Doornenstruik - Christelijke droom?

Gestart door danseres, november 19, 2007, 22:29:39 PM

danseres

Ik droomde dat ik bij een soort Christelijke beweging zat. We probeerden jongeren te helpen want er waren massaal jongeren die zelfmoord pleegden. Ze waren onder invloed of gebrainwashed en pleegden zelfmoord door op het kerkhof van kruisen van graven te springen. Het waren van die grijze kruisen, leken keltische kruisen. Ze maakten dan een salto achterwaards en vielen dan op hun hoofd dood. We probeerden ze te helpen en injecteerden ( :-\) ze met doornen van een doornenstruik. Het waren echt megadoornen. Leken een beetje op de doornen die Christus als doornenkroon op had...

Iemand een verklaring?

Ricca

Lieve Danseres,

Je droom heeft me lang beziggehouden en ik ben er nog niet helemaal uit. Maar het vordert. :) Wat ik nog graag zou willen weten is hoe oud de jongeren in de droom ongeveer zijn.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

danseres

Oh fijn dat je bezig bent met mijn droom! De jongeren waren in 'puberleeftijd'. Jaartje of 15 - 17 schat ik zo!

Ben benieuwd wat er uit gaat komen!

Bedankt alvast! ;)

xxx

Ricca

Lieve Danseres,

Het is lang geleden dat ik vol goede moed aan je droom begon, maar ik heb hem verschillende keren opzij gelegd, omdat ik er toch niet helemaal uitkwam - ik zag gewoon te veel mogelijkheden... Hier nu mijn langzaam gerijpte interpretatie van je droom. ;)

Centraal in de droom staan de jongeren die zich op de  begraafplaats massaal van de kruizen storten. Vanwege de indringende symboliek ga ik ervan uit dat alle personen in de droom aspecten van jouzelf zijn. Je kunt de jongeren zien als jouw innerlijke kinderen van 15 à 17 jaar, of als emoties die horen bij het meisje van pakweg 16 in jouzelf. De massaliteit van het gebeuren betekent niet dat er heel veel innerlijke kinderen bij de situatie betrokken zijn, het wijst eerder op een voortdurende herhaling van hetzelfde, een heropvoering van steeds weer dezelfde situatie of een pijn die steeds weer gevoeld wordt. Voor jou kan dit betekenen dat je in het waakleven steeds weer tegen eenzelfde pijnlijke situatie aanloopt.

Het lijkt een ramp die zich in de droom voltrekt, maar het is natuurlijk zeer symbolisch wat er gebeurt. Aan de salto's kun je zien dat het niet om zelfmoord gaat, zelfs al vallen de jongeren 'dood' op hun hoofd. Het is een soort zelf-opoffering die vooral geestelijk pijn doet (val op het hoofd), een opoffering van hun zelfgevoel of identiteit. De spectaculaire manier waarop dit gebeurt is alleen maar bedoeld om jouw aandacht te trekken. En dat lukt. In de achterwaartse salto zit een onmiskenbaar show-element waarmee ze jou willen demonstreren (show it to you) dat hun zelfgevoel geweld wordt aangedaan. Het is alsof ze willen zeggen: "Kijk eens wat je ons laat doen" - en daar schemert een opstandigheid in door die eigenlijk veel beter bij hun leeftijd past dan de zelfopoffering...

Daarmee kom ik op de kwestie dat de jongeren gebrainwasht zijn. Iemand heeft hen - niet één keer, maar vele keren -  opgedragen zich van de kruizen te storten, misschien wel met een opmerking als 'hoepel op' (hoepel: salto) of 'val toch dood'... Omdat zij delen van jou zijn, ben jijzelf de enige die hen zou hebben kunnen brainwashen, bijvoorbeeld met bovenstaande opmerkingen of een andere vorm van zelfkritiek, hardop of in gedachten tegen jezelf uitgesproken op momenten in het waakleven dat je tot de ontdekking kwam dat je - zonder het te willen - op iets reageerde als een 16-jarige... Zelfkritiek is ook een van de betekenissen van de injectie met doornen (stekeligheden). Sterker nog, de injectie met doornen is een soort brainwash... 

