Auteur Topic: DE MAAN  (gelezen 107881 keer)

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Re:DE MAAN
« Reactie #45 Gepost op: november 19, 2004, 18:56:03 pm »
Hoe kan men het beste deze kaart kort interpreteren? Is het een positieve of negatieve kaart?

Hallo Payal,

Hoewel de Maan je flink in verwarring kan brengen, zie ik de kaart toch vooral positief. Beloftevol.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

guerreiro da luz

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: november 29, 2004, 16:47:02 pm »
De maan is een van mijn favoriete kaarten.
Misschien omdat ik "een kind van de maan" ben. Het sterrebeeld kreeft dus, dat duidelijk aanwezig is op de kaart. Kreeft en krab worden vaak door elkaar gebruikt inderdaad. In de astrologie is de kreeft (krab  :)) gevoelig en open maar hij heeft ook een schild waar hij zich kan in verstoppen als hij onzeker is.

De maan zelf toont hier haar gezicht, één gezicht dat ze steeds naar de aarde toe draait. (zo gaat het ook met de echte maan, die draait gelijk met de aarde waardoor we steeds dezelfde kant zien) De donkere kant van de maan is nooit zichtbaar. Hierdoor voel ik de maan aan als een kaart van dualiteit.

De weg lijkt mij een levensweg met goede en slechte tijden, heldere en donkere gevoelens. Zoals de hond en de wolf waarvan de symboliek hier al werd gepost.

Waar nog niets werd over gezegd is de grote overeenkomst met de kaart van de toren. De twee torens achteraan maar ook de gele "vlammetjes" die verder nergens anders opduiken in het rider-waite deck. Zij verwijzen denk ik naar de moeilijke tijden op weg naar de verre horizon....
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 16:55:05 pm door guerreiro da luz »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #47 Gepost op: november 30, 2004, 11:59:54 am »
Hallo Guerreiro da Luz,

Van harte welkom op het forum! :)

De 'vlammetjes' hebben de vorm van de Hebreeuwse letter yod, de eerste letter van Gods naam (Jahweh), en symboliseren daarom genade en hulp 'van boven'. Ze wijzen er tevens op dat alles in je hoogste belang gebeurt. De goede en slechte tijden, heldere en donkere gevoelens, waar jij het over hebt. Dat elke ervaring eigenlijk een zegen voor je is, ook al kun je dat tíjdens de ervaring soms nog niet zien. Ze komen niet alleen voor bij de Maan en bij deToren, maar ook op Bekers Aas en Zwaarden Aas.

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 14:20:15 pm door Ricca »
From Ricca with Love

guerreiro da luz

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: november 30, 2004, 19:23:47 pm »
Bedankt ricca :),

dat verduidelijkt heel wat over die "straaltjes" en over de betekenis van de kaarten waar ze opstaan!
bij de azen had ik ze nog niet opgemerkt...

palomino

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: december 18, 2004, 01:35:12 am »
Een bijzondere wetenswaardigheid over de kreeft in combinatie met de Maan:

Kreeften barsten eens in de zoveel tijd uit hun schaal omdat deze te klein wordt om te kunnen groeien.
Daaronder zit een zachte laag, en in de loop van twaalf dagen wordt dit weer een hard en beschermend pantser.Gedurende dit proces is de kreeft heel kwetsbaar.Daarom "verschaalt" het mannetje in het donker gedurende de nieuwe maan...Het vrouwtje daarentegen doet dit bij volle maan, om zo gezien te worden in het licht door een beschermende mannelijke huwelijkskandidaat... ;)
liefs Palomino
« Laatst bewerkt op: december 18, 2004, 01:36:29 am door palomino »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
Re: DE MAAN
« Reactie #50 Gepost op: februari 16, 2008, 17:21:56 pm »
Voor zonnekinderen die ook maankinderen zijn...

Het water op de kaart en in de mens heeft te maken met het emotionele verlangen naar de terugkeer in de moederschoot d.w.z. naar veiligheid op het stoffelijke vlak. Het heeft ook te maken met het verlangen of de emotie van het weten dat je komaf verder weg ligt, in andere sferen, in de niet-stoffelijke wereld. Hoe gekwetster een mens is (en ik kijk even naar de kreeft op de kaart), des te groter dat verlangen als emotie. Als je niet goed kunt accepteren dat je leeft vanuit een emotie van bijvoorbeeld miskenning, van niet goed geaccepteerd zijn of van niet goed hier kunnen aarden, heb je een sterke binding met het water en met de Maan.

