Mijn frisse energieke man

Gestart door inkiko, januari 30, 2006, 13:02:26 PM

inkiko

Ben op zoek naar mijn man. Hij heeft al weken insensief gewerkt en vandaag heeft hij zijn eerste vrije dag. Ik probeer een werkende telefoon te vinden om hem te bellen, al te lang niets gehoord. Maak me zorgen. Heb al berichtje ingesproken op zijn mobiel maar geen reactie.
Probeer het nog een keer en een vrouw beantwoord zijn mobiel, lachend geeft ze hem door aan mijn man, wetend wat voor effect het op mij zou hebben. Op de achtergond veel gelach en geroezemoes van een grote groep mensen.
Ze hebben er lol in, mijn man is ook lacherig. Komt zo thuis, zegt ie. De stilte in huis is verpletterend na het kabaal door de telefoon
Hij ziet er energiek, fris en mooi uit. Vooral blij. Heel anders dan thuis. Hij heeft zijn enige vrije dag fris gedouched en speciaal mooi aangekleed doorgebracht op een terrasje met die vrouw die zijn mobieltje opnam en nog wat andere collega's. Zij is zelfs even meegekomen naar ons huis.
Ik zie het wel maar het dringt nog niet goed tot me door. Kon je mij niet bereiken om te vragen of ik met je mee wilde naar het terrasje? vraag ik beetje stompzinnig en kan hun jolige aanblik bijna niet verdragen.
Ik zie aan zijn mimiek dat hij die smoes zelf nog niet had bedacht maar hij het wel de beste smoes vindt!.
Het besluit vormt zich langszaam. Ik moet het in mijn hoofd eerst allemaal echt op een rijtje zetten. Terwijl ik hem van een afstandje bekijk met zijn krakend witte zomerblouse voel ik ook de echte afstand. Ik besta niet meer echt voor hem en hij begint zelfs een beetje liefdevol te praten over die vrouw die ondertussen weer vertrokken is. Over wat ze misschien voelt en denkt. Ze is blijkbaar een beetje verliefd op een andere (onbereikbare) collega en heeft mijn man daarover in vertrouwen genomen. Liefdevol praat hij over haar en hoewel hij haar zorgen over de andere collega bespreekt zie ik ook dat hij denkt zelf ook wel kans te maken bij haar. Ongelooflijk, zoiets heb ik nog nooit gezien bij hem. Praten over iemands gevoelens. Ik zie nu ook pas goed de verandering bij hem en ik begrijp dat deze vrouw dat in hem kon oproepen.
Terwijl hij een beetje rusteloos in ons huis loopt en nog nageniet van die middag met haar begrijp ik dat ik deze man, deze frisse, enegieke mooi aangeklede man eigenlijk nooit op die manier gekent heb, ook niet vroeger. Maar toch voel ik een soort heimwee. Ik wil deze nieuwe man ook, vrij van zorgen en lachend op een terrasje. Niet die vermoeide, beetje chagrijnige man die morgen na een lange dag ( met haar werken) weer thuiskomt en die stilte hier in huis veroorzaakt, maar ik begrijp ook dat ik dat nooit in hem op kan roepen zoals zij.
We hadden er toen al een punt achter moeten zetten, bij zijn vorige scharrel.

Beetje saaie droom toch? Beetje te realistisch zonder droomtaal.
Ben alleen erg benieuwd of ik dan ook weer die frisse man ben of dat het echt over mijn man gaat. De avond ervoor gesprek gehad over scheiden

Ricca

Lieve Inkiko,

Er zit wel wat symboliek in, maar het verhaal van deze droom is inderdaad heel realistisch en stemt gevoelsmatig precies overeen met wat er op dit moment in je leven gaande is. De droom heeft ook niet de 'vreemdheid' die altijd op diepere lagen wijst. Het gaat hier dus over de relatie met je man en vooral over je eigen gevoelens daarbij.  

Ik denk dat de droom verder voor zich spreekt. Of wil je toch graag een 'vertaling'? (wil ik met alle liefde doen hoor).

Liefs en sterkte,
Ricca
From Ricca with Love

inkiko

Hallo ricca,
Als je dat zou willen doen...
liefs inkiko

Ricca

Ben op zoek naar mijn man. Hij heeft al weken intensief gewerkt en vandaag heeft hij zijn eerste vrije dag. Ik probeer een werkende telefoon te vinden om hem te bellen, al te lang niets gehoord. Maak me zorgen. Heb al berichtje ingesproken op zijn mobiel maar geen reactie.

Je hebt geprobeerd met je man te communiceren (telefoon), maar je kunt hem niet bereiken. Dat maakt je bang.

Probeer het nog een keer en een vrouw beantwoord zijn mobiel, lachend geeft ze hem door aan mijn man, wetend wat voor effect het op mij zou hebben. Op de achtergond veel gelach en geroezemoes van een grote groep mensen. Ze hebben er lol in, mijn man is ook lacherig. Komt zo thuis, zegt ie.

Het doet jou pijn dat hij wel plezier heeft (met anderen) en niet zo onder de situatie lijkt te lijden als jij. Dat gevoel had je ook al in de overspel-droom en nu nog steeds, dus het lijkt alsof je er niet uit kunt komen. Alsof je vastzit in pijn, verdriet, boosheid, verwijten.