Omdat je het toch heel erg vindt wat er met de jongeren gebeurt, en misschien wel medelijden met ze hebt, wil je ze redden, alleen weet je niet goed hoe. Als redmiddel kom je met de injectie met grote doornen, zoals in de doornenkroon van Christus. Deze doornenkroon is een symbool van bespotting en lijden, vaak gekoppeld aan een geloof in de waarde van lijden als middel dat verlossing brengt. Toch was het niet het lijden van Christus dat verlossing bracht, het was zijn onvoorwaardelijke liefde voor degenen die hem kruisigden. Dus eigenlijk zou je de jongeren beter een injectie met liefde kunnen geven. :) Je had je innerlijke kinderen opgedragen zichzelf weg te cijferen, maar liefde, onvoorwaardelijke liefde zoals Christus ons die voorleefde, vraagt zo'n offer niet. 

Tot zover de symboliek van de droom. Het thema is bevrijding of verlossing, dat past ook bij de christelijke beweging. Wat die verlossing in de praktijk van je waakleven inhoudt kan ik zonder verdere achtergrondinformatie ook niet precies zeggen, maar misschien kun je er zelf achter komen door je af te vragen waar je in het dagelijks leven steeds weer tegenaan loopt of wat je kinderachtig of 'bespottelijk' van jezelf vindt (doornenkroon) en waar je graag van verlost zou willen zijn.

Een ander aanknopingspunt is de leeftijd van de jongeren. In de periode van 15-17 jaar zijn we i.h.a. bezig onze identiteit of zelfgevoel te ontwikkelen, we leren voor onszelf op te komen, grenzen te stellen en nee te zeggen. Als jij als volwassenen in je leven voor jezelf opkomt, zal je innerlijke 16-jarige heel tevreden zijn, maar indirect lijkt de droom ook te zeggen dat je daar soms moeite mee hebt. Als jij het bijvoorbeeld (en het is niet meer dan een voorbeeld) moeilijk vindt om in een bepaalde situatie nee te zeggen en de neiging hebt jezelf weg te cijferen of op te offeren voor anderen, als je in plaats van naar je gevoel te luisteren, doet wat anderen van je vragen, zal je innerlijke puber dat als een zelfverloochening voelen en boos op je zijn en dan heb je dus een rotgevoel over jezelf. Als je op zo'n moment dat gevoel probeert te negeren (brainwash), zal je innerlijke kind zich in de steek gelaten voelen en doe je ook jezelf pijn. Maar als je kunt houden van je onvolmaaktheden, kan de bevrijding beginnen... Je bevrijdt jezelf niet door afwijzing (doornen). Je bevrijdt jezelf door liefde en vergeving. Vergeving betekent niet dat je iets moet dóén, het is een liefdevolle en begripvolle houding die niet oordeelt of veroordeelt. Laat alle zelfkritiek los. Een begraafplaats is in vele opzichten een plek van loslaten. Je hoeft niet te veranderen, van jezelf houden is genoeg.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

danseres

Lieve Ricca,

Ongelooflijk dat je nog na al die tijd de moeite neemt om mijn droom uit te leggen.  :o
Vind het een hele mooie interpretatie en ik als goed nadenk over de betekenis voor míj, begrijp ik de woorden ook. Het zijn namelijk woorden die vaker tegen mij zijn uitgesproken door paragnosten, hulpverleners en (vrij recent nog) door een tarotlezer: 'hou van jezelf, heb meer zelfvertrouwen, ben niet zo streng voor jezelf, vergeef jezelf.

Nu ik jou interpretatie lees is het alsof ik bevestiging van binnenuit heb gehad via een droom voor al deze dingen. Het is nog even heel theoretisch voor mij allemaal, ik begrijp het wel woordelijk, maar in de praktijk brengen is een tweede want dat zal ik moeten leren. Ik weet ook (nog) even niet waar al die problemen, gebrek aan zelfvertrouwen, het niet houden van mezelf enz. vandaan komen. Ik vermoed inderdaad uit mijn jeugd, die niet zo heel gemakkelijk was (maar goed dat valt hier ook wel uit op te maken), alleen lijkt het wel of ik mijn gevoel daarbij afsluit.
Houden van jezelf is een proces, weet ik.

Ik ben jou in ieder geval enorm dankbaar voor je uitleg en de tijd die je er aan besteedt hebt!

Liefs,
Danseres