Auteur Topic: Alles is liefde...  (gelezen 4127 keer)

steve

• Gast
Alles is liefde...
« Gepost op: mei 17, 2008, 14:32:59 pm »
Hoi iedereen,

Ik ben zelf een tijdje bezig met kaarten leggen, maar ik bevind me nu in een situatie waar ik zelf de kaarten hard nodig heb. Om objectief te blijven, heb ik jullie hulp nodig bij het interpreten van het kaartbeeld.

Korte omschrijving van het probleem:
Ik (man,27 jaar) zit in een relatie waarin ik en ook mijn partner niet geheel tevreden zijn (spanning weg etc.). We hebben een kindje samen en van de buitenkant is alles heel mooi. Nu heb ik een nieuwe collega gekregen en vanaf ik haar voor het eerst zag, is er een sterke wederzijdse klik tussen ons. Ik weet niet wat ik er mee moet. Uiteindelijk wordt de situatie steeds lastiger omdat ik steeds meer gevoelens voor haar krijg. En dat was niet mijn bedoeling. Zij heeft zelf ook een relatie. En dat maakt de situatie nog lastiger.

Nu wilde ik weten hoe "de situatie" tussen mij en mijn collega er voor staat aan de hand van "het geheim van de hogepriesteres". Dit is het kaartbeeld:

Staven 4             Koningin van pentakels                                           Zwaarden 7

Zwaarden 4         (wat het is: page schildknaap)+(wat het doorkruist: Page zwaarden)     Zwaarden 2

(geheim van de hogepriesteres: Magiër)

Staven 2

Wat is jullie interpretatie?

Mikal

• Volledig lid
Re: Alles is liefde...
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2008, 14:06:47 pm »
Hoi Steve,

Leuke legging heb je gekozen, die heb ik nog nooit gedaan! Inderdaad lastig om in zo'n situatie objectief naar de kaarten te kijken. Voor een ander is het een stuk makkelijker kan ik je vertellen.
Zou je de eerste kaart nog een keer kunnen opschrijven want die is niet duidelijk. Je schreef namelijk bij wat het is: Page Schildknaap.
Als ik zo even heel globaal naar de kaarten kijk dan lijkt het erop dat je toch voor je gezin zal gaan i.p.v. je collega, maar je dan wel verlangens blijft houden over je collega.
Weet je, dat gebeurd in de beste relaties volgens mij weleens dat je ineens verliefd wordt op een ander zonder dat je dat wilt. Je kunt het ook zien als een test, een test om echt voor je relatie te willen gaan of niet. Als de spanning eraf is, is wel iets waar je denk ik aan zou kunnen werken. Volgens mij heeft het samen opvoeden van een kind ook een behoorlijke impact op een relatie. Vooral als het kind nog jong is staat alles vaak alleen maar in het teken van het kind en komt de relatie op de tweede plaats te staan.

Mijn persoonlijke mening is dat als er een kind in je leven is, je er in elk geval alles aan moet hebben gedaan in de relatie om niet meer met elkaar door te gaan. Het uit elkaar gaan van de ouders heeft zo'n verschrikkelijk grote impact op het leven van een kind dat het iets is wat hij/zij de rest van zijn/haar leven met zich mee zal dragen. Dus overweeg dit dan wel heel erg goed! Maar in sommige situaties, als het echt niet meer gezond is zeg maar, kan het natuurlijk ook beter zijn.
Misschien een leuke legging om te vragen hoe je je relatie weer nieuw leven kunt inblazen?

Ik zou deze legging nog wel eens goed willen bestuderen, ook de diepere motieven, als jij nog even de eerste kaart wil opschrijven. Succes voor nu.
Liefs.

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2008, 15:23:21 pm »
Hallo Steve,

Ook even mijn eerste indrukken bij de kaarten:

Je lijkt in tweestrijd (twee pages én Zwaarden 2) tussen het bekende en vertrouwde en toch ook gewaardeerde (Pentakels Koningin) en het onbekende dat lokt (Staven 4), steeds meer lokt (toenemende factor). Je voeten zetten op Zwaarden 7 al stappen in de richting van het verlokkende, maar je hoofd is bij de situatie thuis. Nog afgezien van het feit dat Zwaarden 7 iets heimelijks heeft, is dit geen goed moment om die stappen te zetten, want er is nog veel onbewust (de blinddoek op Zwaarden 2) en eigenlijk is het tijd voor bezinning (Zwaarden 4). Ik zou zeggen zeker 4 maanden bezinning - niet in passiviteit, maar in communicatie met je partner (er liggen maar liefst vier zwaardenkaarten die roepen om communicatie en helderheid).

