Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

gedroom

Gestart door peter put, januari 29, 2006, 17:49:12 PM

peter put

besten,
sinds voor mijn 12e levensjaar ben ik 'bewust' in mijn dromen terechtgekomen.aangezien ik onervaren
was(ben), waren de eerste ervaringen niet zo prettig of neutraal.ik heb moeten leren door angstbarrieres te breken
en symbolen te herkennen. naarmate mijn droomlichaam meer vaardigheden verwierf en ik meer binding
met de omgeving ontwikkelde kon ik de negatievere momenten vermijden of ze op een absurde manier
confronteren waardoor de droom veranderde en mijn angst verdween.
jammer genoeg zijn er ook valkuilen, waarvan ik er ook heb ervaren,omwille van nieuwschierigheid.
er zijn vele symbolen waar ik niet zo dadelijk een interpretatie op kan plakken.

symboliek of fysiek? : leeftijd +- 12:droomtoestand;bewust(maar verlamd)
ik 'ontwaak' in mijn droom en ben bewust maar kan me niet bewegen.
een donkere,vrouwelijke figuur(met buitenaards uiterlijk) komt op me toe en
steekt een groene dolk(of splinter) in de omgeving van mijn borstkas.

ik heb tot op heden ook fysiek op deze plaats last en dit lijkt me de laatste jaren mischien te groeien.
welke symboliek pas ik hierop toe? of is dit een signaal van ziekte of van een negatieve aanval?

andere symbolen (wat prettiger) :
hoe interpreteer ik dingen zoals hemellichamen, astronomische fenomenen en buitenaardse
schepen in mijn dromen? soms heb ik de 'hemel' vol gezien van een variatie van deze
beelden.met verloop van tijd kon ik hoger en sneller vliegen, zodat ik deze tot kortbij kon benaderen.
een andere vaardigheid die ik opdeed was dat ik door in objecten te gaan op andere locaties arriveerde.

archetypes en elementalen:

ik bewandel een aarden pad.het leid naar een plaats met enkele houten woningen en een meer.
in het meer zijn verschillende figuren aanwezig (gelijken op griekse of romeinse goden en waterelfen,poseidon,dryades...)
ook andere natuurelementen en archetypes zijn aanwezig bij de grond,of de bomen.

(het is zo lang geleden dat ik ze jammer genoeg niet meer uit mijn hoofd ken+de droom nam maar enkele
seconden in beslag)

er zijn ook engelachtige figuren (en hun tegenhangers) die ik heb ontmoet. er is ook een man en een vrouw
in een science-fiction pak die een beschermende functie hebben. ze zouden ook anderen naar het licht helpen
op momenten kort na de 'overgang'.  
droom na stergeval van vriend:
ik betreed een stad waar enkel kinderen zijn.  in een hut ontwaar ik het bewusteloze lichaam van
mijn (wijlen) vriend. ik maak hem wakker en neem hem mee.er is dreiging en ik wil hem verder helpen.
half onzichtbare proppen van energiekleuren komen aangevlogen(van links). ze maken een blaffend geluid.
de twee helpers komen ook aangevlogen en ze helpen mijn vriend naar een opening van licht terwijl ze
met wapens de tegenhangers afweren.

regressie via dromen?

er is een pad dat van links naar rechts tot aan de horizon uitbreid. vlak over het pad is er een waterkanaal
met aan weerzijden twee vierkante stenen(spiegels). ik plaats met voorhoofd tegen de rechter steen(spiegel)
en op dat moment flitsen er honderen beelden door mijn hoofd aan immense snelheid.
het stopt bij een beeld van een viking(of eburoon) die vertederd toekijkt op (zijn) twee pasgeboren babies hun bedje.

hoe interpreteer ik spiegelwerelden? regelmatig kom ik in een andere versie van de omgeving terecht door in een
bepaalde spiegel te stappen. de spiegel toont ook altijd een beeld van de wereld maar dit heeft een vreemd
perspectief(hangt schuiner). als ik hierdoor ga, word ik 'wakker' als een andere versie van mij en zie ik de spiegel staan die
me doet 'pendelen'.

een stad verbonden met een andere die ondersteboven hangt. een omgekeerde zee..een landschap dat in een andere
omgeving veranderd door met een soort knop (aan de rechterzijde van mijn hoofd) te draaien. ik kan heen en weer gaan.

