droom st bernardhond

Gestart door sarah, november 17, 2007, 10:52:33 AM

sarah

Ik ben benieuwd wat deze droom betekent:
Ik sta bij mijn geparkeerde auto, voel me lamlendig. In een vrachtwagen, halfopen, geparkeerd voor mijn auto zie ik hoe twee honden, waarvan een overduidelijk een sintbernardhond is, worden herhaaldelijk geknuppeld door twee mannen. De st bernardhond kijkt me aan met een moedeloze blik, alsof hij het lot accepteert. Ik voel dat ik hem wil redden. Wat kan een st bernardhond nu in hemelsnaam kwaad doen, vraag ik me boos af. Dat verdient hij niet. Die andere hond ook niet. Ik wil me over hen ontfermen. Dan wordt ik wakker met een onbevredigd gevoel, omdat ik er niet toe kwam de honden te redden. IN plaats daarvan werd ik wakker. Het liefst zou ik weer in droomstand gaan om ze te redden, maar het terugkeren in de droom lukt niet.

Wat betekent dit nou?

Ricca

Lieve Sarah,

Als je al wat andere dromen op dit forum gelezen hebt, zul je wel gezien hebben dat dieren in dromen gewoonlijk voor (gevoelsmatige aspecten van) de dromer zelf staan. Na de droom word je wakker met het gevoel dat je de honden moet redden, terwijl veel honden - en zeker Sint Bernardshonden - juist ménsen redden. Ook daaraan kun je zien dat jij en de honden één zijn en dat de droom je oproept om iets in jezelf te redden of te beschermen of om je over iets in jezelf te ontfermen.

In het algemeen staan honden voor trouw en spontaniteit (trouw aan je spontane zelf), en ook voor waakzaamheid (waakhond) en dienstbaarheid (reddingshond). Reddingshonden hadden vroeger een heel belangrijke taak en waren zich ook goed bewust van deze taak. Sint Bernardshonden genoten er bijvoorbeeld van om mensen te redden die het slachtoffer van een lawine waren geworden. Maar in jouw droom zijn zij zelf het slachtoffer. Dat lijkt hééél erg onrechtvaardig... Ze doen alleen maar goed en kijk eens hoe ze behandeld worden...

Gaat er een lampje bij je branden? Ik denk dat de droom laat zien dat jij je in een bepaalde situatie onrechtvaardig behandeld voelde of je het slachtoffer voelde. De honden worden geslagen, er wordt ze iets aangedaan. Heb jij ook het gevoel gehad dat jou iets is aangedaan? Misschien op je werk, want vrachtwagens hebben eerder met een werksituatie te maken dan met een privésituatie. Of misschien heb je je gewoon gekwetst gevoeld (slaan = kwetsen). Een auto staat vaak voor het ego en gevoelens van gekwetstheid zijn altijd ego-gevoelens.

Er zit ook nog een andere kant aan de droom. Op een dieper niveau ben je ook zelf de twee mannen die de honden slaan. Je kunt dat opvatten als: jezelf op de kop geven omdat je in de situatie terecht kwam waarin je gekwetst werd. Het is een dubbel gevoel dat je bij dit alles hebt en daarom zie je twéé honden en twéé mannen. Heel dubbel (dubbel dubbel), want van de andere kant laat je het gewoon toe (de moedeloze blik van de hond, alsof hij alles accepteert).

In de droom kijk je alleen maar toe en dat is goed. De droom wil je alleen maar laten zien wat er aan de hand is, zodat je daar in het waakleven iets mee kunt doen. Wat? Misschien heb je iets aan het volgende:

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?topic=1416.0

Liefs,
Ricca   
From Ricca with Love