Huis met onveilige vloer...

Gestart door Luna, december 27, 2008, 19:15:25 PM

Luna

Ja hoor het was weer zover.
Ik herinnerde mijn droom van afgelopen nacht.
Het ging weer over een huis maar heel anders als mijn "huizendroom" van jaren geleden.
Het ging als volgt;

Ik was in een heel groot huis en het was van mij, geloof ik.
Dit keer was ik niet alleen want er waren steeds mensen aanwezig.
Het was eigenlijk zo dat ik achter iets was gekomen.
Eerst lag er bijv, vloerbedekking in het zeer grote huis.
Op een bepaald moment was alles met houten planken en een zeer onveilige situatie.
de hele vloer daar kloptte helemaal niets meer van.
Mijn huis was zowieso een halve bouwval, leek wel...
Dit was levensgevaarlijk want er zaten zwakke plekken in waardoor je naar beneden kon vallen.
Ik was in mijn droom erg bang en verdrietig geloof ik.
De woonwaard had belachelijk werk afgeleverd. In de badkamer was een soort glazen wandje geplaatst
vrij laag was het, maar helemaal in scherven. Het glas was stuk en er lag allemaal prutswerk.
er stond geloof ikeen emmer en er lag aarde in de kleine maar bouwval-achtige kleine badkamer.
Ik geloof dat ik op blote voeten stond en op moest passen voor dat glas. (in werkelijkheid hebben de buren een stuk raam bij het balkon en liep ik zelf met sloffen omdat ik bang was voor splinters toen ik op visite ging...kan ermee te maken hebben)
Maar er kwam dus iemand van woonwaard kijken die heel nonchalant erover deed.
Hij kon de vloer wel maken en ik wilde wel even zien hoe... erg assertief wat ik meestal wel ben.
Hij wilde het wel laten zien en toen gebeurde het;
op een bepaald moment ging de hele houten vloer heen en weer (ik stond er niet op maar bekeek dit van een afstand !)
en dit is raar;
Het was het effect wat je hebt als bij de vuilniswagen er zakken in worden gegooid.
Het was zo groot als de wieken van een molen.
het is het best te beschrijven als een bull-dozer effect maar dan in een houten vloer...
een gigantisch gebeuren met een groot gapend gat.
De man van woonwaard vertelde zo heel laconiek dat ik daar best voor kon kiezen hoor... erg vreemd.
"Nou laat de badkamer dan maar zo " zei ik in mijn droom.
Want wie kiest er nu voor een vloer die opengaat als een levensgroot tandwiel (??) waar een gapend
gat onder zit en dat je zo daarin kan vallen...  :-\ ???
Je had met die vloer dan zo'n "maal effect" zo'n verslindende ronddraaiende "wiel" ? Effect.
Dat was dus in het heel groot aan de hand, met die grote houten vloer in dat grote huis. Mijn huis dacht ik...
als ik keek naar dat ronddraaiende gebeuren in de vloer dan zag ik daaronder allemaal aarde.
je kwam als je door die vloer heenviel onder het huis terecht waar allemaal aarde was en leidingen.
Er waren verschillende zwakke plekken. de meneer van woonwaard kon het wel repareren dat glaswerk en ge-rotzooi
in de badkamer, maar dan moest hij die vloer "opschuiven" (belachelijk wat een mens kan dromen) maar juist door
dat opschuiven kwam dat vrachtwagen maal gebeuren wat ik zo eng vond.
Op een gegeven moment keek ik boven mij en zag daar ook een houten vloer die onveilig was.
er waren dus op twee verdiepingen gevaarlijke houten vloeren met zwakke plekken.
Er waren steeds onbekende mensen aanwezig in mijn huis. Het was niet eenzaam ofzo.
eerst was ik alleen maar toen kwamen er dus mensen die er opeens waren maar een heel onbelangrijke
rol hadden. Mijn angst werd er niet minder door.
Het leek alsof er ook een "welkom" gebeuren was geweest. een soort opening van dit huis maar ik
zag geen enkele bekende. het was onpersoonlijk.
Dit was het EINDE van de droom.
want ik zag bloemen en kaartjes in de gang hangen
en er waren een hoop mensen.
heel vreemde droom was dit en wat kan het betekenen?
____________________________________________________________________________________________ :-\ :'(

Momenteel ga ik door een diep proces van verschillende soorten verwerking, acceptatie en inzichten.
Een heel leerzame periode van afsluiting van de buitenwereld en zelf tot veel productieve inzichten komen.
Toch blijven mijn dromen regelmatig over "onveilige" huizen gaan   ::)

Liefs Sheis  :)
We leven in een Genadig Universum,
Alles is bedoeld om je dichter bij Jezelf te brengen!

Luna

belangrijk feit (denk ik)
=

In het grote huis waren helemaal geen kamers.
het was een grote ruimte.
Nergens zaten deuren ofzo, de kamers waren er niet...

