Ik droom dat ik droom dat ik droom dat ik droom in een droom

Gestart door Diekefirts, januari 12, 2009, 22:58:14 PM

Diekefirts

Het is meer een nachtmerrie, ik ben me er bewust van dat ik droom en doe heel hard mijn best om wakker te worden. Wat lijkt te lukken, maar dan word ik me er bewust van dat ik in een andere droom zit. Ik werd dus wakker uit de droom die ik droomde. Daarna verval ik of weer in de diepste droom of ik word wakker uit de 2de droom. Maar ik word dan wakker in droom 3, waarin ik ook weer weet dat ik droom. Ik weet eigenlijk niet zeker of ik op dat exacte moment weet dat ik nog steeds droom of dat ik daar 's ochtends achter kom als ik echt wakker word. Aangezien het in die droom overdag is en mijn wekker om half 7 's ochtends gaat. Ik weet niet precies hoeveel 'divisies' deze 'diepte droom' zoals ik m noem heeft. Ik weet ook niet hoe vaak ik m droom noch hoe lang dat het duurt. Ik weet alleen dat deze droom al meerdere keren is voorgekomen en blijft terugkomen.

Ik zou graag willen weten of iets van deze droom ook anderen bekend in de oren klinkt. Of misschien weet iemand zelfs wat het precies betekent?

Ricca

Hallo Diekefirts,

Wat jij beschrijft is het zgn. vals ontwaken: je droomt dat je wakker wordt, terwijl je eigenlijk nog steeds slaapt en gewoon in een andere droom terecht komt. Dit kan zich inderdaad meerdere keren herhalen en dan een ongemakkelijk gevoel geven. Je noemt het een nachtmerrie, dus blijkbaar heb je het als beangstigend ervaren. Ik weet niet waar je precies bang van werd, de droom zelf, het niet wakker kunnen worden of de herhaling. Maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Uiteindelijk zul je altijd wakker worden. :) Het vals ontwaken is - net als het echte ontwaken - een verandering van bewustzijnsniveau (naar dieper of minder diep; het kan ook een soort verschuiving zijwaarts zijn). Het hangt samen met lucide dromen (= in de droom wéten dat je aan het dromen bent en in staat zijn de droom voor een groot deel bewust te sturen). Je was in je slaap afwisselend lucide en niet-lucide.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

danseres

Wow dit beschrijft PRECIES zoals de droom gaat. Ik kan het alleen niet zo goed uitleggen. Ik vond het ook altijd een beetje beangstigend en heb het een paar keer nu gehad, zulke dromen. Vaak ontwaak ik na zulke dromen ook veel vermoeider en heb ik de hele dag het gevoel dat ik nog ´slaap´.
Wat ik wel de laatste keer deed tijdens zo´n droom van vals ontwaken (hey nu heb ik er een naam voor ;D) is op mijn mobieltje kijken naar de tijd. Die is dan meestal helemaal in de war of ik zoek iets anders in mijn kamer wat dan niet klopt en dan weet ik dus dat ik nog droom. Vanzelf 'val ik dan weer in slaap' om opnieuw te proberen te ontwaken.

Bedankt voor de uitleg!

Diekefirts

Bedankt voor de uitleg ja, Ricca.
Ik hoopte dat er meer in zat dan alleen de verandering van levels van bewustzijn. Nu ik je antwoord zo lees denk ik dat ik vooral die keren dat ik vals ontwaak uit en weer terugval in nachtmerries onthouden heb. Soms is de nachtmerrie ook het weten dat je droomt en wíllen ontwaken wat niet lukt op zich.

Wat ik zo raar vind is dat ik deze soort 'dromen' pas de laatste tijd heb en dat ze iedere keer terugkomen, die veranderingen in bewustzijnsniveaus.

Ricca

Citaat van: Diekefirts op januari 23, 2009, 21:06:11 PMIk hoopte dat er meer in zat dan alleen de verandering van levels van bewustzijn.

