Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers 4

Gestart door Ricca, april 16, 2007, 20:41:02 PM

Ricca



De starheid van het getal 4 en de passiviteit van de Bekers versterken elkaar enorm en daarom is op Bekers 4 iemand te zien die het nieuwe dat op zijn weg komt afwijst. De beker met hand en wolk herinnert aan Bekers Aas en stelt dus iets heel waardevols voor: een nieuwe mogelijkheid tot liefde en geluk en vervulling (en dat kan op allerlei gebied zijn - niet alleen op relatiegebied). De jongeman neemt deze beker niet aan. Hij houdt zijn armen stijf over elkaar en zijn blik is gericht op de drie bekers op de voorgrond: het verleden. Doordat hij het verleden op de voorgrond plaatst, ontgaat hem het heden en ook de kracht die in het heden ligt.

De soms met deze kaart in verband gebrachte uitspraak 'Laat deze beker aan mij voorbijgaan' suggereert dat de aangeboden beker lijden zou bevatten, maar dat is dus niet het geval. De vierde beker bevat hoe dan ook iets waardevols.

De drie bekers bevatten herinneringen en het is mogelijk dat het goede en gelukkige herinneringen zijn (Bekers 3) en dat de jongeman zijn hart heeft gesloten omdat hij denkt dat die gelukkige ervaringen niet meer te evenaren zijn. Maar waarschijnlijk - zie ook de treurig neerhangende takken van de boom - zijn het pijnlijke herinneringen, teleurstellende ervaringen in het verleden die hem bang hebben gemaakt om zijn hart opnieuw te openen. De behoefte om het nieuwe te verwelkomen is er wel, maar tegelijkertijd is er angst voor pijn of teleurstelling. Hij wordt nog te zeer door het verleden in beslag genomen om zich te kunnen openstellen voor het nieuwe.

In veel tarotboeken wordt als reden voor de afwijzende houding lusteloosheid of verveling genoemd, maar zo'n gevoel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen... Vaak maskeert lusteloosheid een innerlijke strijd om veranderingen uit de weg te gaan - een overeenkomst met de omgekeerde Dood (13>1+3=4). Wanneer naast Bekers 4 de omgekeerde Maan aanwezig is, komt er ook verwarring en wantrouwen bij. Om het nieuwe te verwelkomen zijn eigenlijk de moed en de onbevangenheid van de Dwaas nodig (die tevens helpt om geheel in het heden te zijn).

Ik zie in Bekers 4 vooral het ontbreken van moed. De kleuren van de kleding zijn in dit verband veelzeggend. De jongeman draagt een rood hemd (actie) en een groen vest (groei, vernieuwing), maar de benen die hem moeten dragen zijn blauw (passiviteit) en ook nog eens opgevouwen. Hij wíl wel, maar zodra hij opstaat (in de benen komt) zakt de moed hem in de rode schoenen. Het is allemaal een kwestie van angst. Terwijl een deel van hem zijn best doet om zich open te stellen, doet een ander deel snel de deur weer dicht. Toch is het hart van nature open...

Er bestaat op de hele wereld geen enkel hart
dat niet meteen zou openbloeien
als het zich absoluut veilig voelde.

Hij heeft zich op een heuvel (vluchtheuvel) teruggetrokken en daar zit hij dan, meer in het verleden dan in het heden. Ongelukkig, maar daar weet hij wel weg mee... Doordat hij zichzelf in het verleden geen toestemming gaf om zijn teleurstelling of verdriet echt te voelen, de pijn misschien niet erkende of er geen uiting aan kon geven, is hij vast komen te zitten in gevoelens van moedeloosheid, lusteloosheid of zelfs onverschilligheid. In plaats van te reiken naar wat hij kán zijn, geeft hij er de voorkeur aan om te kiezen voor de rol van pechvogel, voor wie de gouden kans net op het verkeerde moment komt. 'Sorry, zoek maar een ander'. Of: 'Sorry, ik ben nog bezig de dingen op een rijtje te zetten, kom later nog eens terug'. En tegen zichzelf: 'Ik sla me er wel doorheen. Zó gelukkig hoef ik nou ook weer niet te zijn'. O jawel! Het gaat er juist om wél gelukkig te zijn en diep van binnen weet hij dat wel. Hij laat een prachtige kans voorbij gaan en wéét dat, is zich daar heel goed van bewust. En dat draagt nog eens bij aan zijn lusteloosheid. Het is niet de lusteloosheid die hem passief maakt, het is de passiviteit die zijn lusteloosheid versterkt. We worden zelden lusteloos of moe door de dingen die we doen, maar wél door de dingen die we hadden willen doen, maar niet gedaan hebben.

