totemdieren en hun eigenschappen

Gestart door lilith, augustus 15, 2006, 12:40:19 PM

lilith

Deze lijst gevonden op een ander forum.

Aalscholver - Groei door introspectie; Kennis van de voorouders.

Adelaar/Arend - Geestelijke verlichting; Heling; Schepping; Vrijheid; Leiderschap; Bewustzijnsverruiming; Boodschapper van de schepper.

Alligator - Kracht; Overleven; Moederschap; Oerenergien van geboorte; Initiatie.

Antilope - Geestelijke vlugheid; Aanpassingsvermogen; Bescherming; Voorhoofd- en kruinchakra openen.

B
Beer - Bescherming; Bewustwording van krachten van het onbewuste; Moed.

Bever - Stabiliteit; Bouwen aan dromen; Vindingrijkheid.

Bizon/Buffel - Overvloed dankzij de juiste handeling en het juiste gebed;

Synchroniciteit toelaten.

Bij - IJverig; Sociaal; Kalmerend; Vruchtbaarheid; Vrouwelijke natuur; Harmonieuze samenwerking

C


D
Das - Hoeder van vertellingen; Moedige zelfexpressie.

Dolfijn - Toverkracht van ademhaling en geluid; Speelse intelligentie; 't Kind in jezelf naar buiten laten komen; Nieuwe dimensies ontsluieren.

Dondervogel - Energie; Helderheid; Doordringendheid; Verlichting.

Duif - Vrede; Vruchtbaarheid; Lang leven; Moederschap; Profetie; Verzoening; Tederheid; Goed koers houden.

E
Edelhert/Hert - Zachtaardigheid; Onschuld; Meditatie; Lokroep van nieuwe avonturen.

Eekhoorn - Activiteit; Voorbereid zijn; Vrolijkheid.

Eend - Emotionele rust; Luisteren naar het instinct; Bescherming.

Egel - Onoverwinnelijkheid; Onschuld; Bescherming.

Ekster - Juiste gebruik van intelligentie; Beschermgeest; Occulte kennis; Kennis van het metafysische.

Eland - Kracht; Edelheid; Volharding; Inspiratie; Waakzaamheid; Een lang en rijk leven.

Ezel - Nederigheid; Intelligentie; Wijsheid.

F
Forel - Op je gemak voelen met je emoties.

Fuut - Elegantie; Melancholie; Uitdrukking van diepe gevoelens door dans.

G
Gans - Waakzaamheid; Reizen; Gemeenschap; Welsprekendheid; Brenger van goed nieuws; Kennis.

Gems - Standvastigheid; Streven naar nieuwe hoogten.

Giraf - Verziendheid; Hogere intuïtie; Overzicht.

H
Haai - Ouderlingen; Overleven; Strijder.

Haan - Nieuw begin; Wederopstanding; Seksualiteit; Hoop.

Hagedis - Subtiele waarneming; Soepel; Collectief onbewuste; De wilde natuur in onszelf; Regeneratieve krachten.

Havik - Visionaire gave; Bescherming; Wendbaarheid.

J
Jaguar - De eigen ware macht opeisen; Gevoeligheid.

K
Kameleon - Helderziendheid; Aura gevoeligheid; Kunnen veranderen.

Kauw - Trouw; Aanpassingsvermogen; Overleven.

Kever - Herrijzenis; Bescherming; Verandering.

Kikker - Diepe gevoelens; Transformatie door water en geluid; Verandering; Bescherming; Weerspiegeling.

Kip - Nieuw begin; Wederopstanding; Seksualiteit; Hoop.

Koe - Vruchtbaarheid; Moeder- of vaderschap; Banden in vorige levens; Genieten van het leven.

Koekoek - Aankondiging van een lotswending; Loslaten.

Kolibrie - De energie van onuitputtelijke vreugde; Levensnectar; Snelheid; Uithoudingsvermogen; Totale eerlijkheid.



Konijn - Vruchtbaarheid; Behendigheid; Groei; Onschuld.

Kraai - Geheime magie van de schepping die roept.

Kraanvogel - Geduld; Emotie; Concentratie; Bespiegeling; Evenwicht; Discipline.

Kreeft - Moederlijke gevoelens; Hulpvaardigheid; Genegenheid; Binding met de natuur.

Krokodil - Kracht; Overleven; Moederschap; Oerenergieen van geboorte; Initiatie.

Kwal - Transparant; Onzichtbaar; Meegaand.

L
Leeuw - Assertie van het vrouwelijke; Loyaliteit; Oplettendheid; Goddelijke bescherming; Mededogen.