een beeld van een witte ruimte gevuld met combinaties van driehoeken, elk met 3 punten verbonden,
(deze in 3 kleuren,ook in combinatie).
voelde aan alsof het iets te maken had met de krachten(machten) van de werelden en hun variaties.

zit tegenover mijn (nu) ex-vriendin op een plateau. haar ogen hebben de kleur van een regenboog.links van mij zit ik allen, rechts zij aleen,
en achter en shuin van ons zitten we in andere houdingen tesamen. al de mogelijkheden op het zelfde moment in dezelfde plaats.

regelmatig heb ik ook andere ' versies ' van mezelf in een flits gezien (in enkele als vrouw, in een
een aantal andere als 'iets' anders)

chakra-ervaringen:
een 'andere' vorm van droomsensatie:

ik ruik electriciteit, zie licht en voel warmte.deze energie begint van beneden naar boven te stijgen maar omwillen
van de kracht van het effect onstaat er angst en de energie stopt ergens(bijna) halverwege.

mijn hartstreek begint te gloeien en te praten(in een niet herkenbare taal)

keelwarmte. gradueel ontstaat er van 1 stem een koor van een 30tal stemmen die een akoord
vormen.vrouwlijke en mannelijke engelachtige stemmen.

al deze chakra-ervaringen duurden soms maar een fractie van een seconde en er was
geen onderscheid tussen mezelf en de ervaring.

:de aanwezigheid van reuze dieren.
ik vermoed dat dit psycholgisch gezien waarschijnlijk niet zo goed is,
maar zoals bij een omgekeerde (tarot)kaart is een persoon beter bestand tegen
een ernstig probleem door zicht hiervoor(of tegen) te kunnen bereiden.

tyranosaurus rex:

het doet geen schade, toont geen agressie maar zoekt me doorheen de gebouwen.
het is moeilijk om hier voor geen angst te voelen, ook al wenst het gewoon
mijn acceptatie.

zwarte hond(3 meter hoog, 6 lang met staart bij):

de hond heeft 4 'temmers' nodig die hem rustig houden. als het me ziet is het blij en begint
te kwispelen. hierdoor duwt het bijna 1 van de temmers opzij. het wilt met me spelen en geaaid
worden.

eveneens(maar iets prettiger mischien)

een reuze lama.(voelt rustig en religieus aan)

een beladen reuze ezel.(niet overbeladen en dienstig)

een chinese draak,voornamelijk rood en blauw gekleurd.
(ik berijd hem met op de achtergrond 2 beschermers(man+vrouw))

een buitenaards wezen,dat met een ketting vast hangt.het zweeft met een rustige en ietswat
trieste blik. het wenst dat ik het bevrijd en er mee 'op pad' ga.

als iemand me eventueel kan helpen of iets herkend in deze onderwerpen, zou ik zeer dankbaar zijn.

Ricca

Citaat van: peter put op januari 29, 2006, 17:49:12 PMhoe interpreteer ik spiegelwerelden? regelmatig kom ik in een andere versie van de omgeving terecht door in een bepaalde spiegel te stappen. de spiegel toont ook altijd een beeld van de wereld maar dit heeft een vreemd perspectief(hangt schuiner). als ik hierdoor ga, word ik 'wakker' als een andere versie van mij en zie ik de spiegel staan die me doet 'pendelen'.

een stad verbonden met een andere die ondersteboven hangt. een omgekeerde zee..een landschap dat in een andere omgeving veranderd door met een soort knop (aan de rechterzijde van mijn hoofd) te draaien. ik kan heen en weer gaan.

Met de symbolische keuzeknop aan je hoofd maak je een bewuste keuze. De keuze om de werkelijkheid op een bepaalde manier te ervaren. Maar je kunt diezelfde werkelijkheid ook op een andere manier ervaren. De droom maakt je duidelijk dat het aan je eigen  instelling ligt (de instelling van de knop). Je kunt er bewust voor kiezen die instelling te veranderen en daarmee verandert ook de werkelijkheid. M.a.w. de werkelijkheid is subjectief. Dit geldt niet alleen in dromen (in ieder geval zolang je nog fysieke voorstellingen waarneemt, want dan is je bewustzijn nog fysiek georiënteerd), maar ook in het waakleven. Je bent vrij om de werkelijkheid te ervaren zoals jij dat wilt.