De stilte in huis is verpletterend na het kabaal door de telefoon.

Je voelt je eenzaam en buitengesloten.

Hij ziet er energiek, fris en mooi uit. Vooral blij. Heel anders dan thuis. Hij heeft zijn enige vrije dag fris gedouched en speciaal mooi aangekleed doorgebracht op een terrasje met die vrouw die zijn mobieltje opnam en nog wat andere collega's. Zij is zelfs even meegekomen naar ons huis. Ik zie het wel maar het dringt nog niet goed tot me door.

Ik denk dat je nog wel van hem houdt, anders zou je hem in je droom niet als mooi zien. Maar het is moeilijk liefde te voelen als boosheid in de weg zit.

Kon je mij niet bereiken om te vragen of ik met je mee wilde naar het terrasje? vraag ik beetje stompzinnig en kan hun jolige aanblik bijna niet verdragen. Ik zie aan zijn mimiek dat hij die smoes zelf nog niet had bedacht maar hij het wel de beste smoes vindt!

Je beseft dat je eigenlijk zélf onbereikbaar bent. Dat neem je jezelf kwalijk ('een beetje stompzinnig'). Maar hem ook. En tegelijkertijd verzin je excuses voor hem om niet naar jou te hoeven luisteren. Het is heel dubbel. Je hebt hem nodig en bent bang dat je zijn aandacht niet waard bent.

Het besluit vormt zich langzaam. Ik moet het in mijn hoofd eerst allemaal echt op een rijtje zetten.

Je probeert het te begrijpen...

Terwijl ik hem van een afstandje bekijk met zijn krakend witte zomerblouse voel ik ook de echte afstand. Ik besta niet meer echt voor hem en hij begint zelfs een beetje liefdevol te praten over die vrouw die ondertussen weer vertrokken is. Over wat ze misschien voelt en denkt. Ze is blijkbaar een beetje verliefd op een andere (onbereikbare) collega en heeft mijn man daarover in vertrouwen genomen. Liefdevol praat hij over haar en hoewel hij haar zorgen over de andere collega bespreekt zie ik ook dat hij denkt zelf ook wel kans te maken bij haar. Ongelooflijk, zoiets heb ik nog nooit gezien bij hem. Praten over iemands gevoelens. Ik zie nu ook pas goed de verandering bij hem en ik begrijp dat deze vrouw dat in hem kon oproepen.

Je zou graag willen dat je man net zo liefdevol en betrokken naar jou luistert als naar deze collega... Je ziet dat hij dat kan en beseft ook dat deze vrouw dat in hem oproept, met andere woorden dat het van twee kanten moet komen.

Terwijl hij een beetje rusteloos in ons huis loopt en nog nageniet van die middag met haar begrijp ik dat ik deze man, deze frisse, energieke mooi aangeklede man eigenlijk nooit op die manier gekend heb, ook niet vroeger.

Zijn rusteloosheid ervaar je als ongeduld met jou. Jij beseft nu pas wat je zo mooi vindt aan hem en dat je dat eigenlijk nooit eerder zo gewaardeerd hebt.  

Maar toch voel ik een soort heimwee.Ik wil deze nieuwe man ook, vrij van zorgen en lachend op een terrasje. Niet die vermoeide, beetje chagrijnige man die morgen na een lange dag (met haar werken) weer thuiskomt en die stilte hier in huis veroorzaakt, maar ik begrijp ook dat ik dat nooit in hem op kan roepen zoals zij. We hadden er toen al een punt achter moeten zetten, bij zijn vorige scharrel.

Je wilt hem niet missen, maar je bent bang dat je hem nooit zo zult kunnen boeien als die collega. Dat je op een of andere manier niet goed genoeg bent. Toch heb je die collega in je droom zélf gestalte gegeven, dus je hebt het wél in je...  

Beetje saaie droom toch? Beetje te realistisch zonder droomtaal.
Ben alleen erg benieuwd of ik dan ook weer die frisse man ben of dat het echt over mijn man gaat. De avond ervoor gesprek gehad over scheiden.

Lieve Inkiko, ik denk dat je nog helemaal niet in staat bent een beslissing te nemen over scheiden, omdat je nog zo door oude gevoelens in beslag genomen wordt (de verstopping in de badkamer). En ondertussen lijk je alles kwijt te raken voordat je zélf weet wat je wilt. Wat jou misschien zou helpen is, om de gevoelens die je hebt los te zien van je man. Want je bent minstens zo boos op jezelf als op hem. En dáár kan hij niets aan doen. Je wilt zo graag begrip van hem, maar je hoeft eigenlijk alleen maar begrip voor jezelf op te brengen. Ben je niet alleen maar bang zijn liefde te verliezen? En weet hij dat? Als je eerst je verwijten loslaat en hem - zoals die collega deed - in vertrouwen neemt, is er nog veel mogelijk...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

inkiko

Hallo Ricca,
Zie je wel, toch fijn dat je de droom vertaald. Zie mijn 'rol' nu ook veel beter. Vooral dat deel dat ik nooit bij hem had gezien .. wat er nauurlijk wel was. En mijn eigen onbereikbaarheid.
Heb aan jouw uitleg meer dan aan de psychotherapie gesprekken van het afgelopen jaar...dank je