Je zegt dat je niet weet wat je moet met de gevoelens voor je collega. Nou, je 'moet' er natuurlijk niets mee. Het feit dat je die gevoelens hebt is een krachtig signaal om naar de relatie met je eigen partner te kijken en daar helderheid in te brengen.

Het risico bestaat dat je op een gegeven moment in een opwelling besluit de thuissituatie de rug toe te keren (Staven 2 omgekeerd) en je in het avontuur te storten zonder te beseffen dat je daarmee iets heel waardevols opgeeft en zou kiezen voor een zwerftocht in een wereld van vreemden... Het zou een schijnoplossing zijn (Zwaarden 7), want zoals de kaarten nu liggen zou een nieuwe relatie niet anders verlopen dan de huidige... Pages zijn leerlingen, dus je bent in deze situatie terechtgekomen om iets te leren (en de test te doorstaan waar Mikal het al over had).

Liefs,
Ricca   
From Ricca with Love

steve

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2008, 18:18:50 pm »
Hoi Ricca en Mikal,

Bedankt voor je reactie!
Ik zal de kaarten nog even toelichten:

Wat het is: StAVEN PAGE

Wat het doorkruist: Page Zwaarden

krachten die op het thema van invloed

Grootste invloed in het heden: Koningin van pentakels

De invloed die aan kracht gaat winnen: Staven 4

De invloed die in kracht afneemt: Zwaarden 7

Wat in het duister verborgen is, dat wat er wel is maar niet bewust waar wordt genomen: Zwaarden 4

Wat zich in het licht bevindt, dus wat al duidelijk wordt gezien: Zwaarden 2

Wat er in de toekomst staat te gebeuren: Staven 2.

Wat zegt de Hogepriesteres hierover: De magiër

Ik zie jullie reactie met spanning tegemoet!

Ben erg benieuwd!

Groetjes,
Steven

steve

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2008, 11:26:26 am »
Ha..het verhaal wordt genuanceerder.

Ik heb jullie raad opgevolgd en ik heb gisteravond, vanacht én vanochtend een heel diep gesprek gehad. Inderdaad omdat jullie gelijk hebben. Als er een kind bij betrokken is, moet je alles proberen. Zelf zijn mijn ouders ook gescheiden en ik weet als geen ander hoe dat voelt en welke schade je daardoor oploopt. Voor mij is het dan ook een enorme "mislukking" als dit stuk loopt.

Maar nu blijkt dat zij een soort gelijke situatie heeft. Zij is min of meer ook verliefd geworden op een ander. En ze wil het in zoverre een kans geven dat zij wil onderzoeken wat het betekend voor haar. Haar voorstel is om elkaar nog vrijer te laten...en alle risico's vandien is zij bereid in acht te nemen. En dan in de hoop dat de spanning terug komt in de relatie omdat ze inziet dat het niet beter wordt met een ander.

Kijk ik wil er veel over blijven praten. En van binnen breek ik als ik aan ons kleine meisje denk. En alles wat ik van haar zal missen om haar om me heen te hebben..

Kunnen jullie misschien de kaarten nu nog beter verklaren of een nieuwe trekking doen? En welke rol speelt mijn collega in het geheel? Hoe gaat het met haar relatie? Misschien is dat al helemaal geen optie.

Bedankt,
Een verwarde tarotist....

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2008, 15:27:15 pm »
Hallo Steve,

Allereerst over je legging. Bedankt voor de toelichting. Die was zeker niet overbodig, want in de (voor mijn ogen prettige) zeer lage monitor-resolutie waarin ik je eerste bericht had gelezen, leek het alsof Zwaarden 7 tussen Staven 4 en Pentakels Koningin lag (kijk zelf maar eens in 640 x 480). De beste manier om een legging op het forum te posten is gewoon een lijstje waarin je per regel het nummer van de positie, een korte betekenis van de positie en de kaart noemt. Dat blijft in alle resoluties goed leesbaar. Maar dit terzijde...