De stad, de zee en het landschap hebben natuurlijk ook een symbolische betekenis, maar daarvoor zou ik de hele droom moeten kennen. De context waarin deze beelden verschenen. Een landschap kan een bepaald basisgevoel uitbeelden. De zee weer andere gevoelens. Een stad bijvoorbeeld je sociale omgeving. Elke droom die je je herinnert heeft een boodschap voor je. Het is moeilijk om de boodschap van de droom te zien als de droom versnipperd is...

Liefs,
Ricca

From Ricca with Love

peter put

gegroet,...
de 'soep' is te wijten aan het feit dat ik bepaalde dromen, en
ook korte beelden door mekaar heb gesmeten, zonder context+
beschrijving van 'bewustzijnstoestand'.sorry hiervoor, het is
slechts een klein procent van wat ik eventueel in droom'dag'boeken
heb neergepent en ik tracht in de toekomst wat minder chaotisch
mijn beelden of dromen te verduidelijken.

de omgekeerde zee was eerder een 'evaringsbeeld' dan een droom;
er was een soort eenheidservaring waarbij toeschouwer en het
beeld even 1 zijn. het doet me denken aan de zee als symbool
voor het onderbewuste, maar aangezien ze omgekeerd hangt
(in de lucht) wijst dit mischien op een andere laag?(of een veel
eenvoudigere uitleg kan ook)

de omgekeerde stad was een korte bewuste droom waarin ik op een
pad richting een stad wandelde. de bewoners van deze stad hadden
iets reptiels van uitzicht. verbonden aan deze stad was hierboven een stad te zien die ondersteboven hing...

het lanschap was eveneens kort (en ook bewust(lucied) zoals de
meerdere van mijn droomherrineringen). ik sta op een kruising
van 2  verschillende landschappen (kliffen-strand met meer).
ik voel iets aan de rechterzijde van mijn hoofd, en merk dat ik
door aan een knop hier te draaien de omgeving hierdoor verandert..
hoe meer deze opendraai , des te groter de verschillen in het landschap(van een leeg strand, naar bvb een bos met mensen in, of
andere weersmostandigheden,...). ik weet ook dat ik in al deze
variaties kan binnenstappen als ik dat wil ...

p

p

Ricca

Hi Peter,

Droom of 'ervaringsbeeld', wel of niet lucide, dat maakt m.i. niet veel verschil voor de interpretatie. Beeldtaal is beeldtaal. Hooguit kan het niveau van bewustzijn de beelden meer diepgang verlenen.

De ervaring met de omgekeerde zee noem je een eenheidservaring, waarbij jij en het door jou waargenomen beeld even één waren. Je voelde de essentie van wat je zag alsof je het zélf was... In het waakleven is dit een kenmerk van heldervoelendheid. In dromen (of andere ervaringen met gesloten ogen) wijst het op het ervaren van iets essentieels in/van jezelf. Je hebt niet beschreven wát je precies voelde, maar misschien is dat ook niet mogelijk. De zee kan inderdaad voor het onbewuste staan en de uitgestrektheid van je eigen wezen. Maar ook voor de gevoelswereld. Als de zee ondersteboven hangt zijn eigenlijk de elementen water en lucht verwisseld. Het voelen (ervaren) heeft de plaats ingenomen van het denken...

Een stad is een gemeenschap van mensen en het reptielachtige uiterlijk van de bewoners kan jouw eigen gevoel weerspiegelen bij de huidige maatschappij of bij het moderne leven. De omgekeerde stad zou jouw verlangen naar een andere wereld kunnen zijn...

Als je met de keuzeknop uit verschillende droomlandschappen kiest, kies je een bepaald droomthema. De kruising staat ook voor die keuze.
Als je met de keuzeknop hetzelfde landschap in andere weersomstandigheden kiest, verander je de instelling waarmee je dat thema wilt bekijken. De keuze waarover ik het in mijn vorige bericht  had. Weersomstandigheden zijn krachtige gevoelssymbolen.

