hulp bij interpretatie -please!

Gestart door amc-tje, augustus 26, 2008, 14:12:01 PM

amc-tje

Hallo,

Ik ben net nieuw hier op het forum. Ik zit op het moment in een hele moeilijke situatie en om er wijs uit te worden heb ik me sinds kort wat verdiept in de tarot.

Ik ben gescheiden, moeder van twee jonge meisjes, mijn ex woont in mijn ouderlijk huis dat mijn ouders voor mij hadden bestemt (doordat het op zijn naam is gezet en we op hvw zijn getrouwd is het nu in zijn bezit). Hij gaf mij in wezen de schuld dat de relatie niet meer goed liep, hij heeft mijn naam in mijn oude woonplaats besmeurt om de werkelijke reden van de scheiding te verdoezelen, het feit dat hij al die tijd verliefd was op een ander en nu een relatie met haar heeft.

Ik had dit nooit verwacht, niet dat hij me zou verlaten voor een ander en ook niet dat hij niet eens de moeite wilde nemen om voor ons huwelijk te vechten. Ik kan begrijpen dat voor hem de spanning er af was, dat hij er niet tegen kon elke keer in een bende thuis te komen (ik heb ADD, huishouden niet mijn sterkste punt) maar ik kan niet begrijpen dat hij zijn vrouw en kind op zo'n manier aan de kant zet. Er is heel veel pijn en verdriet mee gemoeit geweest en ik zou over alle bijzaken ook wel een ellenlang verhaal kunnen maken, maar bovenstaande is beknopt mijn situatie.

Ik heb het nu heel moeilijk om de dingen positief in te blijven zien. Ik probeer het los te laten maar alles komt steeds weer boven. Het verdriet, de woede, de vernedering, de angst om alleen te blijven... noem maar op. Het is ook een doorn in mijn oog dat hij in mijn ouderlijk huis woont en een andere vrouw daar heeft binnengelaten wat eigenlijk voor mij was bestemd. In andere woorden, ik wordt kotsmisselijk als ik hem in deze voorspoed zie terwijl ik met de kinderen de brokstukken mij elkaar mag rapen.

Ik heb -online (kaartlegging.nl)-  een kaarttrekking gedaan (ik bezit zelf geen tarotkaarten). Zouden jullie me alsjeblieft kunnen helpen bij de interpretatie van de kaarten? Ik heb er zelf echt geen verstand van!

Hieronder de kaarten en de legging (Keltisch Kruis)

Kaart 1 - Basiskaart                                       - Negen van Zwaarden
Kaart 2 - Erbij komende impuls                         - Vijf van Zwaarden
Kaart 3 - Onbewuste gedachten, hierop rust het - De Dood
Kaart 4 - Invloeden uit het verleden                  - Schildknaap van Zwaarden
Kaart 5 - Het bewuste niveau                          - Matigheid
Kaart 6 - Nabije toekomst                               - Tien van Zwaarden
Kaart 7 - Instelling van vraagsteller                  - Zes van Zwaarden
Kaart 8 - Krachten in buitenwereld                   - Koning van Kelken
Kaart 9 - Hoop en vrees van de vragensteller     - De Duivel
Kaart 10- Resultaat, uitkomst                          - Ridder van Zwaarden


Bij de driekaart legging heb ik het volgende:

Kaart 1 -Verleden                                         - Koning van Pentagrammen
Kaart 2 -Heden                                            - Het Rad van Fortuin
Kaart 3 -Toekomst                                       - Vier van Pentagrammen

Alvast heel erg bedankt!

AMC

klaproos1945

Hoi ADeze legging gaat meer over hoe je man zich lekker aan het wentellen is wat jou eigenlijk toe komt. De duivel is in het spel. Het verteld me niets van jou. Kan je het niet los laten? Het gevoel dat je met je man in een elusie geleeft hebt en dat je nu er uit bent gestapt. dit is de zegen die je hebt gekregen en kan je opnieuw beginnen. Nu voor de echt laat je niet meer verleiden tot je ego vind je ware kern die altijd aan wezig is.

