Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

vreemde droom

Gestart door Pipa, oktober 01, 2008, 22:54:59 PM

Pipa

Hoi
Een paar weken geleden heb ik een rare droom gehad die me steeds bij blijft. Kan iemand mij vertellen wat deze droom betekend?

Ik droomde dat ik tegenover mijn partner zat, we zaten dicht bij elkaar en ik had mijn pyama aan. Ineens word ik langzaam omhoog getrokkent aan de schouderpunten van mijn pyama. Ik kijk mijn partner aan en allebei zijn we heel verbaasd. Ik weet dat ik omhoog getrokken word door een demon en durf niet naar boven te kijken. Mijn partner kijkt wel omhoog en ik zie dat hij schrikt, doet zijn schouders bij elkaar alsof hij weg duikt en ik weet daardoor dat het een eng wezen is dat me omhoog trekt. Op een gegeven moment word ik boos en zeg: zet me neer, toen dat niet gebeurde zei ik heel beslist: NU en toen liet het wezen me weer zakken.

Ben heel benieuwd naar reacties!
groetjes
Pipa

Kiwiwoman

Wel, jij laat je leven niet door anderen of omstandigheden bepalen. Jij beslist zelf! Goed, hoor! :)

Ricca

Lieve Pipa,

Die demon is eigenlijk helemaal niet zo eng als je denkt. Het is slechts je eigen angst die hem eng maakt...

Duiveltjes, demonen en meer van dat fraais, symboliseren vaak een aspect van jezelf dat je liever niet onder ogen wilt zien. Omdat het bijvoorbeeld iets is dat je verkeerd of ongepast vindt van jezelf. Je probeert het in de droom uit alle macht te beheersen of onder controle te houden, en dat lukt ook, maar uiteindelijk zal datgene wat je probeert te beheersen altijd sterker lijken dan jijzelf - juist omdát je ertegen vecht. Maar als je onder ogen ziet waar je wérkelijk bang voor bent, verliest het meteen zijn macht. Er is wel moed voor nodig om de demon aan te kijken, maar als je het doet, zul je verbaasd zijn en denken: hoe heb ik dáár nou bang voor kunnen zijn! ;D

Wat het is, waar je bang voor bent, kan ik je niet vertellen, maar het kan iets heel simpels zijn. Misschien ben je in het waakleven bang iets niet goed genoeg te doen. Of misschien heb je iets gedaan wat je niet begrijpt van jezelf en waar je je voor schaamt. Of misschien probeer je iets weg te moffelen omdat het in je eigen ogen iets onvergeeflijks is. Wat accepteer je niet van jezelf? Wat het ook is, het is niet zo erg als je denkt. Wil je het oordeel over jezelf niet eens in twijfel trekken? Accepteer dat je bent zoals je bent, want je bent natuurlijk een prachtig mens. :)

Liefs,
Ricca   
From Ricca with Love

Pipa

Hoi Ricca
Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik dacht zelf ook al dat de demon staat voor iets waar ik bang voor ben, iets dat voor mezelf staat alleen heb ik geen idee wat! Mijn partner en het langzaam omhoog getrokken worden zouden hier het antwoord in kunnen geven maar het is nog een raadsel.
Dat ik in mijn pyama ben zou kunnen betekenen dat ik ontspannen bent, rust heb en dat dit omhoog gaan dan juist gebeurd. Het zo dicht tegenover mijn partner zitten zou kunnen betekenen dat die eigenschap waar het over gaat ook in mijn partner terug te vinden is en ook hij bang is voor hetzelfde. Dat je dit niet kunt ontcijferen snap ik want je kent ons niet, wat ik graag zou willen weten is " dat omhoog getrokken worden". Als ik er vanuit ga dat  " omhoog gaan" voor : uit je gevoel gaan en in je hoofd zitten, het zou ook vluchten kan betekenen dan klopt het niet met dat "enge" . Het zijn allebei dingen die ik graag doe en in dat geval zou ik de demon geen demon vinden.

Hopelijk zijn er nog meer ideeen.

groetjes
Pipa

Ricca

Lieve Pipa,

Het is inderdaad meestal niet zo gemakkelijk om een schaduwkant van jezelf te herkennen. De droom heeft je op die schaduw attent gemaakt en misschien komt de herkenning nog wel.

Het in pyama zijn wijst inderdaad op een toestand van ontspanning en juist dan, als de aandacht verslapt is, neemt datgene wat je liever niet wilde zien, je onverwacht te pakken. Het omhoog gaan is in de droom niet iets wat je zelf doet, maar wat je ondergaat en heeft daarom volgens mij geen andere betekenis dan: het gevoel te pakken genomen worden, gegrepen te worden o.i.d.

Een droom met archetypen zoals demonen is van een diep symbolisch niveau en op dat niveau zijn alle personen eigenlijk aspecten van jezelf. Het feit dat je partner schrikt van de demon en wegduikt, zegt niets over je partner zelf, want de droom gaat geheel over jou. Jij ziet slechts je eigen schrik in zijn gezicht en houding weerspiegeld. Demonen zijn héél persoonlijk. Misschien weet je partner in het waakleven wel wat het is dat jij liever niet onder ogen wilt zien, dat is iets anders, maar voor hém is dat geen demon.