Libel - Toverkracht van het licht; Illusie; Communicatie via droom; Kleurrijk.

Luipaard - Uitbannen van demonen en spoken; Vitaliteit; Hernieuwde visie.

Lynx - Geheimen; Het zien van het verborgene en het zichtbare; Stilzwijgen.

M
Mantis - Macht der stilte; Griezelige sprongen vooruit.

Meerkoet - Bescherming van het territorium; Afzondering; Eenzaamheid.

Meeuw - Subtiele communicatie; Verantwoordelijk gedrag.

Merel - Energie van moeder natuur begrijpen; Zang.

Mier - IJverigheid; Orde; Discipline; Vastberadenheid.

Mol - Houder en drager van het onderbewustzijn.

Muis - Aandacht voor detail; Onschuld; Spaarzaamheid; Vindingrijkheid.

N


O
Oester - Koesteren van gevoelens; Geheimhouding; Geduld en wijsheid ontwikkelen.

Olifant - Oerkracht; Gezin en samenleving; Leren d.m.v. geluid; Geheugen; Subtiel reukvermogen.

Ooievaar - Geboorte; Ongesproken communicatie.

Orka - Fantasie; Oerkracht; Geduld.

Otter - Speelsheid; Plezier; Familie georiënteerd; Je innerlijk kind wekken; Samen delen.

P
Paard - Reizen; Toverkracht; Begeerte; Potentie; Vrijheid.

Pad - Geboorteproces; Zuivering; Grenzen stellen.

Panter - De eigen ware macht opeisen; Gevoeligheid.

Papegaai - Genezing door kracht van kleuren en licht; Imiteren; Zon; Diplomatie.

Pauw - Wederopstanding; Wijze visie; Oplettendheid; Mededogen; Zelfrespect; Waardigheid.

Poema - De eigen ware macht laten gelden; Zachtmoedige macht.

Q


R
Raaf - Magie; Creativiteit; Transformatie; Schepping; Balans; Dualiteit; Verbondenheid met de mens.

Ram - Streven naar een nieuw begin; Bereiken van nieuwe hoogten.

Rat - Succes; Geslepenheid; Intelligentie.

S
Salamander - Zuivering; Moed; Herboren.

Schaap - Streven naar een nieuw begin; Bereiken van nieuwe hoogten.

Schildpad - Voeding; Stabiliteit; Fundering; Moederschap; Uithoudingsvermogen; Doorzettingsvermogen; Herkennen van kansen.

Schorpioen - Gesloten; Mysterieus; Doordringen tot de kern.

Sisiutl - Transformatie; Dualiteit.

Slak - Empathie; Reiniging; Loslaten.

Slang - Mysterie; Goede sensibiliteit; Geheimhouding; Herrijzenis; Wedergeboorte; Wijsheid; Initiatie.

Specht - Onderscheidingsvermogen; Ritme als toverkracht; Voorspellingen.

Spin - Creativiteit; Weven van het lot.

Sprinkhaan - Macht der stilte; Griezelige sprongen vooruit.

Steur - Koninklijkheid; Dominantie; Seksuele energie.

Stier - Vruchtbaarheid; Moeder- of vaderschap; Banden in vorige levens; Genieten van het leven.

T
Tijger - Passie; Kracht; Devotie; Sensualiteit; Nauwkeurigheid.

U
Uil - Boodschapper; Wijsheid; Brenger van de droom; Stille observatie; Omen; Liefde voor de waarheid.

V
Varken - Diepe verbondenheid met de aarde; Koestering; Gretigheid.

Vleermuis - Transfiguratie; Initiatie; Wedergeboorte; Gids; Drager van de ziel.

Vlinder - Transformatie; Creativiteit; Overbrugging; Vreugdedans; Persoonlijke groei; Ontwikkeling van de ziel.

Vos - Vrouwelijke energie; Camouflage; Sluwheid; Transformatie; Onzichtbaarheid.

W
Walvis - In harmonie met de omgeving; Toverkracht van het lied; Toegang tot innerlijke diepten; Kracht.

Wapiti - Kracht; Edelheid; Volharding; Inspiratie; Waakzaamheid; Een lang en rijk leven.

Wasbeer - Humor; Clown; Overleven; Reiniging; Dubbelzinnigheid; Nieuwsgierigheid; Sluwheid; Privacy.

Waterjuffer - Toverkracht van het licht; Illusie; Communicatie via droom; Kleurrijk.

Wolf - Listig; Doorzettingsvermogen; Bescherming; Geest; Rituelen; Loyaliteit.

X


Y


IJ
IJsvogel - Nieuwe warmte; Zonneschijn; Voorspoed; Liefde.