Doordat de jongeman zo op het verleden is gefocust, is hij bezig nieuwe teleurstellingen te creëren in de toekomst. Door zijn angst voor herhaling, creëert hij herhaling. Wat hij niet beseft is dat de toekomst onafhankelijk is van het verleden, maar voortkomt uit het HEDEN. Iets kan in het verleden vele malen teleurstellend zijn verlopen, maar dat zegt nog helemaal niets over de eerstvolgende keer, tenzij je gelooft dat alles zich altijd wel zal herhalen. Hij kan zelfs onbewust hopen op herhaling... want geluk betekent verandering en verandering betekent ongemak en het getal 4 heeft behoefte aan zekerheid en houvast, de beschermende factor van de voorspelbaarheid. Zijn houding levert hem echter minder zekerheid op dan hij denkt...

vervolg >>
From Ricca with Love

Ricca

#1
vervolg...

De sleutel om het hart te openen is soms niet zo gemakkelijk te vinden. Vele vormen van voorbehoud kunnen zorgen voor evenzovele deurtjes die op slot zijn en die een blokkade vormen om te ontvangen. Maar ook om te géven, want of je nu aan de ene kant of aan de andere kant van het deurtje staat, je loopt er altijd tegenaan. Omdat hij de deurtjes zélf gesloten heeft, is hij ook degene die ze zou kunnen openen.

De omstandigheden hiervoor zijn in ieder geval gunstig - dat hoort bij de buitenkans die Bekers Aas altijd is. De mogelijkheden tot groei zijn op de kaart volop aanwezig in de natuur. De natuur bevordert ook het contact met de intuïtie, het innerlijke weten. Het luisteren naar de geluiden van de natuur, de zachte geluiden waarvoor je echt je oren moet spitsen, brengt je in het heden. Het groene gras (kleur van het hartchakra) is een symbool voor vernieuwing. De boom biedt bescherming en een steun in de rug en kan ook gezien worden als een verwijzing naar Staven Aas (stam en een waterval van groen): de kracht om te groeien. Met Bekers Aas in de buurt zou er zelfs een wondertje kunnen gebeuren. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is een hert (symbool voor het hart) dat in de verte aan komt lopen... Maar dat kan ieder moment opduiken nietwaar? :) Of anders wel op de omgekeerde kaart (waar de vierde beker wél wordt aangenomen).

Op de New Visionkaart komt een gevleugeld wit paard aangevlogen. Deze kaart suggereert dat de figuur onder de boom liever droomt en fantaseert dan werkelijk kansen te grijpen. Het is dezelfde passiviteit als op de RW-kaart en dit kan geïnterpreteerd worden als vluchten in fantasie en verbeelding, maar de verbeelding is ook een mooi instrument om positieve veranderingen te scheppen, als je het bewust gebruikt. Het gevleugelde paard staat ook voor vrijheid en het vermogen om boven het verleden uit te stijgen (het tegenovergestelde van vastzitten). Voor mij houdt deze kaart het midden tussen de rechtopstaande en de omgekeerde RW-kaart.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B4_NV.jpg

Zowel op de New Visionkaart als op de Herstelde Ordekaart is goed te zien dat de boom een eik is. Eiken zijn star en onverzettelijk en dat past bij de starheid van het getal 4. Maar van de eik wordt ook gezegd dat hij vaak door de bliksem (inzicht) wordt getroffen... De verwisseling van het rood en blauw in de kleding op de HO-kaart past m.i. niet bij de afwijzende houding die de jongeman ook hier heeft.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B4_HO.jpg

Mary Hanson-Roberts heeft in haar deck van de boom een lariks gemaakt en dat is een remedie tegen de moedeloosheid en het kennelijke gebrek aan zelfvertrouwen van de figuur op de kaart.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B4_HR.jpg

De kaart kan je vragen om met zachtheid en liefdevolle zorgzaamheid een innerlijke schoonmaak te houden. Luister eens goed naar jezelf en ontdek waar je nog angstig, achterdochtig, afwijzend, onwillig of kritisch tegenover die kanten van jezelf staat die ernaar verlangen het Bekers Aas aan te nemen. Sluit al die kanten in je hart. Door dat te doen open je je hart. Het begint altijd bij jezelf... Totdat je jezelf kunt aanvaarden, versper je de ingang naar de betere wereld waarnaar iedereen verlangt. Die wereld bereik je via je hart. Wees goed voor jezelf!