Mikal

Hoi Sheis,
Als ik dit lees moet ik gelijk aan geboorte denken, het heeft hier veel gelijkenissen mee. Wel symbolisch dan natuurlijk. Net als bij je andere huisdroom trouwens, daar moest ik ook gelijk aan geboorte denken. De gangen: het geboortekanaal, een uitgang zoeken maar er niet uit kunnen: als baby wil je eruit zoek je waarschijnlijk naar alle mogelijke manieren omdat het erg bedreigend is, maar kan dit niet zomaar. Het gevoel dat je vastzit.

Zo ook met deze droom.
De situatie is zeer onveilig, levensbedreigend zelfs. Als baby in de baarmoeder is dit de plaats waar je (vaak) negen maanden bent verbleven en ineens veranderd het. De vloer vertoont zwakke plekken, je kan erdoorheen vallen: dit is de ontsluiting, de glaswand die aan scherven ligt: misschien de vliezen die zijn gebroken, en vervolgens de vloer die heen en weer gaat en een maal effect heeft als een verslindend ronddraaiend wiel: de weeen. Er zijn nog wel meer elementen uit je droom te halen die gelijkenissen met je droom vertonen, maar dit is wat ik er zo even uit haal.
Moet jij je maar eens voorstellen hoe dat voor een baby moet zijn. Zijn veilige nest veranderd ineens in een levensbedreigende situatie. De plek waar hij zit beweegt, er gebeurd vanalles, gevoel van omklemt te worden door zijn veilige 'huis' de weeen dus en de angst eruit te vallen.

Zoals ik dit dan nu in je huidige situatie kan vertalen, is dat je in een fase zit van loslaten (geboorte). Je zit er nog vol in, je bent tenslotte het huis nog niet uit 'gevallen' en de situatie is nog erg bedreigend. Je weet niet wat er nu komt. De nieuwe situatie is nodig en hoewel je het wel zou willen veranderen, of terug gaan naar hoe het eens was (je wil dat de woongaard alles weer hersteld) het is niet meer terug te draaien. Het proces van loslaten is in volle gang. Alleen is het voor jou nog onduidelijk wat het gaat brengen. De droom laat volgens mij ook zien dat je nu bezig bent je voor te bereiden op de toekomst, dit is tenslotte wat weeen doen, ze maken de weg vrij zodat de baby erdoor kan.

Tot zover mijn associaties over jou droom. Hopelijk kun je er wat mee in je verdere overdenkingen over de droom.
Liefs Mikal

Luna

Citaat van: Mikal op december 28, 2008, 15:16:48 PM
Moet jij je maar eens voorstellen hoe dat voor een baby moet zijn. Zijn veilige nest veranderd ineens in een levensbedreigende situatie. De plek waar hij zit beweegt, er gebeurd vanalles, gevoel van omklemt te worden door zijn veilige 'huis' de weeen dus en de angst eruit te vallen.

Zoals ik dit dan nu in je huidige situatie kan vertalen, is dat je in een fase zit van loslaten (geboorte). Je zit er nog vol in, je bent tenslotte het huis nog niet uit 'gevallen' en de situatie is nog erg bedreigend. Je weet niet wat er nu komt. De nieuwe situatie is nodig en hoewel je het wel zou willen veranderen, of terug gaan naar hoe het eens was (je wil dat de woongaard alles weer hersteld) het is niet meer terug te draaien. Het proces van loslaten is in volle gang. Alleen is het voor jou nog onduidelijk wat het gaat brengen. De droom laat volgens mij ook zien dat je nu bezig bent je voor te bereiden op de toekomst, dit is tenslotte wat weeen doen, ze maken de weg vrij zodat de baby erdoor kan.

Hai Mikal,

Bedankt voor je inzichten. dat gevoel van geboorte had ik zelf helemaal niet eigenlijk. want in het huis zat die vloer en daaronder was aarder en leidingen (niet bepaald een veilige plaats voor een baby) niets is veilig in het huis dus ik zie het verband met baarmoeder ook minder.
Ook met het glas in de badkamer zie ik geen gelijkenis met baby of geboorte... ::)
ben heel eerlijk hoor :)

Het klopt wel dat ik aan een geheel nieuw begin in mijn leven sta.Na eerst brand te hebben gehad stoptte ik een jaar met mijn opleiding en zat ik thuis uren door te maken met "nadenken". Ook een saturnus -terugkeer waar ik midden in zit laten een heel nieuw begin zien.
Het echte volwassen worden is begonnen.
Ik ben erg bezig met voorbereiden maar loslaten heb ik nog niet helemaal zicht op  ;)
Het blijft ingewikkeld die dromen...

