forum, want de volgorde verschilt nogal eens (nu weet niemand welke van jouw kaarten voor het verleden staat bvb).

Ook is het zo dat je een duidelijke vraag hebt gesteld m.b.t. jouw vrienschap met iemand, dan zal het KK daarop antwoorden en niet beginnen over iets anders - alle kaarten moet je in het licht van die vriendschap interpreteren.

Het helpt ook om de Quintessence van het KK te berekenen: ik kom op 9 (De kluizenaar/Hermiet) en dat staat voor een isolatie, een terugtrekking uit de vriendschap. Die kaart komt ook bij jouw legging op positie 9...
Nog een 9, van Pentagrammen. Deze staat in jouw legging óók voor je eigen ontwikkeling, waarbij het tijdelijk loslaten van een vriendschap nodig is...
Dat zie ik alvast ook bij Zwaarden 4, zoals je min of meer zelf zegt een wapenstilstand, een rusttijd die jouw geest en lichaam nodig hebben alvorens verder te kunnen.
De Wereld op positie 1 zegt dat jij eigenlijk klaar bent met deze vriendschap (ben niet zeker hoor), maar dat een toevallige speling van het Lot jullie terug samen heeft gebracht.

Aangezien ik ook beginner ben en alles moet opzoeken en nu niet veel tijd heb moet ik het hier voorlopig bij laten.
Hopelijk geraak je er uit

amateuro

Vergeef me mijn ongeduld.
het is een oude vriendschap. De laatste met banden naar mijn jeugd. Best eng to let go.
KK alleen op mijn vraag betrekken, goed. Maakt het gerichter.
Wat je bedoelt met Quintessence (het hoogste?) ga ik opzoeken want dat ken ik niet. Wil graag leren en gedraag me dan soms als een jong hondje, af koest, nu eerst even met je bot spelen.
Quintessence is nu mijn botje.
Ik bedoel dit lief!
Bedankt voor je feed back Doosje.
groet amateuro

amateuro

De Quintessence van de Tarot' van Driel - zijn kinderen hebben dit boek na zijn dood uitgegeven. 
Tot nu toe doe ik het met Gerd Ziegler, spiegel van de ziel.

de naam hajo banzhaf zie ik erg veel.
Is dat een aanrader?

snowdrop

Hallo Amateuro, ik ben ook geen getraind duider en leg eigenlijk alleen voor mezelf. Daarom doe ik er op dit forum meestal het zwijgen toe, op dit gebied. Ik lees wel veel en vind het dan vaak ontzettend knap wat mensen halen uit een legging van iemand die ze helemaal niet kennen. Soms krijg ik wel wat ingevingen. Misschien zit daar soms een stukje van de puzzel tussen.
Wat voor mij bij jou naar voren komt, is het besef van gewond zijn. Je bent het letterlijk, je hebt een ongeluk gehad (misschien slaat de kruiskaart, het Rad, daarop?) dat je volgens mij behoorlijk door elkaar heeft geschud. Waarschijnlijk ben je niet alleen lichamelijk gewond. Je bent immobiel, gedwongen rust te houden (dat is ook een thema van kaart 10, zwaarden 4).
Die afgedwongen rust kan wel eens heel belangrijk zijn voor je persoonlijke ontwikkeling, waar je waarschijnlijk heel intens mee bezig bent. Pentakels 9 kan met geestelijke rijkdom te maken hebben, Staven 3 wijst op een nieuw stadium dat je bereikt, in positieve zin.
Verder is Loslaten het grote thema: De Dood. En dat heeft te maken met vriendschap, mogelijk liefde, het dilemma van willen geven maar weten dat loslaten noodzakelijk is. Soms hoeft niet de persoon zelf losgelaten te worden, maar bijvoorbeeld een te sterke emotionele binding; dan moet je met iemand in een ander soort relatie zien te komen. Zoiets zou hier aan de orde kunnen zijn, en of dat dan mogelijk is, weet jij alleen.
Daaraan verbonden is eenzaamheid, je eigen weg moeten gaan Misschien sta jij op een kruispunt - dit is de laatste vriendschap die banden heeft met je jeugd. Ik heb wel eens gelezen dat P 9 ook een element van vereenzaming kent, een prijs die betaald wordt. Maar de Kluizenaar op positie 9 moet zeker wat betekenen. Het lijkt me dat het heel belangrijk is dat jij uitzoekt wat voor jou echt belangrijk is.
Mijn indruk: er moet ergens aan gewerkt worden, en je ontkomt er niet aan, nu je letterlijk gewond en immobiel bent. Je zult er de rust en de tijd voor moeten nemen. Maar het is ontzettend belangrijk voor je.

De quintessens is de optelsom van de waarden van elke kaart. Die herleid je dan tot één cijfer.
Als ik goed heb geteld: 82 = 10 = 1. Via het Rad van Fortuin naar De Magiër. Lijkt mij geweldig positief. Als je die 10 als hulpkaart ziet, kan dat ongeluk misschien inderdaad de oorzaak zijn van een geweldige sprong voorwaarts in je persoonlijke ontwikkeling.

