Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE STER

Gestart door palomino, mei 06, 2004, 19:44:45 PM

chellio

Hoi,
Ik begin pas net op dit forum, dus laat ik maar meteen goed beginnen; een aantal details die me bij "de ster" opvallen, en waar ik nog geen verklaring voor gevonden heb (en er moet een verklaring voor zijn, want anders was het niet zo uitgebeeld, toch?):
onder/achter de "aardekruik-arm" en achter het been van de sterrevrouw staat een kluitje plantjes. Niet helemaal uitgetekend, maar toch voldoende om "plantjes" uit te beelden en duidelijk in een andere 'sfeerkleur' (donkerder groen) dan de rest. Het is een beetje een warboeltje, dat betekent het ook voor mij (een warboeltje uit het verleden?) Wat betekent dit voor jullie?
Ook lijkt haar voet op een heuveltje te liggen, betekent dit nog iets volgens iemand?
Nog een detailtje: het bovenste stroompje (in S-vorm) van water vanuit de aarde-kruik is afgesloten! wat betekent dit volgens jullie? Gooi er aub met-z'n-allen jullie ideeen en (onbewuste) kennis tegenaan en laat mij meegenieten.
Dank en groet, Chellio

Ricca

Hallo allemaal,

Ik kwam zojuist ergens een andere kijk op de Ster tegen, d.w.z. op de afbeelding op de RW-kaart. Het is eigenlijk vreemd dat op een kaart van wedergeboorte de sterrenvrouw haar energie (het levenswater) wegschenkt in plaats van iets nieuws te ontvangen. Gewoonlijk gaan we ervan uit dat de vrouw (een aspect van) onszelf vertegenwoordigt. Maar je kunt het ook zo opvatten dat de vrouw de personificatie van de Ster zelf is en de Ster schenkt nieuw leven aan ons lichaam (de aarde) en onze geest (het water). Of aan onze bewuste geest (het land) en ons onderbewuste (het water).
Ik vind dit een mooie zienswijze. Wij zijn zelf de aarde en het water, door de Toren-ervaring ontvankelijk geworden, en ons wordt iets geschonken.
Voor de haarkleur van de sterrenvrouw had ik nog nooit een verklaring gevonden. Nu wel: de vrouw heeft opvallend gele haren, dezelfde kleur als de ster erboven!

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

Pinky

Hoi Ricca,

Naar aanleiding van jou prachtige uitleg nog even naar de kaart gekeken. Wat ik dan ook zie is dat een heel klein stroompje water op aarde terugvloeit naar het water. Zou dat de verbinding tussen beiden kunnen aangeven?

Pink

mimi

Hoi, schatjes,
Ik denk dat de ster inderdaad (zoals Medusa al zei) het genieten (bewust-zijn) van het leven inhoudt. Dwz niet zo in het voetlicht, of manisch gelukkig, zoals de zon, en niet zo'n illusies koesteren,zoals de maan (schijngeluk), maar gelukkig zijn met wat het leven je biedt, happy zijn met de dingen die je doet, die je hebt, groot of klein, belangrijk of onbelangrijk. De kleine dingen zijn nl even belangrijk als de opvallende (GROTE; voor andere mensen). De dingen waar je happy van word zijn vaak (in andermans ogen) heel onbelangrijk, maar wel echt, niet overdreven, niet bedacht.

xxxxxxxxxmimi

Opti-Mystique

De 3 beschermende kaarten:

Op verzoek integreer ik mijn vraag in één van de 3 betreffende kaarten. Met name Hajo Banzhaf stelt dat de Hogepriesteres, de Hogepriester en de Ster de 3 beschermende kaarten zijn, welke het verloop van een gebeurtenis gunstig beïnvloeden, als deze alleen of tezamen vallen in een legging.

Ik zou hier graag nog wat meer over weten, maar ook op Internet blijft het enkel bij deze vermelding. In het forum wordt het een enkele keer aangehaald, maar niet nader uitgelegd noch komt het aan bod bij de bespreking van de Ster, eerder in dit forum.

Mijn cursusleidster heeft hier zelfs helemaal nog nooit van gehoord en zij stelt dat de kaarten uit de Grote Arcana met een Aardsengel erop (resp. de Geliefden, Kracht, Matiging en het Oordeel), beschouwd kunnen worden als beschermende kaarten.

Is er nog meer over de beschermende 3 te melden en zo ja; wie weet dit?

