Drie dromen over hetzelfde onderwerp

Gestart door Beate, december 04, 2006, 21:08:45 PM

Beate

Is er iemand die mij de betekenis van de volgende 3 dromen kan uitleggen.

De man van wie ik houd, is met zijn huidige echtgenote bij mij op bezoek.
Zij heeft sandalen aan en hij zegt dat die voor mij bedoeld zijn en dat zij ze vast uitloopt.
Verder hebben ze abrikozen voor me meegebracht in een blauwe leren dameshandtas met één lange band.
Ik ga met die tas naar de tuin (Dortmund) De tas is heel zwaar en moeilijk te dragen doordat er maar één band aan zit. Ik merk opeens dat er geen abrikozen inzitten maar haar spulletjes (make up e.d.).
Ik schrik en besef dat ik die tas zo snel mogelijk terug moet brengen.
Zij zit in een tuin en probeert een fles rosé te openen met een merkwaardig gevormde opener. Ze heeft een bord gepelde perziken naast zich staan.
Ik open de fles beneden in de keuken om niet te knoeien.
Ze zegt dat geknoei niets uitmaakt.
Ze wil de rosé drinken omdat ze een nieuwe baan heeft.
Ik krijg de vreemde opener moeiteloos in de fles en constateer dat deze al open was.
Er dreef een stuk afgebroken kurk in de fles en dat had zij niet opgemerkt.
Ik vertel dat ik mijn (verzonnen) vriend van de trein moet halen en niet weet of ik nog terugkom.
Ze vraagt hoe laat het is.
Er liggen drie klokken op de keukentafel die allemaal een andere tijd aangeven.
Opeens staat haar familie om me heen. Twee broers, een oom en een vage vrouw.
De oom vraagt ook hoe laat de trein komt. Ik antwoord om 12.58 uur.
Ik besef opeens dat mijn tas zich in een andere tuin bevindt, met mijn mobieltje erin en dat Erik me niet kan bereiken.
Ik schrik hiervan en word wakker.

De tweede droom:

Ik ben freelance aan het werk.
De werkplek is het huis van twee nogal excentrieke vrouwen.
Ik heb geen vaste plek om te werken en zit aan een grote tafel vanwaar ik steeds moet verkassen.
Ik zit heel hoog en kan in een boom kijken.
Ik zie een vogeltje met mooie blauwe ogen in een nest en besef dat ik mijn camera niet bij me heb. Ik had graag een foto voor de man van wie ik houd.
Dan verandert het vogelnest in een soort hol en het vogeltje is een soort lemmingachtig diertje. Er zijn er drie van. Allemaal, lief, jong en blauwogig.
De twee vrouwen hebben zich erg opzichtig opgemaakt, hebben opvallende kapsels en kleding.
Ik zeg hen dat ze er mooi uitzien.
Er staat een tafel met drie bruiloftstaarten erop en ik besef dat ze naar een feestje gaan.
Ik schuif een vieze kattenbak langs een gevel omhoog.
Ik maak kennis met de werkster/tuinvrouw.
Ik ga even slapen en word wakker gemaakt door een boze vrouw die roept dat iedereen aan het werk moet.
Voordat ze weggaan vraag ik aan een van de excentrieke vrouwen â€" die inmiddels in een man veranderd is â€" wat ik nog moet doen. Hij zegt tegen met dat ik maar moet opschrijven hoe het komt dat ik zo jong en eigentijds gebleven ben.
Ik moet naar een andere werkplek in dat huis. Ze noemen het een studio en doen het voorkomen alsof ik er eerder ben geweest.
Een vrouw/meisje wijst me de weg.
Ik zie een witte badkamer en een mooie witte slaapkamer, die grenst aan een tuin.
Aan de andere kant van de tuin beëindigd een stel met een baby net een vrijpartij.
Ik ben half uitgekleed (bovenkant) en vrij heftig met het meisje dat mij de weg wees.
Ik zit weer aan de tafel en wil verder werken, maar mijn bril breekt.
Op weg naar huis klaagt iemand (bekende man) over een hoge rekening. Ik laat hem mijn gebroken bril zien en zeg dat dat ook duur wordt.