Er staat overigens op dit forum in Tarot Arcana een geweldige uitwerking van het Keltisch Kruis door Ricca. Die moet je beslist gaan lezen!

Verder heb ik, naast het boekje van Mario Montana dat bij mijn Rider Waite kaarten zat, het boek De tarot als levensweg van Karen Hamaker gekocht. Daar heb ik zelf veel aan.

Veel succes en sterkte.  :-* Snowdrop

amateuro

dankjewel Snowdrop
het zwijgen ertoe doen..
Zwijgen is sowieso een leerpunt voor me. (staat ook bij de kluizenaar â€" Zwerf alleen; met uw licht en uw staf en wees het licht zo helder dat niemand u ziet. Laat u door niets van buitenaf of binnenin beroeren. Bewaar in alle opzichten het stilzwijgen.)
Ik besef nu tussen welke giganten ik hier mijn bekkie opentrek en waf. (slaat nergens op maar ik moet het mezelf vergeven!)
besef ook dat het veel liefdevolle arbeid vergt (kost me geen moeite) om de tarot te naderen. En daarmee mezelf. Wil graag via de tarot naar mezelf  blijven kijken. Eerlijk zijn tegen mezelf. Nog eerlijker, want, zo heb ik gemerkt er zit altijd nog wel een laag onder.
quintessence - via het rad van fortuin naar de magiër. ...Daarnaast geeft de Magiër aan dat we een beter totaalbeeld krijgen...

Wilde mijn fysieke kaarten weer ter hand nemen en blijkt zwaarden 4 te ontbreken. In mijn KK de uitkomst.
-Waarschijnlijk ben je niet alleen lichamelijk gewond- naast botbreuk (schouderblad) en wat cuts and broozes, lijkt mijn stem gebroken.
Ik voel me in de vriendschap trouwens ook gewond.
Meer tijd voor luisteren en lezen dan spreken....
en waterverf en kwasten.
Het lijkt zo simpel; uitzoeken wat voor jou belangrijk is. Gewond zijn doet me in elk geval overvloeien van dankbaarheid voor de mensen in mijn directe omgeving! I'm rich.
Ook de zogenaamde vreemden op dit forum geven me zoveel. Zomaar.
Een beter totaalbeeld.
nogmaals dank snowdrop.

Blij dat ik leef.

Laure

Hallo amateuro,

zegzeg, je komt helemaal niet ongeduldig over hoor, allez wat zeg jij nu allemaal????? Hier op het forum zijn een paar mensen al heel lang bezig met "zoeken", logisch dat ze veel weten; Giganten ben ik nog nooit tegengekomen (nergens). En als enkel zij recht hebben van spreken dan zou ik ook moeten zwijgen. 't Is hier een forum hé, iedereen leert hier van elkaar denk ik zo, en de geleerden hebben dit forum niet meer echt vaak nodig dus het woord is eigenlijk altijd aan de lerenden.

'k Vind het wel tof dat je zoveel zin hebt om tarot te leren! Ik ben pas losgekomen van het ja/nee/allezwatis'tnu leggen en ontdek nu ook pas dat tarot zoveel meer te bieden heeft dan een blik op de toekomst om te weten of uw lief nog terugkomt.

Ik had de QE verkeerd berekend (20 voor de wereld genomen ipv 21), 't is dus inderdaad 10 (het Rad van Fortuin) of ook 1+0=1 (de Magiër) sorry, goed dat Snowdrop de berekening nog eens heeft gedaan.

Ik heb het onlangs nog met Leeuwin gehad over ziek zijn als omslagpunt in je geestelijke ontwikkeling. Zo te zien is dat besef bij vele mensen aan het komen, lichaam en geest werken samen in het overbrengen van een boodschap.

Staven 3 staat ook voor het behouden van een oude vriendschap, terwijl nieuwe vriendschappen gezocht en gesmeed worden. Op de kaart zie je iemand op de uitkijk staan, tussen een "deur" opgebouwd uit twee staven. Hij kijkt naar de toekomst, nieuwe zaken, nieuwe vriendschappen. Achter hem staat een derde staaf, maar ze staat wel vlak achter hem als in "ik sta achter je".