Veel liefs klaproos1945

snowdrop

#2
Hallo AMC-tje, ik ben al wel een tijdje bezig met tarot, maar ik heb voor anderen nog niet veel interpretatie gedaan. Wil toch een voorzichtige poging wagen:

Ik denk dat dit Keltisch kruis in veel opzichten een spiegel is van je situatie.
Kaart 1 en 2: Zwaarden 9 wijst op veel verdriet en slapeloze nachten; Zwaarden 5 ligt letterlijk dwars door alles nog heftiger te maken: strijd, het onderspit delven, het gevoel dat er iemand aan het langste eind heeft getrokken en dat jij de verliezer bent.
3, Basiskaart: De Dood, de kaart van het Grote Loslaten. Dat is de grondslag van de hele situatie, je wilt dat ook, maar het kost je heel veel moeite. Als je naar 1 en 2 kijkt, is dat ook geen wonder. Er zit nog steeds heel veel verdriet, pijn, vernedering - je schrijft het letterlijk.
4, Recent verleden: Schildknaap van Zwaarden. Een lastige jongen, wil graag vechten, maar weet nog niet goed hoe hij dat moet doen. Raakt verzeild in conflicten die hij niet goed kan hanteren.
5, Bewust niveau: Matigheid. Dat kan wijzen op het streven naar en vinden van een nieuw evenwicht. De problemen en de spanning zijn er, maar er is kans op een nieuw perspectief, een doorbraak misschien. Meer harmonie.
6, Nabije toekomst: Zwaarden 10. Je gaat ergens resoluut een streep onder trekken. Onder het verleden?
7, Zelfkaart: Zwaarden 6. Je laat het oude achter en bent op weg naar een nieuwe, nog onbekende overkant. De oversteek is niet gemakkelijk, er is nog ballast uit het verleden, maar er wachten nieuwe mogelijkheden.
8, Omgeving: Kelken Koning. Bepaald niet slecht om hem als helper te hebben! Misschien is er in je omgeving iemand die je gevoelens goed kan inschatten en je kan helpen ermee om te gaan? (Dat kan evengoed een man als een vrouw zijn.)
9, Hoop en vrees: De Duivel. Een duistere kaart, die ik moeilijk te interpreteren vind. Kan te maken hebben met gericht zijn op je eigen behoeften, in positieve en negatieve zin - overlevingsdrang, het vermogen om rücksichtslos voor je eigen belangen op te komen. Maar hij kan ook te maken hebben met je schaduwkant, je minder prettige eigenschappen, met verslaving, een speelbal zijn van je emoties... roept u maar. Ik denk dat je zelf beter kunt inschatten waar dat op zou kunnen slaan.
10, Uitkomst: Zwaarden Ridder. Een erg strijdbare figuur. Anders dan zijn jongere broertje weet hij wel hoe hij met zijn zwaard moet omgaan. Dat leidt tot conflicten, waarbij hij moet uitkijken dat hij niet te hard doordraaft in een agressieve nietsontziende houding. Maar als hij zich in de hand houdt zou-ie wel eens een goede bondgenoot kunnen zijn.

Wat heden-verleden-toekomst betreft heb ik het volgende gevoel: je bent van een comfortabele situatie in een heel onzekere beland. Je kunt niet veel invloed uitoefenen op je situatie. Van daaruit is het logisch dat je naar houvast zoekt. Misschien moet je uitkijken dat je je niet te veel vastklampt aan mogelijke nieuwe zekerheden of materiële zaken.
Geen idee of dit klopt, hoor.

In elk geval wens ik je heel veel kracht toe. Het stranden van een relatie is al verdrietig genoeg; het moet verschrikkelijk zijn om dan ook nog op zo'n manier uit je eigen ouderlijk huis te worden gezet.

Veel liefs van Snowdrop.

O ja: Je moet zeker eens kijken bij Ricca's Inhoudsopgave op de Tarot Arcana afdeling van dit forum. Zij heeft al heel veel kaarten besproken en ze heeft onder andere ook een heel uitgebreid stuk geschreven over het Keltisch Kruis. Ze weet er waanzinnig veel van!!!

Palomino

Hoi AMC-tje,

Ik ben al aan een interpretatie van de kaarten begonnen, maar wil er graag helemaal op mijn gemak en geconcentreerd mee aan de slag gaan om het Keltisch Kruis met de door jou getrokken kaarten helemaal uit te werken. Dat kost best veel tijd. En aangezien ik ook een gezin heb en baan, kan het best een week duren voordat mijn interpretatie op het forum staat... :P

Liefs en heel veel Kracht en Licht toegewenst !

Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

amc-tje

Ik vind het in ieder geval waanzinnig goed dat jullie me op deze manier willen helpen. Het blijft wonderlijk dat tarot op zo'n manier zulke rake dingen weerspiegeld. De kaarten die ik heb getrokken weerspiegelen echt mijn situatie. Ik hoop alleen dat er ondanks al het verdriet en de tegenslag, ook een 'silver lining' te vinden is. Alvast heel erg bedankt allemaal!

Groetjes,
AMC

snowdrop

Hoi AMC-tje! Ik zie dat zilveren lijntje al. Matiging is een goede, vriendelijke kaart: innerlijke rust, evenwicht, een begin van genezing; de oversteek op Zwaarden 6 is misschien niet gemakkelijk maar wel het begin van iets nieuws (dat zit trouwens ook in die dramatische Zwaarden 10: er gloort daglicht!), en Kelken Koning lijkt me ook niet verkeerd. Ben heel benieuwd waarmee Palo gaat komen. Die heeft meer ervaring dan ik.  ;) Liefs van Snowdrop

Palomino

Hoi AMC-tje,

Ik hoop echt dat je geduld kunt opbrengen want ik ben druk bezig met de interpretatie van de kaarten en wil er een voor jou duidelijk verhaal van maken...dat vergt tijd  :P

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

amc-tje

Natuurlijk :) ik stel de hulp heel erg op prijs!

Palomino

#8
 KELTISCH KRUIS VOOR AMC-TJE                                                  1 SEPT 2008


1. Centrumkaart...............Zwaarden 9
2. Kruiskaart.....................Zwaarden 5
3. Basiskaart.....................DE DOOD 13
4. Recent Verleden...........Zwaarden Schildknaap
5. Kroonkaart....................MATIGING 14
6. Nabije Toekomst...........Zwaarden 10
7. Zelf................................Zwaarden 6
8. Omgeving......................Bekers Koning
9. Hoop en Vrees...............DE DUIVEL 15
10. Uitkomst........................Zwaarden Ridder 

11.Kwintessens..................DE KLUIZENAAR 9

     ( De kwintessens is de cijfersom, de kaart die tevoorschijn komt als je alle kaarten bij elkaar optelt).

Lieve AMC-tje,

Wat het eerste op valt in de legging is de veelvuldigheid van Zwaardenkaarten. Dat betekent dus dat de andere elementen Staven, Bekers en Pentakels niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn, en dit geeft een on-balans aan die uiteraard voor jou heel voelbaar is.
Daarnaast zie ik nog iets dat opvalt, en dat is dat alle kaarten een opvolger hebben in de legging, behalve Bekers Koning:
* Zwaarden 5 en Zwaarden 6
* Zwaarden 9 en Zwaarden 10
* Zwaarden Schildknaap en Zwaarden Ridder
* De DOOD 13, Matiging 14 en DE DUIVEL 15
Volgens mij heeft dit te maken met je grote behoefte om de zaken op een rijtje te krijgen... en als we dan naar de Grote Arcana kaarten kijken dan zou je in het kort kunnen zeggen dat je door los te laten (DE DOOD), je houding kunt veranderen t.o.v. de strijd die jou in zijn macht heeft (DE DUIVEL), opdat je zaken kunt oplossen en je evenwicht kunt (her)vinden (MATIGING).