Het versluieren van je diepste gevoel is eigenlijk angst om te zijn wie je bent en angst om te accepteren hoe andere mensen daar tegenover staan. Het is dus jezelf niet volledig accepteren. Er zijn veel gradaties in niet-accepteren... Door werkelijk te accepteren wie je bent en in het geval van de Maan ook dát je hier bent, krijg je zoveel ruimte en wordt de liefde zodanig opgewekt en vernieuwd, dat er vanzelf veel nieuwe geestelijke impulsen komen. Door jezelf te vergeven, wordt het mogelijk de energie van negatieve gevoelens om te zetten in positieve energie en ook onvoorwaardelijke liefde uit te stralen naar degenen die de aanstoot leken te geven tot de negatieve emoties.

Eénmaal vergeven is echter vaak niet voldoende om een gedachtepatroon dat soms al maanden of langer heeft bestaan, te veranderen. Als je blijvend wilt vergeven kan het nodig zijn om dit gedurende een periode van 28 dagen (een volledige maancyclus) dagelijks te herhalen. De omvorming van pijn tot liefde gedurende 28 dagen maakt de verandering volledig.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Laure

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: augustus 18, 2009, 20:29:29 pm »
Fantastisch hoe goed deze kaart hier reeds is geanalyseerd. Ik heb deze kaart net getrokken en zou mijn eigen synthese van wat reeds gezegd is hierbij willen voegen. Ik voeg niets nieuws toe, maar probeer de symboliek naar mijn hand te zetten om verder te kunnen, en waarom niet op het forum.

Voor mij, voor mijn legging, heeft de Maan inderdaad alles met angst te maken, de angst aan het begin van de weg, het project. Maar vooral, de weg UIT deze angst, uit de duisternis.

Deze angst heeft vele lagen:
•   De bergen: het vermoeiende van het project
•   Het lange pad: de duur van het project
•   De donkerte: de onbekendheid, angst voor onverwachte obstakels en voor het slechte overzicht (zit ik wel juist?)
•   De torens: de grens, de angst om de veilige thuishaven te verlaten
•   De blaffende hond/huilende wolf: de praktische bezwaren, gekende, reeds ingeschatte gevaren die te overwinnen zijn. Anderzijds: je omgeving die blaft en huilt en je waarschuwt voor de gevaren en niet wil dat je vertrekt.
•   De kreeft: de onbeschrijfelijke angst, irrationele angst, de meest beangstigende angst. Voelt aan als de grootste angst, de meest onoverkomelijke, maar dat is enkel omdat ze ontsproten is aan je eigen verbeelding die je zot kan maken. De belangrijkste ook om te overwinnen: deze angst bevindt zich helemaal aan het begin van de weg. Het is niet duidelijk waar deze angst opeens vandaan komt, inderdaad uit het onderbewuste water maar dat is zo wijds en diep en ondoorzichtig en onbekend.

Anderzijds:
•   De bergen zijn de kleine overwinningen onderweg en geven moed om door te gaan.
•   Het pad is blijkbaar reeds uitgestippeld, heeft de zegen van God.
•   Het is ook niet pikkedonker, de zon is nooit ver weg (omdat ze indirect de maneschijn levert), ze verliest je niet uit het oog. Het blijft ook niet donker, enkel het begin van de tocht verloopt in de duisternis. Van zodra de zon ’s ochtends weer gaat schijnen verandert deze nachtelijke trektocht in een mooie wandeling in de bergen, fijn om te doen.
•   De torens zijn helemaal geen obstakel, de doorgang ertussen volledig open. Dit is een hele kleine hindernis en na een paar meter wandelen al overwonnen.
•   De honden zijn gekende dieren, we houden ze als huisdieren. We weten goed hoe we ze moeten behandelen om niet gebeten te worden. De honden kunnen makkelijk mee op je tocht, als bagage, voorkennis, houvast. Of als de blaffende honden je vrienden zijn: die blijven niet blaffen en eens je je keuze hebt doorgezet en vertrokken bent, stoppen ze met blaffen en blijven ze trouw aan je zijde.
•   De angst voor die rare kreeft die opduikt uit het onderbewuste is irrationeel, imaginair. Bij de andere angsten is het veel duidelijker waarom ze je parten spelen, en daarom zijn ze ook handelbaar. Maar bij die kreeft is dat veel onduidelijker, en daarom is de angst ervoor moeilijker te behandelen. Belangrijk hierbij is dat het mààr een kreeft is, die is helemaal niet gevaarlijk. In je verbeelding echter is deze kreeft een monster met klauwen, maar hoe vecht je tegen je eigen verbeelding? Als je niet oplet hangt de kreeft zich met haar scharen vast aan je broek en geraakt op die manier wél betrokken bij je reis, de hele tijd voel je die scherpe scharen en de kreeft zorgt ervoor dat je niet van je reis kan genieten. Deze angst heeft geen enkele grond!