Een bos met mensen... Een bos kan staan voor het collectieve onbewuste. Zeker als er mensen in het bos zijn.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter put

hey liefste Ricca,

ik ben zeer blij dat ik Rosie989's tip heb gevolgd om je interpretatie
te kunnen ontvangen van m'n dromen(zeker over symboliek die ons beide ontglipte) en ik wil je alvast danken dat je zo snel te werk gaat, het spijt me als je hierdoor tijd moet spenderen aan de ontcijfering van iemand die zichzelf beter zou moeten kunnen ontcijferen...

bedankt voor je verhelderingen...

p

peter put

Citaat van: Ricca...  Dit geldt niet alleen in dromen (in ieder geval zolang je nog fysieke voorstellingen waarneemt, want dan is je bewustzijn nog fysiek georiënteerd), maar ook in het waakleven. Je bent vrij om de werkelijkheid te ervaren zoals jij dat wilt.

is het mogelijk om 'niet fysieke' voorstellingen te hebben in dromen?(of in het waakleven?) (en heb jij deze ?)
referenties hiernaar zouden zijn bvb energie(lijnen) te zien en vibraties ipv materie.
ik heb zelf zo 1 droom gehad, waarbij ik de omgeving 'zag'(of 'dacht') in
lijnen, trillingen en energie. ik dacht in deze droom ook : wat ik zie is 'echt',
want ik zie 'energie'..(en geen symbolen?(ik weet dat alles een 'symbool' kan zijn...)
in het wakende leven (meer als het donker wordt) zie ik ook 'fysica':
warmte, trillingen, lijnen,  tot 2 laagjes electriciteit rond een persoon,.

2 andere droombeelden (meer op een ander bewustzijnslaag gebeurd; zie
eenheidservaring (referentie gevonden bij bepaalde meditatie ervaringen)

ik (ik ben er niet , er is gewoon het beeld en het ontvangst hiervan) zie :
een soort boerderij (of 'ranch' ) met landschap bij (boompjes en struiken en dergelijke..) dat plots uiteenspat ; de spat uiteen zoals dat een spiegel in stukken wordt geslagen. daarna is er een kosmos met sterren zichtbaar.

op het einde van de andere droom (juist voor de overgang naar waken)
veranderde een droombeeld naar zichzelf , maar dan 'puurder'(een andere laag?) : eerst was er een scene ;
had gesprek met een kleurrijke figuur, omgeven door andere figuren in een
omgeving met veel objecten en details...voordat ik terug keerde van deze droom heb ik zeer kort een soort onderliggend beeld gezien;
ipv van kleur en omgeving bvb was enkel de ene figuur en enkele basisobjecten zichtbaar (in een soort fluo-groene kleur(+wit,blank,roos-achtig).de figuur zag er ook eerder onaards uit.

zacht en zoet gedroomd wens ik uwer nachten toe...

p

Ricca

Lieve Peter,

Je dromen zijn zeer boeiend en betoverend, dus ik besteed er graag tijd aan. Maar wel in etappes, want ze zijn ook erg lang... :P

Onder niet-fysieke voorstellingen versta ik eigenlijk beelden die niet meer lijken op de gewone materiële omgeving. En dan denk ik aan abstracte voorstellingen. Jouw beeld van de witte ruimte gevuld met combinaties van driehoeken is daarvan een voorbeeld (hoewel driehoeken nog wel iets ruimtelijks en dus fysieks hebben). Zelf heb ik die opbouw uit driehoeken ook wel eens gezien (een piramide waarvan alle lijnen tot in het oneindige doorliepen en daarbinnen steeds nieuwe piramiden/driehoeken). Ik denk ook aan 'vormloze' beelden zoals bewegende kleurpatronen. Heel soms droom ik in klanken, lange reeksen akkoorden (zonder beelden), waarvan ik dan in de droom (en ook na het ontwaken) de betekenis gewoon weet...