Z
Zalm - Vastberadenheid; Vertrouwen; Je eigen visie volgen.

Zeehond/Zeeleeuw - Actieve verbeeldingskracht; Creativiteit; Lucide dromen

Zwaan - Bewustwording van de ware schoonheid; Vertrouwen; Trouw; Macht van het zelf; Vergiffenis; Elegantie.

Zwaardwalvis - Fantasie; Oerkracht; Geduld.

Zwaluw - Bescherming en warmte van het thuis; Het juiste perspectief; Hoop; Nieuwe kansen; Onbevreesdheid; Plichtsgetrouwheid; Durf.

Zwijn - Diepe verbondenheid met de aarde; Koestering; Gretigheid.
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

lilith

En nog meer.

Aap/ Intelligentie, aanpassingsvermogen, flexibiliteit.
Aardworm/doelgericht,slim
Arend /Vrijheid, kracht, verbondenheid met de kosmos.
Alligator/ Kracht om te overleven.
Antilope /Snelheid, schoonheid, onschuld.
Beer/ Bescherming, kracht, zelfkennis, betrouwbaar.
Bever/ Samenwerking, bouwen, hard werken.
Bij/ Organiseren, samenwerking.
Buffel/ Kalmte, overvloed.
Cavia/ Warmte, liefde, zachtheid.
Condor/ Vrijheid, kracht.
Cyote/ Wijsheid, balans.
Das /Slimheid, structuur. onafhankelijkheid.
Dolfijn /Vrolijkheid, levenskracht, nieuwsgierigheid, communicatie.
Duif /Vrede, vruchtbaarheid, liefde.
Draak/ Rijkdom, wijsheid, kracht.
Duizendpoot /Flexibiliteit, weet van alles.
Eekhoorn/ Speelsheid, sociaal gevoel, vertrouwen, energie.
Eland/ Uithoudingsvermogen, trots, overleving.
Gans /Teamgeest, reizen.
Geit /Doorzettingsvermogen, kracht, flexibel.
Gordeldier/ Bescherming en veiligheid.
Hagedis/ Kalmte, veiligheid, loslaten.
Havik/ Bescherming, kracht, veiligheid, concentratie.
Hert/ Onschuld, vriendelijkheid, zachtheid, schoonheid.
Hond /Trouw, volgzaamheid, bescherming.
Jaguar /Snelheid, wijsheid, kracht, moed.
Kalkoen/ Delen, overvloed.
Kat/ Individualiteit, onafhankelijkheid.
Kever/ Veiligheid.
Kikker /Transformatie, plezier, vrede.
Koe /Rijkdom, vruchtbaarheid, betrouwbaarheid.
Koekoek/ Waakzaam, snel.
Kolibrie/ Geluk, schoonheid, overbrenger van boodschappen.
Konijn/ Vertrouwen, moedergevoel, vruchtbaarheid, verzorging.
Kraai/ Wijsheid, raadgevend.
Krokodil /Overleving, kracht.
Lam/ Onschuld.
Libelle/ Alertheid.
Lieveheersbeestje /Plezier.
Leeuw /Trots, wilskracht, leiding.
Luipaard/ Waakzaam, scherp.
Mier/ Netjes, ijverig, samenwerking.
Muis/ Vertrouwen, onschuldig.
Olifant /Oerkracht, groots, vertrouwen, moeder.
Ooievaar/ Nieuw leven.
Paard /Vrijheid, kracht, stabiliteit.
Panda /Liefde, bescherming, warmte.
Panter/ Spieren, kracht, moed.
Pauw /Schoonheid, trots, zelfvertrouwen.
Raaf/ Dromen, magisch.
Ram /Roekeloos, kracht.
Rat /Succes, intelligent, onrustig.
Schaap /Rust, voeding, warmte.
Schildpad /Liefde, gezondheid, bescherming.
Schorpioen /Gevaar, zelfbescherming.
Slang /Transformatie, wijsheid, kracht, genezing.
Specht /Doorzettingsvermogen, ritme.
Spin/ Ijverig, creativiteit, talent, verbinding.
Tijger /Kracht, moed, schoonheid.
Uil/ Kennis, wijsheid.
Vis /Rijk, vruchtbaar.
Vleermuis/ Gezond, Intuitie, welzijn, inzicht, oud.
Vlinder/ Verandering, ziel, schoonheid.
Vos /Onzichtbaar, sluw.
Walvis /Creativiteit, familie, intuitie, inspirerend
Wolf /Wijsheid, rituelen, bescherming, loyaliteit.
Zwaan/ Schoonheid.
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Palomino

#2
Hallo allemaal,

Bij het lezen van deze reeksen totemdieren, dacht ik aan een ervaring die ik vorige week had...