Besluit: Allemaal overwinbare obstakels die zich voordoen aan het begin van een project, gevolgd door een boeiend, mooi avontuur.
Ik vind dit dan ook zeker een positieve, beloftevolle kaart, op voorwaarde dat je de kreeft niet op het land laat komen, of dat je ze van je af kan schudden en je irrationele angst overwint…
Dit kan echter op elk moment op de reis nog. Gewoon even schudden met de poep en de kreeft is dood.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 20:59:25 pm door doosje »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: augustus 18, 2009, 21:01:11 pm »
@Pink

De Maan staat inderdaad voor onbegrensdheid maar ik heb het gevoel dat ze ook staat voor onderscheid maken. Tussen goed/kwaad, Echt/onecht, Verliefd/houden van...ik weet nu even geen voorbeelden meer. Het betekent voor mij ook een afdaling naar het onbewuste met daarmee gepaard gaande langzame verandering. Zoals bijvoorbeeld het langzaam verliefd worden.
Heb jij  of iemand anders  daar andere ideeën over?

Laure

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: augustus 18, 2009, 21:07:01 pm »
He ja,

Nu zie ik ook die dualiteit tussen linker en rechteroever, Leeuwin!
linker- en rechter hersenhelft, hoofd/hart, en daartussen sijpelt soms iets door dat in geen enkele helft is thuis te brengen

Ook: de dunne lijn tussen zot/geniaal
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 21:54:29 pm door doosje »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: augustus 18, 2009, 21:17:58 pm »
@Doosje,

Zo leren we nog wat van  elkaar. Mooi toch?

Laure

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: augustus 18, 2009, 21:33:14 pm »
Zeker weten!  :D

Nog iets: Ik denk dat het trekken van de Maan-kaart de vraagsteller aan-maant  ;) om zeker de plannen door te zetten.
Indien de vraagsteller dat niet zal doen zal hij voor eeuwig aan het begin van die rivier blijven dabberen, bang van de angst, lastig door het kabaal dat de honden maken, nieuwsgierig naar wat zich buiten de omwalling bevindt.

Ik denk dat het heel erg belangrijk kan zijn om je eigen angsten te overwinnen... We staan ervoor en we moeten erdoor, zegt m'n moeder altijd.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 22:00:55 pm door doosje »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: augustus 18, 2009, 22:18:16 pm »
@Doosje,

Je moet je plannen wel doorzeten maar op een hele rustige bezonnen manier. Anders raak je, tussen het onderscheid maken door, van dat pad af en dat moet niet. Want via dat pad bereik je je doel. De nieuwe tot dan toe onontdekte kant moet voorzichtig uitgeprobeerd worden.

Laure

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: augustus 19, 2009, 00:23:19 am »
 [Off-Topic.: Straf dat je dat zegt Leeuwin! Want bij de Maan trok ik als advies de Gematigdheid (en tegen-advies de Zegewagen). Nu ben ik een beetje topic-overschrijdend, maar staat die Gematigdheid niet voor het voorzichtig mengen van twee tegengestelden en voor bezonnen-heid daarbij, net zoals jij hier komt te zeggen. Wat je zegt kan ik alleszins erg goed plaatsen in wat ik nu meemaak, de twee kanten die ik verken, bedankt!]

Ik brij even verder op het "onderscheid" en de “verandering” die je vernoemt en neem jouw voorbeeld ‘verliefd zijn’:

Deze kaart heeft een duidelijke ruimte: links/rechts - boven/beneden - voor/achter
Dan staan deze tegenstellingen resp. voor het onderscheid tussen liefde/flirt - verstand/hart - toekomst/verleden.
Maar ook is er een tijdsaspect op deze kaart aanwezig: de overgang nacht/dag (maan/zon) en het pad als een soort tijdsschaal. Naarmate de tijd voortschrijdt veranderen de gevoelens maar worden ze ook duidelijker (doordat de zon haar licht op de zaak werpt, door ervaring), het pad wordt duidelijker afgelijnd.

