Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE MAAN

Gestart door luna, mei 09, 2004, 13:39:26 PM

Marilu

De Maan viel vandaag in een legging waarin zij me duidelijk maakte hoe veel diepe emoties nog naar boven kunnen komen. Zelfs de hond, het getemde dier, dus de instincten en drijfveren die al lang verwerkt leken te zijn, huilt tegen de maan, terwijl de wolf, het ongetemde dier, helemaal voluit jankt en jankt...De kreeft scharrelt vanuit zijn normale element, water, het land op, dus die is misschien de meest onwezenlijke en diepe inhoud die zich manifesteert. Heel diepe gevoelens, heel irrationele angsten en dergelijke. Het kan zijn dat de kreeft laat zien dat er nog een flink pantser om allerlei gevoelens heen zit, juist omdat die gevoelens zo gauw te kwetsen zijn. De maan staat voor de zon, dus het innerlijke zelf wordt nog overschaduwd door alle gevoelens. Maar de zon is er wel, het is geen nacht. De jods, vijftien in getal, zijn een onmiskenbare gave die kan helpen alle ervaringen en gevoelens in een spiritueel licht te plaatsen. De weg die tussen de twee zuilen door naar de bergen voert leidt naar hoger bewustzijn. Wat een prachtige kaart! :)

Opti-Mystique

Mijn gevoel is dat het op het land scharrelen van de kreeft symbool staat voor het verlaten van je 'comfort zone'. Waar denkt hij zich het lekkerst te voelen? Want hij kan immers zowel in het water als op het land leven... Misschien is het gegeven dat hij een pantser heeft niet zozeer dat hij daaronder kwetsbaar is, maar juist dat hij sowieso beschermd is.

De wolf en de hond staan voor dezelfde essentie, de essentie van jouw ziel. Maar hoe puur is jouw essentie nog; ben jij nog steeds die wilde wolf? Of ben je inmiddels de hond: tam gemaakt door overtuigingen en opvattingen die je gedurende je vorming van je (leef)omgeving hebt aangenomen?

De aantrekkingskracht van de maan is je levensplan, het pad dat de ziel voor dit leven gekozen heeft. Het pad van de ziel, de Zon, is vaak niet bewust of zichtbaar voor het ego; de maan die ervoor schuift. De ziel volgt haar pad zonder angst, maar gaat aan je trekken wanneer je dit pad dreigt te verlaten. Het zorgt voor de eb en vloed in je leven.
Pas als je de overtuigingen en angsten loslaat en je ego opzij zet, zul je de ziel kunnen zien en je voor haar openstellen... De ziel, de heerlijke Zon, is dan ook de volgende kaart.

Marilu

 :Dank je; mooie aanvulling!
Gelukkig heb ik nog heel veel van de wolf in me, ook al is er in de loop van mijn leven genoeg moeite gedaan door mijn omgeving om die te temmen.
Veel liefs van Marilu.

Ricca

From Ricca with Love

Salsafret

Ik heb net de "Universal Waite Maan" bekeken en de NV kaart er naast gelegd. Bij de NV kaart staan in het water nog twee torens. Bij deze torens vliegen zwarte vogels van de ene naar de andere toren. Er staat ook een gepantserde ridder in het water. Deze is volgens mij op zijn weg uit het water naar het pad. Teminste zijn ene been staat voor de andere alsof hij loopt.
Vogels staan voor gedachten en zwart voor materie en sterfelijke dingen. Misschien in dit geval voor mogelijkheden maar waarom vliegen ze van de ene naar de andere toren?

Developerone

#80
Gegroet beste mensen.
Sorry geen direct antwoordt op jouw vraag Salsafret, ik ken de nv kaart ook niet goed maar misschien sluit het een beetje aan bij mijn interpretatie van de kaart.