Toch zijn kleuren en klanken trillingen of energie en dus nog steeds in zekere zin fysiek. Volledig niet-fysieke beelden zouden bestaan uit onbegrijpelijke feitenreeksen (bijvoorbeeld getallen) - die je eigenlijk niet kunt interpreteren, maar die je slechts als concept in zijn geheel kunt ervaren. Hiervoor hebben wij een soort  bevattingszintuig (een van de innerlijke zintuigen), het 'gevoel voor concepten'... Net zoals we een voorwerp of landschap kunnen 'worden' (eenheidservaring), kunnen we ook een idee 'worden', nou ja ten dele... De concepten waar het bij de onbegrijpelijke feitenreeksen om gaat, reiken verder dan onze ideeën van tijd en ruimte. Tenzij we dat speciale zintuig gebruiken, kunnen we slechts een vaag idee van zo'n concept opvangen, ongeacht de eventuele eenvoud ervan. Ernaar kijken leidt niet tot begrip. Alleen door je erin te verplaatsen, en vanuit het concept naar buiten te kijken, kun je het bevatten.

Dit gaat in de richting van zuiver weten of zuiver voelen, maar dat is eigenlijk een vermogen van de ziel en nauwelijks in bewuste termen te vertalen...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter put

ik vind je antwoord geen tekst,
maar een echt poëtisch gedicht...

ik ben ook blij dat ik 'betoverende' dromen kan delen, desnoods zonder interpretatie, het is zoals een schilderij tonen, dat anderen mischien mooi vinden(of een snaar doet trillen).

ik vermoedde al wel een antwoord in de richting dat jij inderdaad al non-fysieke dromen+besef van de uitleg hebt gehad.
ik zie een referentie hier naar je uitleg over een bepaalde bewustzijnslaag (in het shamanisme de middenwereld genoemd)
die te maken heeft met mischien 'meer' dan symboliek?

te langdradig ben ik altijd geweest  :P, maar in dit geval heb ik gewoon teveel % van de 2.76 % dromen en beelden die ik heb gehad op 'je'
forum gedropt(vergeef me+ik heb reeds drang om enkele
ervaringen ivb chakra's te vermelden , omdat deze in huidige 'evolutie' ook enkele eventuele symbolische inhoud beginnen te vertonen(naar Rosie989's laatste opinie hierover iets met
'een vorig leven').

zoet gedroomde dromen tot u toe gewenst...

p

Ricca

Citaat van: peter put op januari 29, 2006, 17:49:12 PMsymboliek of fysiek? : leeftijd +/- 12: droomtoestand: bewust (maar verlamd) ik 'ontwaak' in mijn droom en ben bewust maar kan me niet bewegen. een donkere, vrouwelijke figuur (met buitenaards uiterlijk) komt op me toe en steekt een groene dolk (of splinter) in de omgeving van mijn borstkas.

ik heb tot op heden ook fysiek op deze plaats last en dit lijkt me de laatste jaren mischien te groeien. welke symboliek pas ik hierop toe? of is dit een signaal van ziekte of van een negatieve aanval?

Lieve Peter,

De donkere, vrouwelijke figuur is naar mijn mening je Anima: je eigen, op die leeftijd nog donkere (= verborgen) vrouwelijke en ook spirituele kant. Haar buitenaardse uiterlijk laat zien dat zij voor jou iets vreemds en misschien wel beangstigends had...

Ontwaken in een droom is gewoonlijk ontwaken op een ander (hoger) bewustzijnsniveau. Terwijl je verlamd was (mogelijk een uitvloeisel van je bewustzijnstoestand, maar tegelijkertijd symbolisch voor schrik), stak zij een groene dolk (of splinter) in de omgeving van je borstkas. Het feit dat je je hierbij niet kon bewegen benadrukt je gevoel van kwetsbaarheid.

In de borstkas zit het hart... Groen is de kleur die hoort bij het hartchakra... En 1+1=2. :) Je werd getroffen, geráákt door iets waarvan je niet begreep wat het was en interpreteerde het als een aanval... Maar de Anima werkt altijd helend en verzachtend. Zij kan je met deze 'injectie' ::) geholpen hebben om je open te stellen voor je innerlijke werelden. Of om eigenschappen als gevoeligheid, hartelijkheid, oprechtheid en spontaniteit te bevorderen... Wie echter zijn vrouwelijke kant nog niet geaccepteerd heeft, en moeite heeft om zijn gevoelige en meegaande eigenschappen te aanvaarden, kan haar ervaren als een negatieve, vernietigende kracht. Maar dat is een illusie...