Ik fietste terug van mijn moeder ,die in Amstelveen woont, door de polder naar Amsterdam.Er waren prachtige dikke wolken die voorbij dreven in de blauwe lucht. Het was aangenaam warm en ik besloot een ander weggetje te nemen dan anders.
Rechts van me in het graslandschap, zag ik een prachtig plaatje dat ik eigenlijk nog niet eerder had gezien.
Schapen en koeien liepen te grazen in het zelfde weiland, de koeien hadden hun kalveren bij zich (zie je vrijwel nooit meer) en sommigen stonden te drinken, terwijl anderen rond dartelden en speelden. Er liepen ook twee groepen ganzen tussen het geheel door, en alles was zo ontzettend vredig... :) Het gaf me een blij en veilig gevoel, een gevoel dat alles goed is... :D
Ik stapte van mijn fiets en ging op één van de hekken zitten. Dat zat echter niet écht comfortabel. De bovenste lat sneed in mijn billen en de planken waren zo dicht op elkaar getimmerd, dat ik de hakken van mijn laarzen er niet lekker tussen kon plaatsen. Na een paar minuten wiebelen besloot ik om gewoon lekker tussen de dieren in het gras te gaan liggen om verder te genieten.
Zo gezegd, zo gedaan en even later lag ik op mijn buik midden in het weiland.
De schapen scheen het niets uit te maken dat ik daar lag, de ganzen liepen iets sneller dan voorheen, maar de koeien keken allemaal mijn kant uit. Ze bekeken me alsof ik een UFO was.
Ik bleef rustig liggen om gewoon alles op me af te laten komen...kijken, luisteren,ruiken en voelen, wat er gebeurt.
Na een minuut of twintig, als de koeiendames me vanaf een veilige meter of vijftien nieuwsgierig hebben gadegeslagen, durft één van hen wat meer mijn richting uit te komen. Ze komt dichterbij en briest mijn geur in zich op. De anderen volgen haar. Even later staan er zeven bruin-witte koeien luid snuivend in een kring om mij heen, en een paar kalfjes.
Ze staan ongeveer een meter bij me vandaan en ik lig nog steeds op mijn buik...zouden ze op me gaan staan...? Nee natuurlijk niet !... Maar toch voel ik een klein beetje angst.
Ik zie de woeste bewegingen van hun koppen, om links en dan weer rechts de hordes vliegen van hun lijven en hoofden te verjagen.
Dan komt de stoerste van de kudde heel dicht bij me en ruikt aan mijn  blauwe rugtas die schuin voor me in het gras ligt.
Ik zie het gele stuk plastic in haar oor gepierced...streepjescode en nr. 3060. Ze schrikt terug als ik me beweeg en de anderen volgen haar.
Al snel komt ze opnieuw dichterbij en ruikt opnieuw aan de rugzak. Haar andere oor heeft een gat, waar door heen ik de blauwe lucht zie. Ze draait haar koeientong op de typische koeienmanier op de tas en snuffelt voor zichtig aan mijn arm. Ik wil haar aanraken, maar als ik mijn hand in haar richting beweeg doet ze weer een paar stappen terug.
Snel staat ze weer bij me en even later kan ik haar wang aanraken. WooW !!! Ze begint me te vertrouwen... :D
Ik zie haar natte slijmerige neus.
Het is goed.
Ik kan me steeds vrijer bewegen,en na verloop van tijd zelfs op gaan staan om haar overal aan te raken; ze is nu echt niet meer bang.      Ik streel haar kop,haar hals, haar borst, haar buik, en voel de warme witte hoeven van haar voorpoten . Haar zachte gespierde koeienlijf voelt heerlijk, en ik zie mijn hele gestalte weerspiegeld in haar rechteroog...
Dan voel ik het prikken achter mijn ogen, en even later zit ik met tranen over mijn wangen biggelend dit geweldige wezen te aaien.
Ik voel dat ze me vertelt dat het goed is, dat ik het goed dóe, dat ik mag zijn wie ik ben. Ze geeft me kracht en vertrouwen. Ik voelde me open gaan en  zo veel door me heen stromen, ik kon het niet bevatten,er waren geen woorden, ik kon alleen maar huilen...Maar het was goed, zij vertelde me dat het goed was. Ik voelde energie in me komen en dankbaarheid... :-*
Ik denk dat de koe en ik een minuut of 20 met elkaar zijn bezig geweest en toen ik weg liep om weer over het hek te klimmen en verder te fietsen, liep ze nog even achter me aan. Ik geef haar een laatste aai en bedank haar.