Pentagrammen 3 wordt op het RW deck afebeeld door het bouwen van een kerk (ofzo), iets wat je niet alleen kan doen. Er staan dan ook 3 mensen op de kaart.
Ik denk dat het belangrijk is dat je nieuwe horizonten opzoekt, waarbij je jezelf kan ontpooien en je nieuwe mensen leert kennen, een frisse wind door je sociaal leven laat waaien.

snowdrop

Lieve Amateuro,
Doosje heeft gelijk: iedereen leert hier van elkaar. Denk vooral niet dat je maar beter je mond kunt houden omdat anderen misschien verder zijn, of meer weten. Misschien heb juist jij wel net iets heel belangrijks voor iemand op dit forum te melden, en misschien zijn jullie je daar dan geen van tweeën van bewust  :D Want dat is juist het leuke: iedereen kan iets te melden hebben wat voor anderen een spiegel is, of een onverwachte invalshoek oplevert.
Bijvoorbeeld, wat Doosje (van wie ik trouwens vind dat ze prachtig interpreteert en veel inlevingsvermogen heeft) zegt over die derde staaf, 'ik sta achter je', dat is zoiets. Zelf heb ik namelijk een hele tijd gedacht dat het leven zwaar en moeilijk was en dat ik alles alleen moest doen. Maar hoe beter ik om me heen ging kijken en hoe meer ik me durfde openstellen, hoe meer ik ging begrijpen dat ik een hoop reisgenoten heb, en dat de reis ook spannend en leuk kan zijn. Oude vrienden, nieuwe vrienden - je bent nooit helemaal alleen.
Ik ben 63 en ben de afgelopen zes jaar misschien wel meer over mezelf en het leven te weten gekomen dan in al die tijd daarvoor. Het is dus inderdaad niet zo simpel om uit te vinden wat echt belangrijk is, en ik ben er nog niet helemaal achter.  ;D Ik ben duidelijk een laatbloeier.
Sommige mensen hier hebben mij veel te zeggen, en dat zijn niet alleen maar de mensen van wie ik vermoed, of weet, dat ze verder zijn dan ik. Als ik hier meer neem dan ik geef, komt dat omdat ik aan de interpretatie van anderen eigenlijk niets heb toe te voegen. Ik ben er wel erg dankbaar voor, want ik lees hier veel moois waar ik heel veel aan heb. En soms krijg ik de impuls om wel te reageren, en dan komen er evengoed lappen tekst uit.  :P
Liefs van Snowdrop

amateuro

Doosje, de verhalen die je `breit´ om kernwoorden, ik vind het magisch breiwerk.
en Snowdrop, misschien moet ik inderdaad niet bang zijn meer te nemen dan te geven, al voel ik me door jullie verhaal wel gesteund om als het goed voelt gewoon toch mijn wafje voorzichtigjes te doen dan...
Ben hier begonnen met ECHT lezen van de topics (met schriftje erbij) en het voelt als een warm bad. De focus op respect en groei. Kritisch ook wel of liever gezegd eerlijk.
Door het respect voelt het veilig.
fijn.
Ik ga me hier laven...
liefs amateuro

snowdrop

:) :) :)  Wat ik nog wilde zeggen, wees niet alleen eerlijk tegen jezelf maar vooral ook lief. En zeker niet te streng. Het mooie van dit soort leren is: het is boeiend, verrassend, vaak leuk, en soms alsof je een cadeautje krijgt. En je hoeft geen examen te doen  ;D

Laure

Snowdrop, wat een waardevolle posts zeg! Sta ik helemaal achter.

En Amateuro ik weet zeker dat je je nickname hier nog eens zal veranderen, je hebt een rijke en speelse woordenschat, ik denk dat dat ideaal is om tarot te lezen. Doe zeker mee hier op 't forum!

En de complimentjes zijn aangekomen  8) en doen héél veel deugd  :-* :-* :D!

Leeuwin

@Snowdrop:
Je hebt gelijk. Ik denk ook niet in termen van die of die is verder dan ik. De een heeft weer een andere zienswijze dan de ander. En daar kun je nu juist zoveel van leren!
Wat is een vroegbloeier en wat een laatbloeier? Jij hebt eerst andere dingen moeten leren voor je hier terecht kwam. Jij weet misschien van andere dingen weer meer dan ik of vroeger dan ik, ik weet even niet hoe ik het zeggen moet.
Als ik voor mezelf een legging doe vind ik het vaak juist prettiger dat mensen me helpen dan wanneer ik dat helemaal zelf moet doen. Omdat die ander niet/anders/minder bij de situatie betrokken is en er daardoor weer anders tegenaan kijkt en daardoor weer tot andere verrassende inzichten komt.
Ik hoop dat ik hier nog waardevolle dingen van anderen leer en zij van mij.

Een lieve groet van Leeuwin

amateuro

ja, ja die snowdrop
maar ook lief zijn. (want liever streng en kritisch en niet gauw tevreden dan lief...)
dagkaart; staven 4. Mooi het stukje van Ricca over de open houding van de vrouwen die met bloemen in de hand de brug over gaan terwijl de mannen met de rug naar de poort staan. (crowley is veel abstracter idd)
Vandaag vier ik de dag met waterverf en kwasten en met de vreugde over dit forum. Ik voel me verwelkomd!
liefs amateuro

Ricca

Citaat van: doosje op augustus 23, 2009, 20:06:21 PM... En Amateuro ik weet zeker dat je je nickname hier nog eens zal veranderen...

Waarom? Amateur betekent liefhebber. Een mooie naam toch?

En Liefhebber, ook van mij nog een (verlaat) welkom. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love