Hoe leer je dromen duiden?

Gestart door Luna, december 09, 2008, 10:58:16 AM

Luna

Hallo Beste Mensen,

De laatste tijd merk ik dat ik een interesse voor dromen begin te ontwikkelen.
Ik wil heel graag dromen leren duiden omdat er zo veel psychologische betekenis
inzit en zoveel over het onbewuste naar voren kan komen.
Het lijkt mij dat je boeken kan gaan lezen over dromen.
Maar zijn er nog andere tips?
Moet je vaak op intuitie afgaan?
Wordt je beter naarmate je meer duidt?

Liefs Sheis :)
We leven in een Genadig Universum,
Alles is bedoeld om je dichter bij Jezelf te brengen!

Kiwiwoman

Dromen van Carl Jung is heel erg goed, Sheis!

Blue Feather

Hallo Sheis,

Leg een kladblok naast je bed en probeer eens je dromen op te schrijven(aantekeningen en/of tekeningen) direct nadat je wakker bent, let op bepaalde tekens  in dromen die voor jou van betekenis zijn, je zult zien naarmate je er in oefent je steeds beter wordt dromen te onthouden en te interpreteren.
Veel succes!

Klaas

Mikal

Hoi Sheis,

Volgens mij ben je al goed op weg om het te leren, wat ik lees tenminste. Je te verdiepen in je eigen dromen en die van anderen en erop los te associeëren wat er in je opkomt. Dit is volgens mij wel een goede manier om het te leren. Maar goed, ik probeer het ook te leren dus echt een zinvol antwoord kan ik je niet geven.

Wat ik doe is de droomsymbolen ontrafelen door op een simpele manier uit te leggen wat het symbool betekent. Alsof je het aan een kind moet uitleggen die er nog nooit van gehoord heeft. Bijvoorbeeld jou droom over de fles: een fles is een doorzichtig omhulsel waar je drinken in kunt doen.
Je kunt je ook afvragen waarom het bestaat, wat het nut is of waarom mensen het hebben uitgevonden. En dit verbind je dan aan het gevoel wat erbij hoort.

Wat je misschien ook nog helpt is om een droom even met je mee in gedachten te nemen. Het even laten 'weken' zoals ik Pink ergens heb zien schrijven.
Ik hoop dat iemand anders ook nog tips heeft want ik ben er ook benieuwd naar!
Liefs Mikal.

Pink

Hallo allemaal,

Net als Ricca, ben ik altijd blij dat niemand mij ziet als ik me verdiep in een droom. Ik speel ze namelijk vaak na om een gevoel te krijgen bij de droom en dat zou er voor een buitenstaander weleens heel vreemd uit kunnen zien.

Voor mij is dit een manier om voor helder te krijgen of de beelden letterlijk of symbolisch bedoeld zijn. Wat dus weer bepalend is voor het onderlinge verband en de interpretatie. Als ik al meerdere dromen van dezelfde persoon voorbij heb zien komen, dan kijk ik vaak nog even terug om te kijken wat de symbooltaal van de ander is. Pas als dit deel voor mij helder is, ga ik schrijven. Het is ook daarom dat het soms wat langer kan duren voordat ik de interpretatie rond heb. 

Liefs, Pink

Ricca

De vraag komt vaker langs... Dit schreef ik ooit in antwoord op een vraag van Syl:

CiteerHoe ik het doe, zo'n droomuitleg kan ik echt niet in een paar woorden zeggen. En zo'n interpretatie is ook niet in een paar minuten gepiept. Als ik aan een uitleg begin weet ik vaak nog helemaal niet waar ik uit ga komen en is het een kwestie van zwerven door de droom, ieder woord op me laten inwerken, zo vaak als nodig, tot er een lichtje gaat branden. En dat kan soms echt pas bij het allerlaatste woord zijn. Ik let ook op de 'vreemdheid' van de droom. Hoe vreemder een droom, hoe symbolischer. Sommige dromen staan dicht bij het waakleven en hebben een meer voor de hand liggende betekenis. Maar eigenlijk is iedere droom uniek en geeft op een of andere manier ook zelf wel aan hoe hij benaderd wil worden... Van uitgebreide dromen maak ik vaak een eenvoudig tekeningetje met alle droomelementen, zodat ik alles in één oogopslag kan overzien. Dat helpt bij het zien van de verbanden binnen de droom.

En hier is een ouder topic over het onderwerp dromen uitleggen. De ET-methode komt overeen met wat Mikal schreef:

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?topic=956.0

Een heel goed droomsymbolenboek is de Droom-encyclopedie van Pamela Ball.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love