Keltisch kruis..wie helpt met de interpretatie?

Gestart door Dance, januari 14, 2008, 18:13:25 PM

Dance

Hoi allemaal,

ik ben hier een tijd niet gekomen en ik heb me zelfs opnieuw moeten registreren (het forum zag er nog anders uit toen ik hier een tijd terug kwam.)

Ik heb het Keltische kruis ns gelegd met de vraag: Komen er kinderen in de toekomst en als er komen, hoeveel?

Ik heb een foto genomen van de legging, is misschien gemakkelijker voor jullie..(hopelijk zien jullie het duidelijk genoeg..)
Ik weet eigenlijk niet hoe jullie het doen om jullie kaarten hier te plaatsen..dus dacht ik ik neem er een pic van.)

Zouden jullie me willen helpen met de interpretatie ervan?


1 Bekers Ridder
2 Bekers 8
3 Pentakels koning
4 staven 2
5 zwaarden 6
6 Bekers 6 (ondersteboven)
7 Zwaarden Ridders
8 Zwaarden 8
9 Staven 9
10 Bekers 9
Ik ben echt nog een bluetje wat de kaarten betreft maar ik wil er zoveel van leren en ik hoop het ook door te kunnen geven aan anderen..

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Liefs,

Dance

susanvansoest

Ook ik ben net aan het leren hoe een keltisch kruis te leggen, aan de hand van de beschrijving die Ricca elders op dit forum heeft beschreven.

Ik durf het niet aan een antwoord te geven op je vraag... sowieso vind ik een ja/nee vraag erg moeilijk in tarot; ik zal er niet voor kiezen. wel kan ik aangeven wat ik zie en me opvalt.

allereerst: beide kruiskaarten zijn bekers, evenals de uitkomst kaart.
De ridder (of prins) van bekers is een gevoelige dromer. Een idealist. Hij weet wat hij wil. Hij wil niet dat aan hem getrokken wordt.
de bekers 8 (gekopieerd van dat onderwerp op dit forum) het vermogen om aan te voelen wanneer iets is afgelopen, intuïtief te weten dat het tijd is om verder te gaan. Een zeker gemis doet hem vertrekken.Toch vertrekte hij m.i. niet uit diepe teleurstelling. Hij handelt vooral vanuit een positief verlangen naar iets waardevollers. Het is een vrijwillig vertrek.
Ik interpreteer deze combinatie alsvolgt: je hebt duidelijke dromen en wensen, de kunst is je niet vast te klinken aan dit beeld; er is meer in het leven en ga dit ontdekken!

Daarnaast komen geen grote arcana kaarten terug in je legging, terwijl ik er vanuit ga dat je deze wel gebruikt hebt. Wat volgens mij wil zeggen dat het over de kleine geheimen gaat, het leven van alledag.

de koning van pentagrammen is verantwoordelijk en standvastig. Hij geeft materieel succes weer. Als basiskaart geeft hij volgens mij aan dat je basis is solide en verantwoord is.

de staven 2 (recent verleden) geven aan dat je tevreden bent met wat je hebt, maar tegelijk naar meer verlangt. De kaart roept op minder bezig te zijn met de uiterlijke of materiele wereld en meer aandacht te schenken aan je innerlijke of spirituele. Dit versterkt de koning van pentagrammen, dat het materieel wel goed zit. De kaart versterkt voor mij ook het verlangen naar iets anders uit de kruiskaart, de bekers 8.

de 6 van zwaarden (in de positie van de kroon) geeft aan dat het tijd kan zijn voor vakantie (afstand nemen), waardoor je het juiste perspectief weer gaat zien en daarmee een helend proces in werking stelt.
Ricca beschrijft op bij zwaarden 6 dat er heel wat duidingen mogelijk zijn. Maar de hoofdbetekenis van de kaart is de reis zélf. De manier waarop je in het leven verdergaat. Wat er ook gebeurd is. Waar je ook naar toe gaat. De kaart heeft vooral betrekking op het heden.
Deze kaart versterkt voor mij ook het beeld van de bekers 8 als kruiskaart, focus verleggen waardoor ruimte komt.