Ik vindt dat het gezicht op de maan serieus staat.
Misschien in diepe meditatie/concentratie/overpeinzing zeg maar..
Ik voelde me lang geleden al aangetrokken door de kaart, mede omdat mijn sterrenbeeld schorpioen is...
Ja ik weet dat het meer op een kreeft lijkt als je beter kijkt :P , maar wat voor kreeft heeft nou zulke kleine schaartjes en ze staart staat geeneens niet 10% op het plaatje ja! http://www.catharinaweb.nl/cathforum/Smileys/classic/grin.gif
Alle gekkigheid opzij (tis wel de maan ja) zo letterlijk dien je natuurlijk de plaatjes weer niet te nemen/ daar tegenover is niets toeval leerde ik later (ook op de Tarot-kaarten dan he lol)
Nu ik jullie beschrijvingen heb gelezen ben ik een beetje gefascineerd door de Yodh's.
Ze  zijn even zeldzaam in het deck als de maan zelf is (niet op kleding of iets getekend he)

De maan vindt ik op kelken 8 en zwaarden 2 allebei ook zeer serieuze kaarten.
Ik tel 5 kaarten met yod's, en ze als soort zegeningen zelf en die vertellen mij een soort verhaaltje (Dat zelfde verhaaltje als altijd zeg maar haha)
Het Engelse gezegde 'count your blessing's' schiet me te binnen haha misschien weet iemand anders er ook meer uit te halen numerologie is niet zo me ding ik ben al blij dat ik kan tellen joh...
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/Smileys/classic/huh.gif
Wat ik wel echt zie is dus een verhaaltje, beginnend met DE aas zonder Yod's: aas van Pentakels, in mijn ogen een soort tegenhanger van de maan, al beloofd de maan misschien wel een regen van inzicht in esoterie of zegeningen (Yod's) en is de eerste bekroning op aas van Pentakels al binnen.
Maar ook door rust in die tuin te vinden is groei mogelijk, pentakel is je aarde je basis, maar als daar verantwoordelijkheden misschien zelfs kinderen bij komen, denk ik aan aas van Staven.
Hier zijn de Yod's blaadje's en ik zie er beweging in o.a.
Meer balans (3 links 3 rechts) zie ik in de Yod's op de aas van Zwaarden, waar de bekroning soms ligt in resoluut optreden (respectvol van je af leren bijten b.v.), of standvastig blijven e.d.

Als deze twee krachten ook wel ida pingala in het oosten genoemd leert beheersen en onderling combineren groei je snel en je hoeft je niet esoterisch te verdiepen hiervoor sommige mensen zijn gewoon naturals :)
Als je jezelf dan onderdompelt in de heilige graal (ingang hart laatste keer) met volle overtuiging/geloof in je snavel als de witte duif op aas van Kelken onderduikt, zul je zien dat dit werkt als mentos in een fles cola maar dan beter zeg maar lol
Het doet me denken aan een raadsel uit een leuke film laatst ook vaak een goede oefening in symboliek: Malice in Wonderland; What is unconditional and has only one condition? :)
' Wat is voorwaardelijk met een voorwaarde? '
Ja ik denk ook nog steeds binnen de topic te zijn blijf er nog ff bij haha....

Wat ik hierboven beschrijf is het pad van de Zon zeg maar, maar dat vereist wel die gezegende onschuld als op de kaart Zon, een niet gezadeld wit paard neemt alleen naakte lachende baby's mee volgens mij :)
En dat paard zet je zo af bij de Ster: waar je jezelf als bron hebt zeg maar...
De vrouw is nog wel naakt namelijk b.v.
Wel is dit een pad wat ik zie op meerdere kaarten, waar de kaart De
Maan dat hele pad op een kaart heeft.

