Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE STER

Gestart door palomino, mei 06, 2004, 19:44:45 PM

quadique

Wat ik zie bij de ster: (Rider Waite)==>

Ik zie een grote ster op de achtergrond, die vrouw is helemaal naakt, en houdt 2 kannen met water vast. 1tje giet ze om in het water, en de andere op het land. Maar ook 1 voet heeft ze in het water, en de nadere op het land... Bij mijn kaarten (kathleen McCormack), heeft ze het volgende:

Ook zie ik een hele grote ster op de achtergrond, maar zij heeft 2 veoeten op het land, en 2 kannen giet ze om in het water... Ze heeft langer haar, en wat donkerder...

Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik begrijp er nu echt niets meer van...

=xxx=jahs Quadique.

luna

nog een kleinigheid dat ik kwijt wou.
Nutteloos of doelloos hoeft niet persé negatief te worden gezien.  
Niet alles wat we doen hoeft een doel of een nut te hebben.
Dit is gewoon de gedachte waar we zijn mee opgegroeid.  Alles 'moet' een doel hebben, anders is het nutteloos :P

;)

palomino

Hey Meduusje, ;)
Volgens mij heeft alles een doel en is dus nuttig...misschien is het niet meteen duidelijk waarom en waarvoor,misschien wordt dat mettertijd duidelijk of misschien ook niet... :omaar ik ga er vanuit dat niets voor niets is... ;)
Liefs Pal ;)min :P

Vladimir

XVII. De Ster

Citaat van: Ricca op mei 07, 2004, 09:58:00 AM
Lieve Palomino,

Vrede, harmonie en liefde zijn ervaringen die verbonden zijn met het hogere astrale gebied (het woord astraal heeft dezelfde oorsprong als het woord ster). Dit gebied kenmerkt zich door stilte.
De Ster (17) is het vervolg op de Toren (16), de rust die volgt op de instorting van de Toren, de stilte na de storm. In een legging kun je de Ster vaak in verband brengen met een voorafgaande crisis, ook al ligt de Toren niet op tafel.
.....

Sorry, maar is het niet de stilte VOOR de storm?

Doet niets af aan de interpretatie van de Rust na de Chaos van de Toren, hoor, daar niet van. De Harmonie & de Liefde; daar ben ik het mee eens. Op kaart 17 komt de mens voor het eerst zichzelf tegen, na zichzelf van alle excessen te hebben ontdaan (de Toren). En dat heeft immer als potentie dat je van jezelf leert houden..

De Ster; na alle pijn & frustratie van de Dood en de Toren kan een mens het gevoel hebben dat het leven nutteloos is; een lange lijdensweg tot aan het graf. De Ster is de kaart van de Hoop; zij geeft weer dat er altijd overnieuw begonnen kan worden. Zoals Carla aangeeft: de zuivere rede is wat we winnen, ook wanneer we alle materie hebben verloren (naakt = zonder bezit?). Het besef, de lessen die we geleerd hebben zijn de werkelijke drijfveer om door te zetten. Het besef dat we nog leven, het gevoel dat we altijd weer overnieuw kunnen beginnen.

luna

Palomin :),

waarom moet volgens jou dan alles een nut hebben?  Is het niet een plezante gedachte dat er ook dingen zijn die geen nut hebben. Het hoeft toch niet?  Het is bijna een verpichting om achter alles een doel of een nut te gaan zoeken.  

Med :o :os

palomino

Hey Meduus,
Het is helemaal niet zo dat het moet of hoeft...van mij moet of hoeft het niet,ik denk ook niet dat het de be-DOEL-ing is om achter alles een doel of een nut te zoeken...Ik zeg dit puur vanuit mijn overtuiging dat er niet zoiets als 'toeval 'bestaat...Ik zit aan een voorbeeld te denken om het je duidelijker te maken wat ik bedoel maar ik kan zo snel geen goed voorbeeld bedenken... ???wordt vervolgd. ;)
Liefs Palomino

palomino

Meduusje,
Nog steeds geen goed voorbeeld maar wel een goed idee...misschien moeten we er gewoon een topic van maken... ::)
Liefs Pal :D

Vladimir

Gurdjieff's Zelf-Herinnering heeft waarschijnlijk ook veel met De Ster van doen, zoals Medusa terecht al opmerkte.
Zelf-her-innering; jezelf opnieuw centreren. Terug naar de kern gaan en zien wat je aan het doen bent. Bewust doen.

