Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

herdershond

Gestart door mamamaris, november 08, 2005, 12:00:00 PM

mamamaris

Wie kan mij helpen met de volgende droom, alvast bedankt. Groetjes,Marisca

Ik was in een parkeergarage en zag een vrouw met wijnvlekken in het gezicht op een scooter. Haar dochter (nam ik aan) van een jaar of 14-16 (nam ik aan) zat achterop. Beide vrouwen hadden donker haar. De vrouw had ook nog een herdershond aan de lijn, die er getraind naast liep. Een boze man belette hen naar de uitgang te gaan. Ik lette meer op de hond, of dat allemaal wel goed ging. Dat ging goed. De hond draaide steeds goed mee met alle bochten en manoeuvres. Tenslotte waren ze langs de man.

Ook ging er iemand trouwen, op ââ,¬Ëœt laatste moment bleek het Michaela te zijn (ik zag haar in een bruidsjurk), mijn oude schoolvriendin. Ik was erg verdrietig, omdat ik niet wist dat ze ging trouwen, maar er bij toeval achter kwam.

ââ,¬Å"Ineensââ,¬? hoorde ik mijn eigen moeder zeggen: je moet er maar over nadenken,  maar als ik mijn huisje nu eens weg doe, zal ik dan bij jou komen wonen?  

rosie989

lieve maris,

Ik kreeg een rilling toen ik je droom las.
http://groups.msn.com/OldIndianWay/kaart14hond.msnw heb ik ooit eens van ricca gekregen deze link.
Een hond in je dromen kan staan voor,vriendschap , betrokkenheid en trouw. En dat is iets wat jij in je droom heel goed in de gaten hield, maar voor jou gevoel was dat goed, en denk ik dat je in je waaktoestand twijfelt aan iemands vriendschap en of trouw. Ik denk namelijk dat het de vriendschap is/band met je moeder, hoe jij daar tegenover staat, je hebt namelijk twijfelingen. En het feit dat je droomt over een parkeergarage waar je auto's pakeert allemaal op dezelfde manier. denk ik dat je zou willen dat het anders was. En die boze man in je droom die haar probeert tegen te houden wijst een beetje op een blokkade , hij blokeerd de weg...dus zou er iets tussen de vriendschap in kunnen staan dat jij eigenlijk anders zou zien.

ââ,¬Å"Ineensââ,¬? hoorde ik mijn eigen moeder zeggen: je moet er maar over nadenken,  maar als ik mijn huisje nu eens weg doe, zal ik dan bij jou komen wonen?  

deze zin is zeer zeker een boodschap..
Is je moeder overgegaan? of leeft ze nog? Dat is even mijn vraag aan jou.

Liefs rosie

mamamaris

- Ik was mij heel erg bewust dat ik het tafereel van een kleine afstand bekeek. Het rare was dat ik mezelf zag staan, en daar zelf ook weer naast stond. Onze hoofden dicht bijelkaar (beetje vreemd????). Herkent iemand dit?

- De vrouw op de scooter was niet mijn moeder

- Ik herinner mij nog goed dat ik ongerust was, dat de hond iets zou overkomen. Prachtig beest. Ik heb hem goed bekeken. Ik kan alleen de link naar mij terug niet leggen.

- Boze man was een onbekende man, die ook nog eens in een auto wilde
stappen. Dat koste tijd en daardoor kon vrouw op scooter wegkomen.

- mijn moeder leeft nog en zou zo bij mij in trekken als het moet. Maar dan moet ik wel heel heel erg in de penarie zitten

Hoi Rosie, wat een mooie beschrijving van de hond.
Het trouw zijn komt trouwens  :) ook weer terug in het trouwen van de schoolvriendin. En ook weer in de trouw van mama die bereid is alles te laten vallen, om er voor mij te zijn.  Die blokkade, dat zou goed kunnen. Ik zit potdicht.

Is er iemand die het gezicht met de wijnvlekken kan verklaren?

