"gehoord"(voornamelijk)...

Gestart door peter put, maart 30, 2007, 14:16:12 PM

peter put

hoisels,
even zappen naar het horen van 'dingen' ipv mijn gewoonlijk
'zien' ervan....

om het even in wat onderdelen te zetten:
de laatste maanden hoor ik 'mentaal' zeer 'vloeiende',scherpe dingen;
meestal in sluimer of rusttoestand,
bij uitzondering ook in wakende...

geluiden en klanken:

natuurgeluiden;

deze betreffen dierenklanken;voornamelijk heb ik vogelklanken gehoord, deze varieerden van enkelvoudige
vogelgeluiden en gezang(een mus of zwaluwgeluidje kortbij) tot bvb een meer 'ruimtelijke'
ervaring ;alsof ik in een grote jungle stond met hoge bomen ,met een heleboel verschillende soorten 'tropische' vogelklanken...
er zijn ook dolfijn-en aanverwante geluiden geweest(walvis?).
En enkele malen het gezoem van een bij-achtige...

Andere geluiden zijn moeilijker te plaatsen;
*het betreft stemmen en woorden,
veelal in een vreemde taal
(vb;een vrouwelijke stem die zegt:"ne-minte(of ni-mente)",
vb,man+vrouwstem die verschillende mantra's chanten)

*dierlijke klanken, van onbekende oorsprong(?)
(deze klinken als dieren, maar niet echt zoals onze soorten, eerder als 'nieuwe' of 'andere')

*verschillende klikgeluiden; bij deze heb ik ooit een beeld gekregen van een alien, recentelijk heb ik een ander soort klikgeluid gehoort(dat soms ook lijkt op een 'raspgeluid' of 'versnelde ratelslang',
dit geluid is tevens verbonden aan een ander soort alienachtige wezens,maar buiten 1 maal, heb ik hier nog niet veel bijhorende beelden bij gehad,
ik probeer de 'taal' wel beter te 'begrijpen'...
het is zoals 'pygmee'-taal leren,een beetje...

muziek:

*deze betreffen zeer korte of enkele tonen;
-verschillende percussieslagen+korte fragmenten,
deze klinken veelal afrikaans of indisch...
-2 panfluiten die tegelijk 3 noten weergeven,
er is ook een echo hoorbaar,zoals wanneer het in de bergen zou gespeeld worden...
- 'electrische' geluiden, eerder lijkend op electronische
klanken...(het woord 'magnetische muziek' komt in me op)

*korte rifjes van muziekstukken;
-deze zijn in verschillende stijlen, tempo en sfeer...
-het betreft meerdere maten tot een vierde of de helft van een 'lied',
naast de muziekstijl varieren deze ook in 'omgevingsgeluid', waarmee ik bedoel dat het kan klinken alsof het in een kleine ruimte is gespeeld, of in
een hal of bergomgeving en dergelijke...in electronische termen; echo en reverb...
de muziekstijl gaat van traditioneel naar hedendaags,
ik maak er 3 onderdelen van,
dit is slechts mijn eigen gissing van mogelijke oorsprong:

1:eigen 'onbewuste' creaties(in rust of sluimertoestand);
-deze kan ik bewust sturen, mijn onderbewuste zorgt voor
de 'verscherping'; bvb:ik denk een muziekje,waarbij dit na
enige tijd (tussen 10seconden en een halve minuut)mentaal hoorbaar wordt,alsof ik naar de radio luister of zo)

2:opvangen van het collectief onbewuste;
-als ik ontvankelijk ben, is het ook mogelijk dat ik muziek opvang die in making is,of reeds bestaat;

3:onbewuste boodschappen,die zich zoals een droom,
manifesteren,enkel is het niet in beeld maar in geluidstaal...

*Langere liederen;
-degene met de meeste duidelijkheid bevatten gezongen of gesproken woorden, meestal in een voor mij verstaanbare taal, deze plaats ik onder onbewuste boodschappen of eventueel een 'hint' van buitenaf...
ik heb zo teksten gehoord die bvb met de kracht van de hartenergie hadden te maken, alsook over de relativiteit van de realiteit...
-vele zijn instrumentaal, waarbij ik me eerder moet richten naar het soort instrumenten en de melodielijn, om een beetje te beseffen over welk 'element' het gaat...
bvb percussie is aarde gericht, een fluit beeld lucht uit,
..een droeve melodie klinkt anders dan een vrolijke of een vechtende of rustvolle melodie...