ik vind de omgekeerde bekers 6 lastig te duiden. de VI van de grote arcana is de geliefden. De bekers 6 (niet omgekeerd)  kan betekenen dat je bezig bent met het integreren van de gaven en ervaringen uit je verleden in het bewuste heden. Een omkering geeft aan de oorspronkelijke betekenis van de kaart verstoord of geblokkeerd wordt. De omgekeerde bekers 6 geeft aan dat je soms juist moet kijken naar het verleden en dat je dat soms juist moet loslaten. Volgens mij wil dit zeggen dat je je niet te veel moet vastbijten in je verleden, maar dat je wel lessen kan/moet leren uit je verleden.

even tot zover. Ik hoop dat je er iets mee kan! Ik hoop van anderen aanvullingen hierop te zien (of verbeteringen) aangezien dit een van mijn eerste ervaringen met het keltisch kruis is. Ik hoop dat je dit meeneemt bij het lezen van mijn uitleg!

liefs Susan

Dance

Hoi Susan, (en Laure ook natuurlijk)


Bedankt voor je reaktie en de tijd die je er in hebt gestopt.

Ik zal nog eens goed de tijd moeten nemen om het nog ns te herlezen.

Ja, ik heb de grote en kleine arcana samen genomen en ik vond het ook heel vreemd dat er geen grote arcana kaarten bij zaten.

Ik moet zeggen dat ik al jaren met mezelf in de knoop lig met de vraag kinderen of niet..vandaar de vraag..

Ik weet meestal wel wat ik wil in het leven (beker Ridder/prins?) ..maar dit keer niet..
Wel of niet kinderen...?Pff..lastige vraag..

Mn man en ik zijn zo druk met van alles en nog wat en we vinden het leven zo fijn op deze manier...
We verrijken ons spiritueel meer en meer en willen beiden levenslang leren...

maar...dan komt die vraag weer boven...welles, nietes..?

we maken veel kans op een tweeling te krijgen (hebben we al in de familie meer dan eens) en dat zien we beiden niet zo zitten..
Ook is het ons al voorspeld geweest en ik wou ns kijken of het ook in mijn legging aanwezig was..

Tijd brengt raad zeggen ze vaak...maar de tijd begint ook te dringen want leeftijd speelt ook meer en meer een rol hé. Zeker nu ik 33 wordt eind juni..


Liefs en tot gauw,

SanDance





Mikal

Hoi Dance,

Ik heb ook al eens een poging gewaagd om jou kaarten te duiden, maar moest eerst de uitleg van het keltisch kruis eens doornemen die ricca heeft geschreven.
Vooral de vraag vond ik boeiend omdat het een vraag is die je eigenlijk niet kunt stellen aan de kaarten. Ik was erg benieuwd wat er dan uit zou komen met zo'n vraag en wat erachter zit. Je hebt nu al wat meer verteld over de situatie en dat maakt het wel een stuk makkelijker om de kaarten te duiden, weet ik in elk geval wat er achter zit. Ik was nog maar bij de eerste twee kaarten gekomen, bleef een beetje steken bij de 3de. Blijf het lastig vinden die hofkaarten!

Misschien zou je een vraag kunnen stellen in de trant van; geef me inzicht in mijn kinderwens. Vooral als je de keltisch kruis
legging gebruikt krijg je dan een heel duidelijk beeld hoe de situatie in elkaar zit voor jou. Of je als antwoord krijgt of er een tweeling in het verschiet ligt betwijfel ik. Het zou dan puur uit je intuïtie moeten komen. Als het goed is gebruik je dat ook voor het kaarten lezen. Is wel een kwestie van oefenen hoor.
Voor jezelf zou het wat makkelijker zijn als je een kleinere legging gebruikt, vooral als je nog niet zo bekend bent met de kaarten. Je zou bijvoorbeeld van te voren drie vragen kunnen bepalen die je gaat stellen zoals; geef me inzicht in mijn kinderwens, wat zijn de voors en wat zijn de tegens of zoiets. Net wat je wil weten. Dat maakt het een stuk overzichtelijker dan gelijk 10 kaarten te trekken.