Een dolk dringt diep binnen, een splinter slechts oppervlakkig. Er lijkt twijfel bij jou of het een dolk of een splinter was. Alsof je niet wist of niet besefte hoe diep je geraakt was. Ook over de plek waar je geraakt werd, was geen zekerheid: 'ergens in de omgeving van mijn borstkas'. De gevoeligheid die je sindsdien fysiek op die plek hebt, zou ik niet als iets negatiefs of als een signaal van ziekte zien. Misschien is het een tastbaar 'bewijs' van gevoeligheid, een letterlijk voelbare gevoeligheid, of een teken van groei (ook een betekenis van de kleur groen).

Dank je voor de vele mooie droomwensen. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter put

deze droom bvb was eigenlijk ongeveer mijn eerste voordat ik
kon beginnen ontdekken...Rosie989 had ook een interpretatie in je richting ; waardoor er voor mij 2 (vrouwelijke) bevestigingen zijn
over iets wat ik als een 'merrie-met angst' beschouwde ,doch eigenlijk een verlossende en nu voor mij reële innerlijke aanwezigheid voor me is(zie vrouwelijke energie). ik was echter toen 12 jaar en wist noch van symbolen, dromen of 'vrouwen'(eventueel wel
straat en schoolgenootjes).

de 'verlammings-effecten' in het algemeen heb ik nog tegengekomen bij mede-dromers(rigor-mortis sensatie)en ik heb deze zelf  (in het begin) ervaren ook bij andere dromen(niet perse 'negatief')...

mischien waren het mijn mannelijke hormonen?

alvast, omdat je het fijn vindt dat ik je leuke dromen wens,
wens ik je een stralende stroom van tunnels van gevleugelde
droomuitstapen toe deze nacht,

tot...

p

Ricca

Lieve Peter,

Die verlammingseffecten zijn eigenlijk iets heel gewoons. Het enige bijzondere is dat je ze opmerkt. Tijdens het dromen zijn onze spieren altijd 'verlamd'. Dit is een nuttige voorziening die voorkomt dat we de bewegingen die we in de droom uitvoeren ook in werkelijkheid uitvoeren. Zo kun je in een droom bijvoorbeeld meppen uitdelen zonder in het echt om je heen te slaan. ;D Als je die verlamming tóch opmerkt, is op een of andere manier je waakbewustzijn in de droom doorgedrongen. Het kan geen kwaad, maar lijkt me een zeer onprettige ervaring.

Ik pluk nog een ander fragmentje uit je gedroom...

Citaat van: peter put op januari 29, 2006, 17:49:12 PM... keelwarmte. gradueel ontstaat er van 1 stem een koor van een 30tal stemmen die een akoord vormen.vrouwlijke en mannelijke engelachtige stemmen.

De keelwarmte wijst op het onbelemmerd gebruik van je keelchakra. Eén stem breidt zich uit tot een dertigtal stemmen. Engelachtige stemmen... Dit lijkt een ervaring van helderhorendheid (die inderdaad gezeteld is in het keelchakra), de gave om astrale stemmen te horen.
De stemmen vormen een akkoord... ze zijn in harmonie. Het getal 30 is te reduceren tot 3: getal van harmonie en transparante instemming... Zie je dat het woord instemming ook stemmen herbergt? Een andere betekenis van akkoord (akkoord gaan) is ook instemming... Die instemming zit er dus dubbel en dwars in.

In het chakra van de stilte hoor je instemmende klanken. Ik denk dat dit betekent dat jouw eigen gedachten op dat moment in harmonie zijn en daardoor weerklank vinden in bijvoorbeeld de engelenwereld.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

peter put

weer zoete trillingen die ik ervaar bij je respons,
ik wou dat ik je de klanken kon 'toesturen',
en wens jezelf ook harmonie toe....

en Engelen die je doen wonderen zien voorbij de sluiers
van de sluimer...

p

Ricca

Citaat van: peter put op januari 29, 2006, 17:49:12 PMtyranosaurus rex: het doet geen schade, toont geen agressie maar zoekt me doorheen de gebouwen. het is moeilijk om hier voor geen angst te voelen, ook al wenst het gewoon mijn acceptatie.

Lieve Peter,

Een tyranosaurus is van zichzelf al reusachtig en hoort eigenlijk niet thuis in het rijtje van reuzendieren die ik zie als uitvergrotingen...

