Auteur Topic: mijn legging : keltisch kruis  (gelezen 3627 keer)

justitia

• Gast
mijn legging : keltisch kruis
« Gepost op: april 15, 2008, 17:32:28 pm »
Hallo iedereen,

Ik ben totaal leek in tarot, maar wil er graag veel over bijleren.

Ik heb met de kaarten een keltisch-kruis-legging gedaan.
Er komen opvallend veel pentakels in voor.

Heeft iemand zin om mij te helpen om te achterhalen wat deze legging me vertelt ? Dankjewel hiervoor !
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen

groetjes, Justitia

keltisch-kruis-legging :

1.  pentakel 1
2.  pentakel 6
3.  zwaarden 7
4.  gematigdheid
5.  hoge priesteres
6.  ridder pentakel
7.  ster
8.  pentakel 7
9.  pentakel 2
10. pentakel 9

Mikal

• Volledig lid
Re: mijn legging : keltisch kruis
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2008, 22:35:21 pm »
Hallo Justitia!

Om helemaal tot een goed antwoord te komen, of om jou legging te kunnen verklaren (zo goed als ik dat kan dan), zou ik eigenlijk de vraag moeten weten en waar de posities van de kaarten voor staan. Er bestaan nml. verschillende keltisch kruis leggingen waarin de posities variëren. Ondanks dat ik dat niet weet kan ik er wel wat uithalen en mijn indruk over het geheel geven. Sowieso zijn de betekenis van de eerste 2 kaarten volgens mij altijd hetzelfde, nml. de situatie in het heden en wat daarmee te maken heeft. En de laatste kaart als de uitkomstkaart. Jammer dat je vraag er niet bijstaat want dan had ik misschien iets concreter kunnen zijn.

Begin ik met de verdeling van de kleuren/elementen. Er liggen naar verhouding veel pentagrammen op tafel; 6, en 1 zwaard. Dan mis je dus de staven en de kelken. Kijk ik naar de grote arcana kaarten dan vertegenwoordigen ze alle 3 de kelken. Op de kaart van de Matigheid heeft de engel zelfs 2 kelken in z'n handen. De ster lijkt daar wel wat op en het gewaad van de hogepriesteres gaat over in water - wat dus staat voor kelken- en achter het doek ligt een zee van water.
Het ontbreekt hier dus vooral aan staven. Staven staan voor actie, passie, levenslust, energie, de dingen ondernemen met plezier, doorzettingsvermogen. Dit zou je als advies kunnen zien: het vuur weer laten branden, actie ondernemen etc. Want de kaarten laten zien dat het daar aan ontbreekt. Dit is nodig om de situatie weer vooruit te helpen en te laten stromen. Veel pentagrammen wijst er vaak op dat de situatie vast is komen te zitten, er zit weinig vooruitgang in de siuatie. De aandacht ligt te veel op de aardse zaken, zoals werk, financiën, studie, materiële spullen o.i.d. In plaats van een min of meer evenredige verdeling tussen de kleuren is hier dus een gebrek aan staven.
Jou gevoelens, emoties, intuïtie, lijkt me van veel gewicht in deze situatie, omdat dit element (water/kelken) tot uitdrukking komt in de grote arcana kaarten. Dit is dus belangrijk.
De zwaarden, waar er maar 1 van ligt, staat voor het verstand, de communicatie, strijdvaardigheid en luchtigheid. Het ligt er wel maar voor een wat betere verdeling van de elementen zou je dit ook als advies mee kunnen nemen. Als het om een situatie gaat waar je niet helemaal gelukkig over bent, dat je dit nog meer zou kunnen gebruiken of laten zien.

De eerste kaart staat vaak voor het beginnen aan iets nieuws. Het inslaan van een nieuwe weg op het gebied van werk, studie, financieën o.i.d.
De volgende kaart staat voor het afhankelijk zijn van anderen voor hulp. Het aannemen of vragen van hulp, kan van een dienstverlenende instelling zijn. (Een uitgebreide uitleg van de kaarten en de elementen kun je ook op dit forum vinden.)
Tel ik alle kaarten bij elkaar op dan kom ik uit op het getal XI Gerechtigheid, de rode draad van de legging. Hier zie je net als bij de pentagrammen 6 een weegschaal. Dit doet mij vermoeden dat jij van iets - dus een instelling ofzo - of iemand afhankelijk bent, daar iets van aan zou moeten nemen om vooruit te komen. Iets wat jij niet zelf in de hand hebt en maar min of meer hebt af te wachten. Je kunt er zelf niet zoveel aan doen. Misschien is het een kwestie van trots of gevoel van onrechtvaardigheid wat maakt dat de 2de kaart dwars ligt. Of juist hetgeen je nodig hebt, hulp dus, om succesvol te kunnen doen waar je bij de 1ste kaart aan bent begonnen. Of misschien zit er wel gigantisch naast.  ;D
De matigheid, ster en pentagrammen 2 lijken daar wel goed mee samen te hangen, maar hoe dat weet ik echt niet.
De laatste kaart: pentagrammen 9 geeft een harmonische uitkomst aan. Ondanks dat er waarschijnlijk niet zo'n snelle vooruitgang is als jij misschien wel zou willen, kom je toch vooruit.

Wat er verder nog ontbreekt in deze legging is de pentakels 3: de 1 en de 2 liggen er wel, dan ontbreekt dus de 3. Dit betekend zoiets als dat je deze situatie niet ziet als een proces waar je van kan leren en wat tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen. Maar je dus waarschijnlijk snel resultaat wilt zien of een oplossing. Zie dit ook als een aanrader, om het dus wel zo te zien.
Ook ontbreekt de 8 van pentagrammen: gestaag en vol vertrouwen doorgaan, ook al heb je daar op de korte termijn niet zo goed zicht op wat het je zal opleveren. Zit je nu misschien vooral te dubben en te wikken en te wegen hoe je het nou toch moet aanpakken? (matigheid - ster - pentakels 2) En dat er daarom niet zoveel vooruitgang in de situatie zit?
Deze kaart raadt je aan je talenten die je in je hebt en je vaardigheden te gebruiken, want dat doe je blijkbaar niet. Gebruik datgene waar je goed in bent en wat je kunt. Doe je de dingen die gedaan moeten worden, waarschijnlijk stapje voor stapje, dan kom je ergens. Zet door en heb daar vertrouwen in.

Tot zover mijn interpretaties. Ik ben zeer benieuwd of het ergens op slaat en wat je ervan vindt!
Wil je een legging van mij met een persoonlijke vraag, las ik in je andere berichtje namelijk, dan stuur je me maar een persoonlijk bericht en dan zal ik t.z.t. eens voor je kijken.

Veel liefs!