Een vreemde droom...

Gestart door ???, december 30, 2008, 15:37:42 PM

???

Enkele weken terughad ik een vreemde droom die echt heel levensecht overkwam. Ik zat als bijrijder in een auto naast de bestuurder, een goede vriend van me. De auto raakte te water en ik was min of meer verlamd en kon mezelf niet redden en realiseerde me dat dit het einde was. Ik voelde levensecht het verdriet dat ik had voor mijn familie/ouders en daarna de berusting. Eigenlijk direct na de berusting was de droom voorbij en was ik wakker. Het was voor mijn gevoel een heel korte droom, en zeer heftig.

Wat kan ik hieruit opmaken? Ik weet (denk te weten) dat de dood vaak een symboliek is voor een drastische verandering. Als de gelegenheid zich voordoet echter, zal ik niet zo snel in de auto van die vriend stappen...

Weet iemand wat het betekent en wat ik er verder mee moet doen?

groeten Rob

???

Ik zag pas later het topic over de ott, ik vraag me af hoe ik die over het hoofd kon zien :) Dus hieronder versie 2:

Ik zit naast één van mijn beste vrienden in zijn zwarte mercedesbus en rijden over de weg, we praten ondertussen wat, en eigenlijk van het ene op het andere moment raakt de auto te water. Van het te water zelf raken heb ik geen herinnering; we rijden en ineens staat de auto rechtop  "op" het water en de auto gaat zinken. Vanaf dat moment heb ik geen enkele interactie meer met die vriend van me, al zijn we nog volledig bij bewustzijn. Mijn gevoelens nemen het over en ik voel me verdrietig vanwege het verdriet dat mijn ouders zullen hebben. Gek genoeg is het een ideale tewaterraking, omdat ik bij adequaat handelen mezelf eenvoudig kan bevrijden. Dit doe ik echter niet, ik ben als het ware verlamd, al voel ik me niet letterlijk verlamd; ik laat het gewoon gebeuren. Vervolgens, op het moment dat het water langs de ruiten omhoog stijgt, realiseer ik dat de dood onvermijdelijk is en berust ik me erin. Na de berusting is de droom heel abrupt voorbij en zit ik wakker in bed even tot rust te komen. De droom was zeer kort en zeer helder; ik was me absoluut niet bewust dat ik droomde.

Wellicht is dit verhaal een stuk duidelijker. De vorige was een beetje kort door de bocht (wel raar om "kort door de bocht" te gebruiken ivm een tewaterraking van een auto ;))

Ik ben zeer benieuwd of er iemand is die me hier wat over kan/wil vertellen,

groeten Rob

Ricca

Je bent niet de enige die het belangrijke topic over de o.t.t. over het hoofd ziet. ;D Gelukkig heb je een nieuwe versie geschreven, met meer details. :) Ik zal me er eens in verdiepen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Hallo Rob,

Je kunt gerust weer bij je vriend in die auto stappen hoor, want deze droom is, hoe levensecht ook, zuiver symbolisch. Ik vind het zelfs een heel mooie droom.

De weg waarop je rijdt kun je zien als de levensweg en een auto/bus is het voertuig van de wil (in tarottermen: de Zegewagen). De wil kan ons brengen waar we willen zijn. Jij rijdt als passagier mee in de auto d.w.z. je laat je meevoeren - in de droom door je vriend, maar het gaat niet echt om die vriend, hij is alleen maar symbool voor iets buiten jouzelf, waardoor het lijkt alsof je ondanks jezelf ergens in terecht komt. Ergens in rolt :) zonder dat je daar bewust op uit was... (dit verklaart ook waarom er na de tewaterraking geen interactie is tussen jullie, het gaat in de droom echt alleen om jou).

Het water is de gevoelswereld. Door omstandigheden geheel of ten dele buiten je eigen wil, ben je dus in een situatie terechtgekomen waarin je overspoeld wordt door gevoelens. In de droom is dat verdriet vanwege het verdriet dat je ouders zullen hebben, maar dat komt omdat je in de droom niet beseft dat je in een symbolische situatie zit... Het verdriet is niettemin echt en het heeft inderdaad met een soort afscheid te maken.

De dood (in de tarot én in dromen) heeft altijd met een soort afscheid te maken, een diepe innerlijke verandering, een afscheid van het oude zelf en meestal gaat het daarbij om het loslaten van het ego. Je gaat niet echt dood; het is slechts het ego dat 'sterft', maar dit is niet het einde van je leven.

Het overspoeld worden door gevoelens is waarschijnlijk het láátste wat je wilde, want een auto staat ook voor het ego en het ego wil de dingen graag onder controle hebben. De controle loslaten en in een situatie berusten staat voor het ego gelijk aan sterven... Maar nu je toch in deze situatie verzeild bent geraakt vind je in jezelf de kracht om te berusten. Op het moment van overgave is de droom voorbij.

Het 'sterven' van het ego is altijd iets goeds. Het is een belangrijke stap op weg naar het openbloeien van je ware zelf. Het is goed om daarin te berusten. Nog mooier is het om daar heel blij mee te zijn. :)

Met de droom zelf hoef je verder niets te doen. Het eigenlijke 'werk', de overgave, is al in de droom gebeurd en dat zal ook doorwerken in je waakleven.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

???

Hoi Ricca,

Allereerst erg bedankt dat je de moeite hebt genomen om de droom te analyseren. En dat heb je heel mooi gedaan. Ik herken er wel veel in. Ik ben namelijk iemand die altijd alles wil overzien en ook ben ik perfectionistisch, een controlfreak klinkt weer wat te negatief aangezien ik niet dominant over anderen ben. Het is echter wel zo dat ik alles in de gaten wil hebben en dat er geen verrassingen plaatsvinden. Ik denk dat dit mooi aansluit bij het mee laten voeren en het ego.

Onlangs is mijn spirituele zoektocht in een versnelling geraakt; ik mediteer en ben met tarot aan de slag gegaan, terwijl ik dit daarvoor alleen maar ooit van plan was. Misschien is dit het onderwerp van de droom. Het kan ook gedeeltelijk op mijn studie van toepassing zijn, aangezien ik een tijd had dat ik bij ieder vak afhaakte en niet naar de tentamens durfde, omdat ik wist dat ik zou falen. Het laatste half jaar heb ik tentamens gemaakt en een paar vijven gehaald, een hele vooruitgang, omdat ik nog steeds door mijn faalangst een zeer gebrekkige voorbereiding kende.

Maar deze week heb ik een 8 teruggekregen voor een tentamen waar ik zéér ontevreden over was; ik dacht de vragen niet te begrijpen en had een onzeker gevoel over bijna alle antwoorden. Dat blijkt onterecht! Ik heb nog steeds het gevoel dat het niet waar kan zijn :)

Dus misschien dat die verandering in mijn onderbewuste als gevolg heeft dat ik in mijn waakleven dingen aanpak zonder bang te worden en vooraf af te haken (spiritualiteit, studie) en ik zou het geweldig vinden als deze verandering doorzet!

Heel erg bedankt voor deze mooie uitleg van mijn droom en hopelijk heb ik hem goed geïnterpreteerd,

groeten Rob :)

Ricca

Lieve Rob,

Dat is een heel aannemelijke interpretatie die je zelf geeft. :)
Nog gefeliciteerd met de 8!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love