De derde droom:

Ik zit naast zijn huidige echtgenote op een stoeprandje. We zijn allebei verdrietig. Ze heeft een plastic zakje met hele kleine kaarsjes in haar hand en geeft mij er één cadeau. Ik zeg tegen haar dat die niet lang zal branden. Zij antwoordt dat dat wel het geval is.
We lopen gezamenlijk weg.

Ricca

Lieve Beate,

Drie dromen waarin het getal 3 een belangrijke rol speelt: drie klokken, drie bruidstaarten, drie lemmingen. There are three in this marriage... Je noemt ook de tijd 12.58 uur = twee voor één = twee vrouwen voor één man...

Droom 1 zit vol symbolen die in combinatie met elkaar een zeer erotische betekenis hebben (sandalen, abrikozen, handtas, perziken, de fles van de rosé) en gaat over het feit dat je de man van wie je houdt met zijn echtgenote moet delen. Je hebt daar grote moeite mee (de tas met abrikozen is zwaar en moeilijk te dragen). Het voelt voor jou alsof je sandalen krijgt die zij nog aan het uitlopen is, waar zij nog met haar blote voeten in zit...

Je vergelijkt jezelf met haar. Jij hebt abrikozen, zij perziken. Maar je kunt geen appels met peren vergelijken... De abrikozen blijken trouwens ineens háár make up-spullen te zijn en je schrikt ervan dat je in haar privédingen zit. Make up heeft ook de betekenis van goedmaken (kiss and make up) en lijkt een aanwijzing dat zij niet van plan is haar man los te laten.

De blauwe tas heeft maar één band, de tweede ontbreekt. Misschien heb je het gevoel dat jij het hele gewicht van deze situatie moet dragen. Zijn handvat ontbreekt... Het lijkt alsof er iets niet klopt met de verdeling van de lasten of met de wederzijdsheid en/of de gezamenlijke verantwoordelijkheid. De band is ook heel lang (afstand).

De tuinen in de droom zijn gevoelswerelden. Je verdiept je in de gevoelswereld van de vrouw. Zij wil rosé drinken (symbool voor plezier en geluk). Maar de manier waarop zij geluk wil vinden is in jouw ogen vreemd (de vreemde opener). Je ziet ook dat er iets is dat haar geluk bederft (het stuk kurk in de fles) of dat jullie aller geluk verstoort.

Omdat je een verzonnen vriend ten tonele voert, waarschijnlijk om bij de vrouw geen argwaan te wekken omtrent jouw bedoelingen met haar man, neem ik aan dat zij niet op de hoogte is van jouw liefde voor hem. Maar ze vraagt wel hoe laat het is, m.a.w. wat er aan de hand is.

Drie klokken op de keukentafel geven elk een andere tijd aan. Jullie hebben ieder een andere werkelijkheid en verschillende behoeften (de keukentafel heeft met voeding = levensbehoeften te maken). Misschien heeft zij vooral bescherming nodig (haar familie staat ineens om haar heen). Zelf realiseer je je ineens dat je onbereikbaar bent voor Erik. Blijkbaar heb jij op dat moment Erik (?) nodig?

Nodig hebben is niet hetzelfde als liefhebben...

Dit was wat me inviel bij de eerste droom. De rest volgt nog, maar misschien wil je alvast hier op reageren? Mag ook in een persoonlijk bericht hoor.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Lieve Beate,

Dank je voor de PM met toelichting. :) Het heeft wat lang geduurd vanwege de feestdagen, maar hier is het vervolg.

In droom 2 komen veel meer personen voor. Vaak zijn onbekenden in dromen bepaalde aspecten van onszelf en dat is bij de meeste personen in deze droom ook het geval. De twee excentrieke vrouwen hebben voor mijn gevoel een driedubbele betekenis.