Liefs van Sheis  :)

Mikal

Hai,
Tja, ik kan het me voorstellen dat het wat vaag lijkt. Ik schrijf ook maar op wat me gelijk te binnen schiet.
Maar de gelijkenis met geboorte zie ik in deze droom juist heel sterk.
De baarmoeder is veilig, tot op het moment dat de weeen beginnen, dan voelt het juist heel onveilig. Dat bedoelde ik juist met dat stukje over die baby, hoe de baarmoeder veranderd. Door de samentrekkingen van de baarmoeder voelt het voor de baby alsof die in elkaar geperst wordt, het wordt een strijd van leven of dood als dit eenmaal is begonnen.
De vloer onder je voeten gaat open, het geboortekanaal dus.
???
Nou ja, als jij er niets mee kunt, jammer dan. Misschien had ik toch beter moeten kijken naar de aparte droomsymbolen.
Liefs Mikal

Luna

Luna

Lieve Mensen,

Ik heb nog een vraag over deze droom.
Zou deze huizendroom over mijn eigen "onderbewuste" gaan?
een huis staat vaak voor jezelf heb ik gehoord.

Dat grote Wieken-van-de-molen achtige Rad, wat zou dat kunnen betekenen?
En waarom zo'n onveilige vloer?
Feit is dat ik door een moeilijke emotionele fase in mijn leven ga.

En heeft iemand enig idee wat dat welkomsgebeuren kan betekeken?
Er waren alleen maar onbekende maar het leek op een opening van mijn huis...
De gang was "af"en er stonden vasen met bloemen met welkomkaartjes eraan.

Maar wat moest ik met zo''n bouwvalhuis?
En waarom vertelde niemand mij in de droom wat er in dat grote huis gaande was.
iedereen leek afwezig en niet herkenbaar.
Ik voelde me echt een beetje machteloos in deze droom...

Liefs Sheis ::)

Ricca

Lieve Loes,

Er zit een mooie chakra-symboliek in de droom. Als jij zelf het grote huis bent, dan is de vloer van de begane grond een symbool voor het 1e chakra of basischakra. Het woord chakra betekent ook letterlijk 'wiel'. Alles wat ronddraait heeft met energie te maken en de chakra's zijn energiecentra, zij ontvangen de energie van je ziel en brengen die in je leven.

Het 1e chakra is verbonden met het element aarde (en je ziet ook letterlijk aarde) en met materiële zaken zoals geld, werk, woning enz. Het heeft ook te maken met vasthouden of loslaten, in dit geval het vasthouden of loslaten van gevoelens, want er is een verband met de badkamer = 2e chakra = element water = emotionele reiniging. Daarnaast zorgt het 1e chakra voor evenwicht, stabiliteit en het gevoel van zekerheid, veiligheid. Een onbetrouwbare vloer zou in dromen bijvoorbeeld op geldzorgen kunnen wijzen of op problemen met werk e.d. waardoor je vaste grond onder de voeten dreigt te verliezen, maar omdat er in jouw droom dat verband is met de badkamer, gaat het hier over emotioneel evenwicht, het je emotioneel staande houden en misschien wel de angst om in te storten (een val in het gapende gat). Het woord bouw-val heeft dezelfde betekenis. Maar de enorme grootte van het rad laat ook zien dat je een enorme overlevingskracht hebt.

In de droom heb je de keuze tussen het laten herstellen van de badkamer (goed voor de emotionele verwerkingen) óf het hebben van een betrouwbare vloer (goed voor je eigen evenwicht, stabiliteit en gevoel van zekerheid) - de twee mogelijkheden lijken onverenigbaar, want door reparatie van de badkamer komt dat draaigebeuren juist op gang. Toch kun je het wel allebei hebben, maar first things first. Het 1e chakra moet goed werken om de energieën van de andere chakra's te laten stromen. In de badkamer is het nogal een puinhoop, maar toch zeg je: "Nou láát de badkamer dan maar zo". Dat is de keuze die je in de droom maakt. En het lijkt inderdaad beter om eerst aan evenwicht en vertrouwen te werken...

Op dit moment in de droominterpretatie trok ik een dolfijnkaartje, het luidde: DIEPE DUIK. Eerst begreep ik dat niet. Een duik in de emoties? Een duik in het diepe gat?? Maar toen herinnerde ik me jouw droom met de giraf en besefte ik dat het kaartje naar die andere (latere) droom verwees. In die droom kom je in het water terecht, maar er is ook een zandbank (aarde, veiligheid). De giraf (vertrouwen) heeft eerst een diepe duik gemaakt (duikeling van vertrouwen), maar rijst daarna heel hoog uit het water omhoog. Het vertrouwen dat in de huisdroom nog ontbreekt, heb je in de latere girafdroom wel gevonden. Eigenlijk is deze huisdroom dus al achterhaald, het was een momentopname.

Een gang kan de overgang naar een nieuwe levensfase symboliseren. De bloemen en welkomskaartjes in de gang zijn een steuntje in de rug voor jou en laten zien dat je op de goede weg bent.

Citeer"Waarom vertelde niemand mij in de droom wat er in dat grote huis gaande was?"

Omdat de droom zelf al vertelt wat er gaande is. :) In beeldtaal. Alleen nog even te vertalen in woordentaal.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love