Maar het pad van de Zon is niet voor iedereen...
Helemaal niet in verwarrende tijden of plaatsen als de stad b.v.
Terrence Mckenna R.I.P. leerde mij in 'food of the gods' om de paradijselijke tuin als GAIA te zien, de moeder-aarde die al het leven mogelijk maakt. Ook de beperkte vertaling van Nirvana (hemel) brengt wat licht in de zaak vindt ik :)
Nirvana is een werkwoord namelijk zoals Shakespeare R.I.P. schreef: to be or not to be zeg maar :)
En er is volgens mij geen weg terug naar die naakte onschuld, dus belanden naar mijn mening veel mensen op het pad van de maan.
Het is soms ook moeilijk om iets moois uit de tuin op te snuiven of een glimp op te vangen in de grijze,drukke gang van zaken in iedere stad, soms nog overschaduwt door vreselijke problemen ook.
De druiden spraken heel mooi over invloeden op iedereen in de vorm van de geest van de tijd-plaats-voorouders-stam, en geest van de reis en Awen (God) in het legpatroon van de geesten van de cirkel in het boek van Phillip & Stephanie Carr-Gomm.
Stad of moeilijke omgeving voor plaats dus/ druk van oude familie prestaties of opvoeding als voorouders/ druk van school/vriendjes of werk omgeving als stam nu en tijd lijkt me duidelijk.
Er zijn dus veel hindernissen om die onschuld te verpesten zeg maar, als iemand je laat twijvelen aan jezelf, of jij zelf dat gaat doen, kun je krachten die iedere baby lijkt te hebben te verliezen zeg maar ( zondeval )
Sommige mensen zie je die gaten in zichzelf proberen op te vullen met overmatig of verkeerd gebruik van verdovende/opwekkende of geestverruimende middelen, of vreemd gedrag zoals sexuele uitspattingen of spanning opzoeken met adrenaline hobbies :)
Maar dit pad leidt naar mijn bescheiden mening recht naar de afgrond als je na een paar probeersels nog niet door heb dat je gevoel om meer vraagt dan die korte bevrediging iedere keer...

Als je een paar dingen weet te herkennen in hun echte waarde in wat voor vorm dan ook in zo'n donkere periode, zie je misschien ineens een ander pad......   liggen er niet een paar Yod's op de kaart De Maan op het pad vlakvoor de kreeft? of is het een gezichtje? hij kan er al bij voor nadere inspectie: deze oude slechtziende schorpioen hierzo is in ieder geval nieuwsgierig...
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/Smileys/classic/cool.gif

Zo kunnen de hond en wolf staan voor nieuwe mensen (Collega's misschien of stam/cultuur)
Naar mijn mening hangt het inderdaad van jouw aanpak af hoe die straks op je zullen reageren, ze zijn nu alleen met de maan bezig volgens mij. (Na lang turen besloot ik ooit dat de wolf recht omhoog kijkt, huilend)
En de torens voor een nieuwe plaats of stad in dit geval.

Maar niet iedereen valt zeg maar op een gegeven moment van z'n witte paard af en kruipt dan soms uit een tranen poel of andere bron van diepere zelf die bereikt is door een uitdaging/tegenslag/voorspoed of zelfrealisatie b.v.
Er zijn ook mensen die zich al vanaf jong aangetrokken voelen door het mysterieuze pad van de maan, ook voor de steden waren dit de mensen die sjamaan werden in de stam b.v.
Die erg jong al een soort afspraak met zichzelf maken: Ik wil de echte waarheid, en juist in de stad vandaag lijkt het soms door alle prietpraat om het ff zo te noemen dat veel jongelui al vroeg op dit pad belanden nu.
Simpelweg om iets 'echt' te vinden van ware waarde zeg maar.
Helaas heeft naar mijn mening de christelijke kerk het hele fenomeen god succesvol verdraaid/verknipt en gedemoniseerd in hun afgelopen campagnes naar mijn mening. :(
Alle respect naar mensen die wel wat positiefs uit hun kerkgemeenschap halen overigens, ik haal dit globale stuk geschiedenis nu aan om aan te geven dat veel jongeren daarom de kerk niet eens zullen overwegen op deze zoektocht...

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/Smileys/classic/rolleyes.gif

Achter de bergen (zeg maar de achterkant van De Maan kaart) is volgens mij Matigheid, met in de achtergrond dan de blauwe bergen die je bent overgestoken...
Mij zegt het ook veel dat De Zon op je afkomt en de 'kreeft' op De Maan duidelijk een lange weg af te leggen heeft.