Pfff, altijd moeilijk om voor jezelf de antwoorden te vinden. Ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen. Groetjes, Marisca

rosie989

hoi maris,

Ik was mij heel erg bewust dat ik het tafereel van een kleine afstand bekeek. Het rare was dat ik mezelf zag staan, en daar zelf ook weer naast stond. Onze hoofden dicht bijelkaar (beetje vreemd????). Herkent iemand dit?

* Omdat jij het van een afstand bekeek en jij ook jezelf zag staan is het dan niet iets wat je jezelf onbewust wil duidelijk maken? Omdat je naar jezelf keek?

Ik herinner mij nog goed dat ik ongerust was, dat de hond iets zou overkomen. Prachtig beest. Ik heb hem goed bekeken. Ik kan alleen de link naar mij terug niet leggen

* Je maakte je zorgen over de hond, is het dan niet zo dat je twijfelt aan een dienst die je verleent? want honden verlenen diensten ,waarna hun baasjes trots op hun zijn en dan ook een beloning krijgen.

- Boze man was een onbekende man, die ook nog eens in een auto wilde stappen. Dat koste tijd en daardoor kon vrouw op scooter wegkomen.

* komt bij mij heel erg over als vluchten.

Is er iemand die het gezicht met de wijnvlekken kan verklaren?

* Ik las ergens dat een vuil gezicht op schuldgevoel duidt...en omdat wijnvlekken in het gezicht niet erg mooi overkomen op iemands gezicht....
* wijn staat voor een goede gezondheid en geluk..
* vlek staat voor bedrog en zich zorgen maken.

Het zijn maar sleutelwoorden hoor mariska, misschien kun je er wat mee
Liefs rosie

Ricca

Citaat van: mamamaris op november 08, 2005, 19:31:01 PM
- Ik was mij heel erg bewust dat ik het tafereel van een kleine afstand bekeek. Het rare was dat ik mezelf zag staan, en daar zelf ook weer naast stond. Onze hoofden dicht bijelkaar (beetje vreemd????). Herkent iemand dit?

Ja, dat herken ik. Ik sta ook wel eens vlak naast mezelf in een droom. Het kan betekenen dat je op twee manieren naar de situatie kijkt, bijvoorbeeld vanuit je ego en vanuit je hogere zelf. Of vanuit je droomzelf en je waakzelf. Of vanuit twee verschillende kanten (subpersonen) van jezelf. De hoofden dicht bij elkaar: de gedachten van het ene zelf mengen zich met die van het andere... Het kan ook een aanwijzing zijn voor het feit dat de twee vrouwen op de scooter één persoon zijn. Of gewoon even een bewustwording van het feit dat je ook nog op een ándere manier naar de situatie kunt kijken. Een nieuwe visie begint vorm te krijgen...

Over de hele droom denk ik nog even na.
Eerst een gedicht over twee zelven in een droom:

In het onzeker uur, voor de morgen aanbreekt
tussen het eind van de schier eindeloze nacht...
tussen drie stadswijken vanwaar rook opsteeg,
ontmoette ik een wandelaar...
Het leek alsof hij naar mij toegeblazen werd...
Zo nam ik een dubbele gestalte aan, ik riep
en ik hoorde de stem van iemand anders roepen:
"Wat! Ben jij daar?"
ofschoon we dat niet waren. Ik was nog steeds dezelfde,
ik kende mezelf en toch was ik iemand anders -
en hij was een gezicht dat bezig was vorm aan te nemen.

T.S. Eliot

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Lieve Marisca,

De parkeergarage is een symbool van stilstand. Een oponthoud op de levensreis. De twee vrouwen op de scooter zijn waarschijnlijk twee kanten van jouzelf, ik denk aan je volwassen zelf en een jeugdiger kant, het 14 à 16-jarige innerlijke kind ofwel de tiener of adolescent in jezelf. Ze hebben beide donker haar (jijzelf misschien ook?), dat verbindt hen. Samen proberen ze een uitweg te vinden uit de situatie van stilstand. De innerlijke tiener zit achterop, als duopassagier van je volwassen zelf. De wijnvlekken in het gezicht (gezicht kan ook het gezichtsvermogen zijn) laten zien dat er iets is dat ongewoon en opvallend is en dat je misschien stoort of onzeker maakt. De vlekken kunnen ook een teken zijn dat je met iets in het reine probeert te komen...