Je vraag is hoe je wijs kunt worden uit de situatie waarin je zit...
Ik denk dat je nooit wijs kunt worden door slechts op je verstand, op ratio en mentale functies te vertrouwen. Wijsheid vind je door in gelijke mate gebruik te maken van het hoofd én het hart...evenwicht.
De overmaat aan Zwaardenkaarten laten zien dat jij heel erg ‘in je hoofd’ zit. Dat je erg veel aan het piekeren en tobben bent en dat moeilijk een halt toe kunt brengen. Dit zal (over) vermoeidheid teweegbrengen, een gebrek aan energie en waarschijnlijk een gevoel dat je jezelf emotioneel en fysiek vaak nauwelijks meer staande kunt houden. Je voelt je terneergedrukt door de omstandigheden waarin je verkeert, neerslachtigheid kan zich meester van je maken.
Het centrale woord in deze legging is : LOS ! loslaten, loskomen, oplossing,  verlossen.            Want door het oude dat je helemaal niet dient en waar je al veel langer onvrede mee hebt los te laten, komt er plaats voor helderheid. En daardoor schep je ruimte voor nieuwe dingen die nu geen toegang hebben omdat je hoofd te vol zit.
Het is belangrijk je instelling te veranderen en meer naar je intuïtie te luisteren en daar op te vertrouwen. DE DOOD geeft aan dat wanneer je meegaat in dit natuurlijke proces van loslaten, het gevoel van pijn en verdriet plaats zal maken voor en gevoel van opluchting en bevrijding 
Kijk maar eens naar de zon die opkomt tussen de twee torens achter in de kaart van DE DOOD. En zou zie je ook het licht gloren op de Zwaarden 10 kaart, die in de er in de eerste instantie rampzalig uit ziet...Maar de zwaarden in de rug van de persoon geven slechts aan dat het hier gaat om jóuw persoonlijke beleving van de situatie. (hierover later meer).Maar vooral dat er een streep onder gezet mag worden, en zo ligt deze kaart op één lijn met die van DE DOOD.
DE DUIVEL die op de positie van Hoop & Vrees ligt, sluit hier bij aan. Bij de DUIVEL gaat het altijd om afhankelijkheid en machtstrijd. De vele zwaarden kaarten geven samen met deze kaart aan dat de strijd jou in zijn macht heeft. Je geobsedeerdheid met het probleem is de échte boosdoener. Jij bent bang in deze situatie (vast) te blijven zitten, maar je kunt eruit komen door uit het donker van je eigen gedachtes te komen. Die gedachtes liggen als een zware ketting om je nek. Maar je kunt je er uit bevrijden, je kunt er uit LOSkomen, de ketting zit niet zo strak als je denkt, kijk maar naar de kaart. Als je dit beseft dan kan de DUIVEL worden aangepakt en het probleem worden opgelost.



Wat mij ook opvalt is dat bij de tien personen die zich op de zwaarden kaarten bevinden, er bij zes van hen het gezicht niet te zien is...Dit kan aangeven dat je bang bent voor gezichtsverlies, en verband houden met wat je zei over je ex die jouw naam in jouw oude woonplaats heeft besmeurd. Maar al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel, en het duveltje komt uit het doosje... Twee zwaarden personen, de Schildknaap, de man op Zwaarden  5 en de Bekers Koning kijken weg van hun element...duidt op ontkenning.


De Schildknaap van Zwaarden ligt op de plaats van het Recente verleden. Een jongen die zijn onzekerheid verbergt achter een masker van stoer gedrag. Hij heeft gen groot gevoel van eigenwaarden maar dat valt aanvankelijk niet zo op. Problemen ziet hij liever niet onder ogen en probeert ze op een afstand te houden door te doen alsof ze er niet zijn. Als hij ergens niet openlijk mee voor de dag durft te komen dan neemt hij zijn toevlucht tot en afleidingsmanoeuvre, om de ander op een dwaalspoor te zetten. Hij doet er alles aan om niet door de mand te vallen, om te voorkomen dat mensen zijn ware gezicht of aard te zien krijgen. Hij heeft een bepaalde terughoudendheid, kan afstandelijk zijn maar is vaak aan het observeren (bespioneren).
Zou dit het plaatje van je ex-man kunnen zijn ? Of is het een plaatje van jullie beiden aan het begin van de relatie waarin je alleen je ‘goede’ kanten wil laten zien omdat je niet in de steek wilt worden gelaten...Een misschien onbewuste, maar niettemin onechte houding die aanleiding kan zijn voor latere problemen en conflicten.
Wees gewaarschuwd dat dit niet opnieuw gebeurt, want de neiging bestaat om balast in de vorm van oude pijn en verdriet met je mee te nemen naar je nieuwe bestemming. Als je dus maar ‘doet alsof ‘je dingen loslaat dan zal dit je later opbreken. Dit kan ook duiden op vluchtgedrag (Zwaarden 6).
Bekers Koning die op de positie van Omgeving ligt kan het een beetje moeilijker maken omdat dit een man is die niet zo goed met zij gevoelens raadweet, hij vindt het moeilijk om

(wordt vervolgt in volgende bericht :P)
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

#9
zijn gevoel te (h)erkennen er mee om te gaan en het te uiten. Zou dit misschien een beeld kunnen zijn van jouw vader, of de vader van jouw ex ? Want een vader heeft natuurlijk veel invloed op zijn kroost, en als hij problemen heeft met zijn gevoel door het te onderdrukken of er anderszins niet mee om te kunnen omgaan dan heeft dit zijn weerslag op zijn kinderen...

