Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

KRACHT

Gestart door Ricca, november 21, 2005, 14:56:03 PM

Ricca



Kracht (8 ) is in veel opzichten een vervolg op de Zegewagen (7), maar geen logisch vervolg... De logica stopt bij de Zegewagen en heeft voor de rest van de Grote Arcana geen betekenis meer. Kracht is een belangrijk keerpunt in de Grote Arcana en behelst op de eerste plaats een verandering in het gebruik van de wil. In de voorafgaande kaarten was een sterke, krachtige wil belangrijk. Met name het ego (de Zegewagen) meende dat het nodig was om strijdvaardig te zijn en zich met grote wilskracht door alle obstakels heen een weg te banen om te krijgen wat het wilde. Het bewustzijn van het ego is gefocust in het 3e chakra, het centrum van de wil. Vanaf Kracht leren wij onze wil op een zachtere, bekwamere manier te gebruiken. De focus van het bewustzijn verschuift in de richting van het hartchakra en we leren de kracht van liefde, begrip en vertrouwen te gebruiken om dingen gedaan te krijgen. Er hoeft niet meer geforceerd te worden. We zijn in staat om meer liefdevol en geduldig richting te geven aan onze verlangens.

De eerste zeven kaarten van de Grote Arcana hebben betrekking op het bewuste niveau van de persoonlijkheid. Kracht leidt ons weg van de uiterlijke successen van het ego en is de eerste stap in de innerlijke wereld en het onmetelijke terrein van het onbewuste. Kracht opent het ego en dit brengt een nieuw gevoel van vrede, van liefde voor het leven met zich mee. Op Kracht is ook voor het eerst een blauwe berg zichtbaar. Een hoger doel... Alleen als je werkelijk gelooft dat aan het proces van Zelf-ontdekking grote vreugde is verbonden, kun je de stap van kaart 7 naar kaart 8 zetten...

Op Kracht staat een vrouw afgebeeld die zonder vrees met een leeuw omgaat - alsof het een huisdier is. De leeuw is een machtig dier, maar de kaart laat zien dat de vrouw met haar geringere fysieke kracht toch een kracht heeft die de ruwe, fysieke kracht van de leeuw te boven gaat. Haar kracht is van een andere orde dan die van de leeuw, het is een innerlijke kracht die gebaseerd is op liefde, begrip, geduld en compassie - eigenschappen van de Keizerin en het is niet voor niets dat de sensuele figuur van de vrouw sterk aan de Keizerin doet denken. De bloemenkrans in haar haar is een symbool van de Anima, het vrouwelijke in ieder mens.

Op een zeer eenvoudig niveau symboliseert Kracht de kracht van een liefdevolle aanpak en zachte overreding in situaties waarin we in aanraking komen met een potentieel destructieve kracht (de leeuw op de kaart heeft manen, is dus mannelijk) - in onszelf of in de buitenwereld. De Anima is de kracht die alle agressieve neigingen in onszelf verzacht en op de meest adequate manier kan omgaan met agressie in de buitenwereld - omdat zij aanvoelt dat agressie eigenlijk een behoefte aan liefde maskeert en daarom die agressie voedt met liefde in plaats van haar met nog meer agressie tegemoet te treden. Het in vrede samenzijn van de vrouw en de leeuw maakt de kaart als geheel tot een prachtig symbool van vrede (ook van wereldvrede!). Het koninkrijk van vrede bestaat bij de gratie van zachtaardigheid.

In het ego vierde de rede hoogtij. De leeuw is geen denkend wezen en kan daarom, zo vlak na de Zegewagen, ook onredelijkheid symboliseren. Kracht leert ons om te gaan met onredelijkheid in onszelf en anderen... Maar de on-redelijkheid van de leeuw kan ook op een positievere manier gezien worden: de leeuw suggereert dan dat het moment gekomen is om het hulpmiddel van het verstand achter ons te laten. En de Anima is de kracht die dit liefdevol stimuleert. Dit is evenwel nog niet de essentie van de kaart...