Nu mijn interpretatie van de eerste 2 kaarten:
RIDDER VAN KELKEN
De situatie in het heden; dit is een hofkaart en staat voor jou en hoe jij op dit moment in het leven staat. Er ligt een obstakel op je pad (het paard staat voor een waterstroom) en je weet niet welke weg je moet bewandelen om verder te komen. Zou het obstakel de gebondenheid aan een kind kunnen staan tegenover de vrijheid die je nu hebt?
Je overweegt een aantal zaken hoe je deze situatie eens aan zal pakken (het paard staat aarzelend voor het water, zal hij erdoor stappen, stoppen of een andere weg nemen?). Je overweegd de situatie vanuit je gevoel en bent alleen gefocust op je gevoel en emoties (de ridder op het paard heeft alleen oog voor de beker die staat voor gevoel). Door alleen 'oog' voor je gevoelens te hebben wordt het moeilijk om een sprong te wagen om zo verder te komen. Je sluit hierdoor iets belangrijks uit zoals gezond verstand, wat is praktisch. Blijf je hangen in emoties en gevoelens dan kun je hierdoor in rondjes blijven lopen als het ware, je komt er dan niet meer uit.
M.a.w. je overweegd of je voor kind(eren) zal gaan of niet.

8 KELKEN
Deze kaart staat voor een gemis in je leven en je bent op zoek om dat gat op te vullen. Zouden kinderen het gemis in je leven kunnen opvullen of besluit je toch meer de spirituele richting op te gaan (hoewel het één het ander natuurlijk niet hoeft uit te sluiten), of iets anders.
Zoals in de vorige kaart naar voren kwam dat jij ergens over loopt te wikken en te wegen staat deze kaart voor dat je uit de situatie stapt. De situatie zoals die nu is de rug toekeert omdat je er niet uitkomt (er mist een beker, dus hoe degene op de kaart ook stapeld, het zal nooit een mooie toren worden). Hoe je ook bezig bent, je blijft er een onbevredigd gevoel aan overhouden. Je bent nu bezig in je leven om op zoek te gaan naar iets wat jou wel kan bevredigen, je zoekt iets beters dan wat je nu hebt.
Je begint net met een andere richting uit te gaan dan die waar je voorheen steeds in zat en welke richting je dan precies uit zou moeten/willen staat nog open. Er is in elk geval verandering.
Omdat de eerste twee kaarten beide van dezelfde kleur zijn, kelken, duidt dit op een proces. Je kan maar geen besluit nemen of je nu wel of niet voor kinderen zal gaan, de tweede kaart geeft aan dat er toch iets onvervulds in je leven is en je een besluit neemt om een verandering aan te brengen. Een verandering die te maken heeft met een gemis in je leven. Dit hoeft niet perse te maken te hebben met kinderen, misschien besluit je wel om toch niet voor kinderen te gaan en op zoek te gaan naar iets anders bevredigends in je leven.

Dat er alleen maar kleine arcana kaarten liggen kan duiden dat jij een besluit moet nemen of en hoe jij kinderen gaat inpassen in je dagelijks leven.

Nou tot zover even mijn duiding. Als het goed is kun je uit het kleine kruis ook al veel halen. Er zit toch al een advies in verwerkt dat je niet alleen op je gevoel af moet gaan maar ook naar andere dingen kunt kijken; is het praktisch, volgens mij gaat de koning van pentakels daarover dat je in elk geval wel over financieële en materieële zekerheden beschikt om kinderen een goed thuis te bieden. Maar ook objectief naar de situatie te kijken.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt en of je er wat aan hebt!

