Verbouwen van bepaalde vertrekken in je huis en de relatie met je ontwikkeling

Gestart door Pink, mei 05, 2009, 10:44:29 AM

Pink

Ademloos en in verwondering lees ik Ricca’s verklaringen van de tarotbeelden van Niki de Saint Phalle. Met name de uitleg over de diverse vertrekken in Niki’s keizerin zet me aan het denken.

Heel lang was mijn huis een plek waar ik af-en-toe was, geen thuis. Eigenlijk was ik altijd “on the road”. Inmiddels is hierin verandering gekomen en is mijn huis mijn basis. Sindsdien ben ik ook bezig met verbouwen, een thuis creëren. Opvallend genoeg begon ik in de tuin, daarna volgde keuken en huiskamer en nu zijn slaapkamers, badkamer en toilet aan de beurt. Tegelijkertijd wil ik dan ook weer een aantal veranderingen in de huiskamer doorvoeren, waaronder het laten plaatsen van grote openslaande deuren om een verbinding tussen woonkamer en tuin te creëren.  En eigenlijk….wil ik de tuin dan ook net weer een beetje anders, meer een buiten-huis-eetkamer met grote makkelijke banken om in weg te zakken met een boek en een grote tafel om samen aan te zitten, praten, eten. Elke hoek haar eigen karakter en functie. En natuurlijk veel groen want de tuin is primair het domein van de vogels. Niks zo gezellig en rustgevend als het gekwetter van de vogels

Nu vraag ik me af of het feit dat je bepaalde vertrekken gaat verbouwen ook iets zegt voer de gebieden die in jezelf tot ontplooiing komen.

Pink

Fatin

Citaat van: Pink op mei 05, 2009, 10:44:29 AM
Nu vraag ik me af of het feit dat je bepaalde vertrekken gaat verbouwen ook iets zegt voer de gebieden die in jezelf tot ontplooiing komen.

Pink

Al met het verschuiven van dingen in huis en toch verschilt het antwoordt op zijn vraag zo sterk van elkaar.

Palomino

Hi Pink,

Wij hebben ook verbouwd vorig jaar, dat was puur en alleen om meer ruimte te creëren, om de ruimte waarin we met zijn vieren wonen optimaal te benutten.
Wat overigens ik minimaal twee keer per jaar doe is de hele boel 'omgooien' in de huiskamer. Dat is altijd weer heerlijk, een beetje het gevoel dat je bent verhuisd in je eigen huis. Automatisch wordt er dan ook grondig opgeruimd, weggegooid en schoongemaakt op plaatsen waar je niet iedere dag komt.

Ik heb niet echt het gevoel dat er gebieden in mij tot ontplooiing komen als ik op deze manier bezig ben; wel merk ik dat wat ik met mijn huis doe, het zelfde gevoel in míj teweeg brengt: opgeRUIMd, opgelucht, fris, vrolijk en blij, ook tevreden waardoor ik me anders en verender lijk te bewegen.

Ik ben de laatste weken lekker rustig op mijn balkon bezig geweest.
In de twee lange kruidenbakken is de bieslook, tijm, rozemarijn, mint, peterselie en selderij allang weer opgekomen. Bieslook en tijm bloeien beiden weelderig lila. Ik heb er nog thaise basilicum, koriander bij gezet...Heerlijk die bakken voor mijn keukendeur, dagelijks verse kruiden in het eten  :)

Aan de buitenkant onder aan aan het balkon, waar de vloer een beetje uitsteekt, heb ik aardewerk potten met tiewraps bevstigd en gevuld met akelei, margrietjes, lathyrus (gaat héérlijk geuren als zij bloeit) en lavendel. Het is de bedoeling dat de lathyrus tussen de spijlen door gaat groeien (in slalom), ik leid de kwetsbare twijgjes er voorzichtig tussendoor.

Aan de steunpalen hangen meerdere hangmanden en potten met blauw/paarse lobelia, paarse (die ruikt zóóó lekker !) hangpetunia, rode petunia, citroengeranium met lila bloem, calendula en een bak waarin ik rankende oostindische kers heb gezaaid  :)

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Ricca

Lieve Pink,

Ik heb het verhaal over de Keizerin eerst maar even afgemaakt. Wat leuk dat je nu juist met veranderingen in je eigen huis bezig bent.

Alles in onze omgeving is een afspiegeling van overtuigingen, ook ons huis en de vertrekken in het huis. Een verlangen om (delen van) het huis te verbouwen, kan zeker samenhangen met een innerlijke ontwikkeling. Het ligt er maar net aan wat het huis voor je betekent (welke overtuigingen je daarover hebt). Een huis kan vooral een opslagplaats van bezittingen zijn, maar ook een echt thuis (de geborgenheid van een nest) en/of een uitdrukking van jezelf. De symboliek van de afzonderlijke vertrekken speelt bewust of onbewust ook mee. Daarvoor kun je bijvoorbeeld dromenboeken raadplegen. De werkelijkheid is óók een soort droom. :)

Soms gebruiken mensen een verbouwing of opruiming (de boel helemaal omgooien) of een verhuizing om de gewenste innerlijke veranderingen of gewoon een goed gevoel op te wekken. Dat kan werken, maar het resultaat is vaak van korte duur. En dan moet er opnieuw veranderd, omgegooid, verhuisd worden... Als echter de innerlijke verandering er éérst is, en je gaat je huis aanpassen aan de behoeften van je nieuwe zelf, zul je er waarschijnlijk veel langer, of blijvend, plezier van hebben.

Niet iedere innerlijke ontwikkeling hoeft tot een verbouwing te leiden. Er spelen ook andere dingen mee. De een kan sterk hechten aan stabiliteit en daarom weinig aan het huis veranderen, terwijl een ander dat juist als stagnatie zou kunnen ervaren (wederom een kwestie van overtuigingen). Zelf ben ik als het op mijn huis aankomt, niet zo veranderlijk, maar ik geef toe dat ik na het schrijven over Niki's badkamer even de aanvechting voelde om mijn eigen badkamer compleet te renoveren. Het idee is al weer van de baan. Dat wil niet zeggen dat mijn eigen ontwikkeling stagneert. Ik heb heb fijne badkamer en een paar piepkleine veranderingen zijn wel voldoende. Door alles bij het oude te laten, springen die subtiele veranderingen er zo mooi en duidelijk uit. :)

En Palo, die paarse petunia's zijn bij mij ook ieder jaar van de partij. Zááálig! :D Ik kan het niet laten om mijn neus er zo vaak mogelijk helemaal in te steken.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love