De Matiging , in deze legging de Kroonkaart, is een prachtige en hoopvolle kaart die je heel serieus zou moeten nemen. Waarin héél duidelijk het belang van evenwicht en oplossing naar voren komt. Of eigenlijk het verbánd tussen evenwicht en oplossing...
Hier komt het ontbreken van de andere elementen aan de orde en hoe jij er naar balans verlangt. Maar dat gaat niet van zelf, je zult keuzes moeten maken en écht voor jezelf en je twee dochtertjes moeten kiezen. Maar deze kaart geeft aan dat je dit heel goed beseft, en niet anders wilt ! Vertrouw maar op je zelf ! Want als je er werkelijk van overtuigd bent, als je werkelijk gelooft , dan zal die oplossing er ook komen...omdat je innerlijk zelf heel goed luistert naar je bewuste geest en dan zal je verlangen zich manifesteren 
Kijk eens naar de kroon die achter in de kaart in de zon straalt...Een geZONde kroon, een geKROONde zon. De zon spant de kroon, het licht overwint de donkere ,sombere gedachten!
Kun je je nog een mooiere Kroonkaart voorstellen...? En dit vooral omdat de Kroonkaart ook een eventuele uitkomst van de legging inhoudt .................SILVER LINING.......


Kaart 6 die de Nabije toekomst voorstelt laat Zwaarden 10 zien waar ik het al eerder over had.
Een kaart die er op het eerste gezicht heel bedreigend uitziet. Maar dat valt allemaal reuze mee. De kaart geeft slechts aan dat het gaat om je eigen beleving, je eigen gedachtes, en dat het allemaal veel langer gaat duren als je zo in sombere en donkere gedachtes blijft hangen i.p.v. je ogen te openen en om je heen kijkt wat er allemaal nog meer is, en vooral dat er ook heel veel licht is.
Probeer in te zien dat de situatie waarin je nu verkeert je niet is ‘aangedaan’, dat klinkt je misschien heel raar in de oren. Onbewust heb je alles wat er in je leven gebeurt is, maar je toegetrokken omdat je er iets van moest (mocht) leren...
Het gevoel dat bepaalde dingen je zijn aangedaan, of worden aangedaan komt duidelijk tot uiting in de Kruiskaart: Zwaarden 5, die zou kunnen verbeelden hoe jouw ex achter je rug om een relatie met een ander is begonnen en vervolgens je ouderlijk huis heeft ingepikt en jou met de brokken laat zitten...

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien helemaal bizar, maar je hebt er onbewust zelf(s) voor gekozen...Alles wat in het leven naar je toe komt is een geschenk, al lijkt het in de eerste instantie nog zo'n afgrijselijk cadeau... toch was het speciaal voor jou bedoeld. Zulke geschenken zijn een spiegel om bij je zelf naar binnen te kijken.
Je zou eens bij je zelf naar binnen kunnen kijken en proberen uit te vinden wanneer de eerste tekens zichtbaar werden dat er dingen niet goed zaten in je relatie. En in wat jouw aandeel daarin was...hoe was jouw houding, jouw instelling, was je altijd eerlijk of zei je soms dingen liever niet omdat je niet wilde kwetsen en niet gekwetst wilde worden...was je al eerder teleurgesteld in hem en heb je daar niets over willen zeggen...? Of was je misschien teleurgesteld in jezelf ?

DE DUIVEL herinnert je eraan om de situatie waarin je verkeert te benutten als een uitgelezen gelegenheid om orde in de chaos te scheppen. Je beloningen zullen evenredig zijn met de mate van chaos waarin je je hebt gestort en de energie die je in het scheppen van en een nieuwe kijk steekt.
Het is de weg naar de top via het dal !


Evenals Zwaarden 9, DE DOOD en DE DUIVEL, MATIGHEID, geeft Zwaarden 10 de noodzaak van verandering aan.

Zwaarden 10 is de laatste zwaarden kaart alvorens de reeks van Pentakels begint. Pentakels Aas zou de volgen de kaart zijn en die ligt dus voor jou binnen handbereik !!! Pentakels Aas is dé gelukskaart bij uitstek! Neem eens een kijkje op het Arcana-forum op deze site, en lees de beschrijving van Pent. Aas die door Ricca is geschreven. Daar wordt je blij van !