Pentakels Koningin blijkt dus in het midden te liggen, waarmee deze kaart van huis en haard, van de seizoenen van het leven en van trouw de belangrijkste factor in het heden is. Zie je ook hoeveel de kaarten van Pentakels Koningin en de Magiër op elkaar lijken (in het Rider Waite deck)? Eén van de betekenissen van de Magiër is communicatie. Daar ben je dus al mee begonnen. Maar de Magiër staat ook en vooral voor geloof. Wat je diep in jezelf gelóóft, zal werkelijkheid worden.

Het is goed dat er nu dingen uitgesproken zijn, maar dat is nog maar het begin... erkennen wat er speelt. Een nieuwe legging is niet nodig, want de vorige - ook al ging deze over zeg maar een zijweg - is nog geheel van kracht en heeft natuurlijk ook betrekking op je thuissituatie. De blinddoek van Zwaarden 2 is nu af en jullie relatie is op een cruciaal punt aangekomen (de gekruiste zwaarden). Allebei verliefd geworden op een ander... als ik dat lees zie ik niet in wat jullie eigenlijk bij elkaar houdt. Maar toch is er ook de wens om jullie relatie op een of andere manier te redden... Wat je misschien nog niet inziet is dat die wens op zich al voldoende is om mee aan de slag te gaan.

Over het voorstel om elkaar vrij te laten (of nog vrijer) in de hoop dat dat jullie relatie ten goede komt en de spanning weer terug zal brengen, kan ik je zeggen dat dat niet de manier is. Dat is werkelijk het allerlaatste dat je zou moeten doen. Zie je niet dat 'elkaar vrijlaten' en 'relatie' volkomen met elkaar in tegenspraak zijn? Nee, ik ben niet puriteins of zo. Als jullie buiten de relatie iets met anderen willen proberen, is dat helemaal jullie eigen verantwoording, maar besef dat je daarmee de relatie echt om zeep helpt. Het verstoort de gerichtheid op elkaar en betekent niet alleen dat je elkaar minder gééft, maar ook dat je minder ontvangt. Niemand krijgt een ons meer dan hij geeft. Dus uiteindelijk houdt het in dat jullie jezelf het geluk ontzeggen dat je op verschillende plaatsen zoekt in plaats van het op één plek op te bouwen...

Er zijn werkelijk maar twee opties: bij elkaar blijven en aan de relatie werken óf uit elkaar gaan. Jullie dochtertje heeft vóór haar komst op aarde jullie als ouders gekozen. Jullie zijn het niet aan haar verplicht om voor altijd bij elkaar te blijven, maar wel zijn jullie het aan haar verplicht om alles in het werk te stellen om te proberen de relatie te redden. Uitstapjes buiten de relatie horen daar niet bij. Als er nog liefde is (en alles is liefde...), dan zijn er altijd manieren te vinden om opnieuw te beginnen. Maar eerst moet je op het altaar van jullie relatie de sintels van de liefde neerleggen. Dan zul je ook een manier vinden om ze weer te laten ontvlammen. Door praten, door therapeutische methoden, door gezamenlijke activiteiten of door wat dan ook. Maar eerst de liefde.

Citaat
Zelf zijn mijn ouders ook gescheiden en ik weet als geen ander hoe dat voelt en welke schade je daardoor oploopt. Voor mij is het dan ook een enorme "mislukking" als dit stuk loopt.

Hier komt de Magiër weer om de hoek kijken. Vaak komen de dingen die met je ouders nog niet opgelost zijn in je eigen relatie terug. Het Geheim van de Hogepriesteres heeft altijd op een of andere met verzoening of vergeving te maken. Als je je ouders nog niet helemaal vergeven hebt voor de schade die je door hun scheiding hebt ondervonden, kan het gebeuren dat je onbewust in je eigen relatie een situatie creëert waarin het nodig blijkt jezelf of je partner te vergeven (bijvoorbeeld voor wat jij als een 'mislukking' ziet). Misschien heb je de sterke intentie om niet de scheiding van je ouders herhalen. Door je focus op wat je niét wilt, schenk je energie aan wat je niet wilt en ben je juist bezig een scheiding te creëren... Als je je ouders totaal vergeven hebt voor wat nog niet opgelost was, vervalt de noodzaak om in je eigen leven zo'n situatie te creëren. Maar nu zo'n situatie er toch is, is het belangrijk om te zien dat het eigenlijk een helende situatie is, een situatie die het mogelijk maakt om zowel het verleden als het heden te helen. Als je bereid bent.