Liefs van Dolf

Ricca

Hallo Dolf,

Het is echt iets voor Banzhaf om de kaarten zo'n predikaat mee te geven, maar ik bekijk altijd per legging wat een kaart mij te zeggen heeft. En daarbij vind ik de Hiërofant (in de betekenis van doctrine/leergezag) lang niet altijd gunstig. De Hogepriesteres en vooral de Ster meestal wel, maar niet omdat het 'beschermende kaarten' zouden zijn. Wat moet je trouwens met beschermende kaarten als ze omgekeerd verschijnen? Je snapt het al, ik ben geen fan van Banzhaf.  :-X
De kaarten met een engel zijn in het algemeen wel gunstig. Maar nogmaals, voor mij geen voorgekookte betekenissen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Hallo Pink,

Ik zie nu net jouw vraag weer staan over het stroompje dat terugvloeit van de aarde naar het water. Het is een mooi idee om hierin de verbinding tussen lichaam en geest te zien, maar die verbinding is in mijn ogen geen eenrichtingsverkeer. En het stroompje wel...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Hallo allemaal,

Voor mij is de Ster vooral een moment van bijtanken. De bron van levensenergie wordt niet alleen bijgevuld door de Ster na de Torenervaring, zoals Ricca ook al zei. Maar daarnaast stroomt de energie die in andere activiteiten gestoken is, het resultaat, ook terug naar de bron. Net zoals regenwater uit de bergen via de rivier weer samenkomt in de zee.

Als alle kracht weer gecentreerd is, je weer helemaal tot jezelf gekomen bent, kun je beginnen aan de reis over het door de Maan verlichte pad, met een nu nog onbekende bestemming.

Liefs van Dolf

Pinky

Hoi Dolf,

Mooi!!! ik voel jouw uitleg recht mijn hart in gaan.

Liefs, Pink

PSje: Ricca, dan zou het stroompje een terugvloeien naar de bron kunnen zijn. Ben er nog niet helemaal uit. Ga vanavond de kaart nog even voelen.

palomino

...Ik zie de sterrevrouw o.a als iemand die bezig is weer in balans te komen na al de turbulentie van de Toren...Ze is door de kruiken steeds weer te vullen en uit te schenken in het water en op het land  bezig zichzelf opnieuw te ontdekken en zodoende een verbinding te maken tussen haar lichaam en haar geest...Ze doet dit op een speels-meditatieve manier,vergelijkbaar met de manier waarop een kind opgaat in zijn spel... :)Het (her)vinden van haar evenwicht en stabiliteit  is hier een  onderdeel van,dat is ook te zien aan haar houding.
Liefs Palo

Ricca

Ik ben ook weer even in de Ster gedoken... en heb mede dankzij de opmerkingen van Dolf een iets completer beeld van de kaart gekregen. :)

Door de instorting van de Toren is de energie van de Toren bevrijd. De bevrijding van deze energie heeft de voorhang van het bewustzijn opengescheurd (de voorhang tussen de zuilen van de Hogepriesteres). Daardoor is het water achter die zuilen toegankelijk geworden (het onbewuste, de bron). Althans het persoonlijke deel van het onbewuste (de vijver van de Ster). Het water dat uit de kruiken stroomt zie ik nu als die bevrijde energie uit de Toren. Het water wordt in de vijver en op het land gegoten: deze energie is zowel naar binnen als naar buiten gericht. En net zoals de tastbare resultaten in de buitenwereld je bemoedigen en je vertrouwen versterken, en zoals elk nieuw kunstwerk de kunstenaar nieuwe inspiratie geeft, vloeit er een stroompje terug van het land naar de bron.

De sterrenvrouw (=de ster erboven) is ons hogere zelf. De Ster-ervaring is het weer ontsteken van het goddelijke licht, de wijsheid van het hogere zelf, de stralende liefde van de ziel. En dat zal wel de reden zijn waarom er op deze kaart in de Tarot of the New Vision een brandende fakkel is afgebeeld:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ST_NV.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

De Ster omgekeerd

• Moeite jezelf te hervinden na een crisis.
  • Je afsluiten voor de rust en de hoop die uit de rechtopstaande kaart spreken.
  • Een gevoel van zwakheid, onmacht en angst. Deze diepe onzekerheid kan evt. schuil gaan achter een masker van arrogantie.
  • Troosteloosheid. Door de verbreking van de verbinding tussen geest en uiterlijke wereld verliest het leven zijn glans. Rachel Pollack: "Als de innerlijke Wateren des Levens zijn ingedamd, wordt de uiterlijke realiteit drabberig en grijs".
  • Geen inspiratie vinden.
  • Koppig vasthouden aan verstarde ideeën.
From Ricca with Love

Djeezes

Citaat van: Ricca op oktober 29, 2004, 12:49:12 PM
Door de instorting van de Toren is de energie van de Toren bevrijd. De bevrijding van deze energie heeft de voorhang van het bewustzijn opengescheurd (de voorhang tussen de zuilen van de Hogepriesteres).

