juiste legging voor problematiek in omgang met anderen

Gestart door catar, juli 07, 2009, 17:14:37 PM

Leeuwin

Catar,

Jij mag ook naar mijn verjaardagslegging kijken hoor. Jij mag je ook op mij uitleven.

catar

Lieve Leeuwin,

Wat laat, maar toch van harte gefeliciteerd :-*. Ik heb een tijdje niet op de site gekeken dus vandaar dat ik het niet eerder wist.

Ik kon ook reageren op je verjaardagslegging, ik zal alles nog eens goed doorlezen want dan weet ik meer over het hoe en wat.
Wat ik wel even in de gauwigheid heb geprobeerd is een rune steen voor je trekken.

Het gaat als volgt: ik graai in het zakje met stenen met de vraag of ik uberhaupt een steen mag pakken om jou te helpen.
Is de steen omgekeerd dan mag dat niet!  En de steen was omgekeerd, dus mocht ik dat blijkbaar niet! Dus de 1e steen geldt alleen nog als vraag of het mag. Als die steen rechtop is, dan trek je een andere steen met de gewenste vraag.

Nu heb ik  geen tijd, maar ik zal alles lezen over je verjaardagslegging en jouw reacties hierop, misschien kan ik jou eens van dienst zijn. Want het gekke is vaak: een ander helpen gaat vaak beter dan jezelf, is mijn ervaring. ;D

Ik hoop dat het goed met je gaat in je nieuwe levensjaar :).

Liefs van
Catar

Leeuwin

Hoi Catar,

Bedankt voor je lieve berichtje.
Mijn ervaring is dat bijna iedereen het antwoord voor die ander beter weet dan de antwoorden voor hem of haarzelf. Helemaal met je eens.
Een ander verhaal is dat sommige anderen vragen stellen terwijl ze het antwoord niet willen horen. Dat is vaak lastig als je een antwoord aan de vrager wilt geven. Ik merk dan aan de aard van de reactie dat mensen boos zijn. En dan heb ik zoiets van: waarom stel je een vraag als je het antwoord niet wilt horen. Als ik geen antwoord wil hebben op bepaalde thema's dan moet ik bijvoorbeeld geen verjaardagslegging op deze site zetten. Doe ik dat toch, prima, maar dan niet boos worden als het antwoord niet bevalt.
Ik hoop dat je mij een volgende keer wel mag helpen. Ik ben benieuwd wat voor een rune je dan trekt.

Een lieve  groet van Leeuwin

klaproos1945

De kracht heb ik wel ontwikkeld in de jaren om me niet te laten 'kisten' door vervelende mensen. Ik heb door te (observeren gemerkt dat die types vaak niet lekker in hun vel zitten en proberen over een anders rug zich beter te gaan voelen.
Jammer is het wel dat ik er zoveel mee te maken heb (gehad). Ik ben me al een tijd aan het heroriënteren hoe ik nu hier het best mee om kan gaan. Ik heb de neiging om te snel(?) actie te ondernemen en dat moet ik afleren. Hierbij wordt ik geholpen door bijvoorbeeld het raadplegen van de i tjing en het lezen van boeken over taoïsme en boeddhisme. Daarin word ik vaak geadviseerd me meer afzijdig te houden en dat het een langzame weg is die ik moet nemen volhardend in het goede.)

deze kaart  uit Tao verteld me dit.

In den vreemde
We kunnen de wereld kennen
       zonder van huis te gaan.
                     Door elk raam
Is de hoogverheven tao te zien
  Hoe verder we van huis gaan,
     des te minder waarschijnlijk
             wij hem minder zullen vinden.

Daarom kent de wijze de wereld
                    zonder te reizen
                          ziet hij alles
        door naar binnen te kijken
                   en volbrengt alles
                zonder iets te doen.

Wordt als de wijze.
               ga op pad naar huis
Er bestaat geen groter avontuur,
                     geen hogere top,

geen grotere kennis dan die welke in je zelf is.

De I Tjing zegt;
"Je kon een spelt horen vallen"
alles is door elkaar geschut,
moet je eerst goed bij de zaken stilstaan
    als je de tijd van de schok, de donder,
goed hebt doorleefd, heb je meer beheersing over de bevrijding van spanningen verworven.

veel liefs van klaproos1945

Leeuwin

Waarschijnlijk ook een goede tip voor mij. Ook mij ontbreekt het nog weleens aan geduld. Vooral dat laatste stuk van je gedicht vind ik heel mooi.