Peterken...

Sylvia

Hallo Peterken! Ben ik wat blij met jouw droom geluiden! Vraag me niet wat je hier van moet denken, want ik heb er geen idee van...maar...je bent niet de enige...ik heb ook al drie keer een 'droom'??????????? gehad die voornamelijk bestaat uit geluiden, ik hoor dan mensen door een megafoon naar elkaar berichten roepen (nood berichten) met vervormde stemmen en zie ze ook verscholen zitten, na de oproepen klinkt er  muziek, zonder tekst, die ik niet kan thuisbrengen, maar wel mooi. Het is allemaal zo echt dat ik er wakker van wordt en dan voor het raam sta te gapen, zoekende naar wie ik moet helpen...niemand dus. Als ik terug naar bed ga herbegint het en dan zeg ik tegen mijzelf dat het oké is, blijkbaar doe ik dat hoorbaar mompelend en dan is het voorbij...Ik durf dit eigenlijk tegen niemand zeggen, behalve die éne vriendin en weet je wat haar antwoord was...Ja, het zit bij ons in de psychiatrie vol met mensen die stemmen horen!!!!!!!!!!!!!!!!! :-\Groetjes, Syl

Ricca

Lieve Peter,

Wat een scala van geluidservaringen... En zo divers... Bij flarden muziek kan ik me wel iets voorstellen, die heb ik ook wel eens gehoord, maar je schrijft dat je zelfs hele muziekstukken hebt gehoord... heel bijzonder. Blijkbaar ben je bij het al dan niet bewust onderzoeken van de mogelijkheden van het keelchakra over weer nieuwe waarnemingsdrempels gestapt. Goed dat je alles even op een rijtje hebt gezet. En met je eigen gissingen naar de oorsprong erbij. :) Ook ik kan slechts gissen... :P

Citaat van: peter put op maart 30, 2007, 14:16:12 PMonbewuste boodschappen, die zich zoals een droom, manifesteren, enkel is het niet in beeld maar in geluidstaal...

Ja, net zoals het onbewuste zich kan uitdrukken in beelden, kan zij dat ook in geluiden. Het is alleen een andere taal... klanktaal... een ander instrument. De geest heeft vele instrumenten (en dat kan al meteen een van de symbolische betekenissen zijn van de instrumenten die je hoort).

Maar er is meer. Ik lees in je ervaringen een combinatie van klanktaal, heldervoelendheid, muzikaliteit, het vermogen om te auditualiseren (tegenhanger van visualiseren), ontvankelijkheid, helderhorendheid, creativiteit... En dat alles in één potje (putje). ;D

Sommige geluiden die je hoort lijken een aanvulling op de beelden die je al veel langer ziet - vooral de geluiden waar je een ruimtelijk gevoel bij hebt (vogels in de jungle, echo's in de bergen). Dat lijkt bijna op de soundtrack van een film of droom... afgespeeld zonder de bijbehorende beelden... Andere geluiden/muziekjes die je hoort zijn zuiverder auditief, roepen niet meteen een bepaalde fysieke omgeving tot leven, maar zodra je het muziekinstrument herkent (fluit, panfluit, sitar e.d.) komt er toch een soort visueel aspect bij of in ieder geval een visueel aanknopingspunt. De geluiden die je omschrijft als electrische geluiden, elektronische klanken of magnetische muziek, komen waarschijnlijk het meest in de richting van zuivere klanktaal. De klanken van elektromagnetische activiteiten die verbonden zijn met bewustzijn en gedachten, maar ook met moleculaire processen. Ik heb een heel vaag vermoeden van klanken die replica's zijn van moleculaire structuren en die melodietjes vormen op dezelfde manier als moleculen samen cellen of weefsel vormen. Dan zou je wel een immens gebied aangeboord hebben... Maar je had ook al eens (water)moleculen gezien...