Utkomst is Zwaarden Ridder. Hier zie je een ridder, die met verbeten gezicht, opgeheven zwaard, in volle galop, tegen de wind in, terugraast naar het verleden...
Maar besef AMC-tje, dat de waarde van de toekomstkaart ligt in wat hij kan verduidelijken over het heden. Deze kaart laat dus zien in welke richting je op dit moment op weg bent.   Maar aangezien MATIGHEID de Eventuele Toekomst kaart is én een Grote Arcana, én bovendien hier héél duidelijk wordt waarvan jij je bewust bent, naar verlangt en naar streeft; denk ik dat je inderdaad kunt neigen naar de houding die Zwaarden Ridder laat zien...maar doordat je gelooft en overtuigd bent van waar en hoe je er werkelijk wilt komen, door de MATIGING in acht te nemen...dan kan Zwaarden Ridder ook een andere houding aannemen, rechtomkeert maken.

Tenslotte heb ik nog de Kwintessenskaart kaart aan de legging toegevoegd en er kwam spontaan een soort sprookje in mij op. Hierin speel jij de vrouw van Zwaarden 9 AMC-tje, de hoofdrol  en je wordt door de Kluizenaar aan de personen in de Grote Arcana kaarten  voorgesteld, door samen met hem de kaarten binnen te gaan 

***************************************************************************
DE KLUIZENAAR 9 (Kwintessens)

Wat prachtig hoe de eerste kaart, en dus het hart van de legging, een 9 draagt zowel als de Kwintessens, De Kluizenaar ...                                                                                                   In de Centrumkaart Zwaarden. 9 is AMC door het donker omhuld omdat haar gedachten donker zijn en deze donkere periode mag ze afsluiten. De Kluizenaar, de 9 uit de Grote Arcana is haar daar behulpzaam bij en schijnt haar bij met zijn lantaarn om haar te helpen inzicht te vinden in zichzelf door een overzicht te maken.
Haar situatie wordt overzichtelijker door de Kluizenaar die in haar droom als gids verschijnt. Met zijn hulp ziet AMC in haar droom dat het geen waarvan ze dacht dat het zich buiten haar afspeelde eigenlijk een spiegel is van wat er zich binnen haar afspeelt...

De Kluizenaar komt  haar droom als een gids binnen en hangt zijn lamp op aan het bovenste van de tien zwaarden naast haar bed. Hij vraagt AMC de handen voor haar ogen weg te halen, haar ogen te openen en te kijken, te zien wat er nog meer is.                                                            De zespuntige ster, zo vertelt hij, zal haar helpen om haar innerlijk licht te vinden, haar wijsheid, haar waarheid. De twee driehoeken waaruit de ster bestaat zullen haar helpen om de buitenwereld en haar binnenwereld met elkaar te verbinden en daar een eenheid in te vinden...
           
AMC ziet een statige oude grijze man aan het voeteinde van haar bed staan, hij straalt wijsheid uit en rust. Ze voelt dat ze hem kan vertrouwen als hij haar vraagt om op te staan- maar dat kan ik niet, de zwaarden in mijn rug drukken mij naar beneden- denkt ze, en ze kijkt naar omhoog, naar de rijzende gestalte aan het voeteinde van haar bed. 

(vervolg, zie volgende bericht   8))                                   
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

#10
Hij kijkt haar doordringend aan en dan voelt ze de energie en de kracht komen om op te staan.Vervolgens vraagt haar om een zwarte doek met daarop een witte roos aan zijn staf vast te maken, en alles wat haar pijn doet en niet meer dient los te laten...Terwijl ze intuïtief gaatjes aan de rechterkant van de stof maakt, het touw er doorheen rijgt en zo de doek als een vlag aan de staf vastknoopt, gaat haar verleden als een film aan haar voorbij. AMC doorvoelt alle pijn en verdriet die haar parten hebben gespeeld voor de allerlaatste keer, omdat ze weet dat ze het nu echt achter zich mag laten. Ze overhandigt de vlag aan de magere zwarte ridder op het witte paard...Ze voelt dat er plaats en ruimte ontstaan en ze ziet aan de horizon de zon tussen twee torens opkomen in het Nu.