Tenslotte kom ik nog even terug op het geschenk van de vierde beker. Tot nu toe ben ik ervan uitgegaan dat het ging om een kans in de buitenwereld (een nieuwe liefde, een aanbod tot verzoening, een kans om vrede te sluiten, een nieuwe lente, een nieuw geluid, een nieuwe baan, de vervulling van een hartewens enz.). De vierde beker kan echter ook innerlijke gaven bevatten en staan voor hulp of leiding die vanuit je ziel of vanuit de hogere sferen komt. Bijvoorbeeld in de vorm van intuïtief weten. Die hulp is altijd aanwezig, maar zoals de jongeman op Bekers 4 laat zien, kun je je er ook voor afsluiten...

Lusteloosheid en verveling zijn soms manieren van de ziel
om ons zacht in een nieuwe richting te lokken.

Het volgende heb ik hier op het forum al vaker geschreven en zou ook een advies aan de jongeman op Bekers 4 kunnen zijn. Er is een eenvoudige manier om je intuïtie te raadplegen wanneer je voor een keuze staat of met een situatie wordt geconfronteerd die spanning oproept. Stel jezelf de vraag: "Wat is het meest liefdevolle dat ik op dit moment kan doen?" Je ziel zal zich onmiddellijk aangesproken voelen en antwoord geven. En dan wéét je het antwoord gewoon. Diep in je hart wéét je het. Het antwoord zal vaak verrassend eenvoudig zijn en heeft altijd betrekking op het heden. Het komt misschien niet overeen met wat je gedacht had, maar het zal het antwoord zijn waar je het meest aan hebt. Bovendien wordt eventuele spanning meteen verlicht wanneer je een probleem vanuit het gezichtspunt van de liefde begint te bekijken.

Liefde vereist geen oefening. Liefde bestaat gewoon. Je kunt je niet oefenen in het laten 'bestaan' ervan. Je kunt je wel oefenen in het kiezen voor liefde.

Geniet van het leven en van de liefde als zij je wenkt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Sunchild


Leeuwin

Hoi Ricca,

Ik ben momenteel innerlijke schoonmaak aan het houden en als je eenmaal begint met poetsen dan hou je niet meer op. Maar ik voel dat het resultaat er zeker zal zijn als het af is. Met liefde zal ik dan die beker uit de hand overnemen en hem met anderen delen.
Mooie topic is dit. Bedankt en je leest hier nog weleens wat van me.

Een vriendelijke groet van Leeuwin

hatsjepsoet

Ik weet niet of je dit nog zal lezen omdat dit een oud topic is maar ik vind je uitleg zeer treffend de op een gegeven moment zelfs ontroerend. Dank je wel, Ricca.

Liefs, Hatsjepsoet.

Ricca

Dank jullie allemaal. Fijn om te lezen dat mijn beschrijving van de kaart jullie aanspreekt.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

jopie

Hele mooie uitleg Rica dank je wel hier voor het is inderdaad ontroerend en voor mij op dit moment heel herkenbaar en ga ook het advies op volgen.
Liefs Petra

hatsjepsoet

Kan iemand me nog vertellen wat deze kaart omgekeerd kan betekenen?

Groetjes, H.

Ricca

Citaat van: Ricca op april 16, 2007, 20:45:03 PM
Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is een hert (symbool voor het hart) dat in de verte aan komt lopen... Maar dat kan ieder moment opduiken nietwaar? :) Of anders wel op de omgekeerde kaart (waar de vierde beker wél wordt aangenomen).

Eigenlijk had ik het hier al gezegd, H'soet. :) Op de omgekeerde kaart wordt de beker wél aangenomen...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

hatsjepsoet

Sorry, ik nam vanochtend niet heel erg de tijd om dat verhaal door te nemen. Anders had ik het wel gelezen en niet gevraagd.

Ricca

Geeft niet hoor, H'soet, het zat ook wel erg verborgen tussen die haakjes. :) Nu iets uitgebreider:

Bekers 4 omgekeerd
  • Als je de rechtopstaande kaart opvat als een ontkiemingsperiode, dan staat de omgekeerde kaart voor het openbloeien.

  • Ontwaken uit een periode van apathie of lusteloosheid of genoegzaamheid. Weer openstaan voor het leven. Het belangrijkste van de omkering is enthousiasme en het aangrijpen van kansen. In het bijzonder de bereidheid om vriendschap en liefde toe te laten. Openstaan voor het geschenk van de liefde. 

  • Nieuwe perspectieven.

  • Ook: je innerlijke gaven aanvaarden.
From Ricca with Love

hatsjepsoet

Bedankt weer, Ricca. Duidelijke uitleg.

Liefs, H.