Liefs


Mikal

Het vervolg.......

Wat eraan ten grondslag ligt:
KONING VAN PENTAKELS
Naast dat ik denk dat jij over de middelen en omgeving beschikt om evt. kinderen groot te brengen (zie zijn weelderige gewaad, de koning beschikt al over de eigenschappen van zijn kleur. In dit geval dus pentagrammen wat staat voor materie-financiën. Praktisch heb jij je zaken op orde) denk ik dat de kaart ook te maken heeft met rijpheid, jou leeftijd dus (zie al de vele rijpe druiven trossen, en de koning is de oudste - laatste van de kaart van de hofkaarten).

De reden waarom je nu op dit punt in je leven zo aan het twijfelen bent over wel of geen kinderen is omdat de tijd dringt, om het maar even zo te verwoorden. Je hebt het idee dat als je ooit nog aan kinderen wil beginnen, dat je hier dan snel een besluit over moet nemen omdat het anders, gezien je leeftijd, te laat zal zijn. Je vindt de tijd rijp om er voor eens en altijd een besluit over te nemen (koningen zijn besluitvaardig), en je twijfels te overwinnen (de koning heeft zijn geharnaste voet op een harnas of dier liggen, ziet eruit als een overwinning).

De reden dat jij zo twijfelt ligt volgens mij voor een deel nog in je onderbewuste (de wat duistere figuur op de kaart en donkere kleuren). Kan te maken met iets uit je verleden - jeugd. Misschien dat jij een moeilijke jeugd hebt gehad en je dit lot jou eventuele kinderen wilt besparen.  ??? Ik geef maar even een voorbeeld.
Dit haal ik uit de kaart
KELKEN 6
Toekomstige invloeden,
deze kaart heeft namelijk te maken met het verleden. De kaart ligt omgekeerd. Zelf doe ik nooit aan omgekeerde kaarten. Ik wil het mezelf niet zo ingewikkeld maken en kaarten hebben zowiezo positieve en negatieve aspecten in zich.
Wellicht kunnen de toekomstige invloeden dan zijn dat jij blokkades uit het verleden bewust wordt en ermee aan het werk gaat. Je geeft iets weg, iets gevoelsmatig (het kind op de kaart). Iets ouds - een oud gevoel wat jij niet meer nodig hebt of kunt gebruiken. Je ruimt iets op waardoor er ergens anders meer ruimte komt. Zo maak je de weg vrij voor iets nieuws.

STAVEN 2
Recent verleden;
Ergens in je begint iets te knagen, je wilt iets meer, uitbreiding van je wereld. Er groeit ergens een verlangen. Let op het getal 2, wat je hebt ken je wel, je wilt meer: 3 (man + vrouw = 2 + kind = 3).
Hoewel het eng kan zijn om de plannen concreet te maken, want wat je nu hebt ken je, dat is veilig en wat je ervoor in de plaats krijgt weet je niet, begin je ergens toch wel naar uit te kijken (ergens bedoel ik mee dat het verlangen is beginnen te groeien, het is nog niet geheel duidelijk of het verlangen een kinderwens betreft of dat je iets anders wil in je leven. De man op de kaart houdt de wereldbol in zijn hand maar het is niet duidelijk waar op de wereld hij is en waar hij naartoe wil. Ook kijkt de man ergens naar uit).
Twijfel je over het opgeven van je vrijheid en met het besluit wel een kind te krijgen, het opgeven van je vrijheid. Het getal 2 kan ook staan voor een keuze. Je vindt het aan de ene kant wel een eng idee om je zo te laten inperken door een kind, maar het verlangen is er wel of groeiende.