Terug naar de 'simpele' klanktaal. Op een of andere manier zijn alle talen (woordtaal, beeldtaal, klanktaal en wat er nog meer mag zijn - de geurtaal van de dieren) verbonden met de bron van alle taalkundige vermogens. Misschien ben je ook naar díe Bron op zoek? Ik geloof dat de oorspronkelijke taal, waaruit alle talen (ook muziek, ook dromen) ontspringen, de taal van de liefde is: een fundamentele taal zonder woorden... want alle talen ontstaan uit eigenschappen, hoedanigheden die natuurlijk zijn voor het uiten van liefde (of van verwondering, maar dat is ook liefde).

Er is nog veel meer over te zeggen, maar hier laat ik het voorlopig even bij.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter put

gedag, lieve Ricca,
ik dank je wederom voor je aanvoelen en interpretatie;
je hebt me al dadelijk een nieuw woordje geleerd dat ik
nog niet 'kende'; "auditualiseren" (ik zat nog vast met de
term 'auditorisch visualiseren')...
- Het feit dat ik dit allemaal in 1 potje (en soms
inderdaad als een 'putje'(in referentie naar de
achternaam)ervaar, is zeer boeiend, maar soms wat
belastend of toch minstens moeilijker om orde doorheen de
schijnbare chaos te zien(horen)...
Anderzijds weet ik dat mijn hersenpan een vrij goede
weerstand heeft en dit aankan,
het maakt een zekere duidelijkheid + filtering gewoon
wat lastiger...
-je 'moleculaire' benadering van bepaalde klanken klinkt
als een 'biologisch gedicht',
ik heb inderdaad al (water)moleculen en andere interne
elementen gezien,(en vind het vooral fijn dat je dit hebt
onthouden)
ik stond er niet bij stil dat dit(en alles)ook een
geluid,klank,of melodie heeft,met patronen zelfs...
Welke song zingt mijn hersens???
-Tevens vind ik het ontroerend om je origine van 'taal'
als zijnde de liefdestaal te mogen lezen...
zeker als verwondering hiervan een deel is,
dan heb ik toch minstens mijn ervaringen+waar ze uit voort
komen+verwijzingen, lief...
-wat je er meer over wilt zeggen, mag je steeds
doen(indien je tijd en goesting hebt),
als je niet vindt dat het op het forum past:
je hebt mijn prive-gegevens, dus mail me maar...
Een antwoord zal ik sowieso trachten aan te voelen
en terug te geven),
zoals ik meestal doe als ik je interpretatie 'voel',
altijd komt het vrij dicht overeen, ook al betreft een
andere laag...
-om de topic nog even wat uit te breiden:
de laatste 2 dagen(nachten,sluimermomenten)heb ik vooral
franstalige zangstukken gehoord,
vooral alleen de stem,zonder bijhorende muziek...
de stijl was romantisch(liefde) en/of gospel(spirituele
liefde) gericht(ik heb hiervoor 'in het echt' nog nooit
franse gospel gehoord,
ook al zal het wel bestaan???)
Wat me opviel was dat de gezongen tekst in een beter frans
was, dan dat ik zelf zou kunnen 'schrijven'...
Ik wenste dat ik dit allemaal kon reproduceren;
sommige stukjes zijn mischien zelfs 'hit'gevoelig genoeg
voor een plaats in de top 50?
Ik moet er wel rekening mee houden dat indien ik ergens
bvb muziek of inspiratie opvang dat behoort tot het
collectief bewustzijn,
en dit reproduceer, dat ik mischien 'geestelijk plagiaat'
pleeg zonder het te beseffen...
Muziek is mischien universeel,
maar de inhoud is beschermd voor(door) de artiest...
-Een andere uitbreiding is het voelen,ruiken en proeven
van mentale dingen(ontvanged + zelf-scheppend),
ook dit is vrij intens momenteel,
ik vermoed dat ik aan een 'creatief mentaal experiment'
bezig ben,
om te bewijzen(wat niet hoeft) dat wat de verbeelding en
je eigen onderbewuste kan scheppen,
als even echt als de 'wakende wereld' wordt ervaren door
de hersenpan(dit weet de wetenschap ook, maar hoe ga je
hier 'praktisch' mee om?(zonder in de psychiatrie te
belanden)...nu nog mijn verbeelding in realiteit omzetten,
met effect, is nog een probleem...