De twee hebben een herdershond bij zich, die naast alle al genoemde betekenissen van trouw e.d. natuurlijk ook een waakhond is. Een herder of bewaker, bijvoorbeeld van je emoties. En het is een hele goeie bewaker, super getraind, hij past zich naadloos aan bij alle bewegingen van het duo op de scooter. Jouw aandacht gaat vooral uit naar die hond, je bent ongerust dat hem iets zal overkomen. Je vindt het dus heel belangrijk dat hij 'in functie' blijft.

Nu alles in de droom een deel van jouzelf blijkt te zijn, zal de boze man dat ook wel zijn. Een boze kant van jouzelf. Die kant verspert de uitgang/uitweg uit de situatie van stilstand. Op het moment dat hij in zijn auto wil stappen kan het scooterduo met hond ontsnappen...

Omdat je zelfs de leeftijd van de 'dochter' gedroomd hebt, geeft de droom je een belangrijke mogelijkheid om te kijken wat er aan de hand is. Het innerlijke kind - van welke leeftijd dan ook - vertegenwoordigt de gevoelens die je op die betreffende leeftijd niet kon uiten en die daarom in je zijn blijven voortleven en je in je volwassenheid soms op een vreemde, eigenlijk bij die jeugdige leeftijd horende manier doen reageren. Bij de tiener/adolescent horen gevoelens van opstandigheid. Door in discussies met ouders en andere volwassenen voor zichzelf op te komen, op hun eigen standpunt te blijven staan, ook al weten ze eventueel wel dat ze fout zitten, veroveren tieners zich een identiteit. En daarna is opstandigheid niet meer nodig... Maar als je die gevoelens vroeger onvoldoende hebt kunnen uiten, als je vroeger niet in opstand hebt kúnnen komen (bijvoorbeeld omdat in het gezin waarin je opgroeide de regels zo streng waren dat je niet in opstand dúrfde komen, of omdat de regels zó soepel waren dat er niets was om je tegen te verzetten), kun je als volwassene gevangen komen te zitten in opstandigheid. Veel mensen laten dit opstandige deel van henzelf hun leven bepalen en komen overal tegen in opstand - tegen regels, tegen gezagsdragers, tegen sociale en godsdienstige beperkingen, maar ook tegen mensen die hen na staan.

Waar opstandigheid of boosheid is (de boze man) is weinig of geen ruimte om andere gevoelens te uiten (de uitgang/uitweg kan ook nog te maken hebben met het uiten van gevoelens). Dat uiten lukt alleen als de boze man afgeleid is...

Dan de trouwerij van je schoolvriendin... Ik neem aan dat je op die leeftijd (14/16) met haar bevriend was? Trouwen staat voor trouw zijn... Dit deel van de droom heeft niet echt met je vriendin te maken, maar wijst op trouw zijn aan jezelf zoals je op die leeftijd was. En dáárom ben je verdrietig, omdat je niet besefte dat je dat deed... tot op het moment van de droom.