Op de eerste plaats zie ik ze als twee kanten van jouzelf of zelfs als sámen één bepaalde kant van jou waar je een dubbel gevoel (getal 2) bij hebt. Ze zijn erg opzichtig opgemaakt en je zegt hen dat ze er mooi uitzien. De make-up heeft hier waarschijnlijk de betekenis van een masker of uiterlijke façade die aanzienlijk kan verschillen van wat je eigenlijk van jezelf vindt. Vergelijk het maar eens met de vieze kattenbak (óók een 'toilet'-artikel, net zoals de make-up) die je langs een gevel (óók een façade) omhoogschuift. Dat lijkt een zelfbeeld dat even omhoogkomt. Dat de vulling van de bak vies is, heeft niets met viezigheid te maken, maar wijst dat erop dat je jezelf iets kwalijk neemt, dat je vindt dat je op een of andere manier niet handelt volgens je eigen principes of tegen je eigen waardevervulling ingaat.

Een vieze kattenbak moet verschoond worden. Verschoning is een ander woord voor verontschuldiging en dat past bij de blauwe ogen (onschuld) van de vogel (jijzelf) die je in de boom ziet zitten en waarvan je graag een foto (beeld, zelfbeeld) wilt maken om aan de man te laten zien.

Kat is in het frans le chat en de kattenbak zou je daarnaast ook nog als de chatbox kunnen zien... (dit kun je zelf wel plaatsen).

Je noemt de twee vrouwen excentriek. Dat is letterlijk ex-centrisch, buiten het centrum, en in deze zin staan ze voor jouzelf en zijn vrouw, die beide niet in het centrum van zijn aandacht staan. Zijn gerichtheid op de één verstoort de gerichtheid op de ander en omgekeerd.

Op de derde plaats (en op wéér een ander droomniveau) staan de twee vrouwen voor de man en zijn vrouw. Het feit dat een van de vrouwen later in een man verandert, maakt dit aannemelijk, en ook de drie bruidstaarten wijzen in deze richting. Door ze als twee vrouwen te zien, lijk je voor jezelf het feit te verdoezelen dat ze als man en vrouw samenleven, maar later neem je wel een kijkje in hun slaapkamer en dan zie je in de aangrenzende tuin (gevoelswereld) een vrijend paar. Je ziet dat er méér is dat hem aan zijn vrouw bindt dan verantwoordelijkheidsgevoel e.d. Een baby is een symbool van vernieuwing en kan op een vernieuwing van hun relatie wijzen.

Even daarvoor heb je kennisgemaakt met de werkster/tuinvrouw (jouw verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens); misschien snoeit zij hier een paar pijnlijke gevoelens bij jou weg...

De boze vrouw (jouw frustratie met de situatie) die jou na een slaapje wakker maakt en roept dat iedereen aan het werk moet, roept je op om je ogen te openen (wakker worden is in een droom altijd een overgang naar een ander bewustzijnsniveau) en door te gaan met het 'werk' dat je in de droom aan het doen bent. Dat kun je alleen doen door in jezelf te kijken, zoals blijkt uit de gebroken bril op het einde van deze droom. Door een bril kijk je naar de buitenwereld, naar anderen. De gebroken bril is een aansporing om naar binnen te kijken.

Door met het meisje te vrijen omhels je de kant van jouzelf die jong en eigentijds is gebleven, maar je krijgt de opdracht om te kijken wat de waarde is van jong en eigentijds...

De man die jou deze opdracht geeft is op dat moment ook even een droomgids die jou herinnert aan de 'studio' waarvan je het bestaan vergeten was... jouw geest, waarmee je je eigen werkelijkheid creëert. Het zal lopen zoals je diep in je hart gelóóft dat het zal lopen... Geloven is iets anders dan willen of hopen (de kaarsjes in droom 3). Geloof je er werkelijk in? De drie lemmingachtige diertjes doen vermoeden dat je op zijn minst op sommige momenten twijfelt aan een gelukkige afloop... Reparatie van de bril is duur. Het lijkt alsof je het gevoel hebt een hoge prijs te moet betalen voor een eerlijk zelfonderzoek.

Droom 3 kan ik in één woord vertalen: berusting. De kaarsjes staan voor hoop. De weg van hoop kan een eindeloze en verdrietige weg zijn...

Er zit vast nog veel meer in de dromen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en hoor het wel van je als er nog vragen zijn.

Liefs,
Ricca  
From Ricca with Love