Er zit natuurlijk wel méér in, maar dan moet je naar de inhoud van de dromen kijken. ;)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

danseres

Diekerfits deze site is mss ook interessant voor jou. Ik herken er heel veel in! Wat ik ook doe, net als beschreven is proberen het licht aan te doen als ik denk wakker geworden te zijn. in een vals ontwaken droom blijft het licht dan uit. nu snap ik pas dat dit een teken is dat ik dus droomde. tijdens die dromen was ik me daar niet van bewust.

http://www.starmanproductions.nl/specials/newagespecial3.html

danseres

Ok vannacht had ik dus weer zo'n 'vals-ontwaken-droom' maar dit keer toch wel heel heftig.

Als ik niet kan slapen draai ik die 'oefening' op mijn mp3 speler, soort zelfhypnose die je leert OBE te krijgen maar goed tegen de tijd dat je daar aanbeland, lig ik allang te snurken ;D dus mij helpt het gewoon om te ontspannen.

Nu valt me wel op dat ik op de een of andere manier dan vaker dit soort 'vals-ontwaken-dromen' heb, vannacht was ik in die droom héél alert om te zien of het echt was, ik probeerde te gillen maar mijn stem was uiteraard hééél klein, toen probeerde ik alle lichtknopjes aan te doen, en uiteraard bleef het donker  ::), ik slaap vaak met zo'n slaap'bril' (zo noem ik het maar, zo'n stoffen ding die je voor je ogen doet met elastiek achter je hoofd om het licht buiten te sluiten) dus in de droom deed ik hem af en gooide hem om de grond omdat ik kwaad was dat het niet licht werd maar even later zat ie er weer, voor mijn ogen. Dus weer afgedaan, steeds kwaaier, dat herhaalde zich wel een paar keer.

Ik merkte dat ik me ging ergeren en probeerde te praten maar mijn stem bleef weg dus ik wist dat ik nog droomde en ik probeerde uit alle macht te ontwaken dus ik ging mijn oogleden proberen van elkaar te halen. Ik zag door een kleine spleet van mijn oogleden een stukje van mijn wimpers maar ze waren zoooooo zwaar dat ze niet van elkaar kwamen.

Ook stond ik op om in de keuken de warme lucht knop (verwarming) uit te zetten maar hij bleef gewoon blazen hoorde ik daarna.

Toen ging ik op mijn mobieltje kijken maar ook daarvan bleef het schermpje zwart.. ik wist dus constant dat ik niet wakker was maar probeerde het in alle macht te worden. Dat 'denken dat ik wakker werd' herhaalde zich in totaal 6x (heb het geteld ::)).

Helemaal in het begin, schoot ik ook 2x uit mijn lichaam maar heel gek t was net of mijn lichaam er lag en ik schoot ineens eruit maar via de bovenkant, zat gehurkt boven mijn hoofd en mijn 'ziel'(?) 'astraal lichaam'(?) wou zo eruit stappen maar ik was bang dus ik zei 'nee! dat wil ik niet!' daarna gebeurde het nog een keer en ik moest mijn astraal lichaam (noem ik het maar) echt vásthouden. pfff. wat een vermoeiende droom. :-\

Daarna werd ik écht wakker maar ik wist natuurlijk niet of ik echt wakker was. ik zag dat pas doordat het licht door de rolluiken kwam, ik keek om me heen en moest paar keer met mijn ogen knipperen en hardop zeggen; ben ik nu écht wakker?

goed wou dit alleen maar delen. toch zou ik wel willen weten of ik hier iets anders mee kan met zo'n droom. Ik bedoel, wat héb je eraan eigenlijk behalve een soort paniekgevoel?