tot dra...

peter

-

peter put

Citaat van: Syl op maart 31, 2007, 09:30:40 AM
Ik durf dit eigenlijk tegen niemand zeggen, behalve die éne vriendin en weet je wat haar antwoord was...Ja, het zit bij ons in de psychiatrie vol met mensen die stemmen horen!!!!!!!!!!!!!!!!! :-\Groetjes, Syl
Gedag beste Syl(en exuses voor het verlaat antwoordje);

Het 'paranormale' en 'psychologische' hebben nog wat tijd nodig om
'partners' te worden;
Zolang je het aankan raad ik je aan om bij het 'spirituele' te blijven,
(lid van een religie zijn is tot nu toe nog niet verboden in de benelux+
alle vreemde en "psychotische" ervaringen van profeten en heiligen,
worden tot nu toe nog getolereerd als zijnde 'spiritueel')
een psycholoog kan (in zijn/haar versie van de realiteit) helpen,
sowieso ben ik geen fan van een psychiater; aangezien deze als arts zijn geschoold, en een ruim gamma aan medicatie en blokerende drugs mogen voorschrijven...en dit 'meestal' ook doen zonder intensief gesprek of aanvoelen van de persoonlijkheid)
Ik geef toe dat ik wat 'geluk' heb gehad inzake deze materie;
er is ooit een periode geweest dat ik ook "bijna" als probleemgeval werd beschouwd,
ik ben er echter in geslaagd om nooit in de 'psychotische' sector te belanden,
dit was vooral omdat ik in staat was (genoeg iq+acteertalent+basiskennis psychologie heb) om me 'normaal'
voor te kunnen doen,
daar is men in getrapt, en daardoor ben ik 'vrij'....
Men verweet me in die periode vooral het feit dat mijn beeld van de 'realiteit' niet overeenkwam met dat van de algemene mensheid...
Ik vermoed(hoop) belangerijke globale veranderingen op dit punt,
en voel sowieso aan dat voor sommige personen dit zeer overvallend zal gebeuren...zonder steun van de medemensen is dit zeer hard...en soms onmogelijk om je nog te uiten,
mijn versie van democratie is :
1 stem is geldig, en niet enkel de helft....
dus elke mening, ook al betreft het 1 individu van de miljoenen,
is evenwaardig....
Ik ben gelukkig dan ook niet actief (tot nu toe) in de politiek...
....
over je ervaring:
-er is genoeg pijn en geestelijk gegil van behoevenden(ook al beseffen ze zelf hun wee-klanken niet);
maar je zal ze nooit zien, door uit het raam te kijken terwijl je wakend bent...de meeste zooi gebeurt achter gesloten deuren, kort in je buurt...
Maar hier voor openstaan gebeurt meestal in een tussenstaat of droomstaat, want het word allemaal verborgen gehouden, ook door de personen zelf...de nacht heeft soms het voordeel om haar sluier 'zichtbaar' te maken, naar ons zelve en anderen toe...
-allesinds, als jij gek bent, ben ik driemaal krankzinnger,
maar hopelijk heb je toch iets aan deze respons???....

peter 'psychotisch neushaar' pan

Sylvia

bedankt Peter voor je laattijdige reactie  ;D ;D ;D. Ik maak me absoluut geen zorgen hoor rond mijn geestestoestand en voel me er prima bij. Ik heb ook geen hoge pet op van de psychiatrie in het algemeen omdat ik door 'werk' ervaringen dat benaderingssysteem ken...ik kan het bezwaarlijk genees-kunde noemen. Ik kan best leven met de eigen-wijze van mijn persoonlijke groei en omarm elke nieuwe ervaring. Dat jouw 'gehoor' dromen bijzonder omvangrijk zijn vind ik wel fascinerend en het is fijn van je, dit met ons te delen, bedankt en groetjes, Syl.