Een tyranosaurus is altijd een angstsymbool. Hij staat voor een soms  oncontroleerbare angst (tiran en rex=koning in zijn naam). Een angst in jezelf. Niet vatbaar voor rede (reptiel)... Een oerangst (oerdier). Hij beweegt zich op het gebied van de instincten, gedijt op de donkere plekken van het bewustzijn en vormt in wezen de grootste belemmering voor het vinden van het Licht. Maar het is een zichtbare belemmering, dus je kunt er iets mee! Hij is de draak voor de poort... de verloochening van het Licht... ongeloof in jezelf... gebrek aan vertrouwen in de goedheid van het Universum, in de eeuwige liefde. Ik zie hem als een extreme vervorming van licht, waarheid en liefde.

In jouw droom doet hij geen schade, hij toont geen agressie, dus je hebt die vervorming al voor een groot deel rechtgezet - misschien bij eerdere ontmoetingen. Hij zoekt je alleen maar... Ook al weet je dat hij gewoon jouw acceptatie wenst, toch is het nog moeilijk om geen angst voor hem te voelen. Dat betekent dat er nog iets weerbarstigs in je is, iets dat zich verzet. En de T-rex is precies even sterk als jouw verzet tegen hem... Hoe groter jouw tegenzin om hem onder ogen te zien, hem te aanvaarden en te verwelkomen, hoe meer macht je hem geeft.

Je kunt angst verlichten door gebed, door meditatie, door helder te denken, door te proberen helderheid te scheppen, door je onwetende en weerbarstige kant te aanvaarden zoals een ouder de onredelijkheid van een kind aanvaardt. Luister met een begrijpend oor naar je angst. Waar ben je bang voor in het leven? Waar ben je bang voor in jezelf? Als je je angst moedig tegemoet treedt, met open ogen en een open hart, zul je ontdekken dat ze niets voorstelt... Angst is niet meer dan in de spiegel kijken en gezichten trekken tegen jezelf.

In een droom zou je een gouden lemniscaat kunnen symboliseren die jouzelf en de T-rex omsluit. Het is een symbolische manier om angst om te zetten in liefde. Angst hoef je niet van je af te zetten, je hoeft alleen maar in te zien dat ze het altijd moet afleggen tegen de liefde.

Liefs,
Ricca  
From Ricca with Love

Ricca

Lieve Peter,

Misschien heb je mijn bovenstaande bericht (T-rex) nog niet gelezen, je hebt er tenminste nog niet op gereageerd, dus lees dat ook even...

Citaat van: peter put op februari 02, 2006, 22:59:04 PMIk (ik ben er niet, er is gewoon het beeld en het ontvangst hiervan) zie: een soort boerderij (of 'ranch' ) met landschap bij (boompjes en struiken en dergelijke..) dat plots uiteenspat; het spat uiteen zoals dat een spiegel in stukken wordt geslagen. Daarna is er een kosmos met sterren zichtbaar.

Een boerderij met omringend landschap is het element aarde ten voeten uit en is nauw verbonden met de rijkdom en overvloed van het aardse leven, met de tastbare en voedende kanten van het leven. Door het wegvallen, letterlijk uiteenspatten van het beeld, wordt de kosmische orde zichtbaar die aan het aardse leven ten grondslag ligt.

Het beeld van de boerderij blijkt een decor te zijn voor iets groters. Het valt uiteen als spiegelglas (symbool voor de barrière tussen stoffelijke en onstoffelijke wereld). Je ziet plotseling de achterliggende werkelijkheid. Het achterliggende beeld zou zelf ook weer een decor kunnen zijn voor iets dat dáárachter ligt... Dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat er heel wat camouflage ligt over de de wortel der realiteiten...

Het veranderende beeld is een voorbeeld van hoe een droom zich plotseling tot zijn grotere proporties kan uitbreiden. In feite is het natuurlijk een plotselinge sprong in bewustzijn, een verandering van frequentie en focus in jouzelf. De ruimte die je ziet is ook een symbool voor de ver-ruiming van het bewustzijn...