Bij tarotkaart De Duivel heb ik nog meer over de schaduw geschreven. Zie de inhoudsopgave van Tarot-arcana.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pipa

Hoi Ricca

Het zou kunnen hoor wat jij schrijft.

In dromen ga ik er altijd vanuit dat iedereen over wie je droomt staan voor delen van jezelf. Dat geldt voor de demon en voor mijn partner. Dat deze als voorbeeld genomen zijn in mijn droom is mijn associatiedeel met ze. Dat is ook wat jij zegt min of meer.

In dat geval trek ik mezelf dus wel omhoog. Het is de demon die voor een deel van mezelf staat, die mij omhoog trekt.

Het omhoog getrokken worden gebeurde trouwens wel met " beleid", het ging langzaam en was geen onaangenaam gevoel. Alleen toen ik te hoog kwam wilde ik het niet meer.

Ik ben er nog steeds niet uit maar bedankt voor het meedenken.

groetjes
Pipa

Ricca

Citaat van: Pipa op oktober 04, 2008, 07:03:00 AM
Ik ben er nog steeds niet uit...

Er zijn nog andere invalshoeken. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het gevoel in de droom... De demon is een deel van jou en eigenlijk word je inderdaad door iets in jezelf opgetild, maar zo ervaar je dat niet in de droom. Eerst is er verbazing als je opgetild wordt. Het voelt niet onaangenaam, misschien tot op zekere hoogte wel prettig. Maar als het voor jouw gevoel te hoog gaat en eng wordt, wil je niet meer... Dan is er angst - die je verkiest niet te voelen, maar wel duidelijk weerspiegeld ziet in je partner. Op dat moment concludeer je dat het wel een eng wezen moet zijn dat jou optilt... Om de schrik niet te hoeven voelen, word je boos. Het is voor jou gemakkelijker om boos te worden dan om de schrik toe te laten. Door boos te worden probeer je de schrik te beheersen. Misschien kun je je nog herinneren waar je ten tijde van de droom in het waakleven boos om was. En wat voelde je toen werkelijk? Achter boosheid zitten altijd andere gevoelens...

Je kunt ook kijken naar de rol die je partner als deel van jou speelt in de droom. Van de man in jou (jouw mannelijke energie) zou je verwachten dat hij de vrouw in jou (jijzelf in de droom) krachtig steunt, maar dat doet hij niet. En zelf neem je een strijdbare mannelijke houding aan. Op een of andere manier lijkt de droom er bij jou op aan te dringen om je mannelijke energie te gebruiken om de vrouw in jou te vertrouwen en te ondersteunen, zodat je het kunt wagen om aan het hele scala van gevoelens uitdrukking te geven (en niet alleen aan boosheid). Dan zou je gevoelig en kwetsbaar kunnen zijn en tegelijkertijd sterk en krachtig. Niet het een of het ander.

Misschien helpt dit je iets verder.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Pipa

Hoi Ricca

Fijn, dat je nog verder mee hebt gedacht.

In het waakleven had ik juist het probleem dat ik niet boos mocht worden van mezelf en er was heel wat om boos over te zijn. Dit heeft heel verlammend gewerkt.
Ik herken in mijn partner dat hij dit ook heeft, ook hij mag niet boos zijn van zichzelf.

In mijn droom herken ik dat ik van mijn partner niets hoefde te verwachten qua hulp in dit geval.

We zijn nu een paar weken verder en er beginnen wat dingen duidelijker te worden. Ik ben als kind mishandeld en daarom trek ik (uit spanning) mijn schouders omhoog. Dit doe ik al jaren en is een gewoonte geworden. Hierdoor heb ik last van mijn nek en schouderspieren gekregen dat me nu begint op te breken. Waarschijnlijk ben ik nu een stuk ontspannender (pyama) en daardoor voel ik de pijn van de te korte en overbelaste nekspieren. Ik denk dat de demon staat voor mijn verleden dat er voor zorgt dat ik gespannen ben en dus mijn schouders optrek. (omhoog getrokken wordt)  Ik wil me niet meer laten leiden door mijn verleden en daarom zeg ik dat "het" me los moet laten, ik treed dus wel op maar durf het niet "aan te zien". Mijn partner kijkt wel maar helpt niet, hij laat zich nog leiden door zijn verleden. Ik ben dus allebei: mijn mannelijk deel verzet zich niet, mijn vrouwelijk deel wel, mijn mannelijk deel durft naar het verleden te kijken mijn vrouwelijk deel dus niet. Dit wordt ingewikkeld.

In ieder geval wil ik weer met beide voeten op de grond, ook dit realiseer ik me de laatste tijd. Het omhoog trekken van mijn schouders en ook het niet echt in mijn voeten te staan komt omdat ik hier eigenlijk niet wil zijn. Ik ontvlucht mezelf, wil uit mezelf. Dit heeft inderdaad te maken met de pijn van het verleden het niet te willen voelen.

Het omhoog getrokken worden staat dan voor uit mezelf gehaald worden/halen.
Al met al door jouw gefilosofeer en het mijne ben ik er dan nu achter.

leuk is dit, op zo'n manier kun je je "verborgen"  delen achterhalen.

groetjes
Pipa

Ricca

Ja, nu je dat schrijft van die spanning in je schouders, valt bij mij ook het kwartje. :)

Veel liefs,
Ricca
From Ricca with Love