Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Mes in mijn nek

Gestart door Dragonvlaai, december 05, 2006, 12:38:53 PM

Dragonvlaai

Niet zo'n leuk droom:  :(

Ik ben thuis in de huiskamer. Alles ziet eruit zoals het echt is. Mijn zusje staat rechts van mij. Er komt een Chinese vrouw binnen, nadat er eerst een worsteling met de deur aan vooraf gaat â€" ik zie mijzelf heel duidelijk de deur op slot proberen te houden wat dus niet lukt. Ik weet dus dat zij het is ondanks dat ik geen aanwijzingen heb. De vrouw is heel gevaarlijk vanwege haar vechtkunsten en ik voel dat ze er is om iemand iets aan te doen. Ze ziet er heel gewoon uit, een beetje saai, bleek en onaantrekkelijk. Ze staat voor mij en ze slingert een mes langs mij heen. Ik zie niet waar het belandt. Totdat mijn zusje zegt dat het in mijn nek zit, voel ik niets. Het vrij lange, zilveren mes steekt langs mijn ruggengraat links van het midden op schouderhoogte. Ik heb in het echt altijd heel erg veel last van mijn nek aan die kant en weet niet waarvan. Ik voel het steeds beter en het begint pijn te doen. Ik kan nog wel lopen, maar dat gaat steeds slechter. Ik bel zélf 112 en regel de ambulance. Ik loop vervolgens zélf 3 verdiepingen naar beneden de trap af en loop met uitgestrekte armen naar de ziekenwagen die al een brancard heeft neergezet. Ik voel dat men verbaast is dat ik zelf naar beneden loop. ik klim zelf op de brancard en word wakker. Ik weet dat mijn zusje steeds naast of achter mij staat. Ik voel me niet in de steek gelaten door iemand ondanks dat er mensen waren die iets hadden kunnen doen. Op de een of andere manier ben ik in deze droom heel resoluut in mijn handelen en zelfredzaamheid...

Ik vraag me af wat de symboliek inhoudt en of het verband houdt met die pijn in mijn nek - en misschien wel een aanwijzing waar het vandaan komt...

Groetjes!

Ricca

Lieve Dragonvlaai,

Het zal vast geen toeval zijn dat je in de droom precies op die plek gewond raakt waar je in het waakleven ook altijd pijn hebt. Mogelijk ben je door middel van de droom die pijn aan het onderzoeken.

Bij het zoeken naar de betekenis van klachten in een bepaald lichaamsdeel is het altijd van belang te kijken naar de functie van dat lichaamsdeel en dat te koppelen aan je houding of functioneren in het algemeen. Schouder/nek/rug hebben een steunende functie in het lichaam. Vanuit deze symboliek kun je kijken naar wat het begrip 'steun' voor je betekent. Verwacht je bijvoorbeeld steeds steun van anderen of stel je je onafhankelijk op en wil je juist alles zélf doen? Heel toevallig :) (niet dus) doe je in de droom alles zelf, de zelfredzaamheid waar je het over hebt...

Toch kan die zelfredzaamheid ook een blokkering zijn zonder dat je dat herkent. Een eerlijk zelfonderzoek kan dit ophelderen. Je kunt dan ook kijken naar de diepere achtergronden van deze houding van alles-zelf-doen. Ze kan bijvoorbeeld gestoeld zijn op gebrek aan vertrouwen in anderen en dit levert dan iets op om zelf mee te gaan werken. En déze zelfwerkzaamheid (in de goede zin) is juist van groot belang voor elk genezingsproces...

Ik gaf natuurlijk slechts een voorbeeld van de mogelijk betekenis van die pijn - een betekenis die in de droom lijkt te worden weerspiegeld. Lichamelijke klachten hebben voor ieder mens de betekenis die past bij zijn/haar bewustwordingsproces. Dezelfde klacht kan bij de één een andere betekenis hebben dan bij de ander. Het is belangrijk steeds de eigenheid van je innerlijke bewustwordingsproces te blijven herkennen. Het lichaam spreekt de taal van zijn inwoner en de inwoner is de beste verstaander.

Je zelfredzaamheid gaat in de droom tot aan de brancard. De droom stopt op het moment dat je je zou hebben overgegeven aan de zorgen van het ambulancepersoneel (wie zij dan ook zijn...).

Omdat je zegt dat je die pijn altijd hebt (altijd al gehad hebt?), kan er ook een karmische achtergrond zijn. Ik zie daarvoor niet direct een bevestiging in de droom, maar veel klachten zonder een duidelijk aanwijsbare reden zijn hierop terug te voeren. Lichamelijke verwondingen uit vorige levens kunnen zich manifesteren als aandoeningen in het lichaam van nu. Daarbij is het niet belangrijk om de omstandigheden of de aard van die 'oude' wond te kennen. Het gaat om de verwerking van de emotionele verwonding die daarbij ontstaan is, zoals angst, haat, bitterheid e.d. (de gevoelens van de Chinese vrouw??) Deze gevoelens kunnen je in het leven van nu afleiden van het pad van liefde. De oplossing ligt meestal in het vergeven van jezelf voor al je 'fouten' en falen en daardoor kan er ook vergeving naar anderen groeien en naar alles wat zich tussen mensen afspeelt...

Nu de rest van de droom. Eerst is er die Chinese vrouw (saai, bleek en onaantrekkelijk) die jij uit alle macht buiten de deur probeert te houden: een duidelijk onwelkome kant van jezelf. Maar ze komt toch binnen. Blijkbaar is ze boos of gefrustreerd, want je voelt - omdat ze een deel van jou is - dat ze iemand (jou) iets wil 'aandoen'. Maar natuurlijk is ze niet echt boosaardig. Mensen zijn in wezen goed en subpersonen ook... Waarschijnlijk wil ze je gewoon iets duidelijk maken, op haar manier, en ze zal wel chinees zijn vanwege de vechtkunsten die ze beheerst.