Ik vraag mij af of de reiziger op de Maankaart misschien zélf het pad (het onderscheid) maakt, en dat het hem daarom niet meteen duidelijk is of ie nu verliefd is of echt houdt van iemand, vandaar misschien dat deze kaart soms staat voor illusies?
Al is het dan wel raar dat die weg zo duidelijk is getekend op de Maan-kaart.
Of zoek ik het nu te ver.

Waarom is er trouwens geen levende ziel op de kaart te bekennen? Dit is enkel nog zo bij de tarotkaart Het Rad van Fortuin.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 00:33:29 am door doosje »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: augustus 19, 2009, 05:19:21 am »
Hoi Doosje,

De Maan staat voor hele sluimerende veranderingen die uit het diepst van je ziel komen. Zelfs zo diep dat niet direct te zeggen is waar het dan precies vandaan komt. Als de reiziger zijn gevoelens volgt, daar op een goede manier mee om gaat, dan creert hij voor zichzelf een duidelijk pad. Door het negeren van zijn gevoelens raakt hij/zij het pad kwijt en dan wordt het onduidelijk.
Dan komt de reiziger te dicht bij de wolf: hij krijgt te maken met bedrog en misleiding. Of de reiziger wordt teveel naar de hond getrokken: hij verliest zich in illusies, daar kan de kaart inderdaad ook voor staan. Met illusies bedoel ik in dit geval: het te veel roze bril gevoel en niet meer de werkelijkheid zien.
Ook bij deze kaart is geduld geboden. Naarmate de tijd vordert worden de gevoelens vanzelf duidelijker. En ook door ongeduld kun je van het pad af raken en kun je met het bovengenoemde te maken krijgen. De reiziger moet zelf zijn onderscheid leren maken.
Jij zoekt het dus niet te ver, ik formuleer het alleen anders dan jij. Maakt niet uit. Jij bent jij, ik ben ik.
Dat er geen levende ziel op de kaart te bekennen is, is omdat de reiziger deze opdracht zelf moet voltooien. Bij het Rad van Fortuin gaat het leven doorgaans een stuk sneller en krijg je veel meer te maken met invloeden van buitenaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Een reizigersgroet van Leeuwin.

Laure

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: augustus 20, 2009, 10:03:52 am »
Ahja Leeuwin, daar had ik nog niet aan gedacht aan die hond vs wolf, 't maakt het weer duidelijker. De kaart heeft nu heel veel betekenis gekregen voor me. Eerst zag ik enkel angst en een nobel project van lange duur, nu ook de juiste instelling om deze reis te kunnen voltooien :)
Ik heb nog wat zitten surfen op 't net, en ben nog wel andere interessante denkpistes tegengekomen - ik denk dat het laatste nog niet gezegd is voor deze kaart, zo interessant zeg.
(bvb. De twee torens die ook op de Dood-kaart te zien zijn; het feit dat je in het vale maanlicht altijd maar één stap vooruit kan zien; maanfases; het feit dat er géén vastgelegde polariteit is zonder die aangelegde weg die de vlakte doormidden snijdt; de torens als doorgang tot het hoger bewustzijn; etc etc. ik ben alweer veel vergeten)

Tof zeg, zo samen denken hierover!
Veel heel liefs
doosje

PS, Off Topic, maar m.i. wel interessant verband tussen de Maan, Gematigdheid en Zegewagen - Ik denk nu aan mijn legging (situatie: Staven 10, trop is teveel!) en aan het verband tussen deze drie kaarten…
-   Advies: Gematigdheid
-   Niet doen: Zegewagen
-   Uitkomst: Maan
Heel duidelijk is die dualiteit die in de drie kaarten naar voor komt
-   Op de zegewagen trekken de paarden hard aan de wagen in een verschillende richting
-   De gematigdheid maant aan om deze “richtingen” te doseren, te verzoenen, te synthetiseren (met geduld en met mate)
-   De maan met zijn (anti-)symmetrie, de voortgaande beweging t.g.v. deze afweging
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2009, 12:46:31 pm door doosje »