Gek genoeg was ik bang doodmoe op te zullen staan door deze droom omdat je dus denkt zo vaak wakker te zijn geweest en dus onrustig te hebben geslapen maar dat is niet zo. Ben enorm uitgerust! ;D

snowdrop

Ik had vannacht een droom waarin ik plotseling een heel stuk van mijn haar verloor  :o  Natuurlijk schrok ik enorm, en ik dacht: dit moet een droom zijn! laat dit een droom zijn! En toen herinnerde ik me, in die droom, de truc met de lichtschakelaar. Ik knipte - en het licht bleef uit. (De schakelaar kwam zelfs half los te hangen, herinner ik me.) Toen wist ik zeker dat ik droomde en ik denk dat ik toen opgelucht ontwaakte. Het was aan het begin van de nacht, dus er kwam weer een hoop overheen, maar dat van de lichtschakelaar is me de hele tijd bijgebleven. Het werkt dus echt! Fascinerend...  :D

danseres

Vannacht had ik weer een vals-ontwaken droom. Ik ga steeds verder in het testen of ik slaap of niet en deed allerlei spelletjes  ;D. Ik keek uiteraard op mijn mobieltje om te zien of die aan was en toen zei ik tegen me zelf in de droom; 'ok dit is dus weer een vals-ontwakendroom. Goed, dan laten we er maar gelijk wat mee doen. laat me eens 2 fotos van S. (mijn ex) zien.'
in werkelijkheid heb ik die namelijk al zo lang niet gezien dat ik zijn gezicht niet voor de geest kan halen nauwelijks. en toen kreeg ik zijn gezicht te zien. niet echt als foto maar eerst als een soort mind picture en daarna nog als foto. wat vaag maar ik kan me de 2 foto's nu wel weer herrineren!
Daarna zei ik; 'ok laat me maar uit mn lichaam gaan' en daar ging ik. ik zag mezelf vaag liggen in bed, slapend. het beeld was wazig maar ik herkende mezelf!
nou moet ik wel zeggen dat de obd dit keer dus echt dromend was en niet zoals bij de vorige keren, plotseling zodat ik ervan schrok.

Luna

Sinds jaren maak ik mijzelf wakker als het me te gortig wordt  ;D ;D ;D

Ik kan in mijn droom op een bepaald moment " weten" en "voelen" dat ik droom.
Ik leerde het mijzelf jaren geleden aan.
Dan zeg ik tegen mijzelf heel sterk; " Ogen open doen"
Dat kost soms heel wat moeite.
Maar het foefje is om het direct te doen.
Het is lastig uit te leggen , maar het werkt al jaren.
Al heb ik mijzelf de laatste tijd niet meer wakker gemaakt.

Al mijn energie gaat naar het open doen van mijn ogen.
Vaak lig ik ook op mijn rug te dromen...
Pers, pers (zo voelt het om je ogen te openen hihi)
en Tjakka, ik ben uit de droom !!

Wie kan dit ook en hoe leg je tips aan anderen uit...?

Liefs Loes :)
We leven in een Genadig Universum,
Alles is bedoeld om je dichter bij Jezelf te brengen!

danseres

Citaat van: Sheis op februari 15, 2009, 12:21:25 PM
Sinds jaren maak ik mijzelf wakker als het me te gortig wordt  ;D ;D ;D

Ik kan in mijn droom op een bepaald moment " weten" en "voelen" dat ik droom.
Ik leerde het mijzelf jaren geleden aan.
Dan zeg ik tegen mijzelf heel sterk; " Ogen open doen"
Dat kost soms heel wat moeite.
Maar het foefje is om het direct te doen.
Het is lastig uit te leggen , maar het werkt al jaren.
Al heb ik mijzelf de laatste tijd niet meer wakker gemaakt.

Al mijn energie gaat naar het open doen van mijn ogen.
Vaak lig ik ook op mijn rug te dromen...
Pers, pers (zo voelt het om je ogen te openen hihi)
en Tjakka, ik ben uit de droom !!

Wie kan dit ook en hoe leg je tips aan anderen uit...?

Liefs Loes :)
ik heb ook die grote moeite om ogen open te doen. zie hierboven. ik had dus een keer dat ik in mijn droom echt met mijn vingers mijn oogleden van elkaar moest halen en dat lukt dan nauwelijks.  ;D mn hele lichaam is dan ook zo zwaar.
ik begin er steeds meer plezier in te krijgen omdat ik mijn onderbewustzijn in mijn droom opdrachten kan geven. net als die foto´s en dat ´eruit gaan´ vannacht.
ben benieuwd wat ik nog meer ga doen allemaal in mijn dromen.  :P