Liefs van Leeuwin

Mikal

Hoi Catar,

Ik vind dat er al hele mooie leggingen voor je zijn gedaan. Ik las dat je nog wel meer interpretaties wilde. Is er nog iets wat je mist of heb je het gevoel dat er meer aanwijzingen uit te halen valt? Nieuwsgierigheid kan natuurlijk ook. Ik ben wel benieuwd wat het is, als je dat wil delen tenminste.

Veel van de dingen die ik zie zijn al besproken, dat laat ik dus maar zitten omdat het niets toevoegt. Ik zal proberen een aanvulling te geven:
Ik heb het idee dat er al iets aan het veranderen is bij je. Dat je voorzichtig stapjes neemt in hoe je mensen het beste kunt benaderen. Van warm, hartelijk en liefdevolle contacten is voorlopig nog geen sprake. Het is een langzaam proces maar je bent bezig de eerste stappen in deze weg te zetten. Je vraagt tenslotte ook niet voor niets aan de kaarten en plaatst het op dit forum. Er gebeurd iets!

Mijn analyse van wat er aan de hand kan zijn:
- ik heb het idee dat jou nooit op een goede manier is aangeleerd hoe om te gaan met mensen. Wellicht had je moeder hier ook moeite mee. Je zou kunnen overwegen een sociale vaardigheidscursus te gaan volgen. Gewoon om te begrijpen hoe je de omgang met mensen het beste kunt aanpakken en gedragsregels te leren die jij in je opvoeding hebt gemist.

- tevens heb ik het gevoel dat rechtvaardigheid een heel belangrijk thema is in jou leven, die zijn oorsprong vindt in voorgaande levens. Dit is zo belangrijk voor je dat je in allerlei (sociale) situaties onrechtvaardigheid en spelletjes ziet. Nog voor andere mensen een idee hebben van wat er is, zie jij het al aankomen en sprong je ervoor in de bres. Sprong, want dat is veranderd. Daardoor kan het zijn dat jij er niet tussen lijkt te passen. Je komt betweterig over op je medemens met die houding, zoiets als: ‘heb je haar weer met d’r rechtvaardigheid.’ Omdat jou brandpunt hier ligt, op dit thema, zul je dat ook in allerhande situaties tegenkomen. Andere mensen zien dat dus niet op jou manier.

Misschien is het voor hun een gewone manier van omgaan met mensen, heeft het met onechte beleefdheidsvormen te maken. Terwijl jij zoekt naar de echtheid in contact wat moeilijk te vinden is zo op het eerste gezicht. Heeft dus met gedragsregels te maken.

- Jij hebt een paar hele mooie eigenschappen die jij in contact met mensen niet laat zien maar waardoor je wel meer gewaardeerd zou kunnen worden. Bijvoorbeeld de manier hoe je gewend was te reageren, met felheid en in de aanval te gaan hoeft helemaal niet. Niet reageren is overigens het andere uiterste en op zich goed om te hebben ervaren hoe dat is en wat voor effect dat op je heeft gehad en de omgeving.
Nu is het tijd voor de middenweg. Je bezit over een geweldige overredingskracht om mensen met je mee te krijgen, mits goed ingezet. Denk aan humor, geduld, voorgaan, laten zien en voordoen (?geen idee wat ik hiermee bedoel hoor, komt in me op dus schrijf ik het er maar neer???) en jezelf laten zien wie je echt bent. Ook al is dat heel eng voor jou!

- En tenslotte heb ik het idee dat er iets speciaals met jou is wat goed zou kunnen verklaren waarom jij zo’n moeite hebt met mensen. Wat  het precies is weet ik niet, ik geef wat voorbeelden om aan te geven wat ik ongeveer bedoel: hoogbegaafd, een lichte vorm van autisme of hoog sensitief. Zoiets dus. Is dat iets wat je bij jezelf herkent?

Hoop dat je nog iets aan mijn aanvullingen hebt.
Liefs Mikal.

catar

Hallo lieve mensen,

Tjonge, als eerst sorry voor de late reactie.
Heel veel dank voor je bijdrage Klaproos d.m.v. de Tao; heel erg mooi en ik heb er veel aan!