Bewust doen is iets totaal anders dan iets doelbewust uitvoeren; dat is meestal een reactie op het voorgaande, een onontkoombaar iets. Gurdjieff maakt hier het onderscheid tussen Wezen en Ego, in die zin, dat mensen met een actief ego en een passief wezen, zichzelf doelloos, onbewust bezig houden met alles wat er op hun pad verschijnt.

Mensen die zich daarentegen weten te bekwamen in het activeren van het wezen, zullen merken dat het voorheen actieve ego passief wordt. Dit begint te luisteren naar de noden van het wezen, in plaats van naar de noden van de buitenwereld. Voorheen was het ego het pantser, dat alle invloeden opnam en een gepaste reactie erop gaf, zonder deze informatie daadwerkelijk tot het wezen te laten doordringen. Wanneer het wezen actief wordt, en dat zien we heel duidelijk op de Ster, dan wordt het ego ten dienste gesteld van het wezen. Dan vervalt het pantser en is het het wezen wat luistert naar de buitenwereld en heerst over het ego. Het ego wordt passief; het ontvangt de orders tot actie van 'de meester'; het wezen, het zijn.

Vladimir

Een goede opmerking, uit The Book of Toth (Crowley):
De Ster is de representatie van het Perpetuüm Mobile; de oneindige actie. Zij giet water over zichzelf (bij Crowley) en op het land. Het vormt een oneindige cirkel, een altijd-stromend geheel. Dit geldt echter slechts voor het Geheel, voor het Universum als geheel. Dit geldt niet voor de onderdelen, daar zij energie kunnen winnen & verliezen. Het Universum kan echter geen energie verliezen; dit zou betekenen dat er energie verloren gaat en dat is mathematisch absurd.
Dus, waar onderdelen energie winnen & verliezen aan elkaar, blijft het Geheel constant.
Dit kan op zich leiden tot geheel nieuwe inzichten in het leven; de acceptatie van jezelf als wezen, als Geheel, terwijl zich allerlei deelaspecten vermenigvuldigen en delen. Later, bij de Zon, leidt dit dan tot de Constante van de Dynamiek; de altijd-aanwezige energie, die dynamisch kan worden toegepast..

luna

De ster staat in relatie met de waterman :)

Marjolein

Ik heb met plezier al het bovenstaande gelezen. K bestudeer de kaarten (Crowley) vrij nauwkeurig op het moment om maar geen detail of symbool te missen. Mijn ervaring is al dat iedere kaart naast een algemene betekenis voor iedereen ook een persoonlijke betekenis/lading heeft. Daarom vind ik het leuk alles van jullie te lezen om van te leren.
Voor mij is de ster het innerlijk ervaren en uitstralen van de ontdekking dat we zelf 'als poort van het groot mysterie' open mogen staan voor alle krachten van het universum. De vrouw in de kaart heeft het besef dat zij het licht door mag geven. Ze heeft er vrede mee dat ze niet hoeft te voldoen aan de buitenwereld maar dat ze 'zichzelf genoeg is'.
Door dat ZELFvertrouwen komt het verschijnsel synchronisiteit in beeld, dat wat je wenst en verlangt kan vervuld worden.
Liefs en sterretjes van DeMagier

lancelot

Ik vind de hoedanigheid van de ster zo mooi en veraf. Koel staat ze haar licht te schijnen van grote hoogte. Wel licht maar geen warmte zeg maar. Het is een koude schittering die zich eenzaam aandoet.

lancelot

luna

Inderdaad de kleuren zijn nogal koel. Had ik eigenlijk nog niet echt op gelet :(

Vladimir

Lancelot;

Mee eens, mooi gezegd! En in mijn interpretatie van jouw woorden, vervang ik 'koel', 'koud', door 'onbewogen' en 'eenzaam' door 'eenvoud'. Daarmee zit ik direct op de betekenis: De onbewogen eenvoud van het bestaan. ;)

Ricca

Hallo Lancelot,

Hartelijk welkom en laat ook gerust je licht over de andere kaarten schijnen!

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love