Tenslotte de opmerking van je moeder. Ook hierbij denk ik dat het niet echt om je moeder gaat. Op het moment dat je je moeders stem hoort ben jij helemaal 'dochter' en dus ook de 'dochter' op de scooter en dan is de stem van je moeder de stem van je eigen volwassen zelf (de 'moeder' op de scooter). Is het nog te volgen? Vaak behandelen we ons eigen innerlijk kind zoals onze ouders óns behandelden, dus het is niet zo vreemd dat je in de droom de stem van je moeder hebt gekozen voor jezelf. Jij zegt dus als volwassene met de stem van je moeder  tegen je innerlijke kind: "Je moet er maar over nadenken, maar als ik mijn huisje nu eens weg doe, zal ik dan bij jou komen wonen?" Dat is heel lief. Je wilt het kind helpen, maar je volwassen identiteit opgeven (huisje wegdoen) en bij het kind gaan wonen is geen goede oplossing. Het kind zal uiteindelijk juist weer helemaal in jóúw huisje moeten gaan wonen, met jouzelf integreren. Daartoe zou je in contact moeten komen met dit innerlijke kind om haar/jullie pijn te helen... Daar zijn veel methoden voor. Het voert te ver om die hier helemaal uit de doeken te doen. Als het bovenstaande je aanspreekt, zou je veel kunnen hebben aan het boek Het Innerlijke Kind van Cathryn L. Taylor. ISBN 90-202-6002-2. Een prachtig boek met heel veel info en oefeningen. Ik zie het helaas niet meer bij Bol.com., maar misschien is het nog in de bieb te vinden... En dank zij je droom zou je dan meteen naar het hoofdstuk van de innerlijke adolescent kunnen gaan.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb er veel aan. Er is veel gebeurd en er gebeurd nu veel; m'n hoofd zit erg vol. Het is veel informatie, maar herken veel.

De stilstand ervaar ik momenteel ook in mijn waakleven. Ik zoek ook naar oplossingen en ingangen, maar loop tegen wat muren op. Kan het helaas nog geen kop en staart geven. Het is voor mij teveel, over een lange periode geweest. Heb veel om op rijtje te zetten. Op emotioneel gebied heb ik hierdoor moeite me in het dagelijks leven te begeven.

Even wat losse reacties op jullie ingevingen en inzichten:

Ja, ik heb donker haar.

De herder (ik) die mijn (weer ik) emoties bewaak . Ja, ik zit erg over mijn emoties in. het gaat alleen niet zo goed. Word ik erg onzeker van. Weet me soms geen raad ermee, of houding te geven. Ook erg verdrietig, boos en erg eenzaam. Niet alleen, maar eenzaam. De boosheid staat in de weg (binnenkort (a.s. maandag) zie ik een NEI-therapeut.)
Het gevoel van onbezorgdheid, van onbevangenheid is weg. Thuis voel ik mij veilig, ik zonder mij ook bewust af mijn omgeving. Het spontane in mij is gedoofd, door een aantal ervaringen en aanvaringen met mensen.

ik kan niet direkt "een ervaring" van 14-16 jarige leeftijd bedenken. Maar over mijn hele jeugd genomen zal dat ongetwijfeld gaan over: machteloosheid, verantwoordelijkheid, angst, helder(ge)voeligheid en ook eenzaamheid. Veel mensen om mij heen gehad, maar altijd vrij alleen gestaan in mijn gevoelens en gedachten.

Trouw aan mijzelf zijn en blijven heb ik inderdaad pas op latere leeftijd "ontdekt". Moeilijk om (zelf)verworven kennis ook daadwerkelijk blijvend toe te passen. Ik zal bewuster moeten (be)leven, en rust moeten creeren en mijn gedachten/gevoelens kop en staart geven. 't Komt wel goed, 't komt altijd goed, daar vertrouw ik op. Maar 't gaat niet vanzelf. Groetjes, Marisca  

rosie989

lieve mariska,

Kom op meid, laat jezelf niet afdwalen, laat af en toe even het zonnetje schijnen in je hartje..
En vergeet je niet te aarden want dat is oh zo belangrijk als je hoofd overloopt.
Een dikke knuffel vanuit hier.

met liefde kracht en licht....
rosie,

Ricca

Lieve Marisca,

Ik bedoelde eigenlijk dat je niet trouw hoeft te zijn aan je jeugdige zelf, maar alles - wat er ook gebeurd is - op elk moment van je leven op een andere manier kunt (leren) bekijken. Ik wens je ook veel succes met de therapie. Wat mooi dat je deze droom zo kort voor aanvang van de therapie had. En natuurlijk komt het goed, in de droom heb je de uitweg al gevonden. Met hond en al. :)

Ik denk nog steeds dat de wijnvlekken méér zeggen dan we eruit hebben gehaald. Misschien vind je de betekenis nog... Ze zien eruit als iets ergs, een soort verwonding, maar dat zijn ze juist niet: het is niet zo erg als het lijkt...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Even wat research:

* Een wijnvlek is meestal een goedaardige, aangeboren maar niet erfelijke huidafwijking, waarbij overmatige groei van bloedvaten aan de oppervlakte van de huid optreedt. Wijnvlekken komen vaak voor in het gelaat, meestal aan één kant. Omdat de afwijking erg zichtbaar is reageert de omgeving er vaak negatief op. De patiënt kan hierdoor in een sociaal isolement raken. Het is belangrijk om te weten dat een wijnvlek nooit spontaan verdwijnt (zoals ik al zei: 't gaat niet vanzelf).

