Agorafobie (ook gekend als pleinvrees)

Gestart door ShapeShifter, februari 26, 2006, 23:38:27 PM

ShapeShifter

Nieuw op de site bla bla bla...

Hoi, mijn naam is ShapeShifter. Als eerste bericht zou ik direct al een probleem willen voorschotelen.

Ik heb ascendant schorpioen. Tesamen met Maan in Boogschutter en een Retrograde Pluto in Schorpioen beiden in het eerste huis. Ik denk dat die Maan in het eerste huis de oorzaak is waarom ik de laatste tijd redelijk sukkel met pleinvrees...

Heeft iemand hier ervaring mee? Of oplossingen?

Ik heb dringend hulp nodig...

regine

hallo,

astrologisch weet ik er helaas niks van...ben nieuw in de astrologie, maar psychologisch kan ik proberen je verder te helpen. Uiteindelijk maakt het toch niet uit wat de sterren voor rol daarin spelen.
Om te beginnen "sukkel" je niet met agorafobie. Het is een serieuse aandoening. Waarom zou je het kleiner maken dan het is?!
Het goede nieuws is dat er goede behandelingsmethoden met zeer  goede behandelingsresultaten vaak zelfs met korte behandelingsduur zijn. Dat klinkt waarschijnlijk ongeloofwaardig in je oren. Ook dat is maar een indicatie hoe erg de consequenties van de agorafobie voor jou zijn. Niemand kan je beloven hoeveel baat je bij de een of andere behandeling zult gaan hebben. Dit is vooral afhankelijk van je persoonlijke inzet.
Cognitieve-gedragstherapie werkt voor veel agorafobische mensen zeer goed om van de klachten af te komen. Ik wil je aanraden om een psychotherapeut te zoeken (je huisarts kan je ook een paar noemen) die ingeschreven staat bij het NIP. Dat is een keuringsmerk voor psychotherapeuten.

Veel succes,
Regine

ShapeShifter

#2
Wel, de ene keer is het veel erger dan de andere keer. Het hangt allemaal af van de situatie...

Bevoorbeeld, ik kan buiten op de fiets... ik kan buiten komen tesamen met anderen die ik goed ken. In het ergste geval wandel ik buiten zonder iemand om me heen... Dan begin ik te panikeren. Ik zou waarschijnlijk ter plaatse beginnen wenen moest ik me niet inhouden. Het kan ook zijn omdat ik niet genoeg buitenshuis kom...

Nuja, hoeveel kost zo'n therapie? Of kun je het jezelf opleggen?

regine

Wat je beschrijft is heel typisch voor agorafobie. Ik raad je af om in je eentje aan de slag te gaan.
De kosten zijn afhankelijk van je verzekeraar, maar zover ik weet vergoeden de meeste verzekeraars kortdurige psychotherapie volledig.

snowdrop

Shapeshifter, agorafobie is inderdaad een serieuze zaak en niet zoiets als wintertenen of zo. Daar heeft Regine helemaal gelijk in. Ik denk ook dat je moet proberen een goeie therapeut te krijgen. Vermoedelijk woon je niet in Nederland maar in Vlaanderen, en ik heb geen idee hoe de situatie daar ligt op dit gebied. Maar deze fobie kan iemands leven behoorlijk verpesten en hoe eerder je geholpen wordt, hoe beter het is. Je zegt dat je er de laatste tijd last van hebt - heb je enig idee wat dit getriggerd kan hebben? Is er iets bijzonders gebeurd, heb je een angstaanval gekregen in een bepaalde situatie of zo? Hopelijk heb je vrienden die je in vertrouwen kunt nemen, mensen die je kunnen helpen in het oefenen met situaties waarmee je problemen hebt. Blijf er in elk geval niet alleen mee tobben. Ga naar je huisarts maar laat je niet afschepen met medicatie alleen. Ik wens je heel veel sterkte.

sofie

hallo,

Angsten en onzekerheden kan je terugvinden door de plaatsing van je neptunus en pluto te gaan bekijken in je radix. (of als die 2 moeilijk transiteren. Maar dit terzijde. Raad je toch aan hulp te zoeken en wens je veel sterkte. Angsten zijn één van de grootste uitdagingen om uit te leren en te overwinnen.


Liefs