*(Prehistorische-)reptielen in oude toiletruimte...

Gestart door Lara, maart 06, 2006, 18:06:24 PM

Lara

*Hai..,

Ik droomde, dat ik me in een grote, oude en niet tot deze tijdbehorende stenen toiletruimte bevond.

Het 'closet' (waterpomp etc), maar ook tevens de wc- afvoer (soort riool) was echter aanwezig boven en ín de muur, als een soort groot gat in die muur.

Het was dus niet 'los- staand' in kunststof vorm en je hoefde ook niet aan een touwtje te trekken of op een button te drukken om zgn 'door te trekken'.

Ik stond daar, maar ik kon zo niet naar het toilet gaan: ik zag namelijk boven ín de muur door dat zgn gat, allemaal viezigheid.
Ik bedacht me, dat dat eerst schoon moest zijn en weg moest zijn.

In de droom hield ik toen ineens een grote douchekop met een harde straal water in dat zgn gat boven in de muur, om alle viezigheid weg te spuiten, zodat het weg kon spoelen.

Tot mijn ergste verbazing en schrik, zag ik, dat toen dat viezigheid zich verwijderde, er een soort grote, dikke slang zichtbaar werd. In mijn droom, zag ik echt de contouren van zijn lichaam en kop.

Ik schrok me rot en dat werd alleen maar erger, toen ik ontdekte, dat het gewoonweg helemaal wemelde van allerlei grote soorten (prehistorische) reptielachtige soorten in dat gat.

Het was alsof die enge dieren ineens 'tot leven' kwamen, nu ik al dat gore spul met de douchekop weggespoten had.

Ik wilde alleen maar zo snel mogelijk weg uit die enge, verouderde en niet van deze tijdbehorende toiletruimte en rende naar een grote houten deur.

Die kwam ik ternauwernood uit en moeizaam en net op tijd kon ik de zware deur achter mij sluiten...

Heeft iemand een soort verklaring over mijn droom?

Alvast erg bedankt voor de moeite...,

lieve groet,
Lara

Ricca

Lieve Lara,

Een toilet heeft in dromen altijd te maken met de dringende behoefte of noodzaak om iets los te laten, om je van iets te bevrijden wat je niet meer nodig hebt en wat je flink dwars kan zitten. Meestal gaat het om bepaalde gevoelens. Het woord 'hoge nood' is ook in dit verband van toepassing. En als er iets mankeert aan het toilet waardoor het onbruikbaar is, betekent dat dat je geen gelegenheid vindt om dat wat je dwarszit kwijt te raken. Je blijft er mee rondlopen...

Het toilet is heel oud, niet van deze tijd. Dat betekent dat je op een oude (bijvoorbeeld in je jeugd geleerde) manier bezig bent om met je gevoelens om te gaan. Dat het toilet bestaat uit een gat in de muur kan wijzen op het wegstoppen van gevoelens. En er zitten heel wat oude gevoelens, want de viezigheid die de afvoer blokkeert, is oude troep, oude negatieve gevoelens die vastzitten (misschien boosheid, wrok e.d.).

Je besluit om de troep op te ruimen, weg te spoelen. Daartoe heb je ineens een douchekop in de hand. Een douchekop zit aan een slang, en heeft dezelfde betekenis als de grote, dikke slang die je even later in het gat ziet en waarvan je duidelijk kop en lijf ziet: met jezelf in het reine komen. Je vindt het nogal eng en het wordt nóg enger als je ontdekt dat het gewoonweg wemelt van allerlei grote, prehistorische reptielen in dat gat. Die reptielen staan voor oude angsten. Het is alsof die enge dieren ineens tot leven komen nadat je de eerste viezigheid hebt verwijderd. En dat is niet zo verwonderlijk, want onder negatieve gevoelens zit meestal angst verborgen... En op dat moment vlucht je weg...

De hele droom gaat over de noodzaak om je gevoelens de vrije loop te laten. Om jezelf toe te staan je gevoelens te voelen. Gevoelens moeten stromen. Als ze door je heen gaan verdwijnen ze ook weer. Dan stromen ze weg door de afvoer - die een deel van jouzelf is. Als je je afsluit voor je gevoelens, als je ze niet wilt voelen, dan blijf je erin steken. Het is ook veelzeggend dat je de zware deur van het toilet maar moelijk open kunt krijgen (= bijna vastzitten). Je hoeft je gevoelens niet van de daken te schreeuwen, alleen maar in jezelf te ervaren. En je hoeft niet bang te zijn: ze zijn echt maar tijdelijk. Als je ze erkent, gaan ze voorbij.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Lara

*Lieve Ricca...

Ik ben je ontzettend dankbaar voor jouw uitleg op mijn droom, echt waar. Ik heb alles zojuist met enige verbazing gelezen, want ik begrijp het nu volkomen. Dat ik hier niet zelf op ben gekomen, ging er door mij heen. Alles is helemaal waar, wat je geinterpreteerd hebt, dankjewel voor jouw moeite die je nam om naar mijn droom te kijken. (Ik weet verder niet wat ik nu nog kan schrijven, voel me een beetje een 'oen', hoor!)

Lieve groet,
Lara

Ricca

Lieve Lara,

Soms hebben we gewoon even een ander nodig om de link te leggen. Dat hoeft helemaal geen reden te zijn om jezelf een oen ;D te vinden. Ik ben blij dat de uitleg je aanspreekt. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love