Droom over overleden zusje

Gestart door Silverlady, december 11, 2005, 00:00:09 AM

Silverlady

Hoihoi

Misschien kan me iemand een uitleg geven over een droom die ik al verscheidene malen gehad heb over mijn overleden zusje.

De droom begint altijd aan het hek van het kerkhof waar ze begraven ligt.
Daar ga ik gewoon door naar binnen,enkel een omgeving zie ik niet echt.
Loop altijd gewoon door naar het grafje,wanneer ik daar eenmaal aankom is er iets vreemds aan de hand.
het grafje is niet dicht zoals het zou moeten,maar is open,en beneden zit mijn zusje te spelen.
ook met hetgeen ze speelt is raar,tenminste dat vind ik dan.
Zo houdt ze in haar linkerhand een doodshoofd vast,en in haar rechterhand een gewone baksteen.
(Ikzelf was amper 1 jaar toen mijn zusje op 3 maand overleed,ben er nou zelf 35,zij zou er 34 geweest zijn moest ze geleefd hebben.)
Logischerwijze probeer ik in het grafje te kruipen,om er haar te kunnen uithalen zeg maar.
Enkel dat lukt niet,want hoe dieper ik het grafje inga hoe dieper ze wegzakt.
Hoe de droom eindigt weet ik niet,van geen enkele keer dat ik die droom gehad heb.
Schiet altijd wakker door het gedraai en gekeer in bed,of word wakker gemaakt.

Ik wacht met spanning af als er hier reactie op komt,want zou eigenlijk graag weten wat alles inhoud,en als het al een betekenis heeft of niet.

Warme groetpetra

Ricca

Lieve Petra,

Je was zelf nog zo klein toen je zusje stierf, daar heb je waarschijnlijk geen bewuste herinneringen aan (onbewust natuurlijk wel). Ook sta je als 1-jarige nog zó dicht bij de onstoffelijke wereld, dat je haar dood toendertijd misschien niet eens als een afscheid hebt ervaren. Jullie hebben daarna vast nog wel contact gehad. Maar je bent volwassen geworden en nu is er alleen nog de wetenschap dat je ooit een zusje had...

Op zich hoeft dit geen aanleiding te zijn om regelmatig over je zusje te dromen, tenzij iets in je huidige leven dit oproept... bijvoorbeeld het zien van de kwetsbaarheid van je eigen kinderen... of het verlangen naar een zus van jouw leeftijd...
Ã"f tenzij je zusje contact met jou zou zoeken, maar dat zou dan waarschijnlijk niet op deze manier verlopen. Overledenen houden zich zelden in of bij het graf op, ook in dromen niet, en al bestaat er in het hiernamaals geen tijd en dus ook geen leeftijd, zij is ook daar niet altijd een baby van enkele maanden gebleven...

Dus denk ik dat je de dromen symbolisch mag zien. Maar dan nog zijn er twee manieren om ze te interpreteren.

Het grafje is open en je ziet je zusje. Zij leeft en speelt met een doodshoofd en een baksteen... Het doodshoofd staat voor de dood, maar ook voor loslaten. Steen hoort bij het element aarde, de stoffelijke wereld en een baksteen is bouwmateriaal. De combinatie van doodshoofd en baksteen is veelzeggend. De baksteen (in de rechterhand van de toekomst) wijst in combinatie met de schedel (in de linkerhand van het verleden) op het opbouwen van een nieuw bestaan op aarde. M.a.w. de droom laat jou zien dat je zusje opnieuw op aarde komt leven, of al leeft, of met die beslissing bezig is. De kans bestaat natuurlijk dat zij ergens in jouw omgeving of familie geboren is of zal worden, want we reïncarneren vaak samen met mensen die we al kenden... Als je die dromen al lang hebt, zal ze er inmiddels wel zijn. En natuurlijk kan ze nu ook een leven als jongetje hebben... Ik weet niet waaróm je deze droomboodschap hebt gekregen. Misschien alleen maar om jou aan te sporen het verlangen naar een zus van gelijke leeftijd los te laten... Door zo'n verlangen blijf je haar verbinden met haar vorige bestaan... en dat zou belemmerend kunnen werken op haar nieuwe bestaan... In de droom probeer je haar uit het grafje te halen, maar dat lukt niet. Dat is ook niet de bedoeling... Door haar terug te willen halen als het zusje dat ze wás, duw je haar a.h.w. dieper in het graf... Dus ook voor jou is het tijd om los te laten.

Daarnaast heeft de droom waarschijnlijk ook een symbolische betekenis op persoonlijk gebied en dan staat je zusje voor een deel van jouzelf, voor het kind in jezelf, en dat kind zit diep weggestopt, begraven... Het leeft wel, maar als je probeert het te voorschijn te brengen, kun je er nét niet bij. Het is een heel mooi en zuiver stukje van jezelf, het deel van jezelf dat met blijdschap en verwondering naar het leven kan kijken, dat een diep vertrouwen heeft in de goedheid van het leven. Je kunt de droom zien als een aansporing om dat kind in jezelf juist wél naar boven te halen. Jouw eigen gevoel van nieuwheid. Misschien zou je allerlei 'volwassen' ideeën los moeten laten... ideeën die op het verleden berusten... en proberen je omgeving en de mensen in je omgeving iedere dag als nieuw te zien. Je kunt het kind in jezelf niet missen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Wat een mooie invalshoek Ricca  :). Leuk om te lezen, ik ben niet zo bekend met reincarnatie. Vanmiddag heb ik ook een poging gedaan, hier zijn mijn gedachten erover.