Ik wil bij deze het Universum bedanken, dat ik mijn ogen mocht openen en zo in contact mocht komen met dit prachtige wezen, via haar in contact kwam met een stukje wezenlijkheid in mij zelf...

:-*Vertrouwen :-*






Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

lilith

wouw, wat kan jij dit mooi beschrijven

ik ben helemaal ontroerd, wij hebben ook koeien en schapen achter het huis lopen.
Ik weet hoe ze voelen en ruiken.

Bedankt voor het delen van deze mooie ervaring.

lieve groet Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Palomino

You're welcome Lilith  :) Ik vind het heerlijk om mooie ervaringen te delen.

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Wauw Palootje... wat een bijzondere ervaring. Hierdoor besef ik eventjes hoeveel we opgaan in de freak show van de alledaagse maatschappij, waardoor we veel te weinig werkelijk stilstaan bij wie, wat en waar we zijn...

Heel bijzonder dat jij dit hebt meegemaakt en ik sluit me helemaal bij Lilith aan: errug mooi beschreven... :)

Thanx 4 sharing!

Lfs, Dolf

Ricca

Liefste Palo,

Wat heb je dat mooi geschreven. Een en al zintuig en gevoel... :D Ik ben ook helemaal ontroerd door je verhaal. Wat een liefdevolle handreiking, niet alleen naar de koeien, maar ook naar ieder die dit leest. Dank je!

En die koeien hadden vast een fijne dag met zo'n palufo in de wei. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Palomino

lieve Opti en Ricca,

  :D Thanks  :D'

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

#8
Ik was er weer deze week , er waren nu alleen maar koeien in het weiland. Allemaal even schichtig zoals de vorige keer. Even was ik bang dat 'mijn' lieve 3060 als een karbonade op mijn of iemand anders' bord was beland. Maar in één keer was ze daar,herkenning en vertrouwen, en ik mocht haar meteen aaien en de vliegen verjagen.
Ik ging een stuk minder sentimenteel van haar weg als de vorige keer. Eigenlijk wilde ik het zelfde voelen, en besef ik nu dat ik me hechtte aan iets dat ik moest leren en meteen los mocht laten.
Opnieuw een les in vertrouwen, een les die ik meerdere keren moet ervaren om ...om te weten dat het goed is, dat álles goed is en dat ik slechts mij zelf hoef te (h)erkennen, mij mag,en durf te zíjn.

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

snowdrop

#9
Ik vind het heel bijzonder dat ze je na al die maanden herkende en dat die verstandhouding er nog altijd was. Maar zo'n intense ervaring als die eerste keer, dat herhaalt zich niet in dezelfde vorm; en je hebt gelijk, dat is goed zo. Het was een unieke ervaring die je altijd bij zal blijven, een prachtig, onverwacht cadeau.
PS: O ja - een karbonaadje zal je lieverd wel nooit worden. Volgens mij komen die van rozeachtige beesten die oink zeggen.  :P
Liefs, Snowie

Sunchild

He Palo,

Heb dit verhaal niet eerder gelezen, maar dat mag de pret niet drukken! Heel gaaf en beeldend geschreven, steeds dacht ik....sta op dan, sta op! Maar nee, je bleef gewoon op je buik liggen. En hoe mooi ook, als je ondanks (je klein beetje) angst toch de moed vindt om te gaan voor iets groters, wat zich dan ook echt ontvouwt.

Je krijgt een acht voor kracht   :P

:-*

Palomino

Citaat van: snowdrop op mei 12, 2007, 10:09:02 AM

PS: O ja - een karbonaadje zal je lieverd wel nooit worden. Volgens mij komen die van rozeachtige beesten die oink zeggen.  :P


:-\ Hmmm...Knorrrrr!!! Gelukkig hou ik niet zo van biefstuk  :P

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Dropje

en hoe kom je aan je totemdier?

Ik ben gek op dieren, zou er niet echt 1 verkiezen van de leukste.

rosie989

hoi,
Een totum dier kies je zeker niet altijd zelf, je hebt op het net van die kalenders die uitrekenen voor je wat jou totum dier is, maar eigenlijk kun je er niet vanuit gaan. Meestal is het zo dat het meer op gevoel gaat dan uitgaande van zo'n uitrekenbaar kalendertje.

Vaak kiest het totumdier jou zelfs  ;) en mag je de kracht van het dier leren kennen in bepaalde perioden in je leven.

Ook gaat het niet om het leukste dier, want elk dier is uniek en heeft zijn eigen mooie eigenschappen :D Het gaat om het gevoel.

Liefs Rosie