Liefs en veel sterkte,
Ricca
From Ricca with Love

Mikal

• Volledig lid
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2008, 15:49:09 pm »
Hoi Steve,
Hier ook nog mijn bevindingen.
2 Schildknapen versterken elkaar. De 1ste ben jij die wat meer spanning en avontuur wil. Dit wordt versterkt door je vriendin die soortgelijke gevoelens heeft. Wat dat betreft  denk ik dat jullie beiden ongeveer hetzelfde te leren hebben in relatie tot elkaar.
Kijk ik naar beide schildknapen dat krijg ik het idee dat het vooral om spanning en avontuur gaat en dat je (jullie) mist waar het werkelijk om gaat en dat is echte liefde. In de legging ontbreekt het ook aan kelken. Als de spannende en fijne periode van verliefdheid zakt maakt dit als het goed is plaats voor iets anders moois en vooral iets diepers, Je zult elkaar dan pas echt leren kennen maar jezelf ook bloot moeten geven. Juist als het tegenzit in een relatie. Ben je verliefd dan is dat geen kunst want dan is alles mooi aan de ander of stoor je je er (nog) niet aan. Maar is de verliefdheid gezakt dan komt het er pas echt op aan hoe jullie je er samen doorheen slaan. Door liefde raak je door de diepste dalen juist sterker en meer verbonden met elkaar.

De diepere motieven bij de Magiër gaan volgens mij ook over het aangaan van een diepere verbinding, dit is de les. Maar ook de tegenstellingen in jezelf zou moeten leren verbinden met elkaar. Het conflict waar jij in zit hoef je niet buiten jezelf te zoeken maar is een innerlijk proces.
Het conflict wordt afgebeeld in zwaarden 2: relatie of spanning. En de staven 2: hoe weet je nou dat je de beste oplossing hebt gekozen. Wat zou er zijn gebeurd als... Hoe zou mijn leven dan zijn verlopen? Want zou jij voor je gezin gaan (staven 4 zie ik vaak als de kaart van het gezin), dan nog kun je niet alle gevoelens weg nemen. Iets van wat je nu voelt blijft bestaan: zwaarden 7. Blijf je hier voor open staan (staven 2) dan komt er vanzelf wel weer 'toevallig' een situatie waar je weer wordt geconfronteerd met dezelfde gevoelens.
Hoe ga je hier dus mee om in een relatie; het aangaan van een diepere verbinding of gaan voor spanning en avontuur. Hoe veel kansen heb je nodig of ga je aan om te leren wat echte liefde is?
Zwaarden 4 laat zien dat jij het zwaard wat je naast je neer hebt gelegd, weer kunt oppakken om te strijden voor je relatie en wellicht op zoek te gaan naar andere manieren om weer spanning in je relatie te krijgen. Bij deze kaart krijg ik net als bij de schildknapen het idee dat jullie eigenlijk heel goed bij elkaar passen.

De koningin staat denk ik voor de overwegingen die je op dit moment maakt. Dat je het beste wil voor alle partijen en niemand wil kwetsen. Ook wat dat dan eventueel zou betekenen voor jullie dochter.
Staven 4 gaat volgens mij over dat je wil gaan voor dat wat bestaat. Dat je bereid bent hier moeite voor te doen deze relatie tot een succes te maken. Dit is de kaart waar je naartoe beweegt en waar je zelfs al mee bezig bent door met elkaar te praten.

Je hebt nu twee hele andere antwoorden, dat is ook grappig zeg. Succes met de situatie en ik zou zeggen, gebruik wat je gebruiken kan. Hoe de relatie van je collega zal verlopen, dat kan ik hier niet uit afleiden trouwens.
Veel liefs.

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2008, 15:59:29 pm »
Hi Mikal,

Dat is zeker grappig hoe we ieder tot een andere interpretatie komen (hoe zou het ook anders kúnnen?). Ik zie het ook als waardevol, want vaak is het in deze gevallen niet een kwestie van dat de vraagsteller moet kiezen (of/of), maar is het een kwestie van aanvullende invalshoeken (en/en). Ik kan me in jouw uitleg van de kaarten trouwens ook goed vinden. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love