Iemand met wat kennis van sjamanisme denkt al snel aan veranderen van vorm op de weg, misschien is de kreeft daarom wel zo half in beeld en met kleine schaartjes?
Maar verandering kan ook groei zijn, de engel met alziend oog en wit gewaad op Matigheid is dan de eindvorm van de bewandelaar van het maanpad in dit geval.
Die is niet naakt maar dat staat dan voor je verworven kennis en eerlijkheid en ook al zaten er ooit vlekken op, door je contact met het water ben je in staat je gewaad te wassen o.a.
Ook zijn de orchideeen op het plaatje denk ik symbool van groei naar mooie (geestelijke) vorm en ik vindt ze niet op andere kaarten terug zelfs niet in de mooiste tuinen.
Toch komen al deze mensen uit, of uit bij het water, het symbool van leven, de oersoep zeg maar.
Oersoep bij de maan volgens mij met de steentjes (mineralen), en paddo's en kleine plantjes, geen grote volgroeid bloemen hier....
Maar pas in andere vorm zul je iets met die soep kunnen behalve erin zwemmen zeg maar.

Ook staan de torens op De Maan volgens mij voor mogelijke mislukkingen (ze zijn duidelijk RW-toren)
En dat brengt me nog even terug bij De Toren.
Ik heb altijd een duidelijk verschil gezien tussen de vlammen en de Yod's, en nu komt het helemaal over alsof de overvloed aan zegeningen ook uit de toren komen spatten.
Ook komt het op mij over of er geen balans is tussen de Yod's recht's en link's.
Vaak is het niet zien/respecteren/balanceren van je zegeningen uiteindelijk reden voor de blikseminslag hier denk ik ook..
Een goede herinnering voor het pad van De Maan, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2  :)

De serieuze, strenge Maan kan dus voor van alles staan afhankelijk van de vraag en positie o.a.
Maar zo'n lange reflectie krijg je misschien als je iemand vanuit meer sjamanistisch oogpunt over De Maan laat typen :)
Ik vindt de RW Tarot een heel mooi esoterisch werktuig zeg maar en sjamanen houden nou eenmaal van mooie verhaaltjes he :)
Ook door mijn sterrenbeeld ben ik deze kaart voor mezelf een beetje als geboortekaart/ keuze voor maanpad/ esoterie gaan zien.
Het is echter ook zonlicht wat op de maan kaatst en is zo meer de omweg met veel groeimogelijkheden...

Oh ja het antwoord op het raadsel;

'wat is onvoorwaardelijk met een voorwaarde?'

Liefde natuurlijk! :)

Mooi he, onvoorwaardelijke liefde of unconditional love op z'n engels allebei magische woordspelingen vind ik.

Namaste, Developerone

Ricca

Citaat van: Developerone op juni 16, 2012, 02:57:11 AM
P.S. Ben nog steeds on topic hoor Ricca echt waar :)

Jazeker. ;D En hoe! Heel mooi... :D
From Ricca with Love

Ricca

Hallo Developer One :)

Ik zie nu pas dat je het vervolg van je maanstory in hetzelfde bericht hebt gepost. Dat is gemakkelijk over het hoofd te zien! Als je wilt dat het opgemerkt wordt, kun je een vervolg op een eerder geschreven stuk, beter in een nieuw bericht posten. (Ik ga zo even kijken of er bij het Rad van Fortuin ook een verborgen vervolg is gekomen...).

CiteerDe maan vind ik op kelken 8 en zwaarden 2, allebei ook zeer serieuze kaarten.

En aan de voeten van de Hogepriesteres. En op de schouders van de man in de Zegewagen. :)

CiteerIk tel 5 kaarten met yod's (...) Het Engelse gezegde 'count your blessing's' schiet me te binnen haha misschien weet iemand anders er ook meer uit te halen numerologie is niet zo me ding ik ben al blij dat ik kan tellen joh...

In het topic De vier Azen heb ik me aan de aantallen yods gewaagd, maar ben er (nog) niet uitgekomen.
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php/board,4/action,display/threadid,864.html

En de 5e kaart met yods is natuurlijk de Toren. Daar is het 'count your blessings' ook zeker op zijn plaats...

Liefs,
Ricca

P.S. Heb je problemen met het aanklikken van de smileys? Er is voor iedere smiley een eenvoudige code. Die is te vinden in de Help van het forum.
From Ricca with Love

Developerone

Ik heb de smileys niet zo door ja haha

'En aan de voeten van de Hogepriesteres. En op de schouders van de man in de Zegewagen.'