De fysieke aspecten van het vertrouwde bestaan, de decors van je materiële omgeving, zijn in wezen allemaal camouflage. Aangezien je zelf hebt meegewerkt aan de vorming van dit fysieke decor (gedachtekracht) en omdat je zelf in een fysieke vorm genesteld bent, zie je bij het gebruik van de fysieke zintuigen ook alleen maar dit decor. De werkelijkheid die er zowel in als voorbij ligt ontgaat je dan. Toch blijkt uit de droom dat je waarnemingsvermogens hebt om door de camouflage heen te kijken. Het zoveelste innerlijke zintuig... Ik weet niet of volledige bevrijding van camouflage mogelijk is, wél een sterke vermindering ervan. En áls het mogelijk is, dan ligt het het meest voor de hand dat je dit in de droomwereld bereikt. Als je in het waakleven van het ene moment op het andere je vertrouwde omgeving zag verdwijnen en vervangen worden door iets anders, zou je alleen maar gedesoriënteerd en bang worden... Daarom zal dat niet snel gebeuren. We krijgen dergelijke ervaringen alleen maar als ze zinnig zijn voor het fysieke wezen dat we (ook) zijn. In de droomwereld ligt dat toch iets anders. In dromen staan we nu eenmaal in nauwer contact met de fundamentele innerlijke werkelijkheid dan in het waakleven.

De boerderij (rustig en vredig landleven) kan ook een symbool zijn van de rust en vrede in jouzelf, die dergelijke ervaringen mogelijk maakt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Citaat van: peter put op januari 29, 2006, 17:49:12 PMde aanwezigheid van reuze dieren:
zwarte hond (3 meter hoog, 6 lang met staart bij), de hond heeft 4 'temmers' nodig die hem rustig houden. als het me ziet is het blij en begint te kwispelen. hierdoor duwt het bijna 1 van de temmers opzij. het wilt met me spelen en geaaid worden.
Eveneens (maar iets prettiger mischien)
een reuze lama (voelt rustig en religieus aan)
een beladen reuze ezel (niet overbeladen en dienstig)

Lieve Peter,

Een hond van 3 x 6 meter... :o :o Maar het is een vriendelijke hond die met je wil spelen en geaaid wil worden. :) De temmers (vier in getal en dus naar jouw mannelijke kant en jouw behoefte aan controle verwijzend), pogen jouw grote enthousiasme (de hond) in toom te houden.

Heb je aan de mogelijkheid gedacht dat niet de hond zo enorm groot is, maar dat jij in de droom zelf verkleind bent? Het zou dan om de inkrimping of contractie van je astrale lichaam kunnen gaan. Het astrale lichaam kun je beschouwen als de (zeer rekbare / krimpbare) capsule die elk bewustzijn omgeeft. Die verkleining is géén bewustzijnsvernauwing, er is géén vernauwing van focus, maar een vermogen dat je in staat stelt om in miniatuurvorm andere werkelijkheden binnen te gaan. Of om bijvoorbeeld materie binnen te gaan. Of om je lichaam binnen te gaan en de fysieke toestand van je lichaam van binnenuit te bekijken en zonodig te veranderen. Ieder fysieke kwaal kan bijvoorbeeld op die manier waargenomen worden en je zou tevens de gedachtepatronen en gevoelspatronen die erbij betrokken zijn, kunnen waarnemen als zichtbare of hoorbare verschijnselen. Bijvoorbeeld als snel flitsende zinnen of woorden of als uitbarstingen van kleuren...

Omdat je je dromen zo versnipperd hebt, weet ik niet wat er aan het zien van de reuzenhond voorafging of wat erop volgde. Ik zou me kunnen voorstellen dat bepaalde landschappen die je beschreven hebt, door jouw miniatuurzelf zijn waargenomen en in feite in hun geheel symbolisch zijn voor zo'n bepaald gedachtepatroon...

Mogelijk is het verschijnen van een reuzendier in je dromen iedere keer een aanwijzing voor jou dat je in die speciale verkleinde staat bent. Voor de symboliek van het betreffende dier is het reusachtige dan niet meer zo van belang en kun je het dier beschouwen als een dier van normale grootte of gewoon een beetje groot uitgevallen.

Hond: spontaniteit, blijdschap, enthousiasme, trouw aan jezelf.
Zwart: kleur van latente mogelijkheden.
Lama: innerlijke vrede, religiositeit.
Ezel: dienstbaar en eigen-wijs.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love