ZWAARDEN 6
Mogelijke uitkomst;
Heb je in het heden al een eerste stap genomen naar verandering (kelken 8 ) op deze kaart ben je al een stukje verder. Hier ben je daadwerkelijk op weg naar iets nieuws. Al je gedachten, twijfels en zorgen neem je wel met je mee (dit zijn de zwaarden in de boot die je met je meeneemt). Het is niet zo dat met het nemen van de beslissing (het is een zwaarden kaart en zwaarden kunnen knopen doorhakken, bij de mogelijke toekomst heb je dat dus gedaan) dat je dan gelijk van al je twijfels en zorgen verlost bent, helaas!
Waarheen je gaat is nog steeds niet duidelijk (je kunt niet zien waar de boot precies heen vaart). Dit is ook niet iets dat de kaarten voor je kunnen beslissen en waar je beslissing van af zou moeten hangen. Een beslissing moet je zelf maken, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes.
Maar de mogelijke uitkomst is wel dat je een richting hebt gekozen, je hebt besloten. En met het nemen van het besluit kom je in 'rustiger vaarwater' terecht qua gevoelens, gedachten en overwegingen die nu door je hoofd spelen (kijk naar het golvende water rechts van de boot en het rustige water links waar je heen gaat).

Zo nou hier laat ik het voorlopig wel bij. Ik hoop dat je er wat aan hebt maar ben wel erg nieuwsgierig naar je reactie en of ik het een beetje raak heb!  :)
Als andere mensen hier ook nog op- of aanmerkingen over hebben, voel je vrij. Ik hoop hier wat te leren.

Liefs.

susanvansoest

Hi Dance en ook Mikal,

Dankjewel voor je reactie.

Het bovenstaande nog eens nalezend roept bij mij de gedachte op echt eerlijk te zijn tegen jezelf over de beweegredenen waarom je kinderen wil en waarom niet...

liefs,
Susan


Dance

Hartelijk dank Susan en Mikal.

Ik heb nog een beetje tijd nodig om het nog allemaal ns goed te lezen want momenteel zit ik met een lichte migraine aanval en kan me niet concentreren.
Ik wou alleen al ns reageren omdat ik het zo super vind dat jullie hierin zoveel tijd stoppen.

Bedankt.

Tja Susan, ik wil wel eerlijk zijn tegen mezelf, maar hoe moet dat is de vraag hé.

Ik kom later nog ns terug met een reaktie.

Slaapwel voor straks,

SanDance
xx

susanvansoest

Graag gedaan en bedankt voor je snelle reactie. Voor mij helpt mediteren bij het eerlijk zijn, of wandelen of fietsen. Even niks moeten en alleen maar zijn. Succes!

Sterkte met je migraine!

liefs Susan

Ricca

Lieve Sandance,

Ik kan me wel vinden in de mooie interpretaties van Susan en Mikal (welkom!!) van de kaarten 1 t/m 5. Kaart 6 (Bekers 6 omgekeerd) lees ik als een duidelijke oriëntatie op de toekomst - het omgekeerde van de oriëntatie op het verleden van de rechtopliggende kaart.

De staf (7 t/m 10) heeft nog wel wat voeten in de aarde met als grootste probleem op Hoop en Vrees de vrees dat je je uiteindelijke keuze zult moeten verdedigen (Staven 9). Maar niets is minder waar. Zwaarden Ridder voert jouw verstandelijke overwegingen aan, je omgeving probeert je misschien wel in een bepaalde richting te duwen (Zwaarden 8 - die ook de tijdsdruk kan uitbeelden), maar met de bekerskaarten in de meerderheid zul je vast tot de meest liefdevolle keuze komen. Bekers 9 (in de innerchild-kaarten de wensput) symboliseert niet die keuze, maar toont de opluchting :D die je voelt bij het besef dat élke liefdevolle keuze goed is. Je kunt het eenvoudig niet verkeerd doen - vergeet dat niet. Wat je keuze ook zal zijn, hij zal het waard zijn om te vieren (Bekers 9). En wij vieren natuurlijk graag met je mee. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

susanvansoest

ah... zo kan je omgekeerde bekers 6 natuurlijk ook bekijken. Helemaal niet aan gedacht :)

liefs Susan