Die andere manen zijn ook duidelijk aanwezig inderdaad maar staan zeg maar niet aan de hemel, meer als blessing of totum in de kleding verwerkt maar bij allebei zeer toepasselijk cool.

En ik was echt iets te laat aan mijn verhaal over De Maan begonnen lol.. maar wou het wel in een stukje hebben.
Het is al lang, maar slaat wel op elkaar zeg maar en De Maan en Het Rad van Fortuin staan ook midden recht op de doos waar mijn kaarten in zitten nu thuis (de rest van wat ik kan toevoegen aan kaarten zal ik misschien wel veel korter kunnen houden dus hahaha)
Dan liggen er dwars links en rechts De Dwaas en De Magier, als herinnering aan welke rollen ik kan gebruiken om medicijn toe te passen.
Zijn kijken, wijzen, zijn zich in ieder geval bewust van het licht, en om het hoekje van mijn doosje passen dn nog twee kaarten, dat zijn rechts De Zon en Gerechtigheid (omdat De Zon ook kan wegbranden of uitdrogen soms/ ik zat met een keuze hier want het is de buitenkant van het doosje en De Dood hoewel een toepasselijke kaart is moeilijk uit te leggen als medicijn dus wou ik een wat zonniger uitstraling :) )
En links heb ik De Ster en Matigheid staan (als medicijn hier meer in balans aanbrengen bijvoorbeeld)

Kijk dat is voor mijn persoonlijke doosje he, De Ster is voor mij iets uit mijn jeugd om gewoon te gaan schijnen op een podium als MC en mijn hart te spreken daar...
En soms rijdt er een wit paard zo uit je wetenschappelijk ingestelde groepje op school of werk met bijvoorbeeld een film als 'what the bleep?' naar een onbekende bron, die sommige herinnert aan waarom ze uberhaupt deze richting ooit kozen op school....
Deze film stelt het toeval flink aan de kaak via quantum-theorie, wat bij sommige mensen via die manier pas aankomt (helemaal bij een stel star-trek kijkende dudes bijvoorbeel :P )

Het komt erop neer dat ik mij zo altijd herinner dat al dat licht van de Zon komt, of die nou aan de hemel staat (kunnen je ogen niet eens aan), ver staat (als een ster), of weerkaatst wordt via de maan.
Maar het helpt wel om je te kunnen verplaatsen in iemand die met zijn gevoel hier staat, zoals wat ervaring zelf op het maanpad het liefst.
Een voorbeeld is iemand die door alle ellende in de wereld moeite heeft een lichtpuntje te zien (meehuilen met de wolf)
Je ziet mensen op de vreemdste manieren de wereld proberen te redden ook, maar echt iets veranderen vereist inzicht...
Beter wandel je dan het pad af...

Namaste, Developerone

Liza

Ik mis Ricca's uitleg over de omgekeerde kaart. Misschien heeft iemand ooit haar versie gekregen? Kan diegene de aanvulling hier plaatsen?

Heel graag! Bedankt!

Gabriëlla

De omgekeerde maan geeft vaak een afwijzing van emoties weer, die met het verstand niet verklaarbaar zijn. Dikwijls veel tumult maar de persoon in kwestie gaat vaak de verkeerde richting uit. Angsten en verwardheid, waardoor een gebrek aan rust. Niet zelden kan men waarheid niet van leugen onderscheiden.

GABRIELLA

Liza

Bedankt voor jouw bericht Gabriëlla!  :)



Gabriëlla

En al licht De Maan recht (dus niet ondersteboven) maar De Duivel ligt ernaast, dan geldt voor De Maan toch de omgekeerde betekenis!


Liza

Citaat van: Developerone op augustus 17, 2015, 01:43:09 AM
http://thespiritscience.net/2015/08/15/how-to-read-reversed-tarot-cards/#more-33923

Mischien hulpzaam, wel in 't Engels :)

Haha.. 'T is al een tijdje geleden maar ik had weer de omgekeerde maan. Bedankt voor de link, misschien moet ik me er inderdaad wat meer in gaan verdiepen i.p.v. afhankelijk te zijn van uitleg via derden.  ;D