Onverhoeds slingert ze een lang zilveren mes naar je toe. Het gebeurt in een flits (gedachteflits, een flits van herkenning), maar het besef dat je geraakt bent dringt pas echt tot je door als je zusje (je gevoelig kant) jou daarop attendeert. Hoewel het mes dus waarschijnlijk bedoeld is om je iets duidelijk te maken (zilver, Bollie, Zwaarden Aas) en eigenlijk een geschenk is, ervaar je het als de spreekwoordelijke dolk in de rug... De rug is onze kwetsbare kant... Vanaf dat moment kan ik met de droom twee kanten op. Ik zal ze beide noemen.

1. De flits van herkenning is pijnlijk (je krijgt al snel erge pijn) en vervolgens concentreer je je volledig op het regelen van hulp. Resoluut bel je 112 en regelt zelf de ambulance, loopt zelf alle trappen af naar de ziekenwagen en klimt zelf op de brancard. ;D De dramatiek van het voorval biedt je een uitweg om de betekenis ervan te laten rusten... Je sleept je helemaal zelf naar de ambulance en iedereen is verbaasd dat je dat ondanks je verwonding klaarspeelt. Of is het verbazing over het feit dát je je gewond (gekwetst) voelt? Dit brengt me bij de andere kant van de droom.

2. Je zou ook kunnen zeggen dat je door 112 te bellen jezelf tot slachtoffer uitroept, waarna je met uitgestrekte armen (bijna gretig?) naar de ambulance loopt. Je klimt op de brancard, dé plek voor slachtoffers... En met dat beeld van jou, zittend of liggend op de brancard stopt de droom. Het doet me ook aan Zwaarden 10 denken. Misschien steekt een van de zwaarden op die kaart precies op de plek waar jij de pijn voelt?

Het is weer een heel verhaal geworden... Hopelijk geeft het je wat aanknopingpunten voor je eigen duiding van de droom. Vergeet niet dat de ziekenwagen voor hulp en heling staat. Wat je houding ook is in de droom, je hebt het wel gered tot de brancard. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Palomino

Hoi Dragonvlaai,

Het feit dat het een chinese vrouw is, kan er misschien ook op wijzen dat je eens aan accupunctuur kunt denken om iets aan die pijn te doen... :)

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Dragonvlaai

Hihi, misschien idd maar eens aan naalden denken ja! Zou best eens kunnen.

Hey Ricca, ik kom maar weer even met feedback.
Allereest heel erg bedankt weer.

Ik denk dat het een combi is van jouw 2 benaderingen. Even eerlijk naar mezelf kijken. In die droom herken ik wel een soort zelfmedelijden  :'(. Die droom ging by the way vooraf ( blijkt nu ) aan wat een week met "zorgen" over mijn relatie zou worden en kwam in de nacht nadat ik voor het eerst "ik hou van je" had gezegd. Hij zei het niet direct terug ( maar wel toen ik t vroeg - how low can you go?! ) en dat vond ik ZO VERSCHRIKKELIJK ERG voor mezelf  :-X Ik ben namelijk niet zo'n held in onbezonnen verliefd zijn, gevoelens uitspreken en er niet bij nadenken. Ik zat er wél al een week over na te denken dat ik het wilde zeggen en dat hij dan precies zou doen wat ik had verwacht, namelijk "ik ook van jou zeggen"... Mijn zus is wel in staat haar gevoelens te laten zien, die gaat er gewoon voor, heeft haar hart meer op de tong. Ik kan echt spoken zien ( of bleke chinezen  :P ). Mijn vriendje zei een keer dat ik iets weg had van iemand die ik zelf niet zo leuk vond. Die bleke chineze vrouw is een overtreffende trap van dat meisje, ik was bang dat hij mij zo zag ( onaatrekkelijk  :-\ ) en lijkt wel alsof ik dat in mijn onderbewuste laat hangen ofzo... Die pijn in mijn nek heb ik sinds ik errrrg veel achter de pc werk ( al jaaaaaren ) en wordt versterkt als ik met mn relatie worstel. Ik kan me echt wáánzinnig druk maken. Kan relatie-dingen niet goed van me afzetten. Alle andere dingen juist wel. In dat opzicht draag ik dus een hoop met me mee en ik verkramp dan. Die andere kant van de uitleg klopt weer omdat ik niet altijd en niet zo snel om hulp vraag. Ik vertel mijn problemen makkelijk, maar altijd in een soort quasi grappig nonchalant verhaal waar iedereen dan weer om kan lachen. Ik kom dan op mensen onverschillig over ( of zo van: wat ben jij sterk ) en men denkt dan dat ik me nergens druk om maak. Maar ja, dan komt het er een keer uit en als dat zo is is het vaak een overtrokken reactie en niet in verhouding met de ernst van iets.

Ik ben een beetje ingewikkeld af en toe.... ::) Moet ook wat meer gaan vertrouwen in de goede kanten van iedereen.

Aan de andere kant negeer ik die pijn regelmatig en ga ik gewoon door met alles. Misschien wel tijd om een keer hulp te zoeken. Ergens zorgt Chinagirl er voor dát ik een keer wordt geraakt en moet ik dus wel hulp zoeken. Ik wilde eerst namelijk gewoon doorlopen met dat mes in mijn nek en zag het niet eens ( wilde t niet zien ), en met een mes in je nek rondlopen kan natuurlijk niet. Mijn zusje zegt t en dan pas voel ik t. Ik voelde in die droom een hele grote last van mijn schouders vallen toen ik die ambulance zag.
:-*