De begraafplaats verschijnt in de droom in een periode van serieuze/ernstige  levensconflicten, van onoplosbare aard. Het hek, dat ook voor "obstakel op het levenspad" staat, benadrukt dat.

Het zusje zou kunnen duiden op familieproblemen, omdat problemen/conflicten meestal in familiekring worden ervaren en in dromen worden weerspiegelt.

Je had het grafje dicht verwacht, maar het is open. Je ziet haar spelen (inzicht krijgen in het conflict) met in de linkerhand (vrouwelijke kant, gevoelskant) een doodshoofd (geestelijke leegte) en een baksteen (je persoonlijke welzijn) in de rechterhand (mannelijke kant, logische/rationele  kant).

Misschien vind je het moeilijk een rationele beslissing te nemen, omdat het tegen je gevoel indruist?  Je probeert het graf in te kruipen (geeft aan dat je erkenning wilt voor je gevoelens), om je zusje (je gevoel) er uit te halen.

Hoe dieper je gaat, hoe dieper je wegzakt. Je moet je misschien bewust worden dat je de oude begraven emoties, van een andere kant moet zou kunnen bekijken/benaderen. Misschien wordt het tijd dat je voor je eigen (en dat van je gezin) welzijn (baksteen) gaat en je daarop ook richt. Liefs, Marisca

Silverlady

hoi ricca

allereerst een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar
ten tweede sorry dat ik niet gereageerd heb p je uitleg omtrent die terugkerende droom van mijn zusje
was niet mijn bedoeling,maar is hier de laatste tijd enorm hectisch geweest,en dan nog erbij ons jongste zoontje die ziek was(4maand oud)dus ja zat er een beetje helemaal doorheen
hier komt de reactie op je uitleg zover ik die pss kan verwoorden ;)
nogmaals thnx voor de tijd die je ervoor nam

is idd zo dat ik me haar niet echt kan "herinneren",ja ik weet dat ze er ooit een poosje was,maar dat is het dan zo'n beetje,nouja eigenlijk niet want ik voel ze enorm vaak enorm dicht bij me,mss stom maar is wel zo.

als er dit iets in mijn huidig leven zou oproepen,heb geen idee,kan best zijn,heb idd altijd graag gehad dat ze was blijven leven,de broer die ik nou heb,hoe stom het ook klinkt als een 35 jarige vrouw,maar daar kom ik helemaal niet mee overeen,is zelfs zo dat dankzij hem,we in ruzie leven met mijn ouders,nouja hebben zijzelf ook schuld aan,ze moeten maar volwassen reageren,maar daar ging het niet over,srry ik dwaal af.

dat ze in het hiernamaals geen baby gebleven is,dat weet ik,zowel hier als daar evolueer je verder,was dan ook geen baby die ik te zien krijg eerder een meisje van anderhalf jaar

als het zo zou zijn dat ze ergens hergeboren is in de omgeving van mij,tja kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord op geven,dat is iets wat ik denkelijk nooit te weten zal komen die droom heb ik nou al ongeveer zo'n 13 jaar ,natuurlijk niet constant,maar wel op tijd en stond springt tie weer eens op

ivm het loslaten,hoe stom het ook klinkt,daar ik haar eigenlijk niet echt gekend heb,is iets wat moeilijker zal zijn,tenminste voor mij dan,omdat als er bijv. iets verkeerds gaat in mijn leven ik meestal rustig plekje opzoek,en dan ff ,in gedachte praat met haar.

symbolisch gezien,snap ik het eerlijk gezegd niet goed,de enige die me idd interesseren en die er geen haar aan mag gebeuren zijn mijn 3 kids en mijn partner.
in verband met volwassen ideeen loslaten,eh denk dat dit als volwassen persoon niet weggelegd is om dit te doen,als je 3 kids heb vertrouwen die qua alles eigenlijk op jou

nogmaals bedankt voor je uitleg,hoop dat je iets van mijn antwoord terug kan begrijpen

warme groet

petra

Silverlady

hoi marisca

ook ff een kleine reactie van mijnerwege op je uitleg
waarom het zolang geduurd heeft kon je vinden bij het uitleg bij ricca

er zijn idd nou flink wat familieproblemen,niet in het gezin zelf,dat verloopt gelukkig heel goed.
ik denk dat je idd er op het rechte eind mee hebt dat ik de gevoelens qua familie,waar we in ruzie mee leven,nouja leven zij zitten in belgie ik in nederland,moet proberen ergens achter me te laten
is mss makkelijker gezegd dan gedaan,zeker in de eindejaarsdrukte was het ff wat moeilijker

maar zoals ik al eerder zei mijn gezin is voor mij het allerbelangrijkste in mijn leven,en de personen die daar problemen mee hebben,pech gehad dan voor hen,zelfs al is het in dit geval mijn ouders.

warme groet

petra

klaproos1945

Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert. Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen, of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega's te doorstaan. Als jij nu in zo'n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je 'alleenzijn' te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan. • De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt. Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong: 'Wees je eigen licht.' Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis.

Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam--en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn. Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander. Eenzaamheid is een negatieve toestand. Je zou liever hebben dat de ander bij je was--je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot. Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet.

Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander. Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf. Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid. Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.