sprookjesvirus of toch dromen :P

Gestart door ilsjevdn, augustus 06, 2008, 18:43:58 PM

ilsjevdn

Hallo,

Ik woon heel mijn leven al in de buurt van de Efteling. Ik heb ook vele sprookjes voorgelezen gekregen. Vanaf mijn 15e ben ik sprookjes gaan dromen waarin ik de hoofdrol speel.

droom 1: Ik lig samen met mijn zus in bed. Ik kan niet slapen want er is veel kabaal op straat. Ik kijk door het raam en zie een gigantisch oog. Ik schrik me dood en kruip vlug mijn bed weer in. Ik wist dat het een droom moest zijn maar toch... Na 5 minuten komt opeens de bek van de wolf naar binnen en wil mij op eten. Ik begin in mijn droom heel hard mijn moeder te roepen. Deze komt op haar gemakje naar mij toe en zegt dat er niets aan de hand is. Nadat ze mij gerust heeft gesteld legt ze een rood kapje op mijn bed.

droom 2: Ik ben aan het fietsen met mijn zus. We komen op een gegeven moment een heel oud en mooi torentje tegen. We waren zo nieuwsgierig dat we naar binnen zijn gelopen. Boven in de toren was een oude vrouw. Mijn zus werd meegenomen, en even later zag ik haar op een reuze stokbrood liggen samen met sla en tomaten. Mij zette ze bij het raam neer en ik moest mijn haren naar beneden gooien. Ik bleek dus een soort van rapunzel te zijn.

Mijn vraag is dus hebben deze dromen betekenis of heb ik teveel tijd door gebracht in de Efteling :P
Groetjes 8)

Ricca

Lieve Ilsje,

Alle sprookjes hebben een diepere symbolische betekenis, en jouw dromen dus ook - als je iets verder kijkt dan alleen het verhaaltje. Je droomt sprookjes sinds je 15e. Heb ik het goed dat dat nog niet zo héél erg lang geleden is? :)

Roodkapje is het verhaal van de onschuld van een kind, van nieuwsgierigheid, van de opwinding aan het begin van de reis naar volwassenheid en wijsheid (grootmoeder in het bos), van verleiding en ook van de eerste stappen op seksueel gebied. In dat verband kan het rode kapje voor seksuele aantrekkingskracht staan. In het sprookje dwaalt Roodkapje af van de weg die haar moeder haar heeft gewezen. Ze heeft nog geen idee van de gevaren die in het bos (het leven) op de loer liggen en wordt - om een lang verhaal kort te maken - opgegeten door de boze wolf. Ze verliest haar onschuld. Maar uiteindelijk wordt ze wel gered en komt alles goed.

Het gigantische oog in jouw droom ziet alles en je verschuilt je voor het oog. Misschien heb je het gevoel dat je iets verkeerd hebt gedaan, een foutje of een vergissing hebt gemaakt en wil je dat verborgen houden omdat je vreest dat daar ophef van komt (kabaal in de straat). Maar foutjes maken mág, wist je dat niet? :) Het is vaak de manier waarop wij iets leren. Je moeder weet dat en stelt je gerust.

Raponsje was door een heks opgesloten hoog in een toren. Door stiekem haar lange haren uit het raam te hangen, kon een ridder naar boven klimmen en haar bezoeken. Wat hij kwam doen wordt wel duidelijk uit het beeld van je zus die op een reuzenstokbrood ligt met sla en tomaten erbij. Klaar om smakelijk opgegeten te worden... Opnieuw de seksuele aantrekkingskracht. Je zus is in de droom waarschijnlijk gewoon een bepaalde kant van jouzelf. Heb je misschien het gevoel dat je niet genoeg vrijheid hebt en moet je listen verzinnen om je vriend vaker te zien? ;D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love