Vervolgens laat ze zich in het NU door de Kluizenaar naar een klein meertje leiden waar ze aan de oever een stralende engel ziet staan. Zij staat met één voet in het water en met haar andere op een steen en ze is geconcentreerd, maar in alle rust en ontspanning, bezig om een heldere vloeistof van de ene in de andere beker te schenken. Als de engel haar en de Kluizenaar ziet staan,  geeft ze de Kluizenaar een knipoog en reikt AMC de twee bekers aan. Ze neemt de bekers aan en ziet dat ze gevuld zijn met verschillende vloeistoffen. Aanvankelijk met mixed emotions, maar na een rustgevend knikje van de Kluizenaar begint ze als vanzelf de vloeistof van de ene beker in de andere te schenken. Ze denkt er niet bij na en gaat rustig en op gevoel door met het over en weer schenken van de vloeistoffen van de ene beker in de andere. Dan weer wat meer in de ene, weer terug in de andere en zo gaat het over en weer. Het valt AMC op dat de vloeistoffen gedurende dit proces steeds van kleur, geur en substantie veranderen .Die verandering, zo ziet ze, heeft te maken met de hoeveelheid Staafjes, Bekertjes ,Zwaardjes en Pentakeltjes die zich in de bekers bevinden. Haar gevoel begint steeds beter te functioneren, en ze beseft dat het mengsel goed zal zijn op het moment dat er hierin een balans is bereikt...alles met mate... niet te veel of te weinig van het ene of het andere. Als het zover is dan zal het helder zijn  en zal zij, AMC, in balans zijn.
Ze ervaart iets dat ze nooit eerder heeft gevoeld, of misschien toch wél; heel lang geleden als piepklein AMC-tje bij mama op schoot, of nog daarvoor, of daarvoor...een veilig en geborgen gevoel, zonder belemmerd te worden door gedachtes...Vrij. De herinnering hieraan schakelt het denken totaal uit en terwijl AMC intuïtief doorgaat met het over en weer schenken is de vloeistof plotseling helemaal helder...en AMC voelt zich als herboren. Ze voelt zich vederlicht, alsof ze vleugels heeft en kan vliegen. Dankbaar geeft ze de bekers terug aan de engel.

Vervolgens biedt de Kluizenaar haar de verlichtende ster uit zijn lamp aan, en vraagt haar deze op het omgekeerde pentagram van de Duivel te plaatsen. Hij legt haar uit dat ze haar schaduwzijde in het licht mag zetten om hem makkelijker te kunnen herkennen, zodat ze de duisternis die haar omsluit kan doen verdwijnen. Ze neemt de ster in haar handen, en voelt de warmte van het licht door haar hele lichaam stromen en het vertrouwde gepieker en getob een ietwat andere vorm aannemen...Dan klimt ze op het voetstuk waarop de Duivel zit, gaat op zijn tenen staan, trekt zich op aan zijn sik en plaatst de zespuntige ster op het omgekeerde pentagram tussen zijn horens. Meteen verliest de bok zijn evenwicht en dondert achterover van zijn voetstuk af om vervolgens op te lossen in illusie. Op het zelfde moment realiseert AMC zich dat die zware schakelketting die ze van haar ex kreeg, en waar ze voorheen zo aan gehecht was, eigenlijk niet meer van deze tijd is...in een handomdraai trekt ze de ketting over haar hoofd...haar hoofd voelt nu niet meer zo zwaar, wat een opluchting... En dan wordt het licht!

Liefs,
Palomino

Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.


Ricca

From Ricca with Love

Palomino

Hoi Doosje,

Ja Bekers 6 = 6

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

amc-tje

Hey Palomino,

Heel erg bedankt voor de uitgebreide interpretatie van de legging. Ik heb genoeg om over na te denken, dat zeker. Bepaalde dingen herken ik ook heel erg. Zoals de houding en de aard van mijn ex en ja, ook mijn eigen aandeel in de relatie. Die vader persoon die zijn gevoelens onderdrukt sluit denk ik meer op mijn eigen vader aan en dat heeft inderdaad ook wel invloed op mij. Heel veel denk ik zelfs.
Ik wil ook alle ellende heel graag loslaten, maar het komt zo vaak allemaal weer naar boven. Plus, we zitten toch weer met advocaten bezig omdat hij me op veel manieren tijdens de scheiding heeft benadeeld. Hoe kan ik loslaten terwijl ik eigenlijk nog midden in een soort gevecht zit?
Ik moet zeggen, een paar dagen terug had ik weer een legging gedaan en die kaarten zagen er allemaal een stuk positiever uit, ik weet alleen niet meer precies welke kaarten het waren :)

Mag ik nog even vragen wat die kwintessens - de kluizenaar - nu eigenlijk in houd?

In ieder geval, heel erg bedankt!

Groetjes,
AMC