* Ook een mogelijk symptoom is glaucoom of verhoogde oogdruk, die schade kan toebrengen en zo gezichtsverlies (Ricca zei) kan veroorzaken.

* Welke problemen kan je tegenkomen ?  
Naast de vele lichamelijke problemen die deze aandoeningen veroorzaken, krijg je natuurlijk ook te maken met heel wat sociale en psychologische problemen. Allereerst is er de esthetische ontsiering, die je zelf moet leren verwerken maar die blijkbaar ook nog aanvaard moet worden door de maatschappij. Camouflage kan heel wat oplossen maar uiteindelijk kan geen enkel maquillagepotje je wijnvlek wegnemen of doen vergeten. Het is hier belangrijk dat je jezelf leert aanvaarden en dat is niet altijd even gemakkelijk. Sommigen kunnen hier best wel wat hulp bij gebruiken.

Ik heb dus nog wel wat te verwerken....

Ricca

Is het niet indrukwekkend me hoeveel kennis en onderscheidingsvermogen het onbewuste haar droomsymbolen kiest? Zodat, van welke kant je het ook bekijkt, het symbool je altijd iets duidelijk maakt?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

mamamaris

Citaat van: Ricca op november 10, 2005, 11:02:07 AM
Jij zegt dus als volwassene met de stem van je moeder  tegen je innerlijke kind: "Je moet er maar over nadenken, maar als ik mijn huisje nu eens weg doe, zal ik dan bij jou komen wonen?" Dat is heel lief. Je wilt het kind helpen, maar je volwassen identiteit opgeven (huisje wegdoen) en bij het kind gaan wonen is geen goede oplossing. Het kind zal uiteindelijk juist weer helemaal in jóúw huisje moeten gaan wonen, met jouzelf integreren. Daartoe zou je in contact moeten komen met dit innerlijke kind om haar/jullie pijn te helen... Daar zijn veel methoden voor. Het voert te ver om die hier helemaal uit de doeken te doen. Als het bovenstaande je aanspreekt, zou je veel kunnen hebben aan het boek Het Innerlijke Kind van Cathryn L. Taylor. ISBN 90-202-6002-2. Een prachtig boek met heel veel info en oefeningen. Ik zie het helaas niet meer bij Bol.com., maar misschien is het nog in de bieb te vinden... En dank zij je droom zou je dan meteen naar het hoofdstuk van de innerlijke adolescent kunnen gaan.

Ik ben nu twee maal (1 keer intake) bij de NEI therapeut geweest. Heel interessant én heftig emotioneel. Ik heb ook gehuild, wat anzich al een opluchting was.
Middels spiertesten wordt geprobeerd het onderbewuste te laten antwoorden. En dat is vaak verbluffend. Juist waar je niet aan denkt, (of wat niet leeft) komt boven. Precieze uitleg NEI volgt nog. Ik vond het wel leuk te melden voor Ricca, dat de therapeut met wat testjes heeft voorgesteld om wat meer aandacht te besteden aan (of nadruk te leggen op): HET INNERLIJKE KIND ...............

Het boek heb ik ook helaas nog niet kunnen vinden. Ook niet via marktplaats. Maar wie weet, komt het nog. Liefs, Marisca

Jammer dat er (nog) geen vervolg droom is geweest.

Ricca

Lieve Marisca,

Dat vind ik zeker leuk om te horen... dat je ook op een andere manier bij het innerlijke kind uitkwam.

Enneh... ieder traantje is winst. :-*

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love