Nou Mikel: De tranen sprongen me in de ogen toen ik jouw versie van de legging(en) las!!
Er kloppen zoveel dingen van:
Als eerste wat je noemt over het leren van omgang met anderen: ja, heb ik aan gedacht dat ik dit heb gemist in de opvoeding om er goed mee om te gaan, bovendien zei mijn moeder altijd  "nou, ik ben gewoon te eerlijk", over zichzelf dan he; ze leeft niet meer, maar het gekke is dat ik erg emotioneel wordt als ik hieraan denk. Ik had haar zo graag geholpen! :'(. Ze had het ook moeilijk, maar ze was erg sterk. Toch moet ik vreselijk huilen, nu ook terwijl ik dit typ. Het raakt me heel diep.
Ik voel me eigenlijk gefaald hierin, ik weet het: vreemd omdat ik het kind ben en zij de moeder.

Ook heb ik eerder gedacht aan een vorm van autisme, bijvoorbeeld het asperger syndroom. Ik heb dit kortgeleden uitgebreid laten onderzoeken, daaruit kwam niet dat ik iets uit dat spectrum heb. Om dat maar te kunnen uitsluiten ;).
Hoog sensitief, ik weet het niet. Wel ben ik erg gevoelig en dat breekt me op, dus die nare ervaringen, ook al WEET ik beter, doen me veel pijn. Dat komt tot uiting in woede, frustraties, verdriet enz.
Hoogbegaafd? Neu, ik zou niet weten waarin :D

Nee, andere mensen zien het (schijn/blijkbaar) niet zoals ik. Alleen moet ik benadrukken dat door het observeren(want ik wilde weten wat het nou is) vind ik het onverteerbaar dat die andere mensen als het hen zelf betreft WEL die onrechtvaardigheid zien. Begrijp je wat ik bedoel? Dan wordt er min of meer moord en brand geschreeuwd, maar wel onverschillig(blind?) lijken als het anderen overkomt.
Ik kan hier slecht tegen.
Het sterke rechtvaardigheidsgevoel overwint angst, verlegenheid enz. Dit had ik als heel klein kind al, terwijl ik toen waanzinnig verlegen was en dus helemaal niet op wilde vallen.

Ben dus nog steeds aan het worstelen, ik lees veel over taoisme zoals eerder vermeld. Er is een klein boekje wat echt geweldig is,
ik kan het iedereen aanbevelen: TAO VAN EENVOUD door Huanchu Daoren, uitgegeven door altamira isbn 90-6963-326-4.

Jullie dus nogmaals heel veel dank voor je bijdragen,
liefs van
Catar

klaproos1945

Ook heb ik eerder gedacht aan een vorm van autisme, bijvoorbeeld het asperger syndroom. Ik heb dit kortgeleden uitgebreid laten onderzoeken, daaruit kwam niet dat ik iets uit dat spectrum heb. Om dat maar te kunnen uitsluiten Knipoog.
Hoog sensitief, ik weet het niet. Wel ben ik erg gevoelig en dat breekt me op, dus die nare ervaringen, ook al WEET ik beter, doen me veel pijn. Dat komt tot uiting in woede, frustraties, verdriet enz.
Hoogbegaafd? Neu, ik zou niet weten waarin Lachen

tao kaart
    Wortels en takken

Wat stevig geworteld is, is niet te ontwrichten.
                                 Cultiveer tao in je zelf
               en je zult geworteld zijn in je kracht
                              cultiveer tao in je familie
               en je zorgt dat kracht zich verbreid
                         Cultiveer tao in je Koninkrijk
               en je zorgt dat er voorspoed heerst.
                             Cultiveer tao in je wereld
       en je maakt je kracht tot iets universeels.

Ik observeer mezelf
                     en leer hierdoor mezelf kennen.
                           Ik observeer mijn vrienden
                              en zie mezelf duidelijker.

Hoe leer ik de wetten doorgronden
              waaraan alle dingen onderhevig zijn.
   anders dan door ze in mijzelf waar te nemen?

I Tjing zegt!

De spijspot

Hier weet je niet goed hoe je de zaken moet aanpakken.
Omdat het een en ander veranderd is,
moet je een nieuwe manier vinden om tot de juiste manier van aanpak te komen.
Ondertussen worden je talenten niet gebruikt.
Blijf je desalniettemin bewust van je kwaliteiten.
Op den duur zal een en ander in orde komen, dat ligt in de loop der dingen.

De maan schijnt; alles wordt helder.
Een man met een zwaard;
Bescherming tegen gevaar.
Een man observeert de situatie;
Je kunt goed waarnemen
zonder blinddoek?

Veel liefs van klaproos1945