Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Hele nare droom

Gestart door Dragonvlaai, juni 30, 2006, 22:51:27 PM

Dragonvlaai

Hai allemaal,

Ik liep vanochtend met mijn oppashond over straat en toen wist ik in mijn achterhoofd dat ik me ergens heel erg *** over had gevoeld maar ik kon t niet plaatsen...

Ineens begon het te dagen; ik had een droom gehad en wat ik me ervan kon herinneren was het volgende:

Mijn vader kreeg een bui en hij reageerde dat af op mijn oppashond die in mijn droom van mij was. Wat hij deed was zo naar: hij pakte die hond bij zn rug op zn ruggegraat en schudde een paar keer hard op en neer zodat het vel van het bot loskwam. Heel verschrikkelijk naar!!! Ik begreep niet waarom hij dat deed. In het echt heeft mijn vader ook wel de neiging om zijn frustratie op de hond af te reageren, maar dat is dan meestal alleen d.,m.v. iets strenger doen. In mijn droom ging de dag gewoon door en ik zat in steeds met dat beeld op mijn netvlies van wat mijn vader met die hond deed en kreeg dat de hele droom niet uit mijn hoofd - het kwam steeds teru op ongewenste momenten en dan was ik zo diep teleurgesteld in mijn vader... Die herinnering liep ook steeds door een tweede droom heen waarin ik in een huis moest wonen met mensen die ik niet kende. Het was een heel druk pakistaans gezin waar ik niets van begreep.

Ben dus heel benieuwd wat zoiets in mijn hoofd doet! Ik heb in tijden niet zo'n vreselijke nachtmerrie gehad.... :(

Ricca

Lieve Dragonvlaai,

Om te beginnen staat de oppashond natuurlijk voor een deel van jouzelf (dat had je vast al gedacht) en in de droom is hij dan ook jouw eigen hond. Het gaat om bepaalde kant van jou die zichzelf in die hond herkent. Omdat het een bekende hond is, kun je eenvoudig uitzoeken om welke kant van jezelf het gaat. Maak maar eens een lijstje met alle eigenschappen van deze specifieke hond. Je zou kunnen denken aan spontaan, gevoelig, lief, opgewekt, trouw, eerlijk, helemaal zichzelf, sullig of juist slim, rustig of juist zenuwachtig, waakzaam, achterdochtig, onbezonnen, gek, speels, nieuwsgierig enz. enz. Ik noem zomaar wat... Het kan zijn dat je nog heel andere dingen in hem ziet. Schrijf er zoveel mogelijk op en kies er dan zo'n vijf uit die je het meest aanspreken. Herken je die eigenschappen ook in jezelf? Dan is dat de kant van jezelf waar het in deze droom om gaat.

Nu de gebeurtenis in de droom. De hond wordt door je vader hard op en neer geschud. Met heftige schokken... Dit is symbolisch voor een schokkende gebeurtenis die de hond (jou) tot op het bot raakt (het vel komt los van het bot). En je vindt het vreselijk. Ervan uitgaande dat je vader gewoon zichzelf voorstelt in de droom (ik kom daar zo nog op terug), is er blijkbaar iets gebeurd dat jij (die bepaalde kant van jou) als bijzonder schokkend heeft ervaren. Het kan best iets kleins geweest zijn, misschien gewoon een nare opmerking o.i.d., maar het heeft je diep, diep geraakt. De droom gebruikt deze beelden om jou bewust te maken van hoe je je daarbij voelde - een gevoel dat je blijkbaar niet toegelaten had, maar dat je wel moet toelaten om het te kunnen verwerken. Nachtmerries zijn vrijwel altijd helend. Het gevoel dat je noemt is diepe teleurstelling. Je begrijpt niet hoe je vader dit heeft kunnen doen. Maar hoe denk je dat de hond zich voelde? Dát is het gevoel (jouw gevoel) waar de droom je op wil wijzen. En dat moet toch echt erge pijn geweest zijn... Het gevoel waar je in je beschrijving drie uitroeptekens achter plaatste...

Als je deze uitleg niet kunt plaatsen, zou je vader ook voor een andere persoon kunnen staan (iemand die dan wel bepaalde overeenkomsten met je vader moet hebben), maar omdat je al zijn strengheid noemt, denk ik wel dat het om je vader gaat. Ik meen daar in het vervolg van de droom ook nog een aanwijzing voor te zien. In die tweede droom woon je in een huis met vreemden, een heel druk Pakistaans gezin waar je niets van begrijpt. Je voelt je niet huis in je omgeving, je voelt je omringd door 'vreemden' die je niet begrijpt en waarschijnlijk voel je je zelf ook onbegrepen. Het zou op de relatie met je familie betrekking kunnen hebben. In 'pakistaans' zie ik het woordje pa zitten (het is geen makistaans gezin...). Je móét daar wonen, schrijf je, alsof er geen ontkomen aan is. Het gevoel in droom twee lijkt het gevolg van de gebeurtenis die door de eerst droom wordt uitgebeeld. De tweede droom is oppervlakkiger en minder symbolisch dan de eerste en staat daarom dichter bij je waakbewustzijn. Misschien zul je het gevoel uit droom twee daarom eerder herkennen dan dat uit droom een.

Liefs,
Ricca

P.S. Schrijf je een volgende keer je droom in de tegenwoordige tijd op?

Citaat van: Dragonvlaai op mei 25, 2006, 20:28:36 PMDat is best een goeie tip! Ga ik ook proberen.
greetz
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Das ook een goeie tip... ;D

Maar ik heb er even over nagedacht en kwam zelf op het volgende:

ik vind het - in real life - echt heel erg als mijn vader tegen onze eigen hond tekeer gaat als hij een slechte bui heeft. Zo'n hond moet het dan ontgelden en daar kan ik slecht tegen want hij heeft geen weer. Ik probeer er meestal wat zinvols over te zeggen, maar ja, mijn vader is dan niet bepaald een en al oor...Er gebeurt niet daadwerkelijk iets erg in de vorm van fysiek geweld, maar woorden kunnen natuurlijk ook veel schade aanrichten een hond voelt dat. Ik heb dan gewoon medelijden met die hond. In die droom kan ik ook niets doen. Hij doet t, ik zie t en het is net alsof ik er niet bij ben...Ik zie het vanuit helicopterperspectief en ik voel me diep en diep teleurgesteld...
Misschien wel diep teleugesteld in dat deel van mij wat overeenkomt met die hond. Ik kom dan op de volgende eigenschappen: onstuimig, speels, nieuwsgierig, actief en afhankelijk.... Als mijn vader die hond zo behandelt, losschudt van het bot, en ik die teleurstelling voel, vind ik het vooral erg dat ik niet begrepen wordt. Als ik dat dan weer link aan dat huis met die pakistani ( wat voor mij drukte en enigszins beknellende familiebanden symboliseert - ik heb een pakistaanse vriendin in zo'n situatie, die moet altijd rekening houden met haar zussen en dat vind ik soms voor mezélf beklemmend ) denk ik dat ik me aan het losmaken ben van familiebanden en dat dat ergens wel pijn doet. Misschien ben ik daarin vrij streng voor mezelf. Ook omdat ik de laatste tijd sowieso vrijer wordt en meer voor mezelf beslis. Die hond had in die droom niet eens echt pijn...ik denk dus dat het vooral mijn eigen brein is dat nog vastzit aan bepaalde opvattingen...

tot zover....ik ga nog even verder kijken...