Het water dat uit de kruiken stroomt zie ik nu als die bevrijde energie uit de Toren. Het water wordt in de vijver en op het land gegoten: deze energie is zowel naar binnen als naar buiten gericht.

Hey Iedereen,
Ik ben zelf een heel grote fan van de New Vision Tarot geworden en het gebeurd nog zelden dat ik enige kaart zal interpreteren zonder de new-vision er ook even bij te nemen (althans de kaarten die ik online in men bezit heb - heb ze nog steeds niet allemaal kunnen verzamelen..  :-\)

Wat me nu wel opvalt is dat Ricca praat over de bevrijde energie door het ineenstorten van de toren en dat vindt ik een heel mooie beschrijving,
maar wat ik niet juist kan thuisbrengen is de man met de knapzak op de NV kaart, deze lijkt weg te gaan, het afscheid is genomen en de verhalen zijn verteld,

Moet men hier dan het water zien als de positieve energie  (als restfractie van de toren) waaruit hier opnieuw geput wordt en het vertrekken van de man met de knapzak als het verdwijnen/afscheid nemen van de negatieve energie die het ineenstorten van de toren weliswaar verzoorzaakt had?

Waarbij men de brandende fakkel dan kan zien als de uitgesproken wens/hoop dat de negatieve energie ook daadwerkelijk weg blijft, zoals men vaak zegt:  een kaarsje gaan branden hé  :D

Persoonlijk voor mezelf spreekt de ster vooral een verhaal van hoop uit, een hoop naar positieve items en waarbij de negatieve verbannen en uitgevaagd zijn
Toeval of niet, ik trok net de ster als men dagkaart ,, als dat niet leuk is,

Groetjes aan allen,
Djeezeke

Opti-Mystique

Hai Djeez,

Grappigerwijs trok ik de Ster vandaag ook als dagkaart... dat de kaart ons maar flink mag bezighouden, dunkt me ;)

Even ter reactie op jouw verhaal: de man met de knapzak is voor mij de Dwaas, maar nu al veel verder op zijn pad. Inmiddels in een fysieke gedaante, maar nog steeds met zijn knapzak aan kennis en ervaring op zijn rug. Je ziet ook dat deze knapzak al behoorlijk bijgevuld is, sinds de Dwaas aan zijn avontuur begon. De ervaring die met name het zwaarst weegt en het verst in het geheugen ligt, is die heftige ervaring van het uit de Toren geslingerd zijn.

Ik had eerder al geschreven dat mijn gevoel bij de Ster een moment van bijtanken is, maar op kaart van de New Vision worden we er nog eens aan herinnerd dat we nog steeds op doorreis zijn en dat dit enkel een tussenstop is. Hierna dienen we het pad van de Maan te betreden.

Bij de Ster bepalen we ook opnieuw richting, waarbij we de Ster, onze intuïtie, alleen maar hoeven te volgen. Ik denk dat er absoluut sprake van Hoop is, in de zin dat we allemaal een richting of doel nodig hebben, om ons pad te kunnen vervolgen. Door de overtuiging dat we het realistisch gestelde doel zullen bereiken en hier kunnen cashen, onze winst mogen incasseren en een groei gerealiseerd hebben, voelen we ons gesterkt om de volgende hindernis te nemen.

Oww... en ineens valt me ook nog het volgende te binnen: die sterren geven allemaal een richting aan of sturing vanaf een bepaald punt. Dat in combinatie met je hogere zelf of intuïtie: die grote gele ster is je hoofdgids en de witte sterren zijn je andere helpers. You never walk alone...

Dacht ik zo... ;D

Liefs van Dolf

palomino

Citaat van: Opti-Mystique op oktober 29, 2004, 23:20:51 PM
...gesterkt om de volgende hindernis te nemen.

...Ge*STER*kt door de ster en de de mogelijkheid om ver*STAR*de ideeen los te laten... ;)
Liefs Palomino