Ik vergat dat ik hem van de trap had geduwd :S

Gestart door Liesje, juli 08, 2007, 11:47:37 AM

Liesje

Vanacht heb ik iets naars gedroomd...

Ik werkte nog in het vorige bedrijf waar ik een paar jaar geleden werkzaam was. Het is een groot farbieksgebouw met veel trappen. Een vriend van me werkt daar nog steeds. In de haast kwamen we elkaar in het gebouw tegen. Vluchtig zeiden we hoi tegen elkaar en gingen snel weer verder. Op zich is dit niet vreemd, omdat we altijd weinig tijd hadden op het werk om uitgebreid te kletsen.

Een paar dagen later kwam ik hem weer tegen in hetzelfde bedrijf. Dit keer had het bedrijf een soort dakterras met een zwembad. Ik stond op het dakterras met het zwembad en zag hem ineens in een rolstoel aan komen rijden. Hij ontweek me. Ik riep hem en hij keek me vreemd aan. Ik vroeg hem wat er was gebeurd en hij zei dat hij het niet meer wist. Op dat moment leek hij het ook echt niet te weten.

Op een gegeven moment leek zijn geheugen ineens terug te komen en hij zei: "jij hebt me vorige keer van de trap geduwd! Nu weet ik het weer, mijn moeder zei het tegen me!"

Op het moment dat hij het vertelde, kwam ineens de gebeurtennis bij mij ook in mijn geheugen terug. In de haast vorige keer dat we elkaar tegenkwamen was hij door mij gestruikeld en van de trap gevallen. Ineens herinnerde ik me dat ik in het voorbijgaan een harde klap had gehoord en dat ik niet terug was gegaan om te kijken of er iets met hem was gebeurd. Alsof mijn geheugen over 'het ongeval' gewist was en nu ineens weer terugkwam, werd ik overspoeld door de herinnering en schuldgevoel.

We barstten allebei in huilen uit en vielen troostend bij elkaar in elkaars armen. Op een gegeven moment keek hij me aan en zei: "wij lijken best veel op elkaar, wist je dat?"

Toen was de droom afgelopen. Ik heb er een heel naar gevoel aan overgehouden  :-[ Ik vind de gebeurtenis nogal harteloos en gewelddadig, waarvan ik nogal schrik, want ik ben helemaal niet gewelddadig en harteloos.

In het echte leven heb ik met deze vriend nog nooit problemen gehad. We kennen elkaar 7 jaar. We zien elkaar niet heel vaak wegens drukte met werk, maar als we elkaar zien dan doen we leuke dingen (theater, film, exposities, uit eten, koken) en bespreken we ook onze serieuze problemen.

Kan iemand me alsjeblieft een uitleg geven? Ik zit er nogal mee  :-[

Ricca

Lieve Liesje,

Je hebt de droom heel duidelijk beschreven en met alle relevante toevoegingen. :) Dat maakt de interpretatie gemakkelijker, dus daarvoor dank! Toch zou ik je - gewoon voor jezelf - nog op dit topic willen wijzen:

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?board=5;action=display;threadid=1903

Ik denk dat je deze droom los kunt zien van die vriend als persoon. Je zegt dat je in werkelijkheid nooit problemen met hem hebt gehad en ook dat je hem niet zo vaak ziet. Dus eigenlijk is er geen reden om ineens zo heftig over hem te dromen. Vrienden kunnen in dromen bepaalde aspecten van onszelf vertegenwoordigen en als je de droom op die manier bekijkt, valt zijn opmerking: 'Wij lijken best veel op elkaar, wist je dat?' helemaal op zijn plek. Hij staat voor een bepaalde kant van jou die veel op hem lijkt, maar die op de een of andere manier belemmerd of 'dis-abled' is geraakt (rolstoel) en speciale zorg of aandacht nodig heeft. Door de ontmoeting met vriend-in-rolstoel word je hiermee geconfronteerd en begint er iets te dagen...

Misschien weet je nu al om welke kant het gaat. Zo niet, benoem dan voor jezelf eens een aantal van zijn belangrijkste waardevolle eigenschappen, liefst op deze manier: 'Hij is voor mij een toonbeeld van ..........', en kijk of er iets bij is dat je ook in jezelf herkent, althans in het verleden.

De ontmoeting vindt plaats op een dakterras (hoog bewustzijnsniveau, open geest) waar ook een zwembad is. Het zwembad/water heeft een dubbele betekenis. Enerzijds is het een symbool voor je onderbewuste en is het dakterras dé plek waar je je bewust kunt worden van iets dat nog onderbewust was. Maar water staat ook voor gevoelens en zodra je je in de droom bewust wordt van wat er gebeurd is (herinnering aan het 'ongeval'), wordt je overspoeld door schuldgevoel. Het schuldgevoel wordt veroorzaakt door het besef dat je iets moois of waardevols in jezelf verloochend hebt. Schuld is echter een nutteloos en belemmerend gevoel dat alles tot stilstand brengt en ook dat komt tot uitdrukking in de symboliek van de rolstoel. Tegenover iets dat je betreurt kun je je beter opstellen met oprechte spijt. Oprechte spijt ontspringt uit het hart en zuivert het geweten.

Wat de droom verder nog zegt is het volgende. De kant van jou waar het allemaal om gaat, is door jouw eigen toedoen 'van de trap gevallen'. Het lijkt alsof je haar in overdrachtelijke zin gewoon hebt laten vallen en de moeder van je vriend (waarschijnlijk je eigen moeder) heeft zelfs gezegd dat je het met opzet hebt gedaan (geduwd), maar dat is niet het geval. Het is bijna ongemerkt gebeurd, in het voorbijgaan (van de tijd) en veeleer veroorzaakt door een zekere nonchalance (klap gehoord, maar niet kijken wat er gebeurd is), te veel haast om erbij stil te staan... druk, druk, druk... Misschien heb je ook inderdaad een bepaalde klap of tegenvaller te verwerken gekregen en jezelf niet de tijd gegeven om die te verwerken... en ben je daardoor veranderd... of een beetje van jezelf vervreemd (de vriend keek je vreemd aan toen je hem riep). En misschien heb je jezelf geweld aangedaan door gewoon door te gaan... en ben je daardoor harteloos naar jezelf geweest.

Hoe het ook zij, op het eind van de droom sluit je het verloren deel van jezelf weer in je armen en dat is heel mooi en zal ook zeker een helende werking hebben in je waakleven. Maar het effect van deze omhelzing zal groter zijn als je je ook in het waakleven bewust wordt van wat zich innerlijk heeft afgespeeld. Als je je bewust wordt van wat je zo overhaast en ondoordacht hebt laten vallen, dan mag je jezelf gelukwensen :), want met je nieuwe inzicht in deze dingen kun je er veel bewuster aandacht aan schenken. Ik hoop daar met deze droomuitleg iets aan te hebben bijgedragen, maar het is aan jou om de details in te vullen en er iets mee te doen.

Liefs,
Ricca

P.S. Om te reageren kun je ook gewoon onder in het bericht op Reageer klikken. Je hoeft niet per se de knop Citeer te gebruiken. ;)
From Ricca with Love