Het tot bewustzijn brengen van het onbewuste is de uitdaging van iedere situatie waarin we verkeren. De leeuw staat in wezen voor de energie van het onbewuste, bevrijd en tot rust gebracht door liefde en begrip. De vrouw buigt zich liefdevol en zorgzaam over de leeuw die alle emoties, angsten, verlangens en verwarring symboliseert die voorheen door het ego werden onderdrukt. Er is moed en kracht en vertrouwen nodig om je diepste emoties naar de oppervlakte te laten komen. Het is de Anima die dit mogelijk maakt. Waar zouden we zijn zonder de Anima...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/KR_MG.jpg

Door zijn oranje kleur is de leeuw verbonden met het 2e chakra en dus met alle instinctieve gevoelens en behoeften, spontane impulsen, diepere drijfveren enz. Toch worden we absoluut niet geleefd door verborgen drijfveren, onbedwingbare impulsen of andere onbekende programma's - tenzij we dat gelóven of daar bang voor zijn. De vrouw wordt niet geleefd door de leeuw... Het element dat bij het 2e chakra hoort is water. De vrouw heeft haar handen om de bek van de leeuw (element vuur)... en nu zie ik ineens al die fonteinen in de vorm van leeuwenkoppen en het water dat daaruit stroomt... als een vruchtbare, levengevende energie: de seksuele energie. In het dierenrijk is seksualiteit volledig instinctief. Bij ons komen er allerlei gevoelens, gedachten en overtuigingen bij en dit kan leiden tot het onderdrukken van seksualiteit of tot het op een voetstuk zetten ervan. Beide zijn onevenwichtigheden. Kracht laat het beeld zien van bevrijding en beheersing en uiteindelijk van evenwicht. Sommige decks leggen zozeer de nadruk op de seksuele kant van Kracht, dat de andere betekenissen van de kaart verloren dreigen gegaan.
Bijvoorbeeld de Crowley-georiënteerde Ansata Tarot: http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/KR_AS.jpg

Wij zijn geïncarneerd, belichaamd, dus het lichamelijke niveau is een belangrijk niveau om ervaringen op te doen. Seksualiteit in de ware betekenis is een dans in de materie die ons afstemt op alle grote en natuurlijke ritmes van de schepping, op de schoonheid, de kleur en de geur van de materie en waarin tegelijkertijd - met alle respect voor het lichaam - het puur materiële ontstegen wordt, alsof we een andere energetische werkelijkheid binnengaan. De seksuele energie is ook een grote bron van creativiteit. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat seksualiteit leidt tot een vorm van extase of tot een golf van creativiteit. Kracht vraagt om met liefdevolle aandacht te kijken naar de stroom van seksuele energie in jezelf, alleen of in contact met een ander, en om met de verstoringen die je eventueel voelt voorzichtig en respectvol om te gaan. Dwang is de slechtste raadgever op het gebied van seksuele problemen. Geduld en liefde zijn werkelijk van levensbelang hier.

De leeuw kan ook gewoon opgevat worden als een symbool voor het lichaam en de kaart als geheel voor de liefdevolle en genezende behandeling van het lichaam door de geest. Als je een gezondheidsprobleem in je lichaam wilt genezen zou je, in plaats van je zorgen te maken, je lichaam moeten bedanken voor alle geweldige dingen die het voor je doet. Concentreer je vooral op de delen van je lichaam die wél goed werken en stuur liefde naar de delen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Als je dankbaar bent voor je gezondheid, stuur je een boodschap naar elke cel van je lichaam. De cellen begrijpen het gevoel van dankbaarheid heel goed, ze vinden het heerlijk als ze worden gewaardeerd en zullen onmiddellijk proberen je nog méér reden tot dankbaarheid te geven... Je kunt je lichaam heel goed beschouwen als een gezellig huisdier. Praat ermee, prijs het, geef het schouderklopjes en het zal nog meer zijn best voor je doen dan het al deed.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/KR_AN.jpg

Wordt vervolgd.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Ik kom gewoon niet los van het ââ,¬Å"ego-verhaalââ,¬?ââ,¬Â¦.   ;D

Mijn persoonskaart en zielekaart zijn beide Zegewagen. In Riccaââ,¬â,,¢s inleiding, herken ik mij goed. Gaan met die banaan. Niet zonder de nodige inspanningen. Het ââ,¬Å"bloed, zweet en tranen pakketââ,¬?, maar dan vaak wel met beoogd resultaat.
Maar zo hoog de toppen kunnen zijn, zo laag zijn de dalen. De Zegewagen forceert voornamelijk (onbewust?) de boel dus. Met soms alle gevolgen van dien. (Innerlijke) Strijd bijvoorbeeld (strijdwagen en dualiteit sfinxen). Zonder teugels kom je dus ook niet ver. Je zou kunnen zeggen: beetje ongeleid projectiel soms.

Als je dan voor (de zoveelste keer) ââ,¬Å"instortââ,¬?, tegen muren aanloopt, en/of iets belangrijks mist, zie je (tenslotte) in hoeveel kracht (zowel fysiek als mentaal) het je allemaal (kost) heeft gekost. Je wordt een stuk bewuster van jezelf, je omgeving e.d.. Je gaat anders tegen bepaalde zaken aankijken.

Beland je dan hier bij kaart 8, Kracht?  De kaart die de egoboel herindeelt en maakt dat je begrijpt, dat het veranderen van je (dierlijke) natuur nodig is. Je groeit dan in sterkte, moed en daadkracht (met dank aan de leeuw) als je je ego-impulsen weet te kanaliseren.
Dus als ik het goed begrijp, gaat het niet om het bestrijden of onderdrukken van deze krachten, driften (crowley) en/of instincten, maar om liefdevolle acceptatie (temmen) ervan. Maar ook om het toegeven dat deze (lagere) driften niet alleen in anderen, maar ook in onszelf aanwezig zijn (met dank aan de vrouw).

Op de kaart zie ik een soort verstandhouding (fysiek contact tussen vrouw en leeuw). De tedere vrouw heeft iets voor de leeuw, en anders om. De vrouw ontvangt moed en kracht van de leeuw en de vrouw laat de leeuw met al haar tederheid in zijn waarde. Ze begrijpt hem, waardoor de leeuw afziet van zijn aanvalsdrift en een liefdevolle partner wordt.



Ricca

#2
Hi Marisca,

Het gaat op Kracht inderdaad niet om het bestrijden of in bedwang houden van iets in onszelf, of eventueel in anderen, maar om het aanvaarden ervan. Niet om het disciplineren van innerlijke zwakte (zoals het ego dat ziet), maar het aanvaarden van bijvoorbeeld onze 'lagere' natuur, die wel degelijk een kracht is. Zodat deze vóór ons werkt, in plaats van tegen ons.

Zelf zou ik het woord dierlijk liever voor de dieren willen reserveren, maar dat had ik al eens geschreven bij de Dwaas...
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?board=4;action=display;threadid=835;start=0#msg16184
Ook daadkracht is een woord dat ik niet i.v.m. Kracht zou gebruiken. Dóen is mannelijke energie. Aanvaarden is vrouwelijke energie.
Kracht is vooral een kaart van Zelf-aanvaarding.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Zo dierlijk had ik het nog niet bekeken  :) .

Maar was dat dan niet de bedoeling van Waite met die leeuw. De leeuw staat voor wilde krachten (vitaliteit, wildheid en driften (waaronder lust, passie, hartstocht)) die getemd worden, waardoor een harmonieus evenwicht bereikt wordt tussen de gecivileerde mens met zijn, *ahum*, dierlijke natuur?


Ricca

Jawel, alleen uit respect voor de dieren zou ik dat mensengedoe niet dierlijk noemen. ;)

Wij zijn geen dieren. Ook niet ergens diep van binnen. :P

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#5
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/KR_NV.jpg

Op Kracht in de New Visiontarot zie ik op de heuvel het beeld een soort primitieveling met een knots en met gebalde vuist, wederom symbolisch voor de lagere en agressieve instincten die in ons huizen. Hij lijkt uit de heuvel op te rijzen, één met de aarde, helemaal aardgebonden. Achter de man is nog net een tweede figuur zichtbaar die zijn armen om de heupen van de eerste heeft geslagen om hem in bedwang te houden. De ego-methode dus, en het tegenovergestelde van wat de vrouw met de leeuw doet. Maar het in bedwang houden brengt de woesteling niet tot bedaren... De wolken, die in het element lucht een vertaling kunnen zijn van zijn gedachten, hebben de vorm aangenomen van een vliegende draak die in dit geval de (westerse) betekenis heeft van een vernietigende kracht.

De draak kan ook nog op een andere manier beschouwd worden. Ik herhaal even wat ik bij Bekers 7 over de draak schreef:
"De draak huist in de aarde, heeft een adem van vuur, vleugels als een vogel en schubben als een vis. Daarmee is hij een wezen dat de vier elementen - aarde, vuur, lucht en water - in één gedaante verenigt. Op zich is de draak noch goed noch slecht, maar symboliseert hij de oerenergie die de materiële wereld in stand houdt en die positief of negatief gebruikt kan worden. Omdat hij zo nadrukkelijk met de materiële wereld verbonden is, is hij ook een archetypisch symbool voor een wezen (of kant van onszelf) waaruit het geestelijke/spirituele verbannen schijnt te zijn. Voor ons (in het westen) is de draak bovendien een angstaanjagend symbool van brute, vernietigende kracht geworden. Een gevecht met een draak wordt soms opgevat als een gevecht met onze eigen lagere instincten, maar is in wezen een poging onze eigen hogere hulpbronnen aan te boren. Door de draak te overwinnen worden we in spirituele zin de hoeder van ons eigen leven."

J.R.R.Tolkien: "Het helpt niet om geen rekening te houden met een draak als je er vlakbij woont."

Een slang kruipt onder de jurk van de vrouw. Hij heeft de drievoudige betekenis van seksualiteit en verleiding, van innerlijke wijsheid (de Anima) en van transformatie (van het lagere zelf).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Citaat van: Ricca op november 22, 2005, 20:39:34 PM
Jawel, alleen uit respect voor de dieren zou ik dat mensengedoe niet dierlijk noemen. ;)

Wij zijn geen dieren. Ook niet ergens diep van binnen. :P

Liefs,
Ricca

Rousseau zei ooit: "de natuur is in wezen goed".  


Keizerin

Ik ben nu ook begonnen met de omgekeerde kaarten; wat kan ik maken van Kracht omgekeerd? Het niet aanvaarden van gevoelens, er niet goed mee omgaan?

Xuma



Quote Ricca:
door de draak te overwinnen worden we in spirituele zin de hoeder van ons eigen leven.

A dragon does not always have to be slain,
It can sometimes be befriended.

(Citaat uit The Secret Language.)

Xu
Just a closer walk with Thee...........

Ricca

Citaat van: Xuma op december 05, 2010, 11:11:57 AMA dragon does not always have to be slain,
It can sometimes be befriended.

Ja. :) En dat is de grootste overwinning!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Leeuwin

Omgekeerde Kracht
Het driftleven overheerst emoties en verstand. De vrouw temt de leeuw dus niet meer maar de leeuw heeft haar in zijn macht.
Ook het niet voldoende voor jezelf opkomen.
Slechte werkrelaties, in het ergste geval ontslag.

Keizerin

Ha, dank je Leeuwin.   :)

Leeuwin

Deze kaart trok ik vandaag als dagkaart! Dat zachte temmen begin ik inmiddels steeds meer bij mezelf te herkennen.

dameblanche

hihihi, je weren door met wattenbolletjes te gooien, :-\ leeuwin

Leeuwin

Beter met wattenbolletjes gooien dan met modder smijten :)