Auteur Topic: DE MAAN  (gelezen 107886 keer)

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
Re:DE MAAN
« Reactie #30 Gepost op: november 16, 2004, 23:10:42 pm »
Maar de kreeft zal het land niet opgaan,veelste lange pad, overleeft het nooit zonder water.  

Dat vind ik nu het frappante, hoewel dat ook gelijk mijn tegenwerping was, heeft het er toch alle schijn van dat dit gaat gebeuren. Is dat misschien het grensoverschrijdende of de fantasiewereld van De Maan, waarin dit wél mogelijk is?!

Liefs van Dolf

luna

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: november 16, 2004, 23:31:32 pm »
Daar zeg je zowat Dolf.  Er staat nergens echt geschreven dat de kreeft zijdelings kruipt zoals de krab.   8)
En persoonlijk heb ik een kreeft nog nooit in de vrije natuur kunnen bestuderen.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2004, 23:32:45 pm door medusa »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #32 Gepost op: november 16, 2004, 23:51:37 pm »
Hallo Dolf,

Het dier op de RW-kaart is inderdaad een kreeft. Ook in de meeste andere decks wordt een kreeft bij de Maan afgebeeld. Maar soms een krab. Bijvoorbeeld in de Ananda Tarot:
http://www.artwork-walterholl.de/tarot_8/lg_pilz_18_Mond.jpg

De verwisseling van kreeft en krab zie ik ook regelmatig in de symbolen voor het sterrenbeeld Kreeft. Krabben bewegen zich zijwaarts, kreeften niet, dat klopt. En ik heb hun eigenschappen een beetje vermengd... :P

Maar kreeft of krab, het dier stelt voor mij een angst voor die even uit het onbewuste oprijst en dan weer wegzakt in de diepte. Zó angstaanjagend is de Maan nu ook weer niet. De Maan staat ook voor illusies...

In zijn Pictorial Key to the Tarot vermeldt ook Waite zelf dat het creature weer wegzinkt:
http://www.sacred-texts.com/tarot/pkt/pktar18.htm

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2006, 14:17:43 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #33 Gepost op: november 17, 2004, 11:15:00 am »
Hi Ricca,

Okay duidelijk! Ik vroeg me af waarom de kreeft dan zo duidelijk aan het begin van het pad staat. Maar ik bedenk me nu dat het dan zo zal zijn, dat aan ieder begin van een willekeurig nieuw pad, de onzekerheid, voor sommigen zelfs in de mate angst, voor het onbekende even de kop opsteekt.

Mooie kaart zeg, uit de Ananda Tarot: wauww!!

Liefs van Dolf

Payal

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: november 17, 2004, 14:02:08 pm »
Hallo allen,

Hoe kan men het beste deze kaart kort interpreteren? Is het een positieve of negatieve kaart?

groetjes,

Payal

luna

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 17, 2004, 23:09:29 pm »
Krab is crab
Kreeft is lobster
Is Cancer dan misschien een krabachtige kreeft
 http://www.egoproject.nl/star/reacties%20astrologen.htm >
  ???
nog een stukje
http://www.egoproject.nl/star/star24.htm >
« Laatst bewerkt op: november 17, 2004, 23:24:54 pm door medusa »

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #36 Gepost op: november 17, 2004, 23:20:40 pm »
Poehee Meduus.., dit stuk is zo'n geval van "waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan?" En dan is het halverwege redactioneel ook nog "enigzins" ingekort. Hmm... waar dan??

De krab-kreeft.... sinds de prehistorie niet meer gezien. ;D

luna

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: november 17, 2004, 23:26:15 pm »
blijkbaar was er al veel eerder een discussie over krab of kreeft 8)

luna

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: november 17, 2004, 23:27:49 pm »
De krab-kreeft.... sinds de prehistorie niet meer gezien. ;D
toch zou iedereen dan tevreden zijn hé ;)
Een krab-kreeft en het probleem is opgelost ;D

snowdrop

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: november 17, 2004, 23:34:55 pm »
Yeah. Let's cut the crap.  ;D
Don't follow leaders - find your own way.

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #40 Gepost op: november 17, 2004, 23:37:10 pm »
De krab-kreeft....

Of is dat toevallig zo'n kreeft die om de 3 meter dwangmatig een van zijn pootjes achter zijn oor moet leggen... om van zijn denkbeeldige jeuk af te komen? ;D ;D

Sorry maar ik raak helemaal de weg kwijt van dat stuk... haha...!!

palomino

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: november 17, 2004, 23:42:44 pm »
De krab-kreeft....

Of is dat toevallig zo'n kreeft die om de 3 meter dwangmatig een van zijn pootjes achter zijn oor moet leggen... om van zijn denkbeeldige jeuk af te komen? ;D ;D

...Wellicht een geval van dwangneurose... ;D Kan goed bij de Maan vindt ik persoonlijk... :P

Vladimir

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: november 17, 2004, 23:45:31 pm »
Oh, opti: lees einde van dit bericht als commentaar op 'kant noch wal' - onleesbaarheid van die tekst. Enkel die 2e link is echt interessant:

Daarin is duidelijk te lezen, dat er ergens tussen de 14e en de 17e eeuw een fout is geslopen in de vertaling, ofzo. Tot die tijd was het een krab. Of een scarab (in Egypte).
Die scarab (scarabee) zie je terug bij de kaart van Crowley, een kreeft bij Rider Waite. Gegarandeerd een symbolische blunder, omdat de Kreeft véél te agressief is om als cancer door het leven te gaan.

Zie die link van Medusa maar; Nieuwsbrief 24

Tot slot nog even de verdediging van iemand, die niet helemaal begrijpt dat het leven dynamisch kan zijn:

Citaat
Waarom een Krab? Ik denk, dat een Krab wel qua gedrag vergeleken kan worden met een Kreeft, maar waarom nu die vervangen door een Krab? Ik zou toch willen prevaleren voor het inmiddels bij de geïnteresseerde medemens bekende Kreeft willen blijven.

Ik was van mening dat de meeste astrologische geschriften vanuit het Duits tot ons gekomen waren. In Duits is Krebs zowel kreeft als kanker. Het Duitse Krabbe is krab, het Duitse Hummer is een grote zeekreeft. Maar Krebs is kreeft. Ik ging ervan uit dat Engelsen de Duitse astrologische geschriften vertaalden en de verkeerde betekenis vanuit het Duits namen, kanker in plaats van kreeft, dus cancer. Ik zie op jouw site ook verkeerde vertalingen staan: in het Duits gebruik je Krebs voor krab en Hummer voor kreeft. J. schreef me dat de Engelsen de benaming Cancer vanuit het Latijn overgenomen hebben.(...) Dus het moet Kreeft zijn, in het Engels lobster en niet de krab. De Latijnse benaming Cancer met de betekenis kreeft klopt wel. Krab wordt gezien als een ondersoort van de kreeftenfamilie, de krab kwam veel vaker voor, dus het is logisch dat in voorstellingen de krab vaak getekend werd bij het woord Kreeft - Cancer - Krebs. Maar astrologisch - mythologisch moet het een kreeft zijn. Ik weet niet of het een krab of een kreeft was die Herakles aanviel. Zijn alle andere dierenriemtekens ook terug te vinden in de Herakles mythe? Of hebben die een andere oorsprong? (...) Al met al geloof ik niet dat het symbool Kreeft vervangen moet worden door een krab. Wel vind ik dat het Engelse woord Lobster vaker gebruikt mag worden om de associatie met kanker te vermijden, die waarschijnlijk onbewust toch veel negatieve invloed op mensen heeft. (red. enigsins ingekort)

Dit is dus typisch het ge*** van iemand die niet weet waarover hij/zij spreekt.. Wartaal!

;D ;D
« Laatst bewerkt op: november 17, 2004, 23:45:54 pm door Mephisto »

Opti-Mystique

• Master lid
« Reactie #43 Gepost op: november 17, 2004, 23:54:16 pm »
Dit is dus typisch het ge*** van iemand die niet weet waarover hij/zij spreekt.. Wartaal!

Tja Phi, als men zijn stelling begint met "ik was van mening", deze vervolgens onderbouwt met aannames en voedt met "ik weet niet's" en zoveel woorden nodig heeft om feitelijk niets te zeggen, dan is het wat mij betreft de laatste keer geweest dat zo'n persoon serieus genomen is ;)

gtx, Dolf
« Laatst bewerkt op: november 17, 2004, 23:55:13 pm door Opti-Mystique »

janice

• Master lid
« Reactie #44 Gepost op: november 18, 2004, 00:05:33 am »
 ;D
Intuitie is verstand dat haast heeft