De moed niet opgeven.

Gestart door Leeuwin, juli 20, 2009, 00:37:20 AM

Leeuwin

Een vriendin van mij heeft getobd met haar gezondheid. Ze is nu bijna helemaal beter, wil een nieuw leven opbouwen maar ze weet nog niet zo goed hoe. Ze dreigt de moed te verliezen. Ze is het met mij niet helemaal eens over de uitkomst van deze legging. Wat is jullie idee hierover?

Probleem: Gerechtigheid
Onveranderbaar: Schildknaap van Staven
Dit moet ze doen: Ridder van Pentakels
Dit is het alternatief: Staven 5
Zo gaat het verder: Kelken 4

Kleintje

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw eigen uitkomst is.
Heel in het kort zoals ik het zie: klopt het dat ze in een bepaalde situatie letterlijk voelt dat har onrecht wordt aangedaan terwijl ze vindt dat ze beter verdiend?
Ze zou dus eigenlijk geduld moeten hebben om te oogsten wat ze heeft gezaaid, dan komt het wel goed. Maar ze is geneigd om heel erg het gevecht met haar zelf aan te gaan en misschien ook wel met anderen. Hierdoor kan een bepaalde apathie ontstaan waarbij ze zich afwachtend naar e buitenwereld opstelt in de hoop dat de oplossing daarvandaan komt. Terwijl ze met rust en geloof in zichzelf het antwoord oook in zichzelf zal vinden. Nogmaals, ben benieuwd naar jouw interpretatie

Leeuwin

Hetgeen wat ze tot op heden in haar leven verworven heeft meer uitbreiden in alle rust. Dan komt het vanzelf wel goed. Dat bedoel je neem ik aan. Het klopt dat ze vaak het gevecht met zichzelf aangaat ja. En ik hoor steeds vaker van haar: het interesseert me geen donder. Of jammer dan.  Ze is erg teleurgesteld ja. Je zit goed met je interpretatie. Mijn vriendin voelt zich vaak onrechtvaardig behandeld.

Kleintje

Ze mag met alle liefde kijken naar alles wat ze bereikt n haar leven in alle rust. En met name de goede dingen, dat is wat ik bedoel. Maar ook zelf de kansen die zich aandienen pakken en niet afwachtend op de bank blijven zitten en blijven hangen in "mij wordt onrecht aangedaan en dit zal wel weer niet goed uitpakken".
Maar wat was nou jouw interpretatie?

Leeuwin

Mijn interpretatie was: als haar onrecht wordt aangedaan dan heeft ze natuurlijk het recht om daartegen in opstand te komen. Helaas denkt ze vaak dat haar onrecht wordt aangedaan  terwijl dat helemaal niet zo is. Ik zei ook tegen haar dat zij daar soms erg ver in gaat en zeer veroordelend kan zijn naar andere mensen. Ook kwam haar zelfacceptatie ter sprake. Ik zei dat ze niet moet blijven zwelgen in zelfmedelijden maar zichzelf beter kan accepteren hoe ze is met al haar goede en minder goede punten. Want....als je jezelf goed kan accepteren, kun je ook beter  met anderen overweg en lukt het ook  veel beter om relaties met anderen aan te gaan. Ze snapt niet dat ze nog geen vaste relatie heeft.
Dus je hebt goed gezien dat ze vaak het gevecht met zichzelf en  anderen aan gaat. Je hebt het helemaal  goed. Rust en geloof in  haarzelf heb ik niet tegen haar gezegd maar ik denk dat het wel waar is wat je zegt. Mijn interpretatie is een beetje anders dan de jouwe maar dat geeft denk ik niet.
Mijn vriendin was het niet eens met de stelling dat ze veroordelend kan zijn naar anderen omdat ze vindt dat ze anderen accepteert zoals ze zijn. Ik heb gezegd dat ze dat in essentie ook wel wil doen maar daar nu nog niet zo ver in is. En ik vind nog steeds dat op het punt van haar zelfacceptatie dingen voor verbetering vatbaar zijn. Dat heb ik tijdens de legging gezegd. Nu laat ik het verder maar aan haar over. Ik ga mijn standpunt niet als een schooljuffrouw opdringen. Dat zou ik zelf ook niet prettig vinden. Ik heb het gevoel dat het allemaal met de tijd wel goed komt.

Kleintje

Jouw interpretatie ligt heel dicht bij de mijne, maar jij kent haar natuurlijk goed dus komen er wat andere dingen bij kijken.
Dat veroordelende kan ik wel goed plaatsen, ook als ik kijk naar gerechtheid. En immers: als we onszelf veroordelen zijn we toch ook snel geneigd dat bij anderen te doen...

Echt belangrijk in deze is dat zij naar haar eigen oogst gaat kijken en dan positief: wat heb ik goed gedaan en wat is goed gegaan. En ook nogmaals dat ze zelf initiatief gaat nemen!! Of m.a.w. kansen ziet.
Staat denk ik nog heel ver van haar af maar gaat wel goedkomen.

Denk dat ze in jou een dierbare vriendin heeft en dat weet ze ook, ondanks de ontkenning. Want ze wil niet iemand zijn die veroordeeld. Maar ja, automatisme in haar geval omdat ze zichzelf dus veroordeeld....

Leeuwin

Dank je voor je lieve. begrijpende reactie. Ik hoop nog eens  deel uit te mogen maken van jouw visies op dingen. Weet even niet hoe ik het